Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Anonym (?) skrev 2015-08-30 18:00:03 följande:
    Ja, för att förr var man inte utanför Sveriges gränser på samma sätt då, som nu.
    En Vilhelm kommer att bli utskrattad och kallad Filhelm. Så är det.
    Wilhelm är ett tyskt namn och på tyska uttalas V som F.
    Adolf var också ett fint och väletablerat namn i Sverige, innan Hitler blev känd.
    Man får tänka på då och nu. Då är inte nu.
    Det gick att heta Adolf i Sverige förut. Sedan kom Hitler.
    Det gick att stava Wilhelm med V i Sverige förut. Sedan kom billiga flygbiljetter.
  • Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 18:00:19 följande:
    Vilhelm och Wilhelm har funnits i Sverige sedan medeltiden, och så långt tillbaka fanns det inte allmänna stavningsregler såsom det gör idag (det kom på 1800-talet...). W och V användes bägge två även i "vanliga" ord, försök läsa en originaltext från typ 1700-talet så får du se.

sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Akademiens_ordlista_%C3%B6ver_svenska_spr%C3%A5ket
    Jag vet. Sverige var influerat av tyskar och många ord stavades med fv i Sverige. I Tyskland har dock V alltid varit F och W alltid varit V.

Waxholm stavar numera Vaxholm.

Problemet är att Sverige är influerat av olika länder och kulturer både här och där, då som nu.
    Länder som inte är lika påverkade av andra länder och kulturer, använder sig sällan av namn som kommer utanför deras eget lands gränser.
    Se exempelvis Spanien, Frankrike, Kina och Ryssland.

I Sverige är det väldigt mer vanligt och accepterat, att ett helsvenskt barn bär ett spanskt namn, än att ett helspanskt barn i Spanien bär ett svenskt namn.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mhm) skrev 2015-08-30 18:05:46 följande:
    Ja, kan kan man väl men har ALDRIG träffat en Kornelia. Däremot flera stycken Cornelia.
    Min gamla klasskompis stavade med K, trots att hennes pappa var engelsman (eller amerikan?).

www.birthday.se/sok/&l=Renard
  • Anonym (?)
    Anonym (Polly) skrev 2015-08-30 18:11:39 följande:
    Blev nyfiken nu, vilka är dessa super-mode namn?
    Olika i olika städer.
    Finns statistik att tillgå.
  • Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 18:28:09 följande:
    Varför är det ett problem att Sverige var och är influerat av olika länder och kulturer? När det kommer till namnfloran, menar jag.

Wilhelm/Vilhelm har varit ett vedertaget förnamn i Sverige sedan 1100-talet. Med båda stavningarna. Det är kort sagt ett dåligt exempel om man vill lyfta fram "WT-namn".

Det är inte heller ett ovanligt fenomen med "importerade" namn att de försvenskas både i stavning och uttal. Tidigare i historien har det varit överklassen som varit först med sådana namn, som sedan de lägre klasserna anammat (och ibland missuppfattat...). Det är det som är unikt med vår tid, att alla har tillgång till internationella kontakter via media, och det är vanligare att utländska namn blir populära i de lägre klasserna först. Överklassen håller sig fortfarande i princip till de "klassiskt svenska" namnen, även om det såklart finns undantag. Vad detta beror på kan man såklart diskutera.
    Fast överklassen kan du inte jämföra med vanliga medel- och lågsvenssons. De är av helt skilda rang.
    Du hittar inte en enda människa från överklassen, född med ett son-namn. Dessa byttes ut då deras förfäder adlades. Vissa har aldrig ens haft ett son-namn i rakt nedstigande led.
  • Anonym (?)
    Anonym (Polly) skrev 2015-08-30 18:40:20 följande:
    Men nu frågade jag anonym "Jisses" om vilka supermode namnen var där denne bor.
    Jag trodde att du menade rent allmänt. För då är det som sagt inget som är allmängiltigt, när det kommer till olika namns olika popularitet. Det är olika från stad till stad, ibland även mellan två grannkommuner.
  • Anonym (?)
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-30 18:46:29 följande:
    Du har inte riktigt koll...Alla i Sverige har en gång haft ett patronymikon, alltså faderns namn + son eller dotter. Gustav Vasa t ex hette Gustav Eriksson, av släkten Vasa, det är vi i modern tid som kallar honom Gustav Vasa. Familjenamn började komma bland de högre klasserna i Sverige på 1600-talet, och slog inte igenom bland alla klasser förrän på 1800-talet. Son-namnen blev efternamn och dotternamnen försvann genom en lagändring i slutet av 1800-talet.
    Gustav Vasa, vi talar 1500-tal kära du. Sverige är bra mycket äldre än så och jag säger till dig att nej, vi hade inte efternamn förr i tiden i Sverige.

