Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Mångkultur

    Padirac skrev 2023-08-17 17:41:50 följande:
    Det är ju inte svårt att läsa rapporten så du får veta vad det handlar om.

    www.av.se/globalassets/filer/statistik/fokus-pa-utrikes-foddas-arbetsmiljo-analysrapport.pdf
    KillBill skrev 2023-08-17 18:38:03 följande:
    Det är tydligt att folk som är utrikesfödda har mer synpunkter på arbetsmiljön än svenskfödda och det är ju motsatsen till det som Tom A påstår i tråden..
    Rapporten omfattar sysselsättning och upplevelser av sitt arbete och arbetsmiljö, men saknar nästan helt delen med risker, riskbedömning och riskhantering. Det enda som nämns är risker för ohälsa p.g.a. hög arbetsbelastning, stress och fysiskt tunga arbeten, vilket är kopplat till yrket, vilket också nämns.

    Att ha synpunkter på arbetsmiljön eller arbetsbelastning är betydligt mer allmänt än området riskhantering och säkerhet på arbetsplatsen.

    Rapporten svarar således inte på frågan om hur folk ser på risker och säkerhet i arbetet och vilka eventuella skillnader som kan finnas mellan svenskfödda, inomeuropeiska invandrare och utomeuropeiska invandrare. Än mindre säger den något om kulturella skillnader i upplevelse av säkerhet och hanteringen av risker i arbetet.

    Ur rapporten (all text nedan är kopierad ur rapporten):

    Sysselsättningsstatistik från SCB visar att såväl inrikes som utrikes födda främst arbetar inom branscherna vård och omsorg samt utbildning. Det är en högre andel bland utrikes födda som arbetar inom näringsgrenarna hotell- och restaurangverksamhet, vård och omsorg samt uthyrning och andra stödtjänster i jämförelse med inrikes födda. Delas gruppen utrikes födda upp i de som är födda i Europa och utanför Europa så skiljer det sig också åt. En högre andel av dem som är födda i Europa arbetar inom tillverkning och byggverksamhet. För utomeuropeiskt födda är andelen högre inom uthyrning och andra stödtjänster samt handel. Flertalet yrken inom näringsgrenarna med många sysselsatta utrikesfödda har låga krav på utbildning och erfarenhet, vilket ofta är ingångsyrken för personer som är nya på arbetsmarknaden. De yrken med högst andel utrikes födda enligt Yrkesregistret 2022 var pizzabagare följt av städare. Detta är yrken som inte kräver någon längre utbildning eller erfarenhet.

    Trots att det finns skillnader mellan var utrikes respektive inrikes födda arbetar visar resultat från Arbetsmiljöundersökningen att upplevelser av arbetsmiljön i flertalet frågor är relativ lika.

    Organisatorisk arbetsmiljö handlar t.ex. om arbetsbelastning och arbetstidens förläggning, den social arbetsmiljön handlar t.ex. om kränkande särbehandling. Brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön kan innebära risker för de anställda som kan leda till besvär. Många utrikes födda arbetar i serviceyrken där utmaningarna är större inom den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Arbetsmiljöundersökningen visar att utrikes födda personer i större utsträckning än inrikes födda upplever vissa typer av brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

    Studier har visat att tänkbara förklaringar till att de upplevda organisatoriska och sociala förhållandena i arbetsmiljön skiljer sig åt kan vara svårigheter att hantera arbetsuppgifter, diskriminering eller trakasserier. Även brist på kommunikation med arbetsledare, oro att förlora arbetet på grund av tillfälliga anställningar m.m. kan bidra till en försämrad arbetsmiljö.15 Utrikes födda har i större utsträckning än inrikes födda en sysselsättning inom yrken och branscher där det är mer vanligt förekommande med otrygga anställningar och där arbetande personer i större utsträckning än i andra branscher utrycker att de utsatts för diskriminering och trakasserier enligt Arbetsmiljöundersökningen.

