Inlägg från: Anonym (Korvspad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Korvspad)

"White Trash" namn?

Anonym (Känga) skrev 2015-08-30 18:18:55 följande:
    Så du tror att ett svenskt barn som heter Jamie Persson uttalar hela sitt namn på engelska, knappast. Förnamnet uttalas på svengelska (jejmi) och efternamnet på svenska, totalt sett blir det fult, tycker jag.
    Det är väl bara för föräldrarna att ändra uttalat i sitt efternamn. Who would know.
    Heter man Andersson kan man likaväl säga Änderson.
  • Anonym (Korvspad)
    EcceHomo skrev 2015-08-31 07:16:12 följande:

Varför ger du dig in i den här tråden när du direkt bara ska bli "kränkt" bara för att ditt namn dök upp. Någon tycker det, det betyder inte att alla tycker det. Det här är en extremt ytligt tråd och ingen här känner dig eller känner till din sociala status. Släpp det.

Fast det är skillnad på namn och namn. Engelska namn så som William och Julian anses inte tillhöra samma kategori som namnen Jason och James, eller Texas och Phoenix, t ex.

Så en del anglosaxiska namn är godkända medan andra faller under "wt".
  • Anonym (Korvspad)
    adamiana skrev 2015-08-31 13:24:27 följande:

wt-namn för mig:

Tindra

Nova

Kevin

William

Michelle

Nicole

Vanessa

Angelina 

Angelica

Kian

Ebba

Evelina

Andreas

Joakim

William

Ebba

Evelina

Andreas

Joakim

Är INTE wt.
  • Anonym (Korvspad)
    Jelzebub skrev 2015-08-31 15:18:02 följande:

Jag håller med dig! De är lite överklassiga, förutom Evelina.

Ja, Evelina och möjligen Joakim är mer medelklass.

Men övriga är snarare medel-överklass.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Finns inget wt) skrev 2015-08-31 22:31:11 följande:

Hur är det uppenbart? Förklara gärna. Klädstil och inredning följer oftast ett mode sen finns det klassiskt, retro, modernt, gammalt- precis som med namn. Så återigen vad är egentligen klass,vem avgör det?

Köpte en tomt en gång av en farbror som inte såg så där jätte piff ut. Hans hem var en herrgård och han var mångmiljonär. Det ytliga behöver absolut inte spegla den vi är

www.svd.se/du-ar-vad-du-heter-mer-an-du-tror

Mjukisbyxor, trasiga kläder, cigg, tatueringar, drömfångare, indianmotiv, vargmotiv, osv, är inredningarnas och klädstilarnas wt.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Pia) skrev 2015-08-31 22:42:12 följande:

Att du tror att klass har med pengar att göra gör att jag förstår din okunskap i WT-debatten. Du har liksom inte ens greppat grunderna. Om du är seriöst intresserad så plugga lite Bourdieu eller liknande.

Klassbegreppet är krångligt och svårt att definiera, men de flesta idag är ense om att det handlar om en kombination av socialt och kulturellt kapital, kanske till viss del även ekonomiskt, men det sista är sekundärt till de andra.

WT som benämning brukar avse de personer som har de allra lägsta sociala / kulturella (allra helt kulturella) kapitalet.

Mitt största problem med WT-begreppet är inte att det används i sig (även om det är synd att det är så nedsättande), utan att det är så rasistiskt.

Kan vi inte hitta på ett bättre ord?

Lågstatus? Socialgrupp 3? Bönder?
  • Anonym (Korvspad)
    nevermind skrev 2015-09-01 08:15:46 följande:

Och var det inte för 15 år sen (cirka) som varenda flicka skulle heta Wilma efter tjejen i Skärgårdsdoktorn?? Usch!

Som egentligen hette Ebba.
    Jag umgicks med henne när vi var yngre. Hon ställde sig frågande till varför Wilma blivit ett sånt populärt namn, när det var henne (Ebba) som folket gillade. "Mig, den de gillar, heter inte Wilma", sa hon.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-09-01 11:09:06 följande:
    Som egentligen hette Ebba.
    Jag umgicks med henne när vi var yngre. Hon ställde sig frågande till varför Wilma blivit ett sånt populärt namn, när det var henne (Ebba) som folket gillade. "Mig, den de gillar, heter inte Wilma", sa hon.
    Jag*
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Husvagn o ljummen vodka) skrev 2015-09-01 18:01:21 följande:

Menar "Fröken" lägenheter rent allmänt? Mycket Melissa o Kevin på Östermalm

Jag bor på Djurgården men har valt att ha mitt barn på en skola på Östermalm. I den skolan, samt i en av "systerskolorna", finns minst en Kevin.

Jag känner till föräldrarna till den Kevin som går i mitt barns skola och de är verkligen inga lågstatusmänniskor. Det tror jag inte att den andra Kevin's föräldrar är heller.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Husvagn o ljummen vodka) skrev 2015-09-01 18:29:10 följande:

Men det finns det säkert, men det jag undrade vad profilen "fröken" menade med folk som bor i lägenhet? Det är mer betingat vilket område , anser jag då många lägenheter i b la Sthlm kostar mer än en herrgård ute landet. "Korvspad", du hittar säkert en Carl i Tensta också om du letar ordentligt, men var ju inte det diskussionen handlade om...

