Inlägg från: Defeateris |Visa alla inlägg
  • Defeateris

amning och mat introduktion

Anonym (---) skrev 2015-08-31 17:53:07 följande:

Hur har du riktigt läst rekommendationerna? Jag drar helt andra slutsatser än du när jag läser dem.

Enligt Livsmedelsverket KAN man börja med smakprover tidigast vid 4 månader, och SKA man börja senast vid 6 månader. ?De första dagarna räcker det med någon tesked, sedan kan mängden långsamt ökas.? ?Eftersom alla barn är olika ska du inte se de här intervallen som exakta gränser. Du behöver därför inte vara orolig om ditt barn vill gå fortare eller långsammare fram.? ?Det går inte att säga exakt hur mycket mat små barn behöver. En del barn vill alltid ha mer medan andra knappt vill smaka på maten.? ?Om man har ett barn som vill äta mycket kan det vara svårt att veta när man ska sätta stopp. Är barnet fortfarande hungrigt kan det vara bättre att fylla på med bröstmjölk eller ersättning än att öka mängden mat för fort.?

Maten SKA alltså med tiden konkurrera ut amningen, och det med början från senast 6 månader.

Din dotter är i den åldern att det är fullt tillåtet att äta mat. Eftersom hon dessutom är intresserad, så vore det ju dumt att inte hoppa på tåget. Så länge hon inte blir dåligt i magen, så är det ju inga problem. Det är ju inte så att du ska ersätta amningen med mat, utan du ska fortsätta att amma så mycket du vill.

Om bröstmjölken inte räcker till för riktigt små barn, så måste man ju ge ersättning, eftersom deras magar inte tål något annat. Din dotter är tillräckligt gammal för att tåla mat och det är meningen att hon ska lära sig äta mat, så varför då börja med ersättning? ?Modersmjölksersättning? heter det, för att den ska ersätta modersmjölken. Inte maten. Du har bröstmjölk att ge, du behöver inte ge ersättning.

Du har fel.
    Du kan börja med smakprover från 4 månaders ålder - då handlar det om att typ doppa ett finger i maten och låta barnet slicka/suga på. Det handlar alltså om DEN mängden, och enbart om barnet är intresserat. Först från 6 månader är deras tarmsystem tillräckligt utvecklade för att klara av större smakportioner, och då pratar vi alltså om typ en tesked i början, inte mer. Amning/ersättning ska vara huvuddelen av födan till barnet fyller ett.

TS:
    Jag tror också att ditt barn har nått den så kallade amningspuckeln. Är det inte så att du vill ge ditt barn mer mat så låt det vara som det är idag och förlita dig på mjölken. Om du är orolig kan du ju få komma in och väga någon extra gång istället. EN vägning säger dessutom inte särskilt mycket, det är trenden du ska titta på. Tänk själv - vid vägning 1 är ditt barn nymatat och har inte bajsat på två dagar, vid vägning 2 har ditt barn inte ätit på ett tag och har precis lagt en rejäl bajsblöja. Det kan innebära att vikten "stått still" trots att barnet i verkligheten lagt på sig.
  • Defeateris

TS - jag rekommenderar dig att läsa på om BLW.. Det har varit toppen här hemma och har funkat fantastiskt bra. Vi kombinerade BLW med fri amning och sonens mage har fungerat finfint hela tiden och vikten ökade sakta på sig igen efter puckeln..

Svar på tråden amning och mat introduktion