Om jag skrev mitt namn så skulle du veta vem jag är och förmodligen vilja gå under jorden efter att ha uttryckt att jag inte skulle ha "riktig koll" när det kommer till namn i Sverige och svensk historia.

• Anonym (?)
    Embla twopointoh skrev 2015-08-30 18:47:05 följande:
    Jag har inte jämfört någonting. Det är klart att de har lite olika förutsättningar, såsom att överklassen förr ofta var först med "nya" namn, men oavsett klass så var och är de fortfarande en del av den svenska namnkulturen.

Du har fel angående son-namnen, eller delvis i alla fall. Från början hette alla efter sin far (Nils-son eller Nils-dotter, i undantagsfall användes moderns namn), och ett eventuellt adligt namn lades till (de senare adliga namnen kan ibland utgöra undantag då det gamla namnet helt byttes ut). Det här med att ett efternamn följer alla i släkten blev vanligt först på 1800-talet (bland allmogen, överklassen var, som vanligt, tidigare). Fast vad det har med stavningen av Vilhelm/Wilhelm att göra förstår jag inte.
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 18:48:59 följande:
    Gustav Vasa, vi talar 1500-tal kära du. Sverige är bra mycket äldre än så och jag säger till dig att nej, vi hade inte efternamn förr i tiden i Sverige.

Om jag skrev mitt namn så skulle du veta vem jag är och förmodligen vilja gå under jorden efter att ha uttryckt att jag inte skulle ha "riktig koll" när det kommer till namn i Sverige och svensk historia.

• Anonym (?)
    MadHatter skrev 2015-08-31 02:33:06 följande:

Det kommer från tyskans Mariken (som i sin tir är en form av Maria) och kom till Sverige på 1500-talet

Ja, du ser. Någon som inte gillade namnet och ändrade det. PRECIS som man gör nu.
  • Anonym (?)

Värsta av de värsta är ändå när folk tar asagudsnamn som tilltalsnamn.

Fine om ungen föddes på en onsdag och man därför väljer att ta Oden som ett andranmn (även om jag tycker att man bör föra far, mor, samt detas föräldrars namn vidare i andranamnen).

Men som tilltalsnamn låter Oden, Loke, (samt samtliga alternativa stavningar), osv väldigt illa. Passar däremot som hundnamn.

• Anonym (?)
    Ego Lovers skrev 2015-08-30 10:53:44 följande:

Så du menar att tex Sofia Wistam, en Lidingö brud skulle vara en lågutbildad WT pga sina barns namn?

Hennes barn heter Kid, Sindy, Texas och Lennox.

Eller att Paris Hiltons föräldrar är USA största WT pga valet av namn till Paris?

Jag har inte mött någon som är så inskränkt som du vill påvisa i ditt inlägg och det säger nog mer om din egen inskränkthet som du vill applicera på andra än att du öppet vågar stå för dina egna åsikter utan att blanda in andra pga rädslan att stå själv med den åsikten.

Sofia ÄR wt. Hon bor kanske på Lidingö nu, möjligen i ett av de fina områdena på Lidingö (har inte kollat upp det), men hon är inte "fiiin" från början så att säga. Hon är en wt-brud som slog igenom som Soffipropp eller vad det nu var hon kallade sig.
  • Anonym (?)
    Ego Lovers skrev 2015-08-31 11:04:19 följande:

Vi har namnet Vilhelm som släktnamn och det har funnits i över 150 år så var de WT redan på 1850 talet enligt dig?

Vi har namnet Evald också som i Sverige stavas med V men i Tyskland med W. Namnet har försvenskats redan när det kom till Sverige precis som många andra låneord från tyskan. Sedan har vi namnet Ludvig som blir Louis i engelska talande länder samt Frankrike och som blir Louis i spansktalande länder och eftersom Sverige nu är ett sekulariserat land där vi är mångkulturellt så kommer även namnen vara annorlunda än de klassiska "svenska" namnen just för att det svenska suddas ut. Man kan ju undra vad dessa åsiktspoliser när det kommer till namn har för övriga åsikter mot allt som inte är traditionellt svenskt

Som jag tidigare skrev så behövde man inte tänka på att namnet skulle funka även internationellt förr, då man aldrig var utanför Sveriges gränser på samma sätt då, som nu.

