Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Mångkultur

    Deep Dives: Sweden: Multiculturalism in flames?


    In this episode of Deep Dives, John O'Brien sits down with Dr. Göran Adamson to discuss MCC Brussels' latest report: Multiculturalism in Flames: Sweden's rude awakening. The conversation takes a look at how mass migration has fundamentally transformed Swedish society. From crime to political freedom, and social cohesion to corruption, a toxic combination of state policies of multiculturalism and extreme levels of migration have caused serious issues in Sweden. Join us as we examine Sweden?s current migration and integration policies and explore bold alternatives to restore social cohesion. Dr. Göran Adamson is an associate Professor of Sociology with a PhD from the London School of Economics




  • Tom Araya

    Jag har inte faktagranskat denna video och gå i god för att alla påståenden är helt korrekta.

    Videons beskrivning:


    Sweden: Dying to be Multicultural | Documentaire van Pelle Neroth Taylor

    In deze indringende documentaire, "Sweden: Dying to be Multicultural", onderzoekt Pelle Neroth Taylor de dramatische veranderingen die Zweden de afgelopen tien jaar heeft doorgemaakt. Met een aanzienlijke toename van migranten is de demografie van het land ingrijpend veranderd. Hoge werkloosheid onder de nieuwkomers, velen die geen belastingen betalen en leven van sociale voorzieningen, en een verschuiving in de nationale prioriteiten roepen de vraag op: Zal Zweden, ooit een van de meest succesvolle samenlevingen ter wereld, zijn karakter behouden of geleidelijk verslechteren? Taylor's analyse is van belang voor heel Europa en Noord-Amerika, gezien de vergelijkbare veranderingen die plaatsvinden. Deze documentaire biedt een diepgaand inzicht in de huidige situatie en de mogelijke toekomst van Zweden. Pelle Neroth Taylor is een schrijver, documentairemaker en presentator van een dagelijks geopolitiek nieuwsprogramma op TNT Newstalk. Zijn shows, te zien op YouTube, Rumble en tnt.news, hebben een breed scala aan gasten gehad, waaronder Roger Malone, Meryl Nass, Naomi Wolf, Scott Ritter, Mike Benz en Glenn Diesen.



  • Tom Araya
    Xenia skrev 2024-12-06 15:53:10 följande:
    Om man anställer folk med bristande kompetens och språkkunskaper, så an det bero det på att det är svårt att hitta folk. T ex till äldrevården.
    Visst kan det vara vara ett skäl i många fall, vilket jag inte har sagt emot. Jag har främst talat om konsekvenserna.
    Xenia skrev 2024-12-06 15:53:10 följande:
    Kan skolorna inte upplysa om att "mödomshinnan" snarare är "slidkrans" och att bristande blödning inte är något bevis på att man inte är oskuld. De medeltida värderingarna borde utmanas i skolan.
    Jag kan inget annat än att anta att skolorna här huvudsakligen gör sitt jobb.

    Men detta hjälper inte de som inte får delta i skolans sexualundervisning (vilket återigen är en konsekvens av mångkultur).

    Jag skulle också gissa på att vårdpersonalen som utför sk "oskuldskontroller" ofta inte har svenskt ursprung.
    Jag hoppas varje svensk läkare, gynekolog e.t.c. vågar säga ifrån när någon kommer dragandes med sådana dumheter, annars borde deras yrkeslegitimation hänga väldigt löst.
  • Tom Araya

    Ett par artiklar i nättidningen Kvartal (de hör inte ihop, men tycks inte gå att sära på).

    Den femte nyansen av brunt - Kvartal

    Den första artikeln handlar om Jonas Inde, känd komiker och manusförfattare, bl.a. i Killinggänget och hur hans liv har förändrats och ser ut idag, bl.a. p.g.a. en del kontroversiella uttalanden på Twitter.

