Inlägg från: Neol |Visa alla inlägg
  • Neol

Fri invandring eller välfärdssamhälle

Hög invandring är en förutsättning för att Sverige fortsatt skall kunna vara en av de starkaste ekonomierna i Världen och dessutom ha ett blomstrande kulturliv. På vilket sätt står vi inför ett vägskäl mot fri invandring? I nuläget ser det ju ut som att vi får ett väldigt fint inflöde med invandrare utan att ha fri invandring och jag har inte noterat någon större debatt som rör att öppna sveriges gränser helt för närvarande. Hur har du kommit fram till att vi står inför detta vägskäl Gert??

Gift, liberal, livsnjutare och frihetsjunkie.
  • Neol
    Gert skrev 2015-09-05 11:23:11 följande:
    Är det därför Sverige har en av västvärldens högsta statsskulder? Definiera kulturliv. Och som du kanske vet kostar alla dessa invandrare, speciellt alla ensamkommande barn, ohyggligt mycket pengar. Välfärdsstaten går på knäna, kommuner som tar emot många flyktingar går back. Tycker du verkligen att det är en bra utveckling?

Sverige har ju inga gränser kvar tack vare EU.
    Sverige har en statskuld på 44% av BNP. Det är lägre än den absoluta majoriteten av världens utvecklade ekonomier. Sedan 1994 har vår genomsnittliga statskuld legat på 53% av BNP med en topp på 73%. Den genomsnittliga statsskulden i världen ligger på runt 64%. Vi ligger alltså väldigt bra till hur man än tittar på det. Du måste ha drabbats av något väldigt stort missförstånd eller förvanskad information.

Du svarade aldrig på hur du kommit fram till det vägskäl du beskriver?

Att ställa fri invandring mot välfärdsstat är sjukt läskig retorik som vi tyvärr ser allt oftare. Begreppen har inte en antingen eller relation. 
  • Neol
    Gert skrev 2015-09-05 12:49:23 följande:
    statsskuld.se/

Som du ser har statsskulden ökat sedan 80-talet. Se även opinonstaplarna. Glad
    Jag vet inte hur gammal du är Gert, men du verkar ju ändå ha visst intresse i nationalekonomi men i nuläget helt sakna kunskap inom området. Du lever ju i en välfärdsstat där du har alla möjligheter att faktiskt bli välutbildad på riktigt. Vi behöver människor med starka drivkrafter som kan bygga upp vårt land. Du kan vara med och göra det precis som alla ensamkommande flyktingbarn som nu kommer är en jättechans för oss att få in mer individer som vi kan utbilda för att hjälpa oss med de utmaningar som vi har framöver, inte minst inom pensionssystemet. Fast du kanske hellre avstår från en dräglig tid som pensionär och rimliga pensionsutbetalningar mot att du slipper se fler utomnordiska ansikten på våra gator??

Diagrammet du länkar till visar statsskulden i absoluta tal frikopplat från hur mycket landets tillgångar, befolkning och omsättning (BNP) har vuxit. Även jag har mer lån nu än vad jag hade när min lön var hälften mot idag och mina tillgångar likaså. Jag avsevärt mycket bättre ekonomi nu även om min lånebörda i absoluta tal är mångdubbelt mot 15 år sedan.
  • Neol

Du får förresten gärna svara på detta Gert, för att använda din egen retorik:

Vad vill du ha som pensionär:

1. Mat på bordet varje dag, tillgång till vård och pensionsutbetalningar från staten.

Eller...

2. Minskad invandring

Vad röstar du på Gert?

• Neol
    Gert skrev 2015-09-05 14:55:16 följande:
    Till och med Aftonbladets sossejournalist Åsa Linderborg säger att man måste välja om man vill ha fri invandring eller välfärdsstat. Om man inte ser att miljontals migranter från Afrika, Mellanöstern och Sydasien är på väg in till Europa och framförallt till välfärdsstaten Sverige så är man blind. Om Sverige ska ge alla dessa människor välfärd och bidrag så blir det väääldigt dyrt. Därför måste Sverige välja om vi fortfarande ska vara en välfärdsstat eller byta riktning till ha fri invandring.
    Ja det är väl inte alltid journalister har koll, men länka gärna till artikeln i fråga så att jag och de som är intresserade kan få glädjen att läsa den.

Ville du ha pension när du blir gammal förresten?
  • Neol
    Gert skrev 2015-09-05 15:02:36 följande:
    Nu ställer du invandring mot välfärd, vilket du sa var en sjuk läskig retorik.
    Ja jag skrev ju att jag använde din retorik! 

Du kommer ju inte kunna få en  vettig pension om vi inte har ett tillskott med medborgare som drar in skatt och utvecklar vårt land. Så vad vill du helst? Mindre invandring eller dräglig tillvaro under ålderns höst?
  • Neol
    Gert skrev 2015-09-05 15:11:01 följande:
    Hon säger det här:

Oroa dig inte för min pension. Jag kommer antagligen jobba livet ut med tanke på att med nuvarande politik kommer det inte finnas några pensioner att dela ut.
    Ja det är synd att du inte får njuta av förmånerna i de länder som haft historiskt låg invandring istället. Då hade både du och jag varit gladare låter det som.
  • Neol
    Där skickade du en bra länk Gert. Klicka i Skulder under Kategori och Statsskuld under sektor, så ser du hur fel du har. Blandar du in privatbelåning så blir det en annan bild för det har vi ju som bekant ett problem i Sverige idag med fastighetsmarknaden, men det har väldigt lite med hur vi klarar invandringen att göra, förutom att vi behöver bygga mer i Sverige.
  • Neol
    Gert skrev 2015-09-05 15:42:29 följande:
    Svenska hushåll har överlägset störst skuldsättning. Vår skuldsättning per capita är mer än mångdubbelt så stor som USAs och de skuldsatta medelhavsländerna.

cornucopia.cornubot.se/2013/10/totala-skulder-i-17-euees-lander-och-usa.html

cornucopia.cornubot.se/2014/10/ny-rapport-sverige-mest-skuldsatta.html
    Haha, skärp dig nu. Du pratade ju nyss om statsskuld!? Privat skuldsättning är något helt annat.
  • Neol
    todo nada skrev 2015-09-05 15:41:35 följande:
    Du får emigrera ist om det är så illa Gert, taxichaufför är ju ett globalt yrke.
    Ja särskilt nu med Uber. Tyvärr är du nog i en bransh utan framtid Gert. Där kommer det definitivt tas över av robotar inom 10 år. Utbildning är ett bra tips.
    Gert skrev 2015-09-05 15:50:22 följande:
    Det spelar ingen roll om det är SD blondiner med stora pattar eller rika arabiska kvinnor. Jag är till salu.
    Är det okej om jag ställer upp som mäklare och säljer dig på export??

• Neol
    todo nada skrev 2015-09-05 15:54:47 följande:
    Men Gert, vilken liten "slampa" du är.. Eller "golddigger" är kanske rätt term?
    Nej!! Jag som älskar slampor!! Där möttes mina och Gerts vägar till slut!! Tyst
    Gert skrev 2015-09-05 15:59:40 följande:
    Hårklyveri.
    Ja eller hur! Men jag tror du kan ha lärt dig lite idag ändå Gert. Tyvärr gör det nog ingen större skillnad på dig om jag uppfattat dig rätt.
  • Neol
    doge skrev 2015-09-05 16:06:24 följande:

Läste för ett tag sedan en delning på facebook som någon kändis skrivit, jag tror det var schyffert(?) ang invandring. Hans poäng var att vi svenskar är för snåla för invandringen och att vi gott var och en kunde skänka en femhundring för att hjälpa invandrare med utbildning, boende, vård osv osv eftersom de pengarna ändå bara skulle gått till materiella prylar och andra onödigheter..

Han verkar helt missa poängen, det handlar ju om våra skattepengar och att jag inte vill se vård och skola med mera förfalla pga att vi ska vara snälla emot flyktingar. Ja det är absolut synd om dem men det är synd om de som går till vårdcentralen med allvarliga sjukdomar och ej får adekvat vård pga brist på resurser också, och ska jag välja så ser jag hellre att vi satsar på oss själva än att vara solidariska. Absolut kan vi hjälpa till, men inte på våran bekostnad. Det är inte att vara rasist IMO.

Men du utgår ju ifrån att invandrare bara är kostnadsposter och inte intäktsgivande. Sjukvårde är ju dessutom ett specifikt område som varit i ännu sämre skick än det är idag om det inte vore för att vi fått in många invandrare med medicinsk kompetens.

Jag har ingen aning om vad pentrationen läkare bland nuvarande invandrarströmmar är, men det är ju faktiskt inte något som säger att andelen läkare bland kommande invandrare är lägre än andelen läkare per capita i Sverige.
  • Neol
    Gert skrev 2015-09-05 16:10:03 följande:
    Ok. Vad ska då alla invandrare som nu kommer jobba med? Du vet väl att taxibranschen omsätter väldigt många invandrare?

Dessutom är jag skeptisk till att robotar kommer ta över transportsektorn. Det är bara höginkomsttagande liberaler som tror det. Det bästa vore att ersätta politiker och konsulter med robotar så man slipper deras siande om framtiden.
    Läs tidigare inlägg. 

I Göteborg har vi ett hundratal självkörande bilar på våra gator redan idag. Det är testverksamhet, men så långt bort är det inte. Titta på denna så börjar du kanske tänka annorlunda...

www.ted.com/talks/chris_urmson_how_a_driverless_car_sees_the_road
  • Neol
    doge skrev 2015-09-05 16:48:45 följande:

Det tråkiga när man vill få reda på hur det ligger till med statistik och invandring är ju att det verkar finnas så otroligt lite tillförlitliga källor eller ens någon framtagen statistik öht utan bara en massa tyckande.
    Jag tycker tex det är intressant att få reda på hur hög andel av invandrare som står för brottslighet och hur mycket det kostar resp hur mycket vi tjänar på invandring men det är liksom hysh hysh föratt det är "kränkande" att tänka så..

Gert skrev 2015-09-05 16:53:46 följande:
    I USA, Danmark och andra demokratiska länder finns det statistik angående kriminellas etnicitet. Men här i Sverige anses sånt vara rasistiskt och främlingsfientligt.
    Tycker inte att det var jättesvårt att ta fram den informationen och visst stämmer det att utrikesfödda är överrepresenterade. De lägre samhällsklasserna har alltid varit överrepresenterade och en större andel invandrare lever tyvärr under svårare förhållanden i Sverige idag än genomsnittssvensken.

www.migrationsinfo.se/valfard/kriminalitet/

• Neol
    Gert skrev 2015-09-05 17:15:09 följande:
    Står ingenting om etnicitet där.
    Vad är det med etnicitet som intresserar dig?? Det nämns ju olika flyktinggrupper som kommit till Sverige. Du får väl läsa de unerliggande studierna om du vill gräva djupare. Begreppet etnicitet ger mig lite nazistiska vibbar. Kan du definera en etnisk grupp?
  • Neol
    doge skrev 2015-09-05 18:00:21 följande:
    sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet

Om det är så att det inom en etnisk grupp är vanligare med våld eller våldtäkter, är man nazist om man vill ta reda på det?
    Nej jag sa att  begreppet ger mig nazi vibbar. Jag uppfattar det som ett otydligt begrepp, men det kanske det inte är. Jag har också läst artikeln du länkar till och den gör mig inte klok. Men kurder kanske är ett bra exempel på en etnisk grupp då.

Men jag förstår ändå inte vad det är för problem med den statistik som finns. Anledningen till att man inte vill koppla etniska grupper till brottsstatistik kanske har med de händelser som vi upplevde med judar under Nazitiden i Tyskland. Vad tillför infon? Blir vi gladare om högerextrema krafter kan lyfta upp en liten grupp och säga. Titta här. Nu har vi hittat en grupp som är ett hot mot vårt samhälle. Vi går ihop mot dem nu allihop så att vi kan enas som folkgrupp.

Skall polisen även registrera varje gång en partimedlem i SD begår ett brott?
Svar på tråden Fri invandring eller välfärdssamhälle