Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

israelsson skrev 2015-08-30 18:09:52 följande:
    Jag känner att jag tar lite illa upp här. "Hör man dessa namn då gör man bäst i att springa" wtf!? Jag heter Linda och inte fan är jag elak eller sjuk i huvudet! Sorry men din teori funkar inte riktigt! ???? och då träffar du verkligen inte mycket folk heller! ????
    Jag tycker inte du ska ta illa upp.

Vissa namn blir för alltid sammankopplade med en person man känt eller känner (positivt som negativt). Har man under hela grundskolan blivit mobbad av en Sofia kanske man alltid kommer att koppla detta namn till elakhet och känna obehag inför namnet. Även om man rent rationellt vet att alla som heter Sofia inte är mobbare, så har man för djupa känslomässiga sår för att "klara av" namnet.

Eller tvärtom, att den mest underbara och snällaste person man vet heter Hulda, då kommer man troligen att tycka om namnet. Och varenda människa man möter som presenterar sig som Hulda, kommer man associera (i alla fall i början) med de trevliga känslor som namnet väcker.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 18:31:37 följande:
    Fast överklassen kan du inte jämföra med vanliga medel- och lågsvenssons. De är av helt skilda rang.
    Du hittar inte en enda människa från överklassen, född med ett son-namn. Dessa byttes ut då deras förfäder adlades. Vissa har aldrig ens haft ett son-namn i rakt nedstigande led.
    Jag har inte jämfört någonting. Det är klart att de har lite olika förutsättningar, såsom att överklassen förr ofta var först med "nya" namn, men oavsett klass så var och är de fortfarande en del av den svenska namnkulturen.

Du har fel angående son-namnen, eller delvis i alla fall. Från början hette alla efter sin far (Nils-son eller Nils-dotter, i undantagsfall användes moderns namn), och ett eventuellt adligt namn lades till (de senare adliga namnen kan ibland utgöra undantag då det gamla namnet helt byttes ut). Det här med att ett efternamn följer alla i släkten blev vanligt först på 1800-talet (bland allmogen, överklassen var, som vanligt, tidigare). Fast vad det har med stavningen av Vilhelm/Wilhelm att göra förstår jag inte.
  • Embla twopointoh
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 18:48:59 följande:
    Gustav Vasa, vi talar 1500-tal kära du. Sverige är bra mycket äldre än så och jag säger till dig att nej, vi hade inte efternamn förr i tiden i Sverige.

Om jag skrev mitt namn så skulle du veta vem jag är och förmodligen vilja gå under jorden efter att ha uttryckt att jag inte skulle ha "riktig koll" när det kommer till namn i Sverige och svensk historia.
    Att hänvisa till kändisskap och/eller (yrkes-)titel är ett icke-argument och har rent logiskt ingenting med sanningshalten i det du säger att göra. Att dessutom börja med härskartekniker såsom "kära du" adderar inte till din trovärdighet, precis. (Dessutom kan jag med största sannolikhet luska fram en precis lika (er-)känd person inom ditt område som säger att du har fel.)

"Förr i tiden" är ett väldigt vitt begrepp och kan betyda 1100-tal eller 1920-tal. Du har inte någonstans specificerat dig närmare i dina uttalanden om hur det var i Sverige "förr".

Oavsett vem du är, har du fortfarande fel i ditt påstående om att stavningen Vilhelm inte skulle vara vedertagen i Sverige (det är den sedan århundraden, som sagt) och att den stavningen därför skulle vara ett bra exempel på ett så kallat WT-namn.

• Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2015-08-31 14:59:58 följande:
    Du hävdar att du är en "praktiserad kristen". 

Sedan detta med "jag bygger mitt påstående på".. Ja du.
    Även om jag är en utalad ateist och studerat religion som hobby (vilket har gjort att jag förstärkt mig i min ateism också).

Även om jag är ateist så känner jag kristna människor, och även bekant med ett par judar och en jehovas vittne, och begått misstaget att konfirmera mig. Jag hade tre konfirmandpräster. Och jag har suttit och läste bibeln själv.

Så jag bygger på mycket. 

Satan är hebreiska som betyder "åklagare", läser man i gamla testamentet så var Satan satt på jorden, av gud själv, för att testa människornas tro och lojalitet mot gud. 
    Han var aldrig den "fallna ängeln". 
    Lucifer behöll sitt namn efter att han blev störtad från himlen efter att han i ifrågasatte Gud.
    Ja, det hävdar jag. Vad har du att invända mot det?

