Inlägg från: Ego Lovers |Visa alla inlägg
  • Ego Lovers

Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?

Majken som är så vackert!

• Ego Lovers
    Anonym (Ella) skrev 2015-08-30 08:30:59 följande:

Hulda är skrämmande fullt namn! Att låta sin lilla bebis heta så är ....jag vet inte vad?!!

Jag skulle aldrig straffa mitt barn så! Usch...

Det är ett fantastiskt vackert namn. Min dotter heter det i andra namn för att hon egentligen ser ut som en arg bestämd Hulda men vi valde ett annat tilltalsnamn. Min mormorsfarmor hette Hulda och hon var en bestämd dam hon också. Vissa namn kan man inte låta bli pga barnets personlighet.
  • Ego Lovers
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-30 10:23:00 följande:
    Visst, alla tycker olika. Problemet är att vissa namn, typ amerikanska och hittepå-namn som nämnts i tråden är mycket vanligare bland yngre, icke utbildade föräldrar, vilket gör att barnen får en klass-stämpel. I en ideal värld skulle självklart en lärare eller arbetsgivare behandla Savannah-Molnia eller Loke-Dexter likadant som Agnes och Folke, men tyvärr fungerar inte verkligheten så.
    Så du menar att tex Sofia Wistam, en Lidingö brud skulle vara en lågutbildad WT pga sina barns namn?

Hennes barn heter Kid, Sindy, Texas och Lennox.

Eller att Paris Hiltons föräldrar är USA största WT pga valet av namn till Paris?

Jag har inte mött någon som är så inskränkt som du vill påvisa i ditt inlägg och det säger nog mer om din egen inskränkthet som du vill applicera på andra än att du öppet vågar stå för dina egna åsikter utan att blanda in andra pga rädslan att stå själv med den åsikten.
  • Ego Lovers
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-30 10:23:00 följande:
    Visst, alla tycker olika. Problemet är att vissa namn, typ amerikanska och hittepå-namn som nämnts i tråden är mycket vanligare bland yngre, icke utbildade föräldrar, vilket gör att barnen får en klass-stämpel. I en ideal värld skulle självklart en lärare eller arbetsgivare behandla Savannah-Molnia eller Loke-Dexter likadant som Agnes och Folke, men tyvärr fungerar inte verkligheten så.
    Behandlar läraren inte eleverna med respekt och ger dom det stöd de behöver i sin skolgång så har de inget i skolvärlden att göra om de är så pass inskränkta.
  • Ego Lovers
    Anonym (tjoho) skrev 2015-08-30 21:58:08 följande:
    Visst, men ett försiktigt svar är ju att man kan ha "dålig smak" även om man är välutbildad? Ursäkta - smaken är subjektiv och den får lov att vara olika. Det är inte menat som något påhopp, men jag tycker att alla dessa TV-serienamn är smått pinsamma. Har svårt att se att svenska efternamn passar med dem. Savanna Jansson? Savanna Gustafsson? Osv.
    Den som uttrycker sig "att ha dålig smak" är just den som inte har fått tillräckligt god uppfostran att veta när man ska hålla tyst.

Att kunna säga jag skulle aldrig tänka mig att ge mina barn namnen .......... är en sak. Att sedan gå vidare och säga att dessa namn är WT namn eller tyder dålig smak är inget annat än att man vill trycka ner andra för att själv hävda sin förträfflighet som blir otroligt tafatt och påvisar personens låga självkänsla istället.
  • Ego Lovers
    Anonym (Vänninna) skrev 2015-08-30 11:20:47 följande:

Har en bekant som skall döpa sin flicka till ELDA.

Förstår inte att man kan döpa sitt barn till ett sådant namn.
    Kommer ju bli retad i skolan.

