• Anonym (jobbigt)

Vad svarar man på ett sånt här brev?

Min bästa killkompis kom hem till oss igår och berättade att han fått brev från sin son som han aldrig har sett ens på bild annat än en bild på honom som nyfödd som mamman mms:ade.

Orsaken är att mamman misshandlade min vän, som vi kan kalla Markus i många år, först psykiskt men det sista året de var ihop även fysiskt ett par gånger. Markus har aldrig velat bli pappa och mamman ansåg honom vara 'en sorglig ursäkt till man så att avla barn på honom vore en skymf mot naturen' (Ja hon har skrivit så i sms till honom, jag fick läsa en hel del av vad hon skrev innan han fick styrka nog att ta sig loss) så hon hade spiral.
    Dock tog hon ut den utan att säga till när hon märkte att han blev starkare (min spekulation att det var för att hon märkte att han började stå upp för sig själv, att hon tog ut den är vad hon har sagt själv) och hon blev gravid innan han slutligen lämnade, men det visste han inte om.

En dag fann han sig själv stå på en gångbro över en motorväg och övervägde att hoppa. Den dagen gick han aldrig hem utan han gick till psykakuten tillsammans med en killkompis som han ringt. Där började hans frigörelse från henne och den tog honom många år, hon var inte villig att släppa så han fick byta telefonnummer flera gånger och han bodde länge inneboende utan att adressändra för inget hon skrev/gjorde var tillräckligt allvarligt för att få besöksförbud.
    Ett antal månader efter att han påbörjat sin resa mot frihet (som han kallar det) så fick han ett mms av mamman med en bild på ett barn och texten: Den här underbara lilla pojken är vad du går miste om din fege fan. Honom ska jag uppfostra till allt du aldrig var eller någonsin kommer att bli.

Markus var vid det här tillfället långt ifrån i skick att ta en strid med henne och han har aldrig velat haft barn heller som sagt så han frågade runt lite bland gemensamma vänner som bekräftade att jo hon har en son nu och Markus är pappan. Han fick också veta hur mycket skit hon snackade om Markus. Han skrev på faderskapserkännande och började betala underhåll via FK eftersom han var sjukskriven.

Ca 5 år senare tog han kontakt med mamman för att se om sonen ville ha umgänge eller iaf träffa honom, inte för sin egen skull, för sonens. Svaret blev att hon skaffat en riktig man som fungerar som xx pappa så Markus skulle vara så god att hålla sig borta plus en massa elakheter som han kände tog honom rakt tillbaka till tiden de var tillsammans. Han lät det därför bero. Om den saken kan man tycka vad man vill, jag tänker inte diskutera det, detta skriver jag som bakgrund bara.

Nu till brevet. Idag är pojken 14 år gammal och i brevet stod det att han mått skitdåligt hela sitt liv och känt sig värdelös för att hans pappa valt att strunta i honom och lämnat honom och hans mamma i sticket. Att han aldrig haft en fadersfigur (?)utan att hans mamma fått kämpa ensam med allt. Att han, Markus, är en känslokall jävel som aldrig brytt sig om mammans vädjanden om att iaf träffa sin son (?) osv i samma stil. Dessutom skrev han att mamman aldrig sagt ett ont ord om Markus trots allt skit han utsatt dem för. (?)

Mamman har alltså berättat en helt annan historia för sitt barn eller så är det hon som har skrivit detta och skickat i barnets namn, vi vet inte vilket. Hon har tydligen då också ljugit om den perfekte mannen som hon enligt vad hon skrev till Markus levde med.
    Markus är kluven i hur han ska svara, det fanns en mailadress med men ingen adress.
    Ska han berätta sanningen ur sin synvinkel? Han har ju alla sms och allt kvar och hans psykiska resa är väldokumenterad, men är det det bästa? Det kan ju inte vara så bra för sonen att få höra att mamman ljugit. Eller ska han bara säga att sonen alltid är välkommen att träffa honom om han vill och att ibland blir det så illa mellan två vuxna att ett barn tyvärr hamnar i kläm?

Det blev himlarns långt men jag hoppas någon orkar läsa iaf och komma med råd.

• Svar på tråden Vad svarar man på ett sånt här brev?
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-08-30 07:24:08 följande:

Det räcker väl att han svarar att "din mamma ville inte att vi skulle ha kontakt och jag respekterade hennes vilja. Vill du träffa mig nu så kan vi ses på en fika och prata men bara du och jag. Din mamma och jag har fortfarande en dålig relation så jag vill inte träffa henne men jag träffar gärna dig".