Jag frågade vad du byggde ditt påstående på eftersom jag var uppriktigt intresserad. Inte för att försöka förminska dig, ifrågasätta din kunskap eller liknande.

Sedan dess har jag själv kollat upp frågan och läst ståndpunkter både för och emot, samt studerat aktuella bibelställen (inklusive originalspråken) och min slutsats är att om man läser alla bibelställen och lägger i hop dem, d.v.s. i sin kontext, så kan man med hyfsad säkerhet säga att Satan och Lucifer är två namn på samma varelse (han har ju fler, såsom Djävulen, Draken o.s.v., eller är dessa också olika varelser?). Att du dragit en annan slutsats är helt okej med mig, jag håller bara inte med.

Fast detta är som sagt OT, så denna tråd är inte rätt ställe för en diskussion om ämnet. Men jag tar den gärna någon annan gång.
  • Embla twopointoh
    Åsa skrev 2015-08-31 16:37:01 följande:
    Nja, stavningsreglerna handlar ju om hur ljud normalt representeras i svenskan; det innebär inte att stavningen åt andra hållet behöver ställer absoluta krav på ett visst uttal. Vissa uttal har ingen motsvarighet i stavningen varpå stavningen inte kan spegla det; i andra fall har uttalet ändrats sedan stavningen etablerades.

Vad gäller Kevin-exemplet blir det platt fall med argument om stavningsregler vs uttal i och med att "k" framför mjuk vokal normalt signalerar tje-uttal i svenskan. "Kevin" är med andra ord inte mer "rätt" stavningsmässigt i svenskan än de andra stavningsvarianter du nämner
    Nej, men när det finns avvikelser från uttalsreglerna på svenska så brukar det finnas en grund för det i att namnet stavas och/eller uttalas på annat sätt i ursprungslandet. Kevin/Cevin kan inte sägas tillhöra denna kategori. Dessutom ska "Cevin" med svenska (och engelska) regler uttalas "Sevin". C och K är inte direkt utbytbara mot varandra i någotdera språk.
  • Embla twopointoh

Åsa skrev 2015-09-01 01:03:05 följande:
    Hur menar du? Att k-ljudet i Kevin är ok för att namnet är import men att det inte är OK att ändra till C som inte används på Irland?
    Embla twopointoh skrev 2015-08-31 18:07:08 följande:
     Dessutom ska "Cevin" med svenska (och engelska) regler uttalas "Sevin". C och K är inte direkt utbytbara mot varandra i någotdera språk.
    Fast här motiverades det felaktiga i en C-stavning med att det inte motsvarar ett k-ljud framför mjuk vokal. Och det gör ju inte en k-stavning heller. Jag har inget emot att ett nyimporterat namn behåller sitt utländska uttal och stavning, helst när en stavning som motsvarar uttalet faktiskt saknas i svenskan. Köper dock inte att C-stavning skulle vara förkastlig just för att den strider mot svenska stavningsregler, när detta argument gäller i lika hög grad för K-stavningen.

Ja på första (import), men att det inte används så på Irland/i engelskan har inte med saken att göra.  Hade C uttalats som K framför hård vokal i Sverige hade jag inte sett några problem med den stavningen. Nu gör det dock inte det. Vi kan ta V och W som exempel på min tankegång. På svenska finns det ingen uttalsskillnad mellan dessa och är därför fritt utbytbara. William kan, på svenska, precis lika gärna stavas Villiam, då det inte påverkar uttalet det minsta. (Sedan kan man diskutera hur snyggt det är, men det är en smaksak och inte en semantisk sak). Cevin blir dock "Sevin" på svenska. Så är det bara.

Att det blir precis lika fel på svenska med K (det finns dock svenska ord med K framför hård vokal uttalas med just K, Kex till exempel är bägge uttalen vedertagna på, likaså killa) har inte med saken att göra eftersom det är med K det stavas ursprungligen. Jag kan inte på rak arm komma på ett enda exempel på undantag åt andra hållet, d.v.s. att C framför hård vokal uttalas "K", varken på svenska eller på engelska.

