Yellow Cross skrev 2015-11-12 19:54:48 följande:
Nu är ju Nordkorea främst ökänt för att ha en strikt utvandringspolitik vilket gör SD-jämförelserna ovanligt lågintelligenta,men det är en annan diskussion.
Du som gräsrot kan väl börja och avskaffa gränserna på lokal och personlig nivå och låta vem som helst bosätta sig i din bostad,jag menar varför ska du ha rätt till ditt välstånd som du skapat när det finns massa "EU-migranter" på gatorna som fötts in fattigdom,vilket jag antar inte är helt olikt för hur du propagerar för att diverse fattiga problemfall från tredje världen ska få komma till Sverige och ta del utav det som svenskarna skapat.
Allt åt alla och gränslös solidaritet (som sträcker sig längre än din låsta ytterdörr) - upp till bevis.
Jag är väl medveten om att det inte går att genomföra, iaf inte i vår tid, men du måste väl ändå se vad bildandet av länder och landsgränserna har ställt till med?
Vi kan ju bara ta nuvarande flyktingström, den hade inte existerat utan länder och landsgränser.
Och du kan väl heller inte ha missat att det mest varje dag kommer nya beslut om att undelätta för folk och företag att enklare kunna röra sig, arbeta, och driva handel över landsgränserna.
De anda som är emot, är de länder som är rädda för att det ska kosta dom något, Norge är praktexemplet på det.
Troligen det mest protektionistiska land som existerar idag, men vad tror du kommer att hända, när deras oljeförmögenhet är borta, och dom vill få möjlighet att verka på samma villkor som andra länder?
Titta på det här, så förstår du vad jag menar: http://goo.gl/zyVpfK
Du verkar inte förstå vad EU handlar om, det att unionen ska ta gemensamt ansvar för alla boende i EU.
Det betyder inte att vi i t.ex Sverige ska behöva ha medborgare från andra länder som tigger eller bosätter sig olovligt här.
Inga andra från EU heller som inte kan försörja sig, huvudansvaret för det har resp land inom EU.
Men det betyder heller inte att vi kan avsäga oss ansvar, utan att varje land tar ansvar för sina medborgare, men att hjälp ska utgå från EU i den mån det behövs.
Så varken jag eller någon annan svensk medborgare har någon som helst anledning eller skyldighet, att ta emot fattiga medborgare från andra länder, dom ska resp EU-land ta hand om i sina länder.
Och det är en uppgift för EU att sköta, inte av oss som enskilda medborgare.
Med flyktingar som söker asyl är det en helt annan sak, och regleras av andra lagar och regler, men ansvaret ska även där vara gemensamt för alla EU-länder.
Inget EU-land ska kunna frånsäga sig det, vill man inte ta emot flyktingar, så är det helt ok för mig att köpa sig fri, men ansvaret ska fördelas lika med hänsyn tagit till varje lands förmåga.
Vad ska jag bevisa, att jag hyser flyktingar i mitt/vårt hem?
Känns inte som rätt forum att bevisa nåt av vad jag/vi gör för att hjälpa, men vi hjälper till med det vi kan.
Jag är humanist och försöker så gott jag kan, att leva efter det jag tror på.
PS, I en av världens mest sedda och populära serie/filmer så är länder och gränser i princip avskaffade på Jorden, i Star Wars alltså. Kanske är det steget ut i rymden som behöver tas, för att vi Jordbor ska inse hur fel det är med länder och gränser. Gränsöverskridandet fungerar ju redan idag, bra i rymden. DS.