ljuslykta skrev 2016-06-13 17:06:21 följande:
Jättebra att du har ett vi-tänk där.
Du glömmer en sak tycker jag, muslimer ingår även i detta vi-tänk som du har och vi är precis som andra påbjudna att följa de lagar och regler som är fastslagna. Därför blir det aningen besynnerligt när du nu börjar plocka fram Islam som avvikande från ''vår kultur'' - kom ihåg att du anser att ''vi = Sveriges befolkning'' och finns det även muslimer som ingår i Sveriges befolkning så är givetvis även en del av svensk kultur även om den inte utövas av den del av Sveriges befolkning som inte är muslimer. Så är du medveten om vad du så storstilat inkluderar i ''vi = Sveriges befolkning''?
Nej, Islamsk kultur är inte en del av svensk kultur för att muslimer är en del av Sveriges befolkning (lika lite som att min kultur blir Iransk om jag skulle flytta till Iran). Mångkultur kan inte existera i samhället om det inte finns minst en ytterligare kultur som inte anses vara svensk. Flera parallella kulturer är ju själva definitionen av mångkultur, vilket inte blir fallet om en kultur helt sugs upp av en annan.
Man försöker från politiskt håll att intergrera kulturer som kommit genom invandring genom det mångkulturalistiska manifestet, men det leder till konfliker i de fall då kulturen utifrån kraftigt avviker från den svenska, vilket den Islamska kulturen gör. Även kristen eller katolsk kultur så som den såg ut i Sverige förr eller till viss del fortfarande i andra länder kan anses avvika påtagligt från den typiskt svenska samhällsordningen så som den utvecklats till.
Ett exempel på svensk kultur är den fria klädseln som majoriteten av etniska svenskar och även andra folk i nordvästra Europa står för. Det väckte ju starka protester nu när en kommun införde restriktioner om tunna axelband, urringningar och kjollängd för sina anställda.
Ett annat exempel på typiskt svensk kultur är strävan efter hög säkerhet i allt vi gör till vardags. Där är vi på vissa håll världsledande och som många andra länder tar efter.
Exempel på påtagligt avvikande kultur är synen på kvinnor, synen på religion och religionsfrihet, synen på sexualitet och heteronormen, synen på statens roll inklusive rättsväsendet, synen på barnuppfostran, synen på familjen, äktenskap och könsrollerna, hederskultur, konflikthantering, lag och rätt mm.
Sedan finns såklart många exempel på kultur av utländskt ursprungsom vi tagit till oss som vår egen, men det har skett med en långsam, naturlig och icke påtvingad process som gör att svensken känner sig bekväm med förändringen.
Kultur är ju inte statisk och oföränderlig, men i sin naturliga förändring så finns alltid utrymmet för att värdera förändringen och förkasta det som inte är positivt för samhället. På så vis har vi under lång tid förändrat vår kultur till vad den är idag. Jag tror ingen eller ytterst få vill gå tillbaka till hur det var i Sverige för flera hundra år sedan och av samma skäl ska man överväga förändringar som kan komma av utländsk kultur som kommit med invandring.
Observera att jag helt bortser från rent familjära traditioner i hemmet, som att man firar andra högtider än de med kristet eller fornnordiskt ursprung, äter mat från sitt eller sina föräldrar hemland, talar andra språk med sina släktingar e.t.c. Det är inte vad som avses med den kultur jag menar som icke önskvärd i det svenska samhället.