    Den andra artikeln är den jag i huvudsak vill dela med er i detta inlägg.
    Den är skriven av Mustafa Panshiri 2018. 
    Panshiri har sitt ursprung i Afghanistan och har som vuxen bl.a. arbetat som polis och med integration. Få människor i Sverige har gjort så mycket i integrationsfrågan och för att få svenskar att förstå kulturkrockarna och varför integrationsproblem uppstår.

    Några utdrag ur artikeln:


    Vem drömmer om mångkultur?

    På en konferens för Region Halland ställde jag frågan som jag alltid ställer till publiken under mina föreläsningar:


    ?Vill du leva i ett mångkulturellt samhälle? Och om svaret på frågan är ja, vad är det då specifikt med det mångkulturella samhället som du tycker om? Alltså, vad är det med afghansk kultur, somalisk kultur, eritreansk kultur etcetera som du tror kommer att berika vårt svenska samhälle? Och jag vill inte höra något om maträtter och folkdans.?


    De som sitter i publiken under de här föreläsningarna är gode män, socialsekreterare, personal på HVB-boenden och lärare på skolan som direkt eller indirekt kommer i kontakt med ensamkommande och nyanlända. Men på konferensen i Halland var det chefer, mellanchefer och strateger på kommun- och regionnivå. Jag var nyfiken på vad de skulle svara på min fråga.


    Oftast när jag ställer den blir det knäpptyst och när någon väl räcker upp handen brukar svaret bli att utlänningar ?berikar svenskar? med alla sina olikheter.


    Jag brukar då leka djävulens advokat och fråga om svenskarna inte kan åka utomlands och uppleva dessa olikheter? Varför måste människor komma till Sverige och bosätta sig här, bara för att vi ska bli ?berikade?? Är inte det ett litet postkolonialt ? och ganska själviskt ? tänk?


    ?Nej, det är bra att människor kommer hit,? blir svaret, ?Då lär vi oss ju saker av varandra!?


    De som under föreläsningarna brukar säga att de inte vill leva i ett mångkulturellt samhälle är människor av utländsk härkomst.


    Varför?


    Jo, dessa människor kommer från ?mångkulturella länder? och i Sverige bor de i ?mångkulturella? (läs segregerade, socioekonomiskt utsatta) områden. De som med näbbar och klor försvarar det mångkulturella samhället är oftast etniska svenskar.


    Dessa människor bor i icke mångkulturella områden, tillsammans med andra etniska svenskar. Men man har en föreställning om mångkultur som något givande och exotiskt. Det är som en kärleksrelation på avstånd, en platonisk relation där man aldrig har träffats och helst inte vill göra det heller. Men man vill gärna behålla den positiva bilden av sin tilltänkta partner.


     


    Man vill att det ska vara fint och romantiskt.

  • Tom Araya

    Omskärelse av flickor är förbjudet i Sverige. Utan mångkultur skulle vi troligen ha förbjudit det även på pojkar.

  • Tom Araya
    Xenia skrev 2024-12-21 11:56:36 följande:
    Man behöver varken gilla eller ogilla 'mångkultur', bara inse att världen är mångkulturell. 
    Såklart världen är mångkulturell, det är lika självklart som att nationer och etniciteter i världen skrivs i plural. Så oerhört meningslöst att påpeka.
    Xenia skrev 2024-12-21 11:56:36 följande:
    Judarna var avvikande under medeltidens Europa, de var inte kristna. Och det blev de förföljda för. Pogromerna förekom ända in på 1800-talet i Ryssland. Trots att de inte störde någon. Problemet var inte mångkulturen utan den bristande acceptansen för olikhet.
    Religionen och dess makt och inflytande över samhället och kulturen har varit den stora faktorn för intolerans.
  • Tom Araya
    Xenia skrev 2025-01-01 22:53:14 följande:
    Det tror jag inte. Det skulle blivit stora protester från Israel och anklagelser för antisemitism. Kanske även från USA där många män är omskurna trots att de varken är judar eller muslimer.
    Alla skäl du nämner kommer ur mångkultur.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-01-01 19:41:15 följande:

    Det här är bra! Muslimska ungdomar städar upp efter stök och fylla på  nyårsafton!