Nu, i modern tid, är det smartast, smidigast och enklast - för barnets skull - om man använder sig av den mest vedertagna internationella stavningen.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jossan) skrev 2015-08-31 20:13:33 följande:

Vilhelm ser så mycket bättre ut när det stavas med v! Namnet uttalas ju fortfarande likadant och funkar superbra i Sverige. W känns väldigt trash rent generellt...

W ser trash ut i namn som Melwin, Wictor, Wictoria, osv (dvs där ett W inte hör hemma). Men i namn som William och Wilhelm ser det korrekt ut.
  • Anonym (?)
    EnAnonumius skrev 2015-09-02 18:02:26 följande:
    Det är ju DU som påstår att namne SKA fälja skrivreglerna. Så sitt inte här och försök med omvänd bevisbörda.

Länka till en källa som styrker dina påstånden om att namne "SKA" följa skrivreglerna på det sättet du påstår eller så lägger du ned och försöker slingra ur dig genom att försöka lägga bevisbördan på andra..

Skall du svara mig nästa gång så lägg in en länk som styrker ditt påstående om att namnen "SKA" följa skrivreglerna eller så kan du erkänna att du är den som vill att det skall fälja skrivreglrna annars så förstår du inte hur det skall uttalas.

Men här är lite namn som inte följer svenska skrivregler svenska namn som vi har haft länge.

*Michael enligt dina påståenden om att namn "SKA" följa svenska skrivregler så borde ju man inte få lov att registrera namnet Mikael med CH i stället för k.
    Ändå räknas det som en godkänd stavning. Har gjort så i ett par hundra år i Sverige fast det aldrig har följt svenska skrivregler.

*Christina och Christian. är också fullt godkänt att ha som stavning, kom inte degandes med att det är "modernt" finns många gamla tanter och fabröder som stava det så..  
    Enligt dig och dina påståenden så SKA det vara förbjudet då det inte följer "svenska skrivreglerna"
    Gudbevars man kan ju inte ersätta "K" med "Ch". Det fööööööööööööööööööljer ju inte svenska skrivreglerna. Det SKA ju namne göra.

*Cajsa  och Cim
    (Det är fullt godkänt att ersätta K med C i svenskan när det kommer till namn)
    Och hur gör Kungen? Du måste ju ha grava problem med att utala hans namn rätt då det inte följer sveksa skrivreglerna.  Tilltalar du Kungen "Kung Sarl-Gustaf..
    Även HMK Carl-Gustaf sitter ju och bryter mot svenska skrivreglerna då det är ju DU som sitter och hävdar att man inte kan ersätta "K" med "C" då man uttalar "C" (se) och har man C så blir det "Sarl" i stället för Karl. Ändå lyckas svenska folket förstå att namn med "C" skall uttalas som "K" och uttalar Kungens namn rätt. 

Sedan så kan du ta dig en tankeställare på varför de inte bli rättade av skatteverket när folk kommer dragandes med stavningar på namn som inte följer svenska skrivreglerna?
    Skatteverket är de som har hand om namn i dag. Det var en annan myndighet, fram till 80-talets slut. 

Så ja Nu har jag exemplifierat för dig. Så nu får du slänga fram källa på att namn SKA följa svensk skrivreglerna.  När skall du slänga fram källa på att det SKA följa svenska skrivreglerna? Eller skall du fortsätta att försöka kräva omvänd bevisbörda.

Du har hävdat det är  din sak att bevisa det., Källa som styrker ditt påstående. Kan du inte slänga fram källan så behöver du inte svar detta inlägget alls.

P.S
    Att folk inte är så dumma i huvudet om att man kan utala namn med som skrivs Carl som "Karl"  är för att vi i svenska språket använder "C" som "K" i många ord.
    Vi stavar inte ord med dubbel "k" i svenskan.  Vi skriver inte "Klokka" vi skriver "Klocka".
    Men skall man följa dina påståenden så  kan jag TÄNKA mig hur det kan låta från din sida om du läser vissa ord högt från text.

* "Hon ville ha Tack från killen" vid högläsning av dig "Hon ville ha task från killen."

* "Macka" vid högläsning av dig "maska" 

* "Snacka" vid högläsning av dig  "Snaska".

