"White Trash" namn?
Heter man Andersson kan man likaväl säga Änderson.
Varför ger du dig in i den här tråden när du direkt bara ska bli "kränkt" bara för att ditt namn dök upp. Någon tycker det, det betyder inte att alla tycker det. Det här är en extremt ytligt tråd och ingen här känner dig eller känner till din sociala status. Släpp det.
wt-namn för mig:
Tindra
Nova
Kevin
William
Michelle
Nicole
Vanessa
Angelina
Angelica
Kian
Ebba
Evelina
Andreas
Joakim
Jag håller med dig! De är lite överklassiga, förutom Evelina.
Hur är det uppenbart? Förklara gärna. Klädstil och inredning följer oftast ett mode sen finns det klassiskt, retro, modernt, gammalt- precis som med namn. Så återigen vad är egentligen klass,vem avgör det?
Köpte en tomt en gång av en farbror som inte såg så där jätte piff ut. Hans hem var en herrgård och han var mångmiljonär. Det ytliga behöver absolut inte spegla den vi är
Att du tror att klass har med pengar att göra gör att jag förstår din okunskap i WT-debatten. Du har liksom inte ens greppat grunderna. Om du är seriöst intresserad så plugga lite Bourdieu eller liknande.
Klassbegreppet är krångligt och svårt att definiera, men de flesta idag är ense om att det handlar om en kombination av socialt och kulturellt kapital, kanske till viss del även ekonomiskt, men det sista är sekundärt till de andra.
WT som benämning brukar avse de personer som har de allra lägsta sociala / kulturella (allra helt kulturella) kapitalet.
Mitt största problem med WT-begreppet är inte att det används i sig (även om det är synd att det är så nedsättande), utan att det är så rasistiskt.
Kan vi inte hitta på ett bättre ord?
Och var det inte för 15 år sen (cirka) som varenda flicka skulle heta Wilma efter tjejen i Skärgårdsdoktorn?? Usch!
Menar "Fröken" lägenheter rent allmänt? Mycket Melissa o Kevin på Östermalm
Men det finns det säkert, men det jag undrade vad profilen "fröken" menade med folk som bor i lägenhet? Det är mer betingat vilket område , anser jag då många lägenheter i b la Sthlm kostar mer än en herrgård ute landet. "Korvspad", du hittar säkert en Carl i Tensta också om du letar ordentligt, men var ju inte det diskussionen handlade om...
Då måste ha haft en tråkig dag...Ber om ursäkt om jag skrev mycket istället för många..
William
Jonathan
Stellan
Cornelius
Malin (oftast luffare misslyckade kvinnor)
Evelina
Miranda
Anna
Vilma
Stina
Sophie
Alexandra
Andrea
Camilla
Jooo. . . William va?
Annars håller jag med dig.
White trash? Vem fan tycker att det är ok att skriva så rasistiskt och nedvärderande om andra människor? Men ok! Black trash namn: Mohammed såklart, vem är så ointelligent att de ger sin son det namnet? Sasha, Dina, Muhammad, Mustafa, finns massor
Nej, inte att det "finns i överklassen", utan precis som du skrev; att det är "mer vanligt förekommande i de klasserna än i de lägre". Så klart. Det här kan inte vara någonting annat än något du bara sitter och tror.
Vet inte vart man kan finna sådan statistik?
Hur som helst så utgick jag från mig själv. Jag känner väldigt många föräldrar som valt just det namnet till sina barn - det är ett väldigt populärt namn. Samtliga tillhör, om man nu ska dela in det, medel- eller överklass. Det handlar om barn 0-15 år.
Dock tror jag det är svårt för alla namn att vara mer vanligt förekommande i de övre klasskiktet, med tanke på att de lägre är så pass mycket större och innefattar så pass många fler människor.