    Är det här kultur?

    Om Åtvidabergs fotbollsklubbs flicklag hade städat upp, hade det varit kultur och i så fall vilken kultur?
  • Tom Araya
    Xenia skrev 2025-01-02 01:51:19 följande:
    Det är din definition. Jag kallar det religion (när det gäller judar och muslimer) och tradition (när det gäller amerikaner).
    Religion och tradition ingår i det vi kallar kultur, ja.
    Xenia skrev 2025-01-02 01:51:19 följande:
    Judar har funnits i Sverige i flera hundra år och aldrig kom någon på tanken att förbjuda omskärelse av nyfödda pojkar. 
    Ingen kom på tanken att förbjuda omskärelse eller könsstympning överhuvudtaget för 70, 100 eller 200 år sedan. Detta har inget med mångkultur at göra, utan om att man har förändrat perspektivet på barns rättigheter.
  • Tom Araya
    Omar Makram om tiden med migrationsaktivisterna | Fredagsintervjun 334


    När Omar kom till Sverige under migrationskrisen anslöt han sig till antirasistiska grupper, men insåg snart att deras bild av verkligheten skilde sig från hans egen. Fredagsintervjun med poddaren och debattören Omar Makram. Programledare: Jörgen Huitfeldt.




  • Tom Araya
    Brinkemo: Vad hederskultur är ? och inte är

    TV4:s Jenny Strömstedts jämförelse av hederskultur med konservativ frikyrkomiljö är bara det senaste exemplet på artiklar och uttalanden som relativiserar hederskulturen. Det visar att kunskapen om vad hederskulturen är inte har sjunkit in för många ? trots mer än 20 års debatt, skriver Per Brinkemo.


    Brinkemo: Vad hederskultur är ? och inte är
  • Tom Araya

    Det finns de som ifrågasätter om kulturskillnader ens existerar.

    Följande är från en intervju som Elisabeth Cederbjörk gjorde med några somaliska kvinnor i slutet av 1990-talet i syftet att förstå kulturskillnader och invandrares syn på Sverige.

    Följande stycken är kopierade ur texten och längst ned har du en länk till den kompletta texten.

    Men kvinnornas muslimska tro innebar naturligtvis att de betraktade det svenska folkets beteende ur en speciell synvinkel. Detta kom till uttryck bland annat i deras syn på den förhärskande sexualmoralen i Sverige. Att svenskar godtar sexuella förhållanden mellan personer som inte är gifta, det förvånade åtminstone några av kvinnorna. En av dem fnyste ogillande: "Och så är de sambo!"

    ...

    Kvinnorna hade dock inte enbart negativa saker att säga om det folk som de hade bosatt sig bland. Svenskar beskrevs som "snälla", och flera av kvinnorna omnämnde med gillande att svenska män hjälper sina fruar med hushållsarbetet, något som männen aldrig gör i Somalia. Jämställdheten mellan kvinnor och män är större i Sverige än i Somalia, påpekade kvinnorna. En av dem nämnde faktiskt just detta som en viktig skillnad mellan länderna: "Kvinnorna i Somalia är hemma. Svenska kvinnor är aldrig bara hemma, de gör samma saker som männen", sade hon.
    ...


    Ett annat drag hos svenskarna, som några av de intervjuade kvinnorna omtalade, var punktligheten. I Sverige anstränger man sig för att komma i tid till avtalade möten, vilket man däremot inte fäster någon större vikt vid i Somalia. Alla kvinnor var medvetna om att det föreligger en skillnad mellan afrikaners och svenskars uppfattning om betydelsen av att komma i tid, och en kvinna yttrade att hon kände till att man i Sverige ibland säger "afrikansk tid" när man menar att den exakta tiden inte har någon betydelse.