Då du sitter ju och hävdar att man uttalar "c" som "se" och därför går de inte att ersätta "k" med "C" i namn för då fattar man ju inte hur man skall uttala.  Enligt DIG.

Men nu är du så god och bevisar DIN sak med källhänvisning som styrker dina påståenden, du har lagt, jag har sagt att wikipedia inte är "godkänd. Om du inte kan det så behöver du inte bekväma dig med att lägga ned mer tid på att försöka med ett nytt inlägg som går ut på "omvänd bevisbörda från din sida igen.

Under tiden om du bor i Stockholm eller enligt dina påståenden om hur man skall utala C så blir det väl Stoskholm för dig så kan du ju hälsa HMK Carl-Gustaf från mig.  Kom ihåg att rätta kungen och säga till han att han hädanefter skall uttala sitt namn som "Sarl-Gustaf" för det är ju så man säger C -> "se" .  Drömmer

Det handlar ju om hårda och mjuka vokaler.
    Cajsa funkar, men inte Cim. Cajsa uttalas enligt reglerna Kajsa, medan Cim uttalas Sim då c:et står framför ett i.
    Snacka - där är c framför k, vilket är helt okej. K är en konsonant.
    Lärde du dig ingenting i skolan!?
  • Anonym (?)
    Ego Lovers skrev 2015-09-02 21:19:50 följande:
    Tummen upp!
    Varför? Hon har ju fel.
  • Anonym (?)
    EnAnonumius skrev 2015-09-02 18:02:26 följande:
    Det är ju DU som påstår att namne SKA fälja skrivreglerna. Så sitt inte här och försök med omvänd bevisbörda.

Länka till en källa som styrker dina påstånden om att namne "SKA" följa skrivreglerna på det sättet du påstår eller så lägger du ned och försöker slingra ur dig genom att försöka lägga bevisbördan på andra..

Skall du svara mig nästa gång så lägg in en länk som styrker ditt påstående om att namnen "SKA" följa skrivreglerna eller så kan du erkänna att du är den som vill att det skall fälja skrivreglrna annars så förstår du inte hur det skall uttalas.

Men här är lite namn som inte följer svenska skrivregler svenska namn som vi har haft länge.

*Michael enligt dina påståenden om att namn "SKA" följa svenska skrivregler så borde ju man inte få lov att registrera namnet Mikael med CH i stället för k.
    Ändå räknas det som en godkänd stavning. Har gjort så i ett par hundra år i Sverige fast det aldrig har följt svenska skrivregler.

*Christina och Christian. är också fullt godkänt att ha som stavning, kom inte degandes med att det är "modernt" finns många gamla tanter och fabröder som stava det så..  
    Enligt dig och dina påståenden så SKA det vara förbjudet då det inte följer "svenska skrivreglerna"
    Gudbevars man kan ju inte ersätta "K" med "Ch". Det fööööööööööööööööööljer ju inte svenska skrivreglerna. Det SKA ju namne göra.

*Cajsa  och Cim
    (Det är fullt godkänt att ersätta K med C i svenskan när det kommer till namn)
    Och hur gör Kungen? Du måste ju ha grava problem med att utala hans namn rätt då det inte följer sveksa skrivreglerna.  Tilltalar du Kungen "Kung Sarl-Gustaf..
    Även HMK Carl-Gustaf sitter ju och bryter mot svenska skrivreglerna då det är ju DU som sitter och hävdar att man inte kan ersätta "K" med "C" då man uttalar "C" (se) och har man C så blir det "Sarl" i stället för Karl. Ändå lyckas svenska folket förstå att namn med "C" skall uttalas som "K" och uttalar Kungens namn rätt. 

Sedan så kan du ta dig en tankeställare på varför de inte bli rättade av skatteverket när folk kommer dragandes med stavningar på namn som inte följer svenska skrivreglerna?
    Skatteverket är de som har hand om namn i dag. Det var en annan myndighet, fram till 80-talets slut. 

Så ja Nu har jag exemplifierat för dig. Så nu får du slänga fram källa på att namn SKA följa svensk skrivreglerna.  När skall du slänga fram källa på att det SKA följa svenska skrivreglerna? Eller skall du fortsätta att försöka kräva omvänd bevisbörda.

Du har hävdat det är  din sak att bevisa det., Källa som styrker ditt påstående. Kan du inte slänga fram källan så behöver du inte svar detta inlägget alls.