Det är ju roligt att läsa om din okunskap. Man döps inte till sitt namn utan man döps in i den kristna gemenskapen och blir kristen. Namnet registrerar man hos skattemyndigheten och när det är gjort, utan inblandning av kyrkan eller dopet. Det är faktiskt mer upprörande att en vuxen person kan besitta en sådan okunskap som du gör än att flickebarnet får heta Elda.
  • Ego Lovers
    Anonym (Neutralt) skrev 2015-08-30 12:39:20 följande:

Självklart är namn en klassmarkör, tror inte Sofia Wistam har många akademiska poäng eller att familjen Hilton kommer från "gamla pengar" Tycker nog att det är hyggligast att ge barn rimligt neutrala namn som funkar vad dom än vill göra i livet eller vilken personlighet de utvecklar.

Neutrala namn som på 70-talet när man sedan på 80-talet hade fyra Martin, två Johan, tre Andreas, fyra Anna, tre Linda, tre Jenny i klassen. Kanske nån Jonas och Johanna också. Himla bra med neutrala namn och det är nog därför 70-talisterna väljer bort de neutrala namnen för man var ingen person utan första bokstaven i sitt efternamn.
  • Ego Lovers
    Anonym (?) skrev 2015-08-30 17:17:01 följande:

Det blir WT när man lägger till extra h:n, z istället för s, c istället för k, v istället för w (som i William och Wilhelm, det blir WT att stava de namnen med v), eller w istället för v (som i Viktor och viktoria, det blir WT att stava dessa med w).

Stava namnen så som de ska stavas, då är ni hemma.
    Sandra - inte Zanndrah.

Vi har namnet Vilhelm som släktnamn och det har funnits i över 150 år så var de WT redan på 1850 talet enligt dig?

Vi har namnet Evald också som i Sverige stavas med V men i Tyskland med W. Namnet har försvenskats redan när det kom till Sverige precis som många andra låneord från tyskan. Sedan har vi namnet Ludvig som blir Louis i engelska talande länder samt Frankrike och som blir Louis i spansktalande länder och eftersom Sverige nu är ett sekulariserat land där vi är mångkulturellt så kommer även namnen vara annorlunda än de klassiska "svenska" namnen just för att det svenska suddas ut. Man kan ju undra vad dessa åsiktspoliser när det kommer till namn har för övriga åsikter mot allt som inte är traditionellt svenskt
  • Ego Lovers
    Åsa skrev 2015-08-31 10:58:28 följande:
    "Döps" används sedan länge i allmänspråket om namngivning med eller utan dopceremoni.
    Fast det är inte rätt hur mycket du än vill påtrycka det. Ingen av mina barn är döpta och många okunniga ointelligenta förståsigpåare påstår då att mina barn inte har nått namn utan de har rätten att kalla dom precis för vad de vill fast deras namn är registrerar hos rätt myndighet.

Många blandar ihop det sedan kyrkan hade hand om folkbokföringen och skrev in namnet i kyrkoboken efter barnen var döpta. Alla vi som INTE döpte våra barn i svenska kyrkan fick faktiskt sitta och motivera varför vi inte döpte barnen
  • Ego Lovers
    Anonym (Jisses...) skrev 2015-08-30 19:28:51 följande:
    Polly, jag missade helt din fråga! :D

Först och främst, jag vill inte vara elak, det är inte för att jag föraktar. Det är bara en smak jag har - precis som alla andra.

Men här i trakten så stöter jag på många barn med samma namn vilket jag då tolkat som "inne-namn".

Nova, (även i dubbelform), Liam, Loke, Viking, Tindra, Vilda och Vilja, och senaste åren även modenamn som är "gamla", Knut, Helmer, Otto, Elsa, Astrid, Ester.

Vet flera barn med dessa namn. Och visst, trender går alltid. Blir bara inte klok på't. Fniss!
    Det är samma trend som var på 70-talet när barnen fick namnen Martin, Johan, Jonas, Andreas osv samt Linda, Jenny, Sofia, Anna.

