Inlägg från: todo nada |Visa alla inlägg
  • todo nada

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

White Tiger skrev 2015-09-30 19:28:21 följande:

Jag tycker man ska kalla saker för vad dom är.

Kvinnor, barn och gamla kan i det första fredliga landet klassas som flyktingar.

Det upphör om dom fortsätter sin resa.

Unga män däremot som fyller ut till majoritet av alla som kommer är inga flyktingar, det är eller desertörer som överger sina närmsta och sina länder eller infiltratörer där dom kommer hit av andra anledningar.

Hur många av det sistnämnda vi får hit kan vi bara spekulera i, faktum kvarstår att kristna och vita blir mer och mer utsatta för religiös dikterat våld på olika asylboende där våldtäkt och våld med tillhyggen hör numera till vardagen.

Vilket land syftar du till..? Att de ska stanna i flyktinglägren? Att bara grannländerna ska belastas? Fler till Libanon exempelvis som redan tagit emot 1miljon?

Kallar du judar som flydde undan hitlers styrkor också för desertörer?
  • todo nada
    White Tiger skrev 2015-09-30 20:29:33 följande:

Det breda spektret av olika länder som bidrar till vår massinvandring.

Låter vettigare än att färdas tusentals km och riskera sina liv samt göda smugglare.

Judar hade ingen direkt land dom kunde skydda eller samlas i, judar var minoritet i alla länder dom bodde i.

Efter däremot, när dom fick landet, så var det ingen snack att fly när muslimer knackade på porten.

Frågan kvarstår, vilka länder syftar du på?

Kriget har pågått i 5 år, och visar inga tendenser att sluta. Tycker du det är lämpligt att människor ska bo i tält under kanske 5-10 år framåt?

Principen är densamma, de flydde sina hemländer undan hitlers tyranni istället för att stanna och kriga. Så var judarna desertörer, precis som du anser de unga syriska män som flyr att vara?

Vilka flyr Israel menar du? Och undan muslimer dessutom?
  • todo nada
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 20:30:45 följande:

Jag förstår att Libanon måste ha ett helvetes problem med sin ekonomi nu. Om de betalar 60 000 000 000 (dvs 60 MILJARDER) kronor i månaden för flyktingarna. Hur har de råd med det?

Ingen aning, inte satt mig in i situationen med hur Libanon ska finansiera flyktingarna.

Sedan finns oron över hur det ska bekostas i Sverige, som inte ens tagit emot hälften så många, och dessutom är världens 15:e rikaste land.
  • todo nada
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 21:03:49 följande:

Låter det rimligt menar du att flyktingarna kostar Libanon 60 miljarder kronor i månaden? Du måste ju veta något om det eftersom du jämför Libanons flyktingmottagande med Sveriges. Du jämför väl inte något som du inte har en aning om eller hur?

Du förstår nog inte exemplet jag gav..

Läs detta istället: nyheter24.se/nyheter/inrikes/809616-har-ar-bilden-till-alla-som-sager-att-vi-inte-kan-ta-emot-flyktingar

Och för all det, upplys mig om det var någon viktig detalj ang Libanons kostnader för flyktingarna som du tycker jag missade, och som du anser vara av vikt för mitt exempel.

Jag tycker ansvaret för flyktingarna ska fördelas inom EU.
  • todo nada
    redwine skrev 2015-09-30 21:12:02 följande:

Nej hur skall kriget kunna sluta när ena sidan flyr?

För varje flykting som lämnar landet förlängs kriget

Om alla manliga flyktingar åkte tillbaka och kämpade mot regeringenstyrkorna

så skulle kriget snart vara över

Det är ju jämnvikt nu

förstår några anfall med några miljoner män till

Då vart det fred i morgon.

England tog emot mycket polacker 1939

och många fransmän/Danskar/norrmän osv 1940

dessa tränades upp och åkte med stolthet tillbaka

till fädnerslandet för att kämpa om sitt fosterland

Stor heder till dessa män.

Idag väntar dem på bidrag för att kunna gå på krogen

i ett land 100 tals mil från hettan

Jag tycker det är för djävligt

Du tillför bara din egna snedvridna syn på hur saker ligger till, vill du att jag ska bemöta din fantasi? Eller vad vill du framföra? Jag är inte alls med på vad du vill uppnå i debatt med en text som bara är baserad på vad du tror, utan någon fakta eller hänvisning till länkar som styrker vad du skriver.
  • todo nada
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 21:17:02 följande:

Jag vill att du förklarar hur du kan jämföra Libanons flyktingmottagning med Sveriges om inte premisserna är desamma. Du skrev det, då får du gärna förklara eller erkänna att det var en förhastad eller misslyckad jämförelse. När vi har avklarat den biten kan vi fortsätta läsa länkar och diskutera. Istället för att häva ur sig något och sedan när det är upp till förklaring och bevis, skutta vidare till annat i brist på bättre. Om du behöver underlag , här är mitt svar till någon som undrade hur jag fått fram siffran som jag ställde som en direkt uppföljningsfråga på din jämförelse mellan Libanons och Sveriges flyktingmottagning:

"Det kan du ju räkna ut själv. Om man jämför med Sverige där en utslussningslägenhet kostar 60000 för en person i en månad, då kostar 1miljon lägenheter 60 miljarder kronor per månad. Om det är mycket billigare att husera flyktingar i Libanon och det inte heller finns motsvarande välfärdssystem som i Sverige, inte heller PUT, socialbidrag och annat, faller alla hänvisningar till Libanons huserande av 1 miljoner flyktingar väldigt platt till marken."