P.S
    Att folk inte är så dumma i huvudet om att man kan utala namn med som skrivs Carl som "Karl"  är för att vi i svenska språket använder "C" som "K" i många ord.
    Vi stavar inte ord med dubbel "k" i svenskan.  Vi skriver inte "Klokka" vi skriver "Klocka".
    Men skall man följa dina påståenden så  kan jag TÄNKA mig hur det kan låta från din sida om du läser vissa ord högt från text.

* "Hon ville ha Tack från killen" vid högläsning av dig "Hon ville ha task från killen."

* "Macka" vid högläsning av dig "maska" 

* "Snacka" vid högläsning av dig  "Snaska".

Då du sitter ju och hävdar att man uttalar "c" som "se" och därför går de inte att ersätta "k" med "C" i namn för då fattar man ju inte hur man skall uttala.  Enligt DIG.

Men nu är du så god och bevisar DIN sak med källhänvisning som styrker dina påståenden, du har lagt, jag har sagt att wikipedia inte är "godkänd. Om du inte kan det så behöver du inte bekväma dig med att lägga ned mer tid på att försöka med ett nytt inlägg som går ut på "omvänd bevisbörda från din sida igen.

Under tiden om du bor i Stockholm eller enligt dina påståenden om hur man skall utala C så blir det väl Stoskholm för dig så kan du ju hälsa HMK Carl-Gustaf från mig.  Kom ihåg att rätta kungen och säga till han att han hädanefter skall uttala sitt namn som "Sarl-Gustaf" för det är ju så man säger C -> "se" .  Drömmer

GRUNDERNA i årskurs ett:

Vokalerna delas in i mjuka och hårda vokaler.

De mjuka vokalerna är: E, i, y, ä och ö.

De kallas mjuka vokaler därför att man säger ljudet före mjukt.

Exempel: Ge, gäspa, gäst, Göte och genast.

De hårda vokalerna är: A, o, u och å.

De kallas hårda vokaler därför att man säger ljudet före hårt.

Exempel: Gå, gås, gata, gapa och gammal.

• Anonym (?)
     Före bakre vokalFöre främre vokalSvenska "C"
    cancer [?kanser]
    cykel [?s?kel]

Svenska "G"
    gata [?g??ta]
    get [je?t]
    Svenska "K"
    kunna [?k?n?a]
    känna [???n?a]
    Svenska "SK"
    skala [?sk??la]
    skela [??e?la]

Engelska "C"
    call [k??l]
    cell [s?l]
    Engelska "G"
    gall [g??l]
    gel [d??l]

Franska "C"
    calque [kalk]
    celà [s??la]
    Franska "G"
    gare [???]
    gel [??l]

Italienska "C"
    cara [ka?a]
    ciao [t?ao?]
    Italienska "G"
    gallo [?al?o]
    genere [?d??ne?e]
    Italienska "SC"
    scala [skala]
    scena [???na
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2015-09-02 23:23:26 följande:
     Före bakre vokalFöre främre vokalSvenska "C"
    cancer [?kanser]
    cykel [?s?kel]

Svenska "G"
    gata [?g??ta]
    get [je?t]
    Svenska "K"
    kunna [?k?n?a]
    känna [???n?a]
    Svenska "SK"
    skala [?sk??la]
    skela [??e?la]

Engelska "C"
    call [k??l]
    cell [s?l]
    Engelska "G"
    gall [g??l]
    gel [d??l]

Franska "C"
    calque [kalk]
    celà [s??la]
    Franska "G"
    gare [???]
    gel [??l]

Italienska "C"
    cara [ka?a]
    ciao [t?ao?]
    Italienska "G"
    gallo [?al?o]
    genere [?d??ne?e]
    Italienska "SC"
    scala [skala]
    scena [???na
    sv.wikipedia.org/wiki/Vokal
  • Anonym (?)
    Ego Lovers skrev 2015-09-02 23:29:48 följande:
    För att namn är ett undantag ur skrivregeln.
    Eh, nej!
  • Anonym (?)
    Ego Lovers skrev 2015-09-02 23:38:13 följande:
    Från länken

Släktforskaren bör därför när det gäller modern tid (de senaste 100-150 åren) följa den stavning personerna själva använde eller - om den inte är känd - den som förekommer i kyrkoböckerna eller andra officiella källor.
    Du kan inte ha mycket till läsförståelse heller. Det står ingenstans om UTTAL eller att personnamn inte ska följa skrivreglerna.
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?