Du skrev "mycket Kevin och Melissa på Östermalm" (du borde dock ha skrivit "många"). Jag svarade bara att det finns MINST två, förmodligen fler.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Husvagn o ljummen vodka) skrev 2015-09-01 18:39:42 följande:

Då måste ha haft en tråkig dag...Ber om ursäkt om jag skrev mycket istället för många..

Nu var det enbart en parentes. Poängen var att det finns MINST två Kevin på Östermalm. Förmodligen många fler än så.
  • Anonym (Korvspad)
    Kvinna29 skrev 2015-09-02 00:50:30 följande:

William
    Jonathan
    Stellan
    Cornelius
    Malin (oftast luffare misslyckade kvinnor)
    Evelina
    Miranda
    Anna
    Vilma 
    Stina 
    Sophie 
    Alexandra
    Andrea 
    Camilla 

De namnen som är kvar, av samtliga du skrev, är INTE wt.
    Det där är dina helt och hållet personliga åsikter. Du känner någon som heter Malin eller Anna, som du inte gillar. En annan du inte gillar har döpt sitt barn till Stellan eller Miranda.
    De namnen som står kvar i listan här ovan, är som sagt inte white trash någonstans.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Pia) skrev 2015-09-02 18:42:39 följande:

Jooo. . . William va?

Annars håller jag med dig.

Knappast. Det är visserligen ett vanligt namn, så det finns säkert i alla klasser, det vet jag inget om. Vad jag vet är dock att både här på Djurgården där jag bor, samt på Östermalm där mitt barn går i skola, samt även på Norrmalm där jag både arbetar samt har en del bekanta, så är namnet William vanligt.

För övrigt är det ett namn som använts sedan 1700 (eller 1800-tal?) i Sverige, så visst måste man kunna kalla det för ett etablerat namn idag.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Pia) skrev 2015-09-02 20:51:31 följande:
    Fast det där med att ett namn har använts i Sverige tidigare är ingen garanti för att det inte kan bli ett WT-namn. Det beror ju på vilka som idag lockas att välja namnet. Jag tycker nog att William kvalar in fint med Kevin och Liam, tyvärr. Det är inte lika "starkt" som Kevin, men klart med på min lista.
    Det finns Gurra (Gustavs) i WT-fallangen också. Det gör dock inte Gustav till ett WT-namn.
    William hör snarare till medel-överklassen, då det är mer vanligt förekommande i de kretsarna än i de lägre.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Mupp) skrev 2015-09-03 00:46:32 följande:

White trash? Vem fan tycker att det är ok att skriva så rasistiskt och nedvärderande om andra människor? Men ok! Black trash namn: Mohammed såklart, vem är så ointelligent att de ger sin son det namnet? Sasha, Dina, Muhammad, Mustafa, finns massor 

Fast nu blev det fel där.
    Bt-namn finns, men de kallas ghettonamn och används av nyblivna svarta föräldrar i låginkomstområden, exempelvis: Romisha, LaCreesha, osv.

De namnen du nämnde är helt vanliga arabiska namn. Inget trash alls.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Pia) skrev 2015-09-03 06:02:09 följande:
    Det vill jag nog se att du kan styrka innan jag tror det. Och då menar jag hur det har använts under de senaste ca 10 åren.
    Vilket?
    Att det finns de i överklassen som väljer namnet William, eller att det finns en del  Gustav bland lägre stående?
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Pia) skrev 2015-09-03 10:57:28 följande:

Nej, inte att det "finns i överklassen", utan precis som du skrev; att det är "mer vanligt förekommande i de klasserna än i de lägre". Så klart. Det här kan inte vara någonting annat än något du bara sitter och tror.

Vet inte vart man kan finna sådan statistik?

Hur som helst så utgick jag från mig själv. Jag känner väldigt många föräldrar som valt just det namnet till sina barn - det är ett väldigt populärt namn. Samtliga tillhör, om man nu ska dela in det, medel- eller överklass. Det handlar om barn 0-15 år.

Dock tror jag det är svårt för alla namn att vara mer vanligt förekommande i de övre klasskiktet, med tanke på att de lägre är så pass mycket större och innefattar så pass många fler människor.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-09-03 11:55:31 följande:

Vet inte vart man kan finna sådan statistik?

Hur som helst så utgick jag från mig själv. Jag känner väldigt många föräldrar som valt just det namnet till sina barn - det är ett väldigt populärt namn. Samtliga tillhör, om man nu ska dela in det, medel- eller överklass. Det handlar om barn 0-15 år.

Dock tror jag det är svårt för alla namn att vara mer vanligt förekommande i de övre klasskiktet, med tanke på att de lägre är så pass mycket större och innefattar så pass många fler människor.

Rättelse: "svårt för _något_ namn".
Svar på tråden "White Trash" namn?