Alla dessa namn fick man sätta efternamnets första bokstav bakom. Precis som många idag får sätta Nova A, Nova K samt Nova D bakom. Populära namn under en generation.
  • Ego Lovers
    Anonym (?) skrev 2015-08-31 10:41:12 följande:
    Sofia ÄR wt. Hon bor kanske på Lidingö nu, möjligen i ett av de fina områdena på Lidingö (har inte kollat upp det), men hon är inte "fiiin" från början så att säga. Hon är en wt-brud som slog igenom som Soffipropp eller vad det nu var hon kallade sig.
    Du vet inte mycket. Hoppas du är stockholmare faktiskt men kan inte tänka mig att det bor WT på Storholmen i Stockholms skärgård som tyvärr tillhör Lidingö kommun. Så WT bruden som du påstår att hon är, kommer från Lidingö! Jag säger som en annan stockholmare, pilluttadig
  • Ego Lovers
    Åsa skrev 2015-08-31 11:27:15 följande:
    När flertalet i ett samhälle använder ett ord på ett visst sätt är det svårt att hävda att det är fel, även om det skulle strida mot ordets historiska rötter eller mot hur det används inom viss subkultur (ex inom kyrkan).
    Att argumentera mot mig personligen är nog inte så meningsfullt. Vill du få igenom en återgång till enbart en religiös innebörd av "döpa" får du lobba bredare.

Citerar ex Nationalencyklopedins text om "döpa":
    " uppta i den kristna gemenskapen genom dop ofta i samband med bekräftelse av föräldrarnas namngivning/.../
    BET.NYANS: utvidgat (vanl. med prep. till) tilldela (person eller föremål) namnet /.../ hon döptes till Kristina Emilia; den nyupptäckta ön döptes till Novemberön "
    Oavsett hur många som använder sig av ett fel språkbruk betyder det inte att de har rätt.

Kallar 1 miljon svenskar siffran 1 för två betyder det inte att de har rätt för att det är så pass många som säger fel.

Även om NC skriver det så har det ändrats i Sverige sedan staten och kyrkan skildes åt. Idag är det Skatteverket som har hand om namngivelsen dvs du skickar in pappret om barnets namn inom tre månader efter barnets födelse. Kyrkan har inte hand om folkbokföringen längre och som sagt förr skrev de in barnens namn den dagen man döptes därför döptes de flesta barn så fort som möjligt. De som inte ville döpa sina barn in i den protestantiska gemenskapen tex Judar, Katoliker, frikyrkliga, ortodoxes samt muslimer fick ringa till prästen och förklara varför varpå prästen förklarade att djävulen kunde komma och ta barnen. Har hänt på 70-talet samt senast på 90-talet.
  • Ego Lovers
    Anonym (Känga) skrev 2015-08-31 16:38:11 följande:
    Olika namn är olika vanliga i olika grupper i samhället. Det är fakta, inget någon hittar på.
    Fast vi har tagit Sofia Wistam som ett exempel. En överklass böna uppvuxen på Storholmen i Lidingö kommun som tagit WT namn enligt dig samt en läkare som i denna tråden eller om det var i en annan tråd vars barn hette Savanna och hennes föräldrar var också läkare. När även "finare" människor tar WT namn enligt mobben så bekräftar de bara en litet undantag men så är det ju inte för de som kategoriserar WT namn är oftast själv barn till arbetare som nått medelklassen nu och är livrädda att återkopplas med arbetarklassen. Det ser man ju på förskollärarna som slåss med näbbar och klor med att öka sin status från barnvakt till lärare fast de passar barn medan föräldrarna är på jobbet för hade föräldrarna varit hemma hade ju barnen inte fått gå i förskolan, för det är inte tillåtet mer än 15h/v. För är föräldrarna hemma tänker inte förskollärarna vara barnvakt. Men det kan de vara när föräldrarna arbetar. Fortfarande är förskollärare ett arbetarklass yrke precis som usk och bsk
  • Ego Lovers
    Åsa skrev 2015-09-01 00:51:35 följande:
    Jo... så fungerar i princip språket, att tillräckligt många fel gör rätt. Oavsett vad man må tycka om det när det gäller de egna käpphästarna. Det finner du lätt exempel på i språket. Alltså att dagens betydelser skiljer sig från vad ett ord betydde för fyrtio, hundra eller trehundra år sedan. Och ibland används äldre och och nyare innebörd parallellt och ger i värsta fall upphov till missförstånd.
    Nej!
  • Ego Lovers
    Anonym (Känga) skrev 2015-09-01 06:03:57 följande:
    Hon kan vara hur överklassig som helst, men hon har valt namn som är vanligare i lägre klasser till sina barn. Det är väl hennes smak eller så vill hon protestera mot wt-snacket smile1.gif , och som "kändis" har man kanske lite krav på sig att vara udda!

