Världsmedborgare skrev 2016-07-04 10:40:16 följande:
Populism är att ge enkla svar på komplicerade frågor, alltså vad vi alla gör i ett första steg när vi tänker lösa ett problem, vi tror oss veta svaret, men när vi går igång med att förverkliga det så stöter det på en massa problem som vi inte sett från början.
Jag tror de flesta av oss känner igen det, att allt verkar så enkelt innan vi ger oss i kast med problemet och upptäcker att det inte alls var så enkelt som det först verkade.
Det om ökade skatteintäkter är din version, jag anser ändå att vi kunnat undvika mycket av de problem vi idag har om vi haft tillgång till de pengar som Alliansen tog bort från skattekassan.
Nej arbetskraft finns inte tillgänglig, men det är mycket troligt att den finns bland invandrarna, och det ska vi så fort det bara går ta reda på.
Så arbetslösa är inte detsamma som tillgänglig arbetskraft, men vi kan ju hoppas att de arbetslösa kan styras över till områden där vi nu tvingas att köpa in folk från andra länder.
Som de sjuksköterskor från Filipinerna (lite osäker om det var Filipinerna) som ett bemanningsföretag nu gjort klart med.
För med det antal arbetslösa vi har, så borde vi kunna lösa åtminstone en del av den stora efterfrågan som idag finns på arbetskraft.
Måtte bara idiotin med sk enkla jobb aldrig tillåtas bli verklighet, för det vet vi bara är ett sätt för att tvinga ner lönerna/löneutvecklingen, och sån´t skit ska vi hålla oss bort ifrån.
Det slutar alltid med att fler och fler arbetsuppgifter förs över från ordinarie arbetskraft, och från de som går i pension eller slutar.
Alltså inget annat än en bakväg för att sänka lönen generellt över tid för alla anställda.
Berätta gärna vad som är populistiskt i artikeln det handlar om. Den om att staten nu "rullar över" kostnaderna på kommunerna och där kommunerna är tvingade i lag att hålla en viss standard. Vilket automatiskt ger att kommunerna måste spara in på annat för att täcka de ökade kostnaderna.
Det är inte "min verison" utan officiell statistik att skatteintäkterna ökade under Alliansen. vi har mer pengar än någosin att shoppa välfärd för:
http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/rekordintaekter-till-vaelfaerden-7729
Sverige har inte en intäktskris. Sverige har en utgiftskris.