    Kvinnorna berättade att det i Somalia inte på minsta sätt är något anmärkningsvärt om man kommer en halvtimme senare än man sagt. Och att vänta på en pojkvän, som har sagt att han skall komma klockan sju men kommer tre timmar senare, det är ingen ovanlighet för en somalisk flicka. En av kvinnorna påstod till och med att om man skall börja klockan nio på morgonen på en somalisk arbetsplats, ja, då kommer man klockan elva, "det spelar ingen roll".


    Kvinnan som berättade detta sade att hon försökte komma i tid i Sverige, eftersom hon visste att det är viktigt här. "Men jag är från Somalia", tillade hon, som förklaring till sin oförmåga att lyckas på denna punkt. Också flera andra av de intervjuade kvinnorna uppgav att de tyckte att det var svårt att vara så punktlig som man bör vara i Sverige. Emellertid ansåg några kvinnor - som inte hade problem med att passa tiden - att det svenska systemet är bättre än det somaliska.


    Att många somalier har svårigheter att infinna sig på avtalade tider, det var något som utredaren erfor under arbetet. Tre av kvinnorna kom för sent till intervjuerna; i ett fall visserligen endast tio minuter, men i de andra fallen en halvtimme respektive en timme. Men vad som orsakade större problem under utredningsarbetet var att fem av kvinnorna överhuvudtaget inte kom till det första intervjutillfället. Ingen av dem ringde och meddelade att de inte skulle infinna sig, fast de hade fått utredarens telefonnummer. När de senare blev tillfrågade varför de inte hade kommit, uppgav de att de hade varit sjuka eller att de hade tagit fel på dagen (ändå hade den kvinna som sade det sistnämnda fått ett papper av utredaren, där tiden för intervjun var angiven). Att de borde ha ringt och lämnat återbud när de blev sjuka tycks inte ha föresvävat dem.


    Alla somaliskor var dock inte nonchalanta beträffande tider. Några av de intervjuade hävdade tvärtom att det var viktigt att komma i tid till avtalade möten, ty Koranen säger att man skall göra det. "Det står i Koranen att om man är sen så skall man skynda sig. Och man får inte ljuga; om man har bestämt tid, så skall man komma", förklarade en kvinna. Beträffande sina landsmän yttrade hon: "Många somalier inser inte att det står så i Koranen, och därför kommer de för sent."
    ...


    Somaliskorna tillfrågades också hur de såg på sina barns förhållande till svensk och somalisk kultur. Barnen skulle troligen växa upp i Sverige - var de då att betrakta som svenskar eller somalier? En kvinna, som ännu inte hade några egna barn, uttalade bestämt om sina eventuella framtida söner och döttrar: "De är somalier!" Men en annan kvinna, som hade flera barn, kunde berätta att dessa själva hävdade: "Vi är svenskar!" Hon brukade då säga till dem: "Glöm inte varifrån ni kommer!" Även denna kvinna ansåg alltså att det var viktigt att barnen var medvetna om - och stolta över - sina rötter.


     


    En annan kvinna menade i stället: "De blir som svenskar, när de växer upp här." Och det hade hon inte något emot, eftersom hon tyckte att svenska män var bra karlar, som kan laga mat och sköta annat hushållsarbete; hennes söner fick gärna bli sådana. Det fanns dock ett villkor: "De skall vara muslimer!"
    ...

    En kvinna sade att hon inte var intresserad av Internet. Hon berättade att hon hade blivit arg när hon hade tittat på de somaliska hemsidorna, eftersom det där förekom klanstrider: en somalisk klan förtalade en annan. Övriga kvinnor som hade hämtat information om Somalia från Internet nämnde dock inget om sådana fejder.
    ...

    Somaliska kvinnor (Kultur och samhälle)




  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-03-02 20:03:48 följande:

    Moderaterna har ändrat ton i debatten efter massmordet i Örebro där 8 invandrare mördades.  


    Diskussioner kring mångkultur är meningslös om man inte först nått konsensus kring ordets mening.
Svar på tråden Mångkultur