Hur som helst är denna typ av namn ovanliga på Lidingö, jag vet som infödd lidingöbo.
    Ändå var det någon i tråden som påstod att hon inte är en överklassbrud utan WT brud utan en aning om att hon är född och uppvuxen på Storholmen i Lidingö kommun. Sedan har hon gjort precis som alla andra kändisar och valt städer eller rockstjärnors namn till sina barn. Jag tycker det tyder på djärvhet, man vågar gå emot klassen och visar att man är vuxen nog att gå sin egen väg, att man inte behöver sin klasstillhörighet för att bli någon. Även om jag inte är förtjust i alla hennes barns namn så bevisar hon sin kreativitet och lekfullhet bakom valet av namn. Kreativa människor brukar vara mindre bundna av traditioner och jag hade anställt en människa pga kreativiteten bakom namnvalet än en som valt Sara, Olle och Karl till sina barn för jag uppfattar sådana människor som rädda för att göra fel, rädda för att utmärks sig, rädda för vad andra säger bakom ryggen. Så för mig är det osäkra föräldrar som väljer de klassiska namnen medan de säkra föräldrarna väljer namn som de tycker är kreativa. Samma sak nu när gubbnamnen Tage, Gunnar, Gösta och tantnamnen Inga, Elsa, Hulda och Hedvig blivit mer populära bland 90-talisterna som får barn. Att de vågar ta de "fula" gamla namnen istället för de fina gamla 20-tals namnen tyder på att de vågar göra som de själva vill och inte vad som förväntas av dom. Jag tror också föräldrar som vågar är de som kommer bli bra föräldrar medan de som hela tiden är rädda över vad andra ska tycka och tänka är de som blir sämre föräldrar får mer ångest att inte räcka till och jämför sig mer med andra.
  • Ego Lovers
    Anonym (ww) skrev 2015-09-01 08:59:47 följande:
    Man är inte per automatik överklassbrud bara för att man är uppvuxen på Lidingö (eller Storholmen för den delen). Snacka om fördomar...
    Finns inga WT som har råd att bo på Storholmen iaf.
  • Ego Lovers
    EnAnonumius skrev 2015-09-02 18:02:26 följande:
    Det är ju DU som påstår att namne SKA fälja skrivreglerna. Så sitt inte här och försök med omvänd bevisbörda.

Länka till en källa som styrker dina påstånden om att namne "SKA" följa skrivreglerna på det sättet du påstår eller så lägger du ned och försöker slingra ur dig genom att försöka lägga bevisbördan på andra..

Skall du svara mig nästa gång så lägg in en länk som styrker ditt påstående om att namnen "SKA" följa skrivreglerna eller så kan du erkänna att du är den som vill att det skall fälja skrivreglrna annars så förstår du inte hur det skall uttalas.

Men här är lite namn som inte följer svenska skrivregler svenska namn som vi har haft länge.

*Michael enligt dina påståenden om att namn "SKA" följa svenska skrivregler så borde ju man inte få lov att registrera namnet Mikael med CH i stället för k.
    Ändå räknas det som en godkänd stavning. Har gjort så i ett par hundra år i Sverige fast det aldrig har följt svenska skrivregler.

