Inlägg från: Gert |Visa alla inlägg
  • Gert

Fri invandring eller välfärdssamhälle

todo nada skrev 2015-09-05 20:32:54 följande:
    Du vet att de gjorde det, men har inte brytt dig om att ta reda på orsaken till varför..?

Var det för att sossar är onda människor? Eller kanske för att det fans krav på detta från herr Adolf som hade oss nästintill omringade?
    Wow! Menar du att Hitler styrde Socialdemokraterna precis som Sovjets ledare styrde VPKs ledare? De här är sensationella uppgifter som skulle få varenda oberoende journalist att skita i brallan.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-09-05 20:46:10 följande:
    Rasbiologi var, hur märkligt än det kan låta, ett okontroversiellt forskningsområde i början av 1900-talet som det fanns bred politisk enighet kring. Det är därför ett felaktigt påstående att detta skulle ha varit socialdemokratisk politik.
    Fine. Sjuklöverpolitik then.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Analysera mera skrev 2015-09-07 04:00:27 följande:
    Varför fanns inte "både och" med som alternativ?
    För man kan inte ha både och.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Analysera mera skrev 2015-09-07 04:25:11 följande:
    Men en icke så tilltalande människosyn, som de flesta kvinnor dessvärre INTE vill ha...
    Källa på det, tack.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    themia skrev 2015-09-07 19:28:19 följande:
    Förklara varför man inte kan ha både och.
    I ett välfärdssamhälle ingår det bidrag. Om man har fri invandring så kan det komma hur många miljoner fattiga människor som helst. Då ska alla dessa fattiga människor få bidrag av välfärdsstaten. Inte ens om hela lönen gick till skatt så skulle man kunna finansiera fri invandring i ett välfärdssamhälle.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    themia skrev 2015-09-07 20:36:40 följande:
    Du gör nu implicit en hel radda av obekräftade påståenden:

1/ Du påstår att fri invandring leder till att många miljoner vill flytta till Sverige.
    2/ Du påstår att av dessa miljoner samtliga är fattiga.
    3/ Du påstår att inga av dessa av miljoner är i stånd att försörja sig själva.
    4/ Du påstår att alla dessa miljoner enbart innebär en belastning för samhället, och inte kan bidra till landets utveckling.

Men du får en chans att belägga dessa dessa påståenden med hårda fakta.
    Jag skrev att många miljoner fattiga människor kommer till Sverige om vi har fri invandring. Det är väl ganska självklart. Tänk på alla fattiga EU-migranter som kommer hit idag för att tigga. Om de även får bidrag kommer i stort sätt alla fattiga EU-medborgare att söka sig till välfärdsstaten Sverige som kommer betala ut bidrag till alla. Och då återstår alla fattiga människor från Afrika, Mellanöstern, Sydasien som kommer hit redan idag, och som kommer vara miljoner om Sverige har fri invandring. Självklart kommer det inte enbart fattiga människor till Sverige om vi har fri invandring - det kommer säkert komma medelklass också.

Det här är ju ingen överraskning direkt. Även Stefan Löfven förstår det här och det säger inte lite.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Moderno skrev 2015-09-07 21:08:59 följande:
    Jag vill inte försvara SD-politik, men måste ändå göra några anmärkningar (trots att frågorna ställdes till Gert).

1. Tendensen (som vi för närvarande bevittnar) är att människor är rationella och söker sig dit de erbjuds bäst villkor. Det tyder på att ännu fler skulle söka sig till Tyskland och Sverige om invandringen blev helt oreglerad.

2. Man behöver inte vara fattig för att få bidrag.

3. Med rådande system, där arbetstagare förhindras från att priskonkurrera med varandra ( dvs det finns en ovilja att skapa låglönemarknader med mer flexibla anställningsvillkor från fackligt och politiskt håll) utestängs många från möjligheten att försörja sig på egen hand. Om det är bra eller dåligt tar jag inte ställning till här, men jag ser det som en omständighet som kan förhindra en självständig försörjning.

4. Det vill jag inte bemöta, eftersom jag tror att invandring i grunden är en positiv kraft för ett samhälle - om det finns en tydlig ambition att använda sig av den.
    Det är precis så det är. Det förstår SD och det förstår S. Men det förstår inte Miljöpartiet.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Analysera mera skrev 2015-09-07 21:48:25 följande:
    80 % av de som stödjer F! (det mest antirasistiska partiet) är kvinnor.
    Fi fick 3% i riksdagsvalet och det tolkar du som att 80% av svenska kvinnor inte delar min människosyn. Fantastisk logik! Skrattande
    Give ´em Hell!
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-09-07 21:47:39 följande:
    En vanlig uppfattning bland sverigedemokrater är att det är bidragen som lockar, det brukar uttryckas som att de som flyr från krig är lycksökare/bidragsparasiter som självklart försöker ta sig till de land där kraven på dem är lägst men bidragen högst.

Man brukar påstå att utifrån sig själv känner man andra.

Om jag var tvungen att fly från Sverige så skulle det inte bidrag och kravlöshet vara lockande överhuvudtaget, Jag skulle försöka ta mig till ett land där jag kunde känna att jag var välkommen och behövd.

Jag vet inte vad flyktingar i allmänhet vet om Sverige och Tyskland men jag gissar att de främst flyr från ett helvete och kanske har hört talas om att det finns länder där de är välkomna.
    Klart att bidragen lockar, det är därför Danmarks regering halverade bidragen nyligen. Även permanent uppehållstillstånd lockar.

Det brukar jag också påstå.

Människosmugglarna sprider information om att i Sverige får man ett eget hus, en väl tilltagen ersättning och en flickvän.

www.op.se/blaljus/brott/har-ar-de-rena-lognerna-som-lurar-flyktingar-till-sverige

Det kanske är det som lockar alla män i 20-30 års åldern att komma till Sverige?

Hoppas du såg kvällens Aktuellt. Hans Rosling var där och gav svenska regeringen svidande kritik att de tar 8 miljarder från biståndsbudgeten och lägger på flyktinginvandringen.

www.svt.se/nyheter/inrikes/hans-rosling-i-aktuellt
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Analysera mera skrev 2015-09-07 21:54:50 följande:
    Du verkar ha missat att "fri" invandring är en nyliberal idé som går ut på att de som vill komma hit INTE skall erhålla bidrag.

Därför är t ex ett parti som Miljöpartiet, till skillnad emot vad många sverigedemokrater ofta påstår, INTE för fri invandring.

Fri och human rörlighet - javisst. Otrygg och nyliberal, s k "fri" invandring - nej, tack...
    Nej, det har jag inte missat. Det är ju vad omröstningen går ut på; antingen fri invandring eller välfärdssamhälle.
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Fri invandring eller välfärdssamhälle