Tänk så enkelt det kan uttryckas haha. Mitt i det ser vi bara problemen som kan uppstå.

Men just att skylla på mamman, även om det är till stor del hennes fel kommer han nog inte att göra. Han kommer ju inte att gå in som en förälder utifall sonen och mamman brakar ihop pga detta så han måste se till att sonen kan bo hos mamman ändå. Inget Markus har hört under åren har indikerat att mamman är en dålig mamma. Möjilgen då som sagt om hon sagt saker om Markus men det är det isf ingen som vet.
    Markus har bett en vän fota sonen så att han får se hur han ser ut nu iaf så fr vi se som sagt om brevet kommer från mamman eller sonen.
  • Regndamen
    Anonym (jobbigt) skrev 2015-08-30 14:45:27 följande:

Tänk så enkelt det kan uttryckas haha. Mitt i det ser vi bara problemen som kan uppstå.

Men just att skylla på mamman, även om det är till stor del hennes fel kommer han nog inte att göra. Han kommer ju inte att gå in som en förälder utifall sonen och mamman brakar ihop pga detta så han måste se till att sonen kan bo hos mamman ändå. Inget Markus har hört under åren har indikerat att mamman är en dålig mamma. Möjilgen då som sagt om hon sagt saker om Markus men det är det isf ingen som vet.

Markus har bett en vän fota sonen så att han får se hur han ser ut nu iaf så fr vi se som sagt om brevet kommer från mamman eller sonen.

Fota sonen? Hur gammalt är barnet? Det borde väl vara ganska enkelt och se om brevet är skrivet av ett barn eller en vuxen.
  • Anonym (kameranörd)
    Anonym (Hej) skrev 2015-08-29 14:11:57 följande:
    Och du hade kamera och mms på den telefonen?
    Knappast....den första mobiltelefonen med kamera kom i Japan 2000 och det var inte fören 2003 som det började bli populärt i USA, Sverige kom det till några år senare. Att mamman i det här fallet skickade mms med mobilbilder redan 2001 är extremt osannolikt.... 
  • Anonym (Peter)
    Kereza skrev 2015-08-30 06:52:25 följande:

Men hur dum ÄR du? Det fattar du väl helt av dig själv att år, namn, och data alltid är ändrade för att skydda de inblandade, eller hur? Man ska fan vara branog blåst om man Inte gör det. Väx upp nu, och fokusera på ämnet!

As for 'Markus'; beror helt på - jag saknar HELT förståelse för att folk anser att man prompt måste "älska" ett barn man aldrig träffat och aldrig velat ha. Kärlek är något man kan känna för någon man faktiskt TRÄFFAT...eller i alla fall haft kontakt med...

Vore det jag skulle jag söka upp ungen i skolan, där mamman inte har en chans att komma mellan, och säga - lite vagt - som det var. Typ "Jag visste inte att du fanns förrän nu - din mamma hade spiral när vi var tillsammans, och hon sa inte till mig att du fanns - jag vet inte varför, utan det måste du fråga henne om, men här har du mitt nummer och min address, om du vill ha kontakt med mig"

...och jag hade inte sagt "jag har varit sjuk" för det har mamman troligen redan sagt sin egen version av, vilket betyder att för ett barn, som hört halvsanningar och lögner hela sitt liv, så skulle det troligen vara synonymt med att skriva under på hela kärringens story.

Jag tycker det spelar ganska stor roll hur gammalt barnet är.

Är han född så MMS var vanligt är han ganska mycket yngre än TS skrivit, och läget blir då ett annat.
  • Anonym (Träffa sonen)

Jag tycker han ska skriva att han gärna träffar sonen om han vill och svarar på frågor om varför det blev som det blev. Isåfall han kanske får träffa sin son och brevet vet han då om sonen skrivit det eller inte. Uppriktighet är viktigt. Sonen klarar av att höra verkligheten.