*Christina och Christian. är också fullt godkänt att ha som stavning, kom inte degandes med att det är "modernt" finns många gamla tanter och fabröder som stava det så..  
    Enligt dig och dina påståenden så SKA det vara förbjudet då det inte följer "svenska skrivreglerna"
    Gudbevars man kan ju inte ersätta "K" med "Ch". Det fööööööööööööööööööljer ju inte svenska skrivreglerna. Det SKA ju namne göra.

*Cajsa  och Cim
    (Det är fullt godkänt att ersätta K med C i svenskan när det kommer till namn)
    Och hur gör Kungen? Du måste ju ha grava problem med att utala hans namn rätt då det inte följer sveksa skrivreglerna.  Tilltalar du Kungen "Kung Sarl-Gustaf..
    Även HMK Carl-Gustaf sitter ju och bryter mot svenska skrivreglerna då det är ju DU som sitter och hävdar att man inte kan ersätta "K" med "C" då man uttalar "C" (se) och har man C så blir det "Sarl" i stället för Karl. Ändå lyckas svenska folket förstå att namn med "C" skall uttalas som "K" och uttalar Kungens namn rätt. 

Sedan så kan du ta dig en tankeställare på varför de inte bli rättade av skatteverket när folk kommer dragandes med stavningar på namn som inte följer svenska skrivreglerna?
    Skatteverket är de som har hand om namn i dag. Det var en annan myndighet, fram till 80-talets slut. 

Så ja Nu har jag exemplifierat för dig. Så nu får du slänga fram källa på att namn SKA följa svensk skrivreglerna.  När skall du slänga fram källa på att det SKA följa svenska skrivreglerna? Eller skall du fortsätta att försöka kräva omvänd bevisbörda.

Du har hävdat det är  din sak att bevisa det., Källa som styrker ditt påstående. Kan du inte slänga fram källan så behöver du inte svar detta inlägget alls.

P.S
    Att folk inte är så dumma i huvudet om att man kan utala namn med som skrivs Carl som "Karl"  är för att vi i svenska språket använder "C" som "K" i många ord.
    Vi stavar inte ord med dubbel "k" i svenskan.  Vi skriver inte "Klokka" vi skriver "Klocka".
    Men skall man följa dina påståenden så  kan jag TÄNKA mig hur det kan låta från din sida om du läser vissa ord högt från text.

* "Hon ville ha Tack från killen" vid högläsning av dig "Hon ville ha task från killen."

* "Macka" vid högläsning av dig "maska" 

* "Snacka" vid högläsning av dig  "Snaska".

Då du sitter ju och hävdar att man uttalar "c" som "se" och därför går de inte att ersätta "k" med "C" i namn för då fattar man ju inte hur man skall uttala.  Enligt DIG.

Men nu är du så god och bevisar DIN sak med källhänvisning som styrker dina påståenden, du har lagt, jag har sagt att wikipedia inte är "godkänd. Om du inte kan det så behöver du inte bekväma dig med att lägga ned mer tid på att försöka med ett nytt inlägg som går ut på "omvänd bevisbörda från din sida igen.

Under tiden om du bor i Stockholm eller enligt dina påståenden om hur man skall utala C så blir det väl Stoskholm för dig så kan du ju hälsa HMK Carl-Gustaf från mig.  Kom ihåg att rätta kungen och säga till han att han hädanefter skall uttala sitt namn som "Sarl-Gustaf" för det är ju så man säger C -> "se" .  Drömmer

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Tummen upp!
  • Ego Lovers
    Anonym (Känga) skrev 2015-09-02 21:37:46 följande:
    Tummen upp för att inte kunna svenska skrivregler?
    För att namn är ett undantag ur skrivregeln.
  • Ego Lovers
    Ego Lovers skrev 2015-09-02 23:35:09 följande:

www.abc.se/~m6921/slaktfiler/namnlista.html

Från länken

Släktforskaren bör därför när det gäller modern tid (de senaste 100-150 åren) följa den stavning personerna själva använde eller - om den inte är känd - den som förekommer i kyrkoböckerna eller andra officiella källor.
Svar på tråden Hur tänker ni när ni ger era barn sådana namn?