Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
(Om han nu fick sjukpenning på ett felaktigt sätt, jag är inte insatt i fallet.)
Ungefär så här har det gått till:
Migrationsverket hyr sedan oktober 2015 lokaler av Försvarsmakten (korttidskontrakt). När Migrationsverket ska handla upp måltidsleveransen så informerar Fazer Migrationsverket om att Fazer har ett avtal med Försvarsmakten som ger Fazer exklusivitet på all mat på området och att det därför är meningslöst för Migrationsverket att genomföra upphandlingen. Fazer bestämmer sig också för att skjorta upp Migrationsverket och höjer normalpriset med ca 380 % till 572 kr per flykting och dag (eftersom Fazer vet att Migrationsverket, under den rådande flyktingkatastrofen, inte har något alternativ).
Efter det att det att media har uppmärksammat situationen bestämmer sig Migrationsverket för att säga upp avtalet med Fazer (trots att man vet att Fazer egentligen sitter med triumf på hand). Migrationsverket hoppas att tidningsskriverierna ska ha fått Fazer på bättre tankar (vilket visar sig stämma). Migrationsverket och Fazer blir därefter överens om Migrationsverket kan få köpa måltiderna till ett pris bara uppgår till 150 kr per flykting och dag (26% av det tidigare priset).
Normalt sett genomför Migrationsverket alltid upphandlingar enligt LOU men nödsituationer får myndigheter hantera uppköp utan att ta hänsyn till LOU och Migrationsverket har förmodligen nyttjat möjligheten i detta fall.
www.dt.se/allmant/dalarna/nytt-avtal-for-flyktingmaten-i-trangslet-manadskostnaden-sankt-med-drygt-4-miljoner-kronor
Blev lite fel det är på Gotland det hände. Men ändå polisen säger att det inte angår dom så hur skulle samhället agerarat om svenska föräldrar gjort samma sak?
Detta har jag fått veta via nyheterna (Rapport, Aktuellt, Ekot):
1) Vi har nu för första gången sedan mitten av 1700-talet ett mansöverskott i Sverige till följd av dels att männen nu lever längre och dels pga de flesta migranterna är män.
En del män på detta forum är verkligen oroade över detta, trots att kvinnor borde vara mer oroliga eftersom det är de som kommer att råka illa ut. De klagande männen undrar hur det ska gå med sex och parbildning - tja kvinnorna klarade ju sig under de mer än 250 år som vi hade ett kvinnoöverskott så...
2) Boverket larmar om extrem bostadsbrist till följd av migrationen
På grund av det har de bland annat föreslagit att folk ska få bygga sina egna hus, under överinseende av byggexperter. Fast det som behövs är flerfamiljshus så...
3) Försäkringskassan larmade bara för någon dag sedan om extremt ökade utgifter för 2015 på grund av migrationen.
Prognosen för bidrag, främst föräldraförsäkring, men även andra bidrag, visade på kraftigt ökade summor för detta år.
Samtidigt larmar kommun efter kommun att de går på knäna och socialtjänst efter socialtjänst Lex Maria-anmäler sig själva.
Vad som är största problemet är inte helt lätt att säga.
Att det finns många problem är något det inte finns några tvivel kring.
Personligen tycker jag det mest tråkiga är våldet, trakasserierna, knivattackerar och att folk inte längre vågar gå ut på kvällar som förut.
Jag var i en simhall i helgen.....och jag kan berätta att fortfarande så finns det några svenskar som besökar simhallen. Men jämfört med för ett år sedan är skillnaden enorm.