    Det är stor skillnad mellan utrikes och inrikes födda i arbetsbelastning. Skillnaden är som störst mellan personer som är inrikes födda och personer som är födda utanför Europa. Utrikes födda upplever även i större utsträckning att de varje vecka är uttröttade i kroppen efter arbetet. Högst andel som anger att de varje vecka är uttröttade i kroppen efter arbetet finns i gruppen som är födda utanför Europa. Andra skillnader är att en högre andel utrikes födda än inrikes födda har ett kroppsligt ansträngande arbete och varje vecka har kontakt med svårt sjuka personer i arbetet. Skillnaderna mellan grupperna kan bero på flera saker, t.ex. skillnader i vilka yrken och branscher de arbetar inom.

    Slutsatser

    Resultaten visar att det finns skillnader men också likheter.

    Det finns dock skillnader såväl när det gäller organisatorisk och social arbetsmiljö som fysisk arbetsmiljö mellan grupperna. Det är svårt att dra slutsatser utifrån födelseland endast av resultaten i Arbetsmiljöundersökningen Det finns flera och betydande likheter mellan grupperna som pekar på att det finns andra faktorer vid sidan av födelseland som påverkar sysselsattas upplevelse av sin arbetsmiljö, exempelvis ålder, inkomst, kön, utbildningsnivå och branschtillhörighet.

    Särskilt gruppen födda utanför Europa arbetar inom yrken och branscher med höga fysiska krav i arbetet som kan vara skadliga för hälsan. Forskning visar att personer som arbetar inom yrken med farliga fysiska förhållanden kan utsättas för ytterligare psykisk stress genom rädslan att skadas på arbetet eller oron för att få bestående besvär med hälsan på grund en hög fysisk arbetsbelastning.


  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-08-17 23:52:12 följande:
    Du blandar kanske ihop politiska och ekonomiska reformer med kultur? 
    Samhällsutvecklingen är i stora drag beskrivande av och påverkad av rådande kultur och tvärt om, så det hänger ihop. 
    Padirac skrev 2023-08-17 23:52:12 följande:
    Om du undersöker vilka bakomliggande orsaker som finns till fattigdom i tex Afrika så kommer du att hitta orsaker som möjlighet till utbildning, politiska reformer, näringsliv och tidigare kollonialstater. Att kalla detta för kultur och att denna kultur är orsak till fattigdom är ett påstående som tangerar white primacy Kräks
    Varken samhällsutvecklingen eller kulturen saknar påverkan av yttre omständigheter (som exempelvis konsekvenser av tidigare kolonialisering, handel och eventuella konflikter med andra länder). Men det finns hur många exempel som helst där rådande kultur är bärande för vilket samhälle man vill skapa och skapar. Situationen i Afghanistan är ett ypperligt exempel på detta, där Talibanstyret motverkar ekonomisk utveckling, utbildning och jämställdhet samtidigt som möjligheten till Talibanernas maktövertagande till viss del troligen är kulturellt betingat.
    Även avsaknaden av en självstyrande kultur p.g.a. tidigare kolonialisering är en form av kultur.
    Samhällsutvecklingen som ledde fram till kolonialisering, inte minst då att göra den möjlig är också kulturellt betingad. Varför kunde man från länder som Spanien, Holland, Belgien, Storbritannien, Portugal m.fl. resa till Sydamerika, Afrika och Asien och kolonialisera områden där, istället för tvärt om (bortse från avsikter och se endast till kunskap och teknisk utveckling)?

    När du omdömeslöst kastar omkring dig "white primacy"-begreppet så insunerar du att jag i alla hänseenden uppvärderar "vit" kultur i förhållande till andra, vilket inte alls stämmer. Jag vet vad kolonialisering har inneburit och i de flesta fall ser jag inte positivt på det. Det Mongolska riket och Belgiens kolonialiseringar (i bl.a. Afrika, främst Kongo) är kanske de två värsta exemplen. Men det finns också goda exempel, som att Storbritannien verkade för slaveriets upphörande vid Guldkusten.

    Men när man granskar hur kolonier eller fd kolonier har påverkats av det och vilka konsekvenser det har fått för landets senare utveckling, så ska man också vara medveten om att ingen av kolonierna hade ett utvecklat demokratiskt eller industrialiserat samhälle före kolonialiseringen, så frågan är hur utvecklingen annars hade sett ut...
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-08-18 08:46:00 följande:
    med en inte alltför lång extrapolering så ligger det i linje med ditt resonerande att det är den ukrainska kulturen som gör att ryssland invaderar, mördar, torterar och våldtar ukrainska män, kvinnor och barn...Kräks
    Kultur är en faktor i konflikten, ja. Men det är två sidor...

    Den slutsats du drar om mina åsikter gränsar till förtal. Det är inget jag står för och har aldrig någonsin uttryckt ens en antydan till det. Vidrigt av dig! Kräks
    Padirac skrev 2023-08-18 08:46:00 följande:
    Sen kommer du med ett argument för att urskuldra kolonialisering - vilket i sig inte har med saken om det är kultur som är orsaken till att områden kolonialiserats - i form av att det gett demokrati och industrialisering.
    Åter igen på gränsen till förtal! Jag var väldigt tydlig med min negativa syn på kolonialiseringarna. Jag har heller aldrig påstått att kolonialisering givit demokrati och industrialisering. Du bara tar saker ur luften och försöker göra argument av det genom att otillbörligt smutskasta dina meningsmotståndare. 
    Padirac skrev 2023-08-18 08:46:00 följande:
    De där argumenten är inte okända Kräks Kolonialisering och det som följt efter det är ett av skälen till att många tidigare kolonialiserade länder inte har en egen ekonomisk styrka, saknar allmän tillgång till högre utbildning och har en utbredd fattigdom. Globala företag och den rika världen etablerar sin verksamhet i dessa länder, fiskar ut deras fiskar från havet, planterar palmoljeplantager så att vattentillgång och jordbruk för befolkningen slås ut, skickar sopor, gamla däck,  trasig elektronik och vitvaror till dem...   och det är alltså deras kultur menar du..?
    Blanda inte ihop kolonialisering med mina argument om kopplingen mellan kultur och samhällsutveckling.

    Den historiska utvecklingen av samhällen, ekonomin, industrialisering, utbildning, teknik mm kommer ur rådande kultur. Att en samling människor och dess ledare strävar efter någonting är kulturellt. Du kan inte hävda att det är avsaknaden av utbildning och ekonomi som är orsaken, för att det var genom utveckling som västvärlden byggde upp sin förmåga vad det gäller kunskap, utbildning och ekonomi. Det är inte så en del av världen var priviligierade från början och den andra delen inte var det. Utan vi har startat från samma utgångspunkt.
    Du måste fråga dig själv vart och varför det blev en skillnad i utveckling?

  • Tom Araya
    Xenia skrev 2023-08-19 16:28:11 följande:

    Mångkulturen finns ju vare sig man gillar eller ogillar det. Det är inget vi kan avskaffa.

    Hela samhället är ju mångkulturellt. Folk reser hit och dit, och ofta bosätter sig svenskar utomlands, för en tid eller alltid.

    Den svenska kulturen är inte heller statisk. Vi har influerats av utländsk kultur och den ändrar sig ständigt. Se bara på musik och film, där är det iofs mest amerikansk kultur som dominerar.


    Det beror på vad man menar med "kultur" och "mångkultur".
    Vill man hävda att det räcker med att det bor människor från olika kulturer i landet för att kalla landet mångkulturellt så blir ju nästan alla länder mångkulturella och då blir det svårt att definiera motsatsen. Vad är det då för kulturer som blandat blir en mångkultur om man inte kan definiera olika kulturer som just olika?

    Själv tycker jag den definitionen inte är relevant.

    Det jag tycker är intressant är vilken kultur som finns hos majoritetsbefolkningen, samhället som institution, i lagstiftningen och i den politiska makten.
    Det är på det planet jag menar att vi ska ha en monokultur och ingen inblandning från kulturer från andra delar av världen enbart av det skälet att vi har invandrade därifrån som har svårt att anpassa sig till vår kultur.
    Xenia skrev 2023-08-19 16:28:11 följande:

    Brott är inte kultur. Dvs våldtäkt, barnäktenskap, tvång, homofobi etc. Det är det som är problemet. Det svenska samhället har varit yrvaket "vaddå, vill de inte bli svenskar, vill de inte bli som vi?".


    Brott kan absolut vara kultur. Handlingar du räknar upp som exempel (finns flera) kan i andra länder anses vara okej eller i alla fall inte förbjudna i lag och det blir då en kulturkrock när människor därifrån kommer hit där vi lagstiftat mot dessa.


  • Tom Araya
    Xenia skrev 2023-08-20 15:01:20 följande:
    Jag förstår inte hur vi ska kunna ha en "monokultur" när det finns så många olika i landet. Inte ens "gamla" svenskar har en och samma kultur.
    I det som är väsentligt i mötet mellan människor och mellan medborgaren och myndigheten har vi en gemensam kultur och den speglas av bl.a. vår lagstiftning.
  • Tom Araya
    Xenia skrev 2023-08-26 13:23:35 följande:
    Vi kräver förstås att alla ska följa lagen. Det är väl ingen som ifrågasätter det.
    Då har du nog missat en del i mångkultursdebatten. Det finns mängder med exempel där röster höjts för anpassning av lagar och regler efter utländsk kultur eller utefter religiös trosuppfattning.
    Xenia skrev 2023-08-26 13:23:35 följande:
    Men ska det inte vara tillåtet att t ex bära huvudduk för vuxna kvinnor, eftersom det inte görs av "pursvenska" kvinnor?

    (Fast det gjorde man förr på landet, gifta kvinnor hade ofta sjal på huvudet utomhus. Min gamla farmor hade t o m blommig sjal på sig inomhus.)
    Jag har inga som helst problem med att kvinnor täcker sitt hår till del eller helt. Jag förespråkar inget förbud mot detta.

    Men kulturellt är det ett faktiskt problem om kvinnor känner sig tvingade av/genom kultur/religion att klä sig på ett visst sätt, eftersom det strider mot västvärldens kvinnliga frigörelse och den individuella friheten överlag.

    Att däremot täcka ansiktet helt eller delvis anser jag är problematiskt i vissa sammanhang och bör i dessa inte tillåtas.


  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-08-23 11:27:11 följande:
    I den transatlantiska slavhandeln mellan afrika, amerika och europa mördades och dödades och dog många miljoner slavar, dels innan de skeppades över atlanten, under överfarten och sedan i fångenskap eller efter slaveriets avskaffande i efterföljande staffsystem utformat för att ge billig arbetskraft till företag eller till och med amerikanska staten,
    Man ska vara medveten om att slaveri har existerat över hela världen under årtusenden och existerar fortfarande. Västvärlden (främst Storbritannien) var aktivt drivande för ett avskaffande.
    Således är det en historieförfalskning att försöka få det till att vita förslavade afrikaner/svarta.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-08-27 10:02:27 följande:

    Så du tittar på delar av historien genom ett nålsöga?

    Slavhandel var som du skriver utbrett i stora delar av Västafrika innan europeer kom dit.


    ...och i ME, Asien...
    Padirac skrev 2023-08-27 10:02:27 följande:

    Så du tittar på delar av historien genom ett nålsöga?

    Slavhandel var som du skriver utbrett i stora delar av Västafrika innan europeer kom dit.

    Så här skriver Brittish library om Storbritannien och den transatlantiska slavhandeln. Storbritanniens industrialism och ekonomiska framgång byggde på att de stod för ca hälften av all transatlantisk slavhandel..



    Inget konstigt att GB tjänade pengar på slavhandeln, det gjorde väl alla!?
    Att förtjänsten lagt grunden för industrialism... det har den nog delvis, men GB var en ekonomiskt framgångsrik stormakt långt före det.
    Det är en vilja och strävan efter kunskap som gör att man skickar fartyg till världens alla hörn utan att själv besökas från desamma. 
  • Tom Araya
    Niqabklädd arbetar med stöd för hedersutsatta barn

    Ur artikeln

    Efter att forskaren Pernilla Ouis för ett antal år sedan fick uppdrag av Rädda Barnen att ta fram en rapport för att belysa hedersrelaterat våld, barnäktenskap och sexutnyttjande av flickor i Libanon, Palestina och Jemen klandrade hon Rädda Barnen hårt för att ha censurerat den beställda rapporten. Hon menade att allt i rapporten som satte hedersrelaterat våld i sitt sammanhang hade tagits bort.


    Exempel på sådant som Rädda Barnen strök var meningar som ?Tonårsflickor kan tvingas att gifta sig vid mycket låg ålder och, ?tvångsäktenskap? antyder att minst en av parterna inte har givit sitt samtycke till föreningen.?


    Rädda Barnens dåvarande styrelse försvarade agerandet med att konstatera att det är tillåtet att kritisera enskilda övergrepp men ?inte den omgivande kulturen eller religionen?.

    Niqabklädd arbetar med stöd för hedersutsatta barn - Doku.nu

  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-08-27 11:29:00 följande:
    Alla? 

    Det var så vitt jag läst en önskan att hitta direkta kontakter med till exempel de enormt rika afrikanska rikena som man haft kontakt med i Egypten som finansierade de första skeppen till Västafrika, att hitta en direkt egen handelsväg till Indien som drev på 'upptäckten' av Västindien och Amerika.  Kapplöpningen om att hitta handelsvaror utan att vara beroende av de muslimskt kontrollerade handelsvägarna  till Asien snarare än upptäckarlust och kunskapstörst låg bakom finansieringen av att skepp och flottor skickades till världen alla hörn.

    Det var inte kunskapstörst som gjorde att triangelhandeln drev på den europeiska industriella revolutionen. Var får du allt från?
    Ja, alla!
    Det brukar vara så med kommersiell handel, att de som sysslar med det tjänar pengar på det, det är liksom incitamentet för aktiviteten.
    Tror du att vissa aktörer, exempelvis de afrikanska och de i ME gjorde det av andra skäl?
  • Tom Araya

    Så mycket sanningar och klokheter som kan komma fram om man låter folk att sansat samtala längre och djupare om kultur och integration.



  • Tom Araya
    BaraLillaJag84 skrev 2023-11-05 04:15:33 följande:

    Näe men det är skitfräsht med en kultur där man gifter sig med sina 5-åriga kusiner för att behålla hedern, sätter på spädbarn för att skydda sig mot AIDS, skär bort underlivet på kvinnan och det lilla som blir kvar syr man ihop för att ändå kunna kontrollera henne, kasta fruntimmer från balkonger, stena kvinnor som blivit våldtagna i pausen på fotbollsmatcher, hänga homosexuella från lyktstolpar och lyftkramar! Engentligen är vi ju alla lika och våra kulturer skiljer sig inte åt alls! Kulturkrockar är något påhittat! Seriöst TS, hur står det till bland sågspånen egentligen? Behöver du hjälp till närmaste psyk-akut?


    Vill du hävda att jag påstår något sådant (som understruket i ditt inlägg)?
  • Tom Araya
    Xenia skrev 2023-11-05 17:51:00 följande:

    Vad menar ni med "mångkultur"? Jag menar då inte att det som är olagligt ska bli lagligt bara med hänvsning till mångkultur. Jag menar attt mångkultur är att man har olika seder och bruk och även tänker olika. Men inget frikort att begå brott.

    Det är självklart att om man bosätter sig i ett land så är man skyldig att följa landets lagar. Vem har sagt något annat?

    Sedan kan man alltid propagera för ändring av lagar. T ex att återinföra lag mot hädelse. Vilket jag hoppas man inte gör.


    Det är en relevant fråga du ställer.

    Vissa menar på att landet är en mångkultur om det bor människor med många olika kulturer i landet.

    Jag menar att kultur på ett mer personligt/privat plan inte är så viktigt sett ur nationell synvinkel, utan kultur i ett större perspektiv. Seder/bruk, värderingar, moralisk syn, kultur och lagstiftning/regelverk/informella regler hänger alla ihop och påverkar varandra. Folk med andra värderingar har svårt att ta till sig svensk lagstiftning som måttstock för god moral, rätt och fel. Andra är övertygade om att deras "heliga bok" är den oöverträffade regelboken. Dessa kommer att önska att lagen och andra regler ändras utefter vad de tycker är rätt och fel. Om sådana ändringar sker hänger på hur många av dem eller av deras svenska supportrar som sitter i styrande organ.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-11-14 19:37:38 följande:
    Eli Göndör som skriver artikeln du länkar till visar tydligt att denne inte begriper eller försöker förvanska begreppet kulturrasism.

    Här ger han en urvattnad och felaktig beskrivning av begreppet

    "Begreppet ?kulturrasist? börjar sprida sig. Kulturrasist anses den vara som hävdar att människor från olika sociala eller kulturella sammanhang kan ha olika uppfattningar på grund av sin bakgrund. "

    Förutom den urvattnade och felaktiga definitionen så har han fel i sak om att begreppet nu börjar sprida sig.

    Begreppet kulturrasism eller neo-racism etablerades för att beskriva hur rasistiska föreställningar och handlingar grundades på kulturell härkomst eller kopplingar mellan kultur och geografisk härkomst.   Ett exempel är SDs mångåriga skrivelser om att mänsklig essens och kultur baserat på geografisk härkomst ocj som är oföränderlig. Åkessons ord i slutdebatten inför valet 2018 om att invandrare inte kan få jobb för att de inte är från Sverige och inte passar in i Sverige.

    SD bildades av den rasistiska organisationen BSS vars föreställningar och ideologi byggde på fascisten och nazisten Per Engdahls arbeten med att förnya fascismen i Europa under efterkrigstiden.  Per Engdahl drev linjen att rasisterna måste sluta prata om männiksoraser och istället uttrycka rasismen baserar på kulturell tillhörighet och kulturell härkomst kopplat till den geografiska platsen denna kultur fanns i.

    www.oxfordreference.com/display/10.1093/oi/authority.20110803100228471

    "QUICK REFERENCE

    Étienne Balibar's term for the prevalent new modality of racism he calls ?racism without race?, which emerged in the 1970s. Whereas racism used to be premised on the idea of race as biological heredity, now in the postcolonial era it tends to be focused on ?cultural differences?. It surfaces in debates about immigration, assimilation, and multiculturalism and although its tone tends to be respectful its intent is always to preserve the pillars of racial segregation both ideologically and practically. Indeed, the very question of whether or not immigration might cause ?cultural? difficulties (whatever form these might take?e.g. the loss of cultural distinctness, or dilution of tradition) is neo-racist in form according to Balibar. Samuel P. Huntington's highly influential The Clash of Civilizations and the Remaking of the World Order (1998) is a highly sophisticated example of neo-racism inasmuch as it insists on the universality and immutability of ethnic characteristics."


    ..och du menar att det inte finns någon koppling mellan kultur och geografisk härkomst eller att det skulle finnas svårigheter att anpassa sig efter en annan kultur än den man är uppväxt med?
  • Tom Araya

    Aron Flam och Jens Ganman om public service's uttryck om integration i Sverige.





    Är detta sätt att inte våga ifrågasätta, ställa de svåra frågorna grunden till en dåligt fungerande integration?

  • Tom Araya

    Ett tydligt exempel på månkulturalismens skadliga inverkan på det svenska samhället är när man har låga krav/sänker kraven för anställning, för att fler invandrade ska bli anställningsbara. Inom vården anställs folk med bristande språkkunskaper, bristande kompetens och med värderingar som inte hör hemma inom vården eller i Sverige överhuvudtaget.


    Hedersvåld Svenska flickor tvingas kolla mödomshinnan

    Nicke Nordