Inlägg från: Anonym (Känga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känga)

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Anonym (?) skrev 2015-08-30 18:48:59 följande:

Gustav Vasa, vi talar 1500-tal kära du. Sverige är bra mycket äldre än så och jag säger till dig att nej, vi hade inte efternamn förr i tiden i Sverige.

Om jag skrev mitt namn så skulle du veta vem jag är och förmodligen vilja gå under jorden efter att ha uttryckt att jag inte skulle ha "riktig koll" när det kommer till namn i Sverige och svensk historia.

Öh, du skrev att många i överklassen aldrig har haft ett son-namn bakåt i släkten, du verkar helt bortkollrad, jag skrev ju att vi inte hade efternamn utan patronymikon, duh!

Så skriv du ditt dyrbara namn så vi får veta vem du är! Ååå vad jag vill gå under jorden, du kanske kan en massa men du kan inte uttrycka dig i skrift så folk förstår.

Och att använda "kära du" är välkänd härskarteknik, vänta nu, så kallad historiker känd för hybris och finter...
  • Anonym (Känga)
    Ego Lovers skrev 2015-08-30 10:53:44 följande:

Så du menar att tex Sofia Wistam, en Lidingö brud skulle vara en lågutbildad WT pga sina barns namn?

Hennes barn heter Kid, Sindy, Texas och Lennox.

.

Inte så fina namn med ganska "billiga" associationer. Undantagen bekräftar regeln så att säga. Jag är från Lidingö och namn av dessa slag är ovanliga här.
  • Anonym (Känga)
    EnAnonumius skrev 2015-08-31 15:59:32 följande:

Är det konstigt att namn blir et problem för bäraren när det finns idioter som sitter och skapar listor över WhiteTrash" namn?

Alltså folk sitter ju och medvetet anser att Namn N är ett dåligt namn och har man det namnet så går det åt helvete.

Folk sitter ju och skapar fördomar om ett namn för att sedan så sitter de medvetet och behandlar folk illa baserat på namnet som de själva inte "tycker om".  Sedan så har de mage att kräva att folk skall anpassa sig efter fördomar, och andras intolerans mot ett namn.

Olika namn är olika vanliga i olika grupper i samhället. Det är fakta, inget någon hittar på.
  • Anonym (Känga)
    EnAnonumius skrev 2015-08-31 17:27:27 följande:

Ja och?  Vad har det med saken att göra? Din s.k "fakta" är ju trivial och har inget samband med det jag skrev.

Det spelar ingen roll för det jag har skrivit.

Läs vad jag verkligen skriver i stället och lägg en kommentar kring det hela. I stället för att sitta och komma med något helt ovidkommande.

Det är inte alls ovidkommande. Om ett namn associerar till en grupp i samhället man inte identifierar sig med så undviker man det och kanske ogillar det. T ex hipstern avskyr överklassnamn, modernister ogillar gubb- och tantnamn, medelklassen aktar sig för arbetarnamn, överklassen gillar bara de traditionella namnen (förutom franska flicknamn) etc. Det är ingen som "skapar" listor på namn som alla måste ogilla, utan man noterar hur det ser ut i samhället efter sina egna erfarenheter.
  • Anonym (Känga)
    EnAnonumius skrev 2015-08-31 18:51:45 följande:

Jo det ÄR ovidkommande till det jag skrev.

Läs vad jag verkligen skriver i stället för att svara på det du väljer att TROR att jag skriver. 

Jag skrev aldrig om vilka namn folk ogillar i "olika grupper".  Olika klasser etc etc.  Jag har aldrig ljudat ett ord om det. Det är du som sitter och lägger in det i min text, av vilken anledning kan man ju undra. 

Fundera en smula på vad jag avslutade med:

"Folk sitter ju och skapar fördomar om ett namn för att sedan så sitter de medvetet och behandlar folk illa baserat på namnet som de själva inte "tycker om".  Sedan så har de mage att kräva att folk skall anpassa sig efter fördomar, och andras intolerans mot ett namn."

Det är INGEN som skapar listor...?

"INGEN" och "ALLA" är ord man använder när man sitter och gör syftningar på totala (totalitärt) d.v.s 100%.. 

Här har du bevis på att du sitter och har fel med ditt "ingen".

Och Det är _inte bara_ på FL man ser sådan här patetiska tilltag av s.k "listor" av namn som anses "löjliga att ha" utan det förekommer på många olika forum runt om på webben. Man kan ju undra om du blundar när du surfar runt?  Jag lägger ETT exempel på att slå hål på ditt s.k "ingen gör listor..." Jag kan slänga in mer listor. Om du så vill. Men en borde vara tillräckligt för att du skall inse att det är dumt att sitta och använda "ingen".

gamla.familjeliv.se/Forum-26-175/m75697336.html

Så JO folk sitter och skapar listor.   Sedan hela denna jäkla trådstarten TS startade om du läser vad hon skriver. Så sitter hon ju också och just "dissar ett namn" och sitter och hävdar att det inte "låter som ett namn" och hur kan man döpa ett barn till det.

Frågan är varför du sitter och förnekar detta, med att folk sitter och skapar fördomar om namn, i stället och försöker använda ditt förnekande som ett motargument mot mig?

Om DU sitter och anser att du blir tillskrivet något du inte har sagt eller menat så slänger jag in denna i förväg: "whats goes around cames around".

Jag tror inte du förstår vad jag menar. Listorna är inte tagna ur luften och skapade av folk för att generera fördomar. Folk skriver ner det de upplever i världen utanför. Det är inte listorna på familjeliv som skapar fördomar, det är hur folk namnger sina barn som skapar fördomar.
  • Anonym (Känga)
    Ego Lovers skrev 2015-08-31 23:23:51 följande:

Du vet inte mycket. Hoppas du är stockholmare faktiskt men kan inte tänka mig att det bor WT på Storholmen i Stockholms skärgård som tyvärr tillhör Lidingö kommun. Så WT bruden som du påstår att hon är, kommer från Lidingö! Jag säger som en annan stockholmare, pilluttadig

Hon kan vara hur överklassig som helst, men hon har valt namn som är vanligare i lägre klasser till sina barn. Det är väl hennes smak eller så vill hon protestera mot wt-snacket , och som "kändis" har man kanske lite krav på sig att vara udda!

Hur som helst är denna typ av namn ovanliga på Lidingö, jag vet som infödd lidingöbo.
  • Anonym (Känga)
    EnAnonumius skrev 2015-09-02 16:16:14 följande:

Släng fram med källan om att namn ska följa svenska skrivregler. Jag har efterfrågat den.

Det spelar ingen roll hur du tjatar på mig. Om du inte hade länkar till källa så hade du inte behövt svara alls och tro att du hade något att tillföra mig i denna gång.

Precis lika lite som du har haft i dina tidigare tramssvar du har kommit med när du svart mig.

Skall du komma med mer trams eller skall du slänga fram källan, då Embla twopointoh verkar vara helt inkapabel att göra detta. 

Det finns ingen lag om att namn behöver följa skrivregler, men om man avviker för mycket från dem framstår man som obildad, t ex om hävdar att Candra ska uttalas Sandra.
  • Anonym (Känga)
    EnAnonumius skrev 2015-09-02 18:02:26 följande:

Det är ju DU som påstår att namne SKA fälja skrivreglerna. Så sitt inte här och försök med omvänd bevisbörda.

Länka till en källa som styrker dina påstånden om att namne "SKA" följa skrivreglerna på det sättet du påstår eller så lägger du ned och försöker slingra ur dig genom att försöka lägga bevisbördan på andra..

Skall du svara mig nästa gång så lägg in en länk som styrker ditt påstående om att namnen "SKA" följa skrivreglerna eller så kan du erkänna att du är den som vill att det skall fälja skrivreglrna annars så förstår du inte hur det skall uttalas.

Men här är lite namn som inte följer svenska skrivregler svenska namn som vi har haft länge.

*Michael enligt dina påståenden om att namn "SKA" följa svenska skrivregler så borde ju man inte få lov att registrera namnet Mikael med CH i stället för k.

Ändå räknas det som en godkänd stavning. Har gjort så i ett par hundra år i Sverige fast det aldrig har följt svenska skrivregler.

*Christina och Christian. är också fullt godkänt att ha som stavning, kom inte degandes med att det är "modernt" finns många gamla tanter och fabröder som stava det så..  

Enligt dig och dina påståenden så SKA det vara förbjudet då det inte följer "svenska skrivreglerna"

Gudbevars man kan ju inte ersätta "K" med "Ch". Det fööööööööööööööööööljer ju inte svenska skrivreglerna. Det SKA ju namne göra.

*Cajsa  och Cim

(Det är fullt godkänt att ersätta K med C i svenskan när det kommer till namn)

Och hur gör Kungen? Du måste ju ha grava problem med att utala hans namn rätt då det inte följer sveksa skrivreglerna.  Tilltalar du Kungen "Kung Sarl-Gustaf..

Även HMK Carl-Gustaf sitter ju och bryter mot svenska skrivreglerna då det är ju DU som sitter och hävdar att man inte kan ersätta "K" med "C" då man uttalar "C" (se) och har man C så blir det "Sarl" i stället för Karl. Ändå lyckas svenska folket förstå att namn med "C" skall uttalas som "K" och uttalar Kungens namn rätt. 