Missförstår du medvetet?

Premisserna ÄR inte de samma, det är JUST DET som var poängen! Grannländerna kan inte belastas så hårt som de gör, ansvaret måste fördelas!

De som kommer hit måste få hjälp, och grannländerna behöver ekonomiskt stöd för alla de som befinner sig där.

Har du förstått vad jag försökt framföra till dig nu?

Grannländer + allt ansvar = fel.

Grannländer+ Europa+ekonomiskt stöd till grannländer = jätte bra.

Misslyckandet låg i att överskatta vissas förmåga att förstå en jämförelse.
  • todo nada
    White Tiger skrev 2015-09-30 21:27:59 följande:

Ursprungsländer givetvis.

Inte blir det bättre att dom kommer hit direkt, vem ska slås mot is, kvinnor gamla och barn som får stanna kvar?

Undrar hur det skulle se ut under det ni betraktar som historiestart om alla krigsföra män skulle fly först, för att som ni brukar säga göra det tryggt för familjen att följa efter. Tack att du anmärker brister i det som pågår just nu.

Där tanken brister att ni erkänner att dom är lyxasylanter, ta sig hit så slipper dom ta sitt ansvar och får hit sin familj på vår bekostnad,

Ingen flyr israel för dom i motsatsen till oss bevakar sina intressen, sex dagars kriget har du kanske hört talas om?

Där fanns det ingen snack om att fly för att trygga familjen i efterhand.

Här har du förresten lite mer sannerligen bild av flyktingar än den svensk media framför.

Det gäller att vara först till kvarn verkar det som

www.nrk.no/troms/flykter-gjennom-hele-sverige---i-taxi-1.12577289

www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1443524129063.html

De som flyr vill inte vara delaktiga i krig, du menar att de ska tvingas kriga i underläge dessutom? Det du anser är att vanliga människor, som haft vanliga jobb innan kriget ska göra är att tvingas in i en sådan dödsfälla?

Om det finns pengar nog i en familj så att en person kan resa, ska de skicka mormor eller något av barnen, eller den som har störst chans att klara resan och bäst förutsättningar för att stabilisera sig i landet så denne kan hjälpa resterande av familjen?

Ganska enkelt egentligen.

Du tycker det handlar om lyx? Ser du det som lyx att inte bo i flyktingläger så måste jag säga att du har en mycket ödmjuk syn på livet. Vilket förvisso även jag anser mig ha, även om ordet lyx har helt annan innebörd för mig.

Hört talas om den lilla jordnöten vid kusten som är omringad av Israel? Gaza remsan heter den, en gång var den mycket större. Men sedan började Israelerna ta över landet, och mörda folket i flera decennium. Tills det bara var en liten remsa kvar, då fortsatte Israel att bomba remsan och mörda människorna som bor där medans omvärlden såg på och fortsatte trots det ha relationer med Israel... (Fortsättning följer, eftersom detta fortfarande pågår)
  • todo nada
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 22:25:07 följande:

Vad är poängen då? Från grannländerna är det bara till att flytta tillbaka och bygga upp sitt land när någon fixar att kriget är slut. Själva vill de inte det. Det är billigare och därmed räcker pengarna till mat, vatten och annat längre för fler i grannländernas läger än om några få får bostäder till lyxpriser i Sverige.  Dessutom PUT och flyttar aldrig tillbaka, ser inga incitament till att återuppbygga sitt land. 

Misslyckandet ligger i att jämföra äpplen och päron och argumentera utifrån en jämförelse av äpplen och äpplen.

Poängen är att Sverige som är rikt tar så otroligt mycket mindre antal flyktingar från Syrien än Libanon, som är ett fattigare land än Sverige men det till trots tagit emot över en miljon syrier.

Länder som tex Libanon behöver hjälp för att klara den pressen, antingen via fördelande inom EU av flyktingarna, eller ekonomiskt. Troligen en kombination av båda.

Hur länge tycker du är rimligt att de ska vänta i flyktinglägrerna på ett slut? 5år?15?

Självklart kommer människor att söka sig ifrån flyktinglägren eftersom dessa oftast inte har de mest optimala förhållandena att leva under.
  • todo nada
    Dasking skrev 2015-10-01 00:20:03 följande:

Ett synnerligen otäckt påhåpp på staten Istrael och judarna. Men de har ju blivit ordentligt ditklämda innan så varför inte fortsätta att förfölja och förtala dem. Är du också med i klubben som satt ett år för när staten Israel inte längre ska existera?

Ren fakta, hur tycker du man ska beskriva det? Jag har flera vänner från Gaza, och du ska veta att de nyheter som når oss är långt ifrån alla.

Säg mig, hur ser statistiken för antalet dödade (både militära och civila) ut för respektive sidor?
  • todo nada
    redwine skrev 2015-10-01 00:31:44 följande:

Då vill jag fråga vad som är snedvridet?

Detta är ren fakta som jag skriver

sen kan man blunda och vägra tro på det   som du gör

men faktum kvarstår  detta  ÄR REN FAKTA.....

Om du inte tror mig

får du börja läsa på lite krigshistoria

Det är fakta när du bevisat att så är fallet, innan dess är det bara tomma ord ur en enskild individs perspektiv.

(Oavsett om du tar i med versaler)
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?