Inlägg från: Anonym (Pia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pia)

"White Trash" namn?

race skrev 2015-08-31 18:37:23 följande:

Namn som jag anser att samhället anser är White Trash:

Kevin, Devin, Collin, Nathan, Brian, Ryan, Tristan, Willy, Dexter, Texas, Dallas, Noel
    Chloé, Hailey, Samantha, Savannah, Tindra, Vilja, Vilda, Engla, Nova-Li, Tuvali, Blända, Sol, Aurora, Nova

etc.

Håller med om alla utom Nathan, det är ju gammalt i Sverige och passar inte riktigt in bland de andra du radar upp.

Jag tycker att det är WT med amerikanska namn som inte är etablerade i Sverige samt konstiga stavningar. Det går fetbort.
  • Anonym (Pia)
    race skrev 2015-08-31 20:41:57 följande:
    Jaha, det visste jag inte! Jag förknippar det särskilt med den amerikanske serien "One Tree Hill". Intressant att man tror att vissa namn tagna från USA, och så har de historia i Sverige!
    Jag tänkte på bland annat Nathan Söderblom och att namnet fick ett uppsving i och med honom. Var inne på Nathan till min son, men det blev inte det sedan.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Finns inget wt) skrev 2015-08-31 21:54:38 följande:

Det är bara nån korkad som kommit på det begreppet. Du kan inte kategorisera namn efter olika klasser i samhället. Namn handlar om smak inget mer, det handlar om vad de blivande föräldrarna gillar för namn inget annat.

De som kommit på Wt är personer som har konstiga fördomar, anser jag.

Fast det är ju uppenbart att man faktiskt kan. Självklart handlar namn om smak, men det är ju just smaken som speglar sin klass. Det går igen i mer än namn, så klart. Såsom klädstil, inredning och allt annat.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Finns inget wt) skrev 2015-08-31 22:31:11 följande:

Hur är det uppenbart? Förklara gärna. Klädstil och inredning följer oftast ett mode sen finns det klassiskt, retro, modernt, gammalt- precis som med namn. Så återigen vad är egentligen klass,vem avgör det?

Köpte en tomt en gång av en farbror som inte såg så där jätte piff ut. Hans hem var en herrgård och han var mångmiljonär. Det ytliga behöver absolut inte spegla den vi är

Att du tror att klass har med pengar att göra gör att jag förstår din okunskap i WT-debatten. Du har liksom inte ens greppat grunderna. Om du är seriöst intresserad så plugga lite Bourdieu eller liknande.

Klassbegreppet är krångligt och svårt att definiera, men de flesta idag är ense om att det handlar om en kombination av socialt och kulturellt kapital, kanske till viss del även ekonomiskt, men det sista är sekundärt till de andra.

WT som benämning brukar avse de personer som har de allra lägsta sociala / kulturella (allra helt kulturella) kapitalet.

Mitt största problem med WT-begreppet är inte att det används i sig (även om det är synd att det är så nedsättande), utan att det är så rasistiskt.

Kan vi inte hitta på ett bättre ord?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-08-31 22:49:06 följande:
    Lågstatus? Socialgrupp 3? Bönder?
    Mjo, det skulle vara det första, kanske. LS?

De andra två har ju redan en betydelse. Jag tycker inte riktigt att socialgrupp 3 och WT är samma sak.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Finns inget wt) skrev 2015-08-31 23:07:36 följande:

Kan förstå att ekonomi är sekundärt till de andra två socialt och kulturellt men fortfarande white trash namn seriöst? Namn har inte med något av dessa att göra, det handlar bara om smak och den ser olika ut för de flesta människor, oavsett det sociala och kulturella.

Och med tanke på klass och det sociala så är en vänlig ton utan sarkasmer något att föredra, det borde man förstå!

Du kan inte säga att det inte finns något samband mellan namn (smak) och klass, för det är bevisat i forskning gång på gång att det finns. Just det faktum att namnen varierar mellan klasser gör att de konnoterar olika, vilket senare förstärker namnets tillhörighet ytterligare.

Om du har uppfattat det som att jag inte haft en vänlig ton, eller att jag varit sarkastisk, ber jag om ursäkt. Det har aldrig varit min avsikt.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Finns inget wt) skrev 2015-08-31 23:44:11 följande:

Ja det tror jag säkert att det finns men precis som namn och forskning så står det inte still- det förändras hela tiden. Just därför kan man inte anta att vissa namn är såkallade wt-namn eftersom samhället lever, det står inte still och inget kan skrivas i sten, djupt?jo

Fast trenden med att personer med lägre status väljer namn från Amerikas masskultur till sina barn går tillbaka till början av 1900-talet, ungefär. Arbetarna flydde verkligenheten med läsning om indianer och cowboys, det nya landet lockade och barnen fick namn från den kulturen. Dock alltid med klockrent svenskt uttal.

Trenden har hållit i sig och än idag väljer lågstatus ofta namn från tv och likande till barnen. Så att säga att det inte står still är lite överdrivet, faktiskt.
  • Anonym (Pia)
    race skrev 2015-09-01 19:52:54 följande:

Har wt- namn alltid funnits? Det borde ju ha gjort det, men det känns så stort och extremt idag. Var det så att det fanns innan, fast i mindre mängd? Y-namn som Jonny, Conny, etc har jag ju förstått. Men vilka var wt-namnen för tjejer på 70-, 80- och 90-talen?

Sedan vi gick över från ståndssamhälle till klassamhälle har ju klasserna distanserat sig från varandra genom olika markörer. En intressant sak är att i början av 1900-talet var det borgerligheten som gav sina barn namn med internationell klang medan pigorna hette Anna, typ.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-09-02 18:39:39 följande:
    De namnen som är kvar, av samtliga du skrev, är INTE wt.
    Det där är dina helt och hållet personliga åsikter. Du känner någon som heter Malin eller Anna, som du inte gillar. En annan du inte gillar har döpt sitt barn till Stellan eller Miranda.
    De namnen som står kvar i listan här ovan, är som sagt inte white trash någonstans.
    Jooo. . . William va?

Annars håller jag med dig.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-09-02 19:45:34 följande:
    Knappast. Det är visserligen ett vanligt namn, så det finns säkert i alla klasser, det vet jag inget om. Vad jag vet är dock att både här på Djurgården där jag bor, samt på Östermalm där mitt barn går i skola, samt även på Norrmalm där jag både arbetar samt har en del bekanta, så är namnet William vanligt.

För övrigt är det ett namn som använts sedan 1700 (eller 1800-tal?) i Sverige, så visst måste man kunna kalla det för ett etablerat namn idag.
    Fast det där med att ett namn har använts i Sverige tidigare är ingen garanti för att det inte kan bli ett WT-namn. Det beror ju på vilka som idag lockas att välja namnet. Jag tycker nog att William kvalar in fint med Kevin och Liam, tyvärr. Det är inte lika "starkt" som Kevin, men klart med på min lista.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-09-02 22:53:47 följande:
    Det finns Gurra (Gustavs) i WT-fallangen också. Det gör dock inte Gustav till ett WT-namn.
    William hör snarare till medel-överklassen, då det är mer vanligt förekommande i de kretsarna än i de lägre.
    Det vill jag nog se att du kan styrka innan jag tror det. Och då menar jag hur det har använts under de senaste ca 10 åren.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Korvspad) skrev 2015-09-03 08:31:41 följande:
    Vilket?
    Att det finns de i överklassen som väljer namnet William, eller att det finns en del  Gustav bland lägre stående?
    Nej, inte att det "finns i överklassen", utan precis som du skrev; att det är "mer vanligt förekommande i de klasserna än i de lägre". Så klart. Det här kan inte vara någonting annat än något du bara sitter och tror.
Svar på tråden "White Trash" namn?