Sedan så kan du ta dig en tankeställare på varför de inte bli rättade av skatteverket när folk kommer dragandes med stavningar på namn som inte följer svenska skrivreglerna?

Skatteverket är de som har hand om namn i dag. Det var en annan myndighet, fram till 80-talets slut. 

Så ja Nu har jag exemplifierat för dig. Så nu får du slänga fram källa på att namn SKA följa svensk skrivreglerna.  När skall du slänga fram källa på att det SKA följa svenska skrivreglerna? Eller skall du fortsätta att försöka kräva omvänd bevisbörda.

Du har hävdat det är  din sak att bevisa det., Källa som styrker ditt påstående. Kan du inte slänga fram källan så behöver du inte svar detta inlägget alls.

P.S

Att folk inte är så dumma i huvudet om att man kan utala namn med som skrivs Carl som "Karl"  är för att vi i svenska språket använder "C" som "K" i många ord.

Vi stavar inte ord med dubbel "k" i svenskan.  Vi skriver inte "Klokka" vi skriver "Klocka".

Men skall man följa dina påståenden så  kan jag TÄNKA mig hur det kan låta från din sida om du läser vissa ord högt från text.

* "Hon ville ha Tack från killen" vid högläsning av dig "Hon ville ha task från killen."

* "Macka" vid högläsning av dig "maska" 

* "Snacka" vid högläsning av dig  "Snaska".

Då du sitter ju och hävdar att man uttalar "c" som "se" och därför går de inte att ersätta "k" med "C" i namn för då fattar man ju inte hur man skall uttala.  Enligt DIG.

Men nu är du så god och bevisar DIN sak med källhänvisning som styrker dina påståenden, du har lagt, jag har sagt att wikipedia inte är "godkänd. Om du inte kan det så behöver du inte bekväma dig med att lägga ned mer tid på att försöka med ett nytt inlägg som går ut på "omvänd bevisbörda från din sida igen.

Under tiden om du bor i Stockholm eller enligt dina påståenden om hur man skall utala C så blir det väl Stoskholm för dig så kan du ju hälsa HMK Carl-Gustaf från mig.  Kom ihåg att rätta kungen och säga till han att han hädanefter skall uttala sitt namn som "Sarl-Gustaf" för det är ju så man säger C -> "se" . 

Lugna ner dig lite. När det gäller Carl etc blir c före mörk vokal eller konsonant k, så dessa följer skrivreglerna, som du inte verkar kunna.
  • Anonym (Känga)

Det är ju DU som påstår att namne SKA fälja skrivreglerna. Så sitt inte här och försök med omvänd bevisbörda.

Länka till en källa som styrker dina påstånden om att namne "SKA" följa skrivreglerna på det sättet du påstår eller så lägger du ned och försöker slingra ur dig genom att försöka lägga bevisbördan på andra..

Skall du svara mig nästa gång så lägg in en länk som styrker ditt påstående om att namnen "SKA" följa skrivreglerna eller så kan du erkänna att du är den som vill att det skall fälja skrivreglrna annars så förstår du inte hur det skall uttalas.

Men här är lite namn som inte följer svenska skrivregler svenska namn som vi har haft länge.

*Michael enligt dina påståenden om att namn "SKA" följa svenska skrivregler så borde ju man inte få lov att registrera namnet Mikael med CH i stället för k.

Ändå räknas det som en godkänd stavning. Har gjort så i ett par hundra år i Sverige fast det aldrig har följt svenska skrivregler.

*Christina och Christian. är också fullt godkänt att ha som stavning, kom inte degandes med att det är "modernt" finns många gamla tanter och fabröder som stava det så..  

Enligt dig och dina påståenden så SKA det vara förbjudet då det inte följer "svenska skrivreglerna"

Gudbevars man kan ju inte ersätta "K" med "Ch". Det fööööööööööööööööööljer ju inte svenska skrivreglerna. Det SKA ju namne göra.

*Cajsa  och Cim

Och hur gör Kungen? Du måste ju ha grava problem med att utala hans namn rätt då det inte följer sveksa skrivreglerna.  Tilltalar du Kungen "Kung Sarl-Gustaf..

Även HMK Carl-Gustaf sitter ju och bryter mot svenska skrivreglerna då det är ju DU som sitter och hävdar att man inte kan ersätta "K" med "C" då man uttalar "C" (se) och har man C så blir det "Sarl" i stället för Karl. Ändå lyckas svenska folket förstå att namn med "C" skall uttalas som "K" och uttalar Kungens namn rätt. 

Sedan så kan du ta dig en tankeställare på varför de inte bli rättade av skatteverket när folk kommer dragandes med stavningar på namn som inte följer svenska skrivreglerna?

