Inlägg från: Anonym (Finns inget wt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Finns inget wt)

"White Trash" namn?

Det är bara nån korkad som kommit på det begreppet. Du kan inte kategorisera namn efter olika klasser i samhället. Namn handlar om smak inget mer, det handlar om vad de blivande föräldrarna gillar för namn inget annat.

De som kommit på Wt är personer som har konstiga fördomar, anser jag.

Hur är det uppenbart? Förklara gärna. Klädstil och inredning följer oftast ett mode sen finns det klassiskt, retro, modernt, gammalt- precis som med namn. Så återigen vad är egentligen klass,vem avgör det?

Köpte en tomt en gång av en farbror som inte såg så där jätte piff ut. Hans hem var en herrgård och han var mångmiljonär. Det ytliga behöver absolut inte spegla den vi är

Anonym (Pia) skrev 2015-08-31 22:09:28 följande:

Fast det är ju uppenbart att man faktiskt kan. Självklart handlar namn om smak, men det är ju just smaken som speglar sin klass. Det går igen i mer än namn, så klart. Såsom klädstil, inredning och allt annat.

Kan förstå att ekonomi är sekundärt till de andra två socialt och kulturellt men fortfarande white trash namn seriöst? Namn har inte med något av dessa att göra, det handlar bara om smak och den ser olika ut för de flesta människor, oavsett det sociala och kulturella.

Och med tanke på klass och det sociala så är en vänlig ton utan sarkasmer något att föredra, det borde man förstå!

Anonym (Pia) skrev 2015-08-31 22:42:12 följande:

Att du tror att klass har med pengar att göra gör att jag förstår din okunskap i WT-debatten. Du har liksom inte ens greppat grunderna. Om du är seriöst intresserad så plugga lite Bourdieu eller liknande.

Klassbegreppet är krångligt och svårt att definiera, men de flesta idag är ense om att det handlar om en kombination av socialt och kulturellt kapital, kanske till viss del även ekonomiskt, men det sista är sekundärt till de andra.

WT som benämning brukar avse de personer som har de allra lägsta sociala / kulturella (allra helt kulturella) kapitalet.

Mitt största problem med WT-begreppet är inte att det används i sig (även om det är synd att det är så nedsättande), utan att det är så rasistiskt.

Kan vi inte hitta på ett bättre ord?

Ja det tror jag säkert att det finns men precis som namn och forskning så står det inte still- det förändras hela tiden. Just därför kan man inte anta att vissa namn är såkallade wt-namn eftersom samhället lever, det står inte still och inget kan skrivas i sten, djupt?jo

Embla twopointoh skrev 2015-08-31 23:35:31 följande:

Fast där finns det forskning som säger emot dig. Vissa namn och vissa typer av namn är vanligare i olika klasser än i andra. Undantag finns det sedan alltid.

Väldigt intressant faktiskt, du har fått mig nyfiken på detta. Ska nog ta en tur förbi biblioteket imorgon och söka aktuell litteratur. Tack för en givande och intressant diskussion om detta heta debatterande ämne, som uppenbarligen är väldigt i fokus på FL.

Anonym (Pia) skrev 2015-08-31 23:49:52 följande:

Fast trenden med att personer med lägre status väljer namn från Amerikas masskultur till sina barn går tillbaka till början av 1900-talet, ungefär. Arbetarna flydde verkligenheten med läsning om indianer och cowboys, det nya landet lockade och barnen fick namn från den kulturen. Dock alltid med klockrent svenskt uttal.

Trenden har hållit i sig och än idag väljer lågstatus ofta namn från tv och likande till barnen. Så att säga att det inte står still är lite överdrivet, faktiskt.

Okej då vem du nu är som inte ens varit med i diskussionen???

Anonym (Fula namn och WT) skrev 2015-09-01 00:02:34 följande:

Bra att du inser att det är du som är okunnig.

Men gud hade ingen aning, tack för upplysningen! Men såg aldrig att du var med i diskussionen? Vara med menar jag såklart att man deltar och det gjorde visst inte du.

Anonym (Fula namn och WT) skrev 2015-09-01 00:20:45 följande:

Alla på fl som läser trådar är med. Vad trodde du?

Vilket fint och annorlunda namn. Låter väldigt mjukt och passar verkligen en flicka!

nevermind skrev 2015-09-01 10:42:45 följande:

Fick precis veta att exets yngsta heter Melia! HAHAHA!!! Så white trash!

Svar på tråden "White Trash" namn?