• Embla twopointoh
    Åsa skrev 2015-09-01 02:00:24 följande:
    Jag förstår din poäng tror jag - varför ändra en importstavning som inte stämmer med svenskans stavningsregler till en ny stavning som inte heller gör det och därtill inte stämmer med stavningsregler i ursprungslandet.  Reagerar dock ändå över det ofta upprepade - argumentet att "Cevin är fel för att det uttalas med s i svenskan"  samtidigt som "Kevin" enligt samma svenska stavningsregler motsvarar "Tjevvin". Varför nu ett namn som kom till Sverige med en film för tjugofem år sedan väcker så mycket känslor
    Embla twopointoh skrev 2015-09-01 01:24:37 följande:

Att det blir precis lika fel på svenska med K (det finns dock svenska ord med K framför hård vokal uttalas med just K, Kex till exempel är bägge uttalen vedertagna på, likaså killa) har inte med saken att göra eftersom det är med K det stavas ursprungligen. Jag kan inte på rak arm komma på ett enda exempel på undantag åt andra hållet, d.v.s. att C framför hård vokal uttalas "K", varken på svenska eller på engelska.
    .

Men svaret på den invändningen har du ju sammanfattat så fint precis ovanför. Glad

Jag tycker namnet Kevin är fint, jag gillar de äldre engelska/irländska/skotska namnen. Hade jag och min man inte bott i Sverige så hade Ewan varit ett solklart namn på någon av våra pojkar. Liam tycker jag också jättemycket om, fast det tillhör samma kategori som Kevin här i Sverige (de så kallade WT-namnen), även om det är nyare importerat.

Jag struntar fullständigt i hur andra uppfattar de namn vi gett till vara barn. Vi gav dem de finast namnen vi kunde komma på, precis som de flesta andra föräldrar. Jag tycker dock att namn och vilka namn som väljs, trender, tendenser o.s.v. är oerhört intressant.
  • Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2015-09-01 14:30:32 följande:
    Jaha OCH?
    Namn och tillika stavning av namn är undantagna från svenska stavregler.
    Så det är bara kontraproduktivt av dig att komma dragandes med "svenska skrivregler" i samband med namn.  Har ett exemplar hemma av svenska skrivregler. Finns inget som säger i den boken om att person-/orts namn "SKA följa" svenska skrivregler.

Så det är fullt godkänt att stava Kevin med C. 

Dessutom är vi svenskar vana vid att i namn använda C ganska så ofta i stället för "K" när det kommer till namn. 

Så det är fullt tillåtet enligt svenska skrivregler att även skriva Chevinh i stället för Kevin med om man så önskar.
    Du har uppenbarligen inte läst hela konversationen, så jag tar det igen:

När personnamn som används i Sverige inte följer svenska skrivregler är det  i allmänhet för att namnet stavas/uttalas så i ursprungslandet. Så är inte fallet med Cevin, som är en svensk hittepåstavning.

Ibland är K utbytbart mot C, när det är en mjuk vokal efter till exempel. Att därmed dra slutsatsen att man kan byta ut bokstäverna i alla namn är en annan sak.
  • Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2015-09-01 14:52:20 följande:
    Men suck.. Hur jäkla tramsigt exempel som helst. Jag har lagt in exempel på hur det kan se ut. Men tydligen fattar du inte utan skall sitta och försöka tramsa på andras bekostnad i stället.
    Det är ett extremt exempel, men det visar ändå vad som händer om man applicerar ditt argument i ett större sammanhang.

För självklart ska även personnamn följa skrivreglerna.
  • Embla twopointoh
    Charlie Mo skrev 2015-09-01 21:23:03 följande:

Det är sant. Att jag är lärare. Något som också är sant, är att människor är olika. Fördomar har vi allihopa, men inte samma. Just vid namn har jag få fördomar. Dessutom har ju inte barnen valt sina namn, de har deras föräldrar. Men lustigt att du valde att liksom ilskna till lite på det. Det kändes som den viktigaste biten i min text. Eller?

Alla fördomar är man ju inte medveten om själv. Jag vet att det var en undersökning på det där, jag tror i USA, där just lärare fick betygssätta uppsatser. Samma uppsats fick, som jag minns det, stora skillnader i betyg beroende på vilket namn som stod på den. Jag tvivlar på att dessa lärare såg sig själva som fördomsfulla.

Jag tycker det är ett varningstecken när någon påstår att de har få eller inga fördomar omkring en viss sak. Enligt min erfarenhet är det just de människor som är mest fördomsfulla som anser detta om sig själv, de kan bara inte se det själva. Fast du kan ju såklart vara ett undantag, jag känner ju inte dig.
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?