Skatteverket är de som har hand om namn i dag. Det var en annan myndighet, fram till 80-talets slut. 

Så ja Nu har jag exemplifierat för dig. Så nu får du slänga fram källa på att namn SKA följa svensk skrivreglerna.  När skall du slänga fram källa på att det SKA följa svenska skrivreglerna? Eller skall du fortsätta att försöka kräva omvänd bevisbörda.

Du har hävdat det är  din sak att bevisa det., Källa som styrker ditt påstående. Kan du inte slänga fram källan så behöver du inte svar detta inlägget alls.

P.S

Att folk inte är så dumma i huvudet om att man kan utala namn med som skrivs Carl som "Karl"  är för att vi i svenska språket använder "C" som "K" i många ord.

Vi stavar inte ord med dubbel "k" i svenskan.  Vi skriver inte "Klokka" vi skriver "Klocka".

Men skall man följa dina påståenden så  kan jag TÄNKA mig hur det kan låta från din sida om du läser vissa ord högt från text.

* "Hon ville ha Tack från killen" vid högläsning av dig "Hon ville ha task från killen."

Då du sitter ju och hävdar att man uttalar "c" som "se" och därför går de inte att ersätta "k" med "C" i namn för då fattar man ju inte hur man skall uttala.  Enligt DIG.

Men nu är du så god och bevisar DIN sak med källhänvisning som styrker dina påståenden, du har lagt, jag har sagt att wikipedia inte är "godkänd. Om du inte kan det så behöver du inte bekväma dig med att lägga ned mer tid på att försöka med ett nytt inlägg som går ut på "omvänd bevisbörda från din sida igen.

Under tiden om du bor i Stockholm eller enligt dina påståenden om hur man skall utala C så blir det väl Stoskholm för dig så kan du ju hälsa HMK Carl-Gustaf från mig.  Kom ihåg att rätta kungen och säga till han att han hädanefter skall uttala sitt namn som "Sarl-Gustaf" för det är ju så man säger C -> "se" . 

Lugna ner dig lite. När det gäller Carl etc blir c före mörk vokal eller konsonant k, så dessa följer skrivreglerna, som du inte verkar kunna.
  • Anonym (Känga)

*Cajsa  och Cim

P.S

• Anonym (Känga)

Ber om ursäkt för trippelposten, det verkar hacka.

• Anonym (Känga)
    EnAnonumius skrev 2015-09-02 18:09:36 följande:

Nej just det. Det finns "ingen lag" om att namn skall följa skrivreglerna. Ändå sitter folk och hävdar det i denna tråden.

Sedan är ju just ditt exempel lite dumt.

De flesta människor är inte dumma som klara av att alternera "c" och se om "C" skall gå som "K" eller "S"  i uttalet. 

Så ditt exempel är faktiskt en smula konstigt när du säger att det är obildat att uttala "Sandra" om man ser stavningen Candra".

Så nej det behövs inte alls vara "obildat" att säga att Candra skall talkas Sandra.

Då man ser på de efterkommande bokstäverna "andra" om man skall säga Sandra eller Kandra.  Det det hade ju varit lite mer ovanligt kanske att säga att Candra skall uttalas Kandra.

Regeln är att c före ljus vokal uttalas s, c före mörk vokal eller konsonant uttalas k.

Cecilia uttalas, sesilia, Carl uttalas karl, tack uttalas takk, detta är de svenska stavnings- och uttalsreglerna som du tycks ha missat i skolan.
  • Anonym (Känga)

e i y ä ö är de ljusa vokalerna och a o u å är de mörka, resten av bokstäverna är konsonanter

• Anonym (Känga)
    Ego Lovers skrev 2015-09-02 21:19:50 följande:

Tummen upp!

Tummen upp för att inte kunna svenska skrivregler?
  • Anonym (Känga)
    Embla twopointoh skrev 2015-09-02 21:55:23 följande:

Jag tror tummen upp mest berodde på att inlägget sade emot mig. Jag har nämligen precis haft en lång diskussion i en annan tråd med EgoLovers där jag försökt förklara att "engelskt" både kan tolkas som "från England" och som "det engelska språket". Ett påpekande som inte uppskattades. Fast jag kanske övertolkar och lägger mer betydelse i min person än vad som egentligen finns där, det är inte otroligt.

My sympathies, det är alltid kul att läsa kommentarer från besserwissrar I många trådar diskuteras "namn som används i det engelska språket på personer med anglosaxisk eller annan bakgrund som förekommer i framför allt amerikansk masskultur", och det är inte bara du som ersätter denna harang med ordet "engelsk". Håller med dig!
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?