• Rixa
    Anonym (Peter) skrev 2015-08-29 15:00:32 följande:
    Konstigt att ni kunde det när tjänsten inte fanns

www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article224523.ece

(Har för övrigt också jobbat på Ericsson sen 1997. Vad gjorde ni?)
    TS har redan gett dig ett bra svar. Måste bara tillägga att även jag förstod tidigt att det är en "uppdiktad" historia för att mörka en identitet. Tydligen förstod du inte det. Men ändå måste du förstöra, skriva helt OT, ifrågasätta och dessutom länka till en artikel som inte har med ditt påstående att göra. Artikeln länkar till Nyhetsmms!!! Inte till tekniken. 

Skriv vettigt svar på TS eller låt bli att svara helt!
    "Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Rixa

Jag tycker att Marcus ska svara på mailadressen. Berätta sin historia och inte mörka något. Mamman låter narcissistisk lr annan diagnos och sonen kan ha haft en vidrig uppväxt under samma/snarliknande förhållanden. Berättar Marcus sin historia kommer det att hjälpa sonen. Tycker inte det spelar så stor roll om han försöker få reda på om det är mamman lr sonen som skrivit. Det enda som kan hända är att det är mamman och att hon kommer att mailbomba honom. Lätt löst genom att registrera en ny adress att skriva från. Visar det sig att det är mamman lämnar Marcus helt enkelt denna adressen.

Dessutom kan Marcus och sonen finna varandra och få ett stort utbyte av varandra fortsättningsvis även om Marcus idag inte är intresserad.  

"Säkert är att alla ska dö men inte lika säkert är det att alla levt sitt liv!"
  • Anonym (Peter)
    Rixa skrev 2015-08-30 16:09:17 följande:

TS har redan gett dig ett bra svar. Måste bara tillägga att även jag förstod tidigt att det är en "uppdiktad" historia för att mörka en identitet. Tydligen förstod du inte det. Men ändå måste du förstöra, skriva helt OT, ifrågasätta och dessutom länka till en artikel som inte har med ditt påstående att göra. Artikeln länkar till Nyhetsmms!!! Inte till tekniken. 

Skriv vettigt svar på TS eller låt bli att svara helt!

Du trodde alltså att vanligt folk -eller ens utvecklare på Ericsson sinsemellan -nyttjade tekniken innan man använde det inom nyheter? "OK".

Jag tycker det spelar STOR roll om grabben är 14 eller yngre, men det kanske inte du gör.
  • Anonym (Peter)

Är killen typ 9 år tycker jag inte Markus ska prata eller maila med honom alls utan att känna honom och veta hur han reagerar.

• Anonym (JOs)

Är det helt säker att Markus ens är pappa, är det testat eller skrev han bara på papper utan att ha blodprov el vad man gör för att kolla om det är biologisk son?

Om brevet är ungefärligt korrekt citerat så låter det som en besviken, arg ledsen tonåring/ungdom men knappast någon tio åring som formulerar sig så.

(Tänker att jag inte vet inte hur mkt du TS justerat åldern på barnet.) Känns alltså möjlig att ett barn skriver så och inte en arg mamma.

Är det inte bäst om Markus ringer BUP (alt skolkurator el liknande & ev har ett möte med?) och ber om råd i hur han ska göra?

Det är trots allt ett barns liv, nuvarande och framtida mående det handlar om.

Men spontana tankar, jag tror inte att man ska försöka vara pappa och låtsas bry sig om man inte gör det. Kan Markus däremot lära känna sitt barn, respektera det och ev älska (som medmänniska) utan "faderskänslor" ändå, trots allt, så kan det väl utveckla sig till en fin relation.

Men precis som när barn föds älskar inte alla föräldrar sina barn, utan det växer fram, (för den del tar det något år) kan Markus ha den inställningen att "nu ska jag lära känna en människa och umgås med han" så blir nog förutsättningarna bättre att det blir bra, förutsatt att de helt enkelt tycker om varandra, en del människor fungerar man väl bara inte alls med.

Eller första förutsättningen för ett umgänge är väl om Markus överhuvudtaget är intresserad generellt av att lära känna andra människor (behöver inte tänka i termer av att vara pappa) och inte är någon underlig enstörning som inte är nyfiken på andra personer.

Tänker att en del gillar inte barn, vill inte vara föräldrar men att det är skillnad på att lära känna en person utan press.

Kan Markus tänka sig att träffa sin son (utan mamman) och vara beredd på att lära känna honom?

Iså fall är det väl enklast att ringa (inte skriva ett brev som mannen kanske tar) barnet och föreslå en träff nånstanns?

Svar på tråden Vad svarar man på ett sånt här brev?