Kallsvettas sjöar VARJE natt, vad kan vara fel?
Jag svettas något så extremt på natten och måste vända täcke/kudde minst en gång per natt.
Jag svettas alltså kopiösa mängder och det luktar fuktigt tält om mig.
Vad kan det vara för fel?
Jag svettas något så extremt på natten och måste vända täcke/kudde minst en gång per natt.
Jag svettas alltså kopiösa mängder och det luktar fuktigt tält om mig.
Vad kan det vara för fel?
Har du andra symptom? Ofrivillig viktnedgång? Feber? Dessa tillsammans med nattliga svettningar brukar kallas B-symptom och KAN vara tecken på tex cancer ( säger inte att det måste vara det).
Hur länge har det pågått ? Jag skulle söka vårdcentral om det inte går över
Har du andra symptom? Ofrivillig viktnedgång? Feber? Dessa tillsammans med nattliga svettningar brukar kallas B-symptom och KAN vara tecken på tex cancer ( säger inte att det måste vara det).
Hur länge har det pågått ? Jag skulle söka vårdcentral om det inte går över
Har pågått i sex månader eller mer tror jag. :/
Varken cancer eller klimakteriet låter speciellt kul. Nu blev jag nervös..
Har pågått i sex månader eller mer tror jag. :/
Varken cancer eller klimakteriet låter speciellt kul. Nu blev jag nervös..
Har du kollat upp sköldkörteln?
Hur varmt har ni i sovrummet? Ämnesomsättningen kan ändras med tiden. Jag frös när jag var yngre, de senaste 10 åren har jag sovit med öppet fönster året om, stänger bara om det blir under -10 ungefär. Jag svettas floder om det är över 18 när jag sover, denna sommar har varit bra för mig, förutom när vi var i Berlin och det var ca 30 grader i rummet när vi skulle sova, svetten rann, jag kände det som jag höll på att kvävas och sömnen blev lidande. Just nu ligger jag i sängen med vidöppet fönster och njuter av den svala nattluften.
Så hade jag det, visade sig vara problem med sköldkörteln, hypertyreos. Jag är 36, brukar bryta ut innan 40 om jag förstått det rätt, och inte helt ovanligt! Enkelt att kolla med blodprov!
Kan tillägga att jag kollade upp ämnesomsättningen för några år sedan och då var den normal. Min läkare sa att man generellt insjuknar under tre till sex månader innan man blir så påverkad att man söker vård och får diagnos.
Har också samma problem, har haft det i perioder i ca 5 år. Är 25 och har kollat sköldkörteln och allt. Har lite olika teorier:
- Ångest
- Lågt blodsocker pga vad man äter på kvällen
- Biverkningar (tar antidepressiva)
- För varmt/kallt i sovrummet
I perioder har det hjälpt mig att ha nattlinne på, ibland fryser jag jättemycket när jag lägger mig och har därför två täcken på mig men vaknar och är jättesvettig då det är för varmt. Att hitta nån sorts balans som är lagom sval hela natten är rätt knepigt.
Har också samma problem, har haft det i perioder i ca 5 år. Är 25 och har kollat sköldkörteln och allt. Har lite olika teorier:
- Ångest
- Lågt blodsocker pga vad man äter på kvällen
- Biverkningar (tar antidepressiva)
- För varmt/kallt i sovrummet
I perioder har det hjälpt mig att ha nattlinne på, ibland fryser jag jättemycket när jag lägger mig och har därför två täcken på mig men vaknar och är jättesvettig då det är för varmt. Att hitta nån sorts balans som är lagom sval hela natten är rätt knepigt.
Jag svettas nästan varje natt. Har gjort det nu i ca 2 års tid.
Har problem med sköldkörteln och äter antidepressiva. Blodprover har tagits på allt möjligt, kissprov och allt ser bra ut.
Vet inte heller varför jag svettas. Kan vara undermedveten stress, sköldkörteln, antideppmedicinen.
Svettades mest två veckor innan mens varje månad. Nu är jag gravid och svettas varje natt.
Jättejobbigt är det. Sover oftast med en handduk.
Samma här. Haft problemen i mer än tio år. Till och från. Utredd medicinskt. Antar att det för min del bara är att acceptera.
Jag är väldigt varm av mig och jag kan inte ligga i sängen med ett vanligt täcke när det är 22 grader i rummet, för jag blir alldeles för varm och svettig då. Jag sover alltid med fönstret på glänt och har det billigaste täcket från jysk för att den är mycket svalare.
Hur varmt har du i sovrummet, och vilket täcke har du?
Har under många år lidigt av det samma. Massa prover tagna utan att de hittat orsaken. Fick till slut medicin utskrivet. Fick tabletter som eg var mot urinträngningar men där läkaren utnyttjar en av biverkningarna på medicinen. Alltså att svettas mindre. Tar en tablett varje kväll och sover som en trottning????
Det där händer mig när jag har otroligt mkt mer att göra på jobbet än jag hinner med. Långvarig tung stress under ansvar för ett årslångt projekt med stor budget gjorde mig nästan galen av pressen, då vaknade jag varje natt helt iskall av kallnad svett, sängkläderna var verkligen helt blöta. Så det behöver inte vara ngn sjukdom alls, utan bara en stresstopp.