Världsmedborgare skrev 2016-10-12 16:30:47 följande:
Har jag sagt nåt om 100.000? Jag vill minnas att jag sa att jag inte ville nämna nån siffra.
Om inte, så är det iaf vad jag anser vara rätt, d.v.s vi ska emot de vi behöver för att behålla en bra demografi.
Har du någon siffra och någon grund till den?
Nu läste du fel, det är inte storstadsområdena som dör, utan övriga Sveriges alla samhällen och kommuner, men det får du svar på i programmet.
Och dom är så samstämmiga och entydiga att dom inte kan ifrågasättas.
Inte ens den SD-politiker som uttalar sig är av annan åsikt, dock sitter det hårt åt för att han ska erkänna det.
Ja, jag läste fel.
Problemet med döende småstäder är bristen på jobb där och då vill heller ingen bo där, inte ens invandrade.
Regeringen vill inte ens bedriva en politik där invandrade anvisas boende på dessa orter, trots att bostadsbristen där är lägre eller t.o.m. obefintlig.
Det finns även annan politik som slår mot landsbygd och medverkar till ökad urbanisering, energiskattepolitik exempelvis.
Hur tänkte du att detta skulle lösas genom att ta emot en massa flyktingar?
Och jag är rätt säker på att bara om några år, så kommer det att låta helt annorlunda i de länder som drabbas när de demografiska problemen sätter klorna i dom på allvar.
Då lär det ropas på mer folk och högre invandring, vilket givetvis kommer att leda till huggsexa på arbetskraft i alla dess former.
Folk kommer att veta sitt värde och ta betalt därefter, så vi som taget emot ett stort antal flyktingar helt gratis, vi kommer att kunna skatta oss lyckliga över att inte behöva delta i den cirkusen.
Gratis är det definitivt inte.
Världsmedborgare skrev 2016-10-12 16:39:02 följande:
Det har dom, om dom får vara med att bestämma och utöver det får hjälp från oss/staten.
Då menade vi inte samma sak. Att företagen vet bäst hur utbildning ska utformas för att passa dem tvivlar jag inte på, men de flesta företag har inte kunskap och resurser att bedriva utbildning i egen regi. Eftersom ansvaret för utbildning hamnar på kommun och andra myndigheter så försöker de få till utbildningar på ett kostnads- och resurseffektivt sätt, vilket är att se till hela branscher och/eller yrken och inte enskilda företag.
Världsmedborgare skrev 2016-10-12 16:39:02 följande:
Vi har tidigare haft liknande system, med t.ex lärningar och rena yrkesskolor, så jag ser inga problem med att anpassa det till nutid.
Och jag tror inte du har några problem med att förstå, att företagen skulle hoppa av glädje om dom fick tillgång till den arbetskraft dom behöver, anpassad till just deras verksamhet.
Problemet är som jag sagt tidigare, våra politiker verker inte vilja ha det så, dom tycks enbart vilja se egna lösningar.., och så står vi bara där och grälar om vad som är bäst, medans företagen skriker efter mer arbetskraft och dammsuger markanden i hela EU efter anställbara, och faktiskt längre från Sverige än så.., under tiden så tvingas dom säga nej till mer arbete.
Fan ta denna politiska prestige.
Ja, tyvärr har vi ju "nissar" i politiken som avvecklat väl fungerande system.
Världsmedborgare skrev 2016-10-12 16:49:42 följande:
Ingen aning, det finns en hel drös beräkningar som spretar åt olika håll, som att du och jag tror på olika.
När jag påtalade detta och frågade dig vad du tror det beror på använde du abortförbud som orsak till lägre siffror....nu har du alltså ingen aning?
Världsmedborgare skrev 2016-10-12 16:49:42 följande:
Men det viktigaste nu, är att på nåt sätt återbefolka åtminstone delar av Sverige.
Fortsätter det så här, kommer vi få ett märkligt land, mer eller mindre helt avfolkat på uppåt 80% av ytan.
Och då inser du säkert att all service, alla jobb och all infrastruktur skulle försvinna eller förfalla i dessa områden.
vill vi verkligen ha det så, eller vill vi ha det som i Norge?
Jag vet då vad jag vill, och där är Norge ett föredöme vi borde försöka efterlikna, även om vi själva omöjliggjort för oss svenskar, så har vi invandrarna/flyktingarna att ta hjälp av.
Som sagt, problemet är inte att folk saknas utan att folk vill inte bo där det inte finns jobb och detta gäller även invandrade.