FDFMGA skrev 2015-09-07 21:47:39 följande:
En vanlig uppfattning bland sverigedemokrater är att det är bidragen som lockar, det brukar uttryckas som att de som flyr från krig är lycksökare/bidragsparasiter som självklart försöker ta sig till de land där kraven på dem är lägst men bidragen högst.
Man brukar påstå att utifrån sig själv känner man andra.
Om jag var tvungen att fly från Sverige så skulle det inte bidrag och kravlöshet vara lockande överhuvudtaget, Jag skulle försöka ta mig till ett land där jag kunde känna att jag var välkommen och behövd.
Jag vet inte vad flyktingar i allmänhet vet om Sverige och Tyskland men jag gissar att de främst flyr från ett helvete och kanske har hört talas om att det finns länder där de är välkomna.
Klart att bidragen lockar, det är därför Danmarks regering halverade bidragen nyligen. Även permanent uppehållstillstånd lockar.
Det brukar jag också påstå.
Människosmugglarna sprider information om att i Sverige får man ett eget hus, en väl tilltagen ersättning och en flickvän.
www.op.se/blaljus/brott/har-ar-de-rena-lognerna-som-lurar-flyktingar-till-sverige
Det kanske är det som lockar alla män i 20-30 års åldern att komma till Sverige?
Hoppas du såg kvällens Aktuellt. Hans Rosling var där och gav svenska regeringen svidande kritik att de tar 8 miljarder från biståndsbudgeten och lägger på flyktinginvandringen.
www.svt.se/nyheter/inrikes/hans-rosling-i-aktuellt