• MargitMargotMorot

Höginkomsttagare, högutbildade och WT, för två namn?

Jag och min man har en sammanlagd månatlig inkomst på runt 70.000 efter skatt. Vi drar ungefär lika till lasset, jag något mer än honom (om det nu är av betydelse). Vi är båda högutbildade, jag har en master och han en doktor. 

Vi bor i ett förhållandevis dyrt och fint hus, han spelar golf och löptränar och jag målar och fotograferar på fritiden. 

Min man är inte svensk, utan härstammar från ett engelsktalande land. 

Vi har två barn. Båda våra barn har tydligt engelskklingande namn som dessutom inte ligger inom ramen för vad som kan kallas "vanliga" namn. 

Och nu läser jag på FL att vi tydligen är WT för att våra barn inte har tydligt svenska, avdramatiserade och lugna namn. Så nu undrar jag, om våra barns namn gör oss till WT trots att vi helt saknar resterande attribut (för det ska tydligen finnas en väl bevarad lista med sådana som underhålles av någon allsmäktig här på FL), är det då verkligen så illa att vara WT? Eller, kanske ska frågan omformuleras - oavsett vilken bakgrund eller inkomst eller levnadsstandard eller utbildningsnivå - varför är det så himla illa att vara WT? Och hur kan ett namnval trumfa alla andra attribut i denna placering av oss som någon form av samhällets underskikt? 

• Svar på tråden Höginkomsttagare, högutbildade och WT, för två namn?
  • Tom Araya

O ja, typisk WT!
    Tror du man kommer ifrån det för att man tjänar pengar, spelar golf och har fint hus? Lite som att påstå att Obama blev vit när han kom in i vita huset.
    Alla era attribut är precis vad WT eftersträvar idag.
    Mest WT är ni för er föreställning om hur WT är och inte är, så typiskt WT.

• MallaL

Wt är verkligen ett fånigt uttryck som inte borde användas. Men anglosaxiska namn på helsvenska barn med svenska efternamn tycker många låter mindre bra.

I ert fall är ju familjen halvengelsk, då är det ju helt naturligt med engelska namn.

• fjanten

Helt klart WT. Det kommer gå åt skogen för era barn nu och de kommer vara stämplade som WT resten av sina liv.

Snälla? Vem bryr sig om vad folk på ett anonymt internetforum tycker? Upplever ni i verkliga livet att folk misstar er för låginkomsttagare som trängs 8 personer i en hyresrättstvås? Om inte, varför tar det så hårt vad folk har för anonyma, ytliga åsikter på ett forum?

Min sambo är också engelsktalande och det är svårt med namn! Namn jag tycker är klassiska och fina på både svenska och engelska tycker han låter "horigt" och tvärtom. Har ni hittat två namn som NI gillar så var glada.

• Seven Costanza
    fjanten skrev 2015-08-31 07:34:53 följande:

Helt klart WT. Det kommer gå åt skogen för era barn nu och de kommer vara stämplade som WT resten av sina liv.

Snälla? Vem bryr sig om vad folk på ett anonymt internetforum tycker? Upplever ni i verkliga livet att folk misstar er för låginkomsttagare som trängs 8 personer i en hyresrättstvås? Om inte, varför tar det så hårt vad folk har för anonyma, ytliga åsikter på ett forum?

Min sambo är också engelsktalande och det är svårt med namn! Namn jag tycker är klassiska och fina på både svenska och engelska tycker han låter "horigt" och tvärtom. Har ni hittat två namn som NI gillar så var glada.

Intressant. Vad skulle det exempelvis vara för namn som är klassiska på svenska men "horiga" för en engelsktalande?
  • ninasord
    Tom Araya skrev 2015-08-31 04:24:04 följande:

O ja, typisk WT!
    Tror du man kommer ifrån det för att man tjänar pengar, spelar golf och har fint hus? Lite som att påstå att Obama blev vit när han kom in i vita huset.
    Alla era attribut är precis vad WT eftersträvar idag.
    Mest WT är ni för er föreställning om hur WT är och inte är, så typiskt WT.

Haha.. helt underbart. Har haft tankar om ett och annat, utan att avslöja om vad så måste jag ändå säga att jag är lättad, ekonomiskt som socialt av att inte höra till till vilket pris som helst.
  • Voodoodoll
    Seven Costanza skrev 2015-08-31 07:44:05 följande:
    Intressant. Vad skulle det exempelvis vara för namn som är klassiska på svenska men "horiga" för en engelsktalande?
    "Inga" kanske? :)
  • Themis

Men alltså, man kan inte existera på FL någon längre tid utan att bli dubbad till WT i något sammanhang.

Att jag sedan är white trash med närmare tio års universitetsutbildning och en bit forskarstudier gör att ribban höjs hela tiden- hur många här kvalificerar sig ens till white trash i framtiden tror du?

Bäst att passa på innan man är chanslös! Skrattande

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Natulcien

Att över huvud taget använda ett uttryck som white trash tyder på att man har en väldigt rutten människosyn. Jag tror att de som hojtar så nedsättande om andra har en väldigt låg självkänsla.

• gbgumman

Sluta bry dig om detta. Lite fånigt ens ta åt sig. Sträck på dig och var stolt över de namn ni valt och sätt inte namn i relation till inkomst och intressen.

Svar på tråden Höginkomsttagare, högutbildade och WT, för två namn?