Aumeå skrev 2016-07-09 16:37:29 följande:
Fast dom har dom starkaste löneförhandlarna, oftast i tvist om löneökning , vinner oftast oxå.
Vet inte hur skolan gör med han, men han räknas inte som anställd, han kommer och går som han vill, jag hör bara av mig till hans kontaktperson, han kan inte svenska, inte engelska, jag kan inte arabiska.
Jag betalar inga försäkringar, inga arbetsavgifter för han, ser bara till att han får jobba. Steg två är instegsjobb om allt fungerar med han, då anställer jag och få 80% i bidrag eller max 800 om dagen, anställningen kan ske tidigast efter 9 månader då har alla återanställningsskydd upphört. och det är det facket kommit fram till, han är inte anställd ännu.
Jag har svårt att föreställa mig att lärlingen kan utföra samma jobb som den som blev uppsagd. Fick den som du sa upp också komma och gå som han ville och var det också mycket svårt att kommunicera med den som du sa upp?
Alla system kan dessvärre missbrukas. När en arbetsgivare säger upp personal och ersätter den med praktikanter som utför samma jobb då bryter arbetsgivaren mot LAS (oavsett om det går att bevisa eller ej). Går det inte att bevisa så klarar sig emellertid arbetsgivaren från straff och från att betala skadestånd). Kanske klarar du dig eftersom det är svårt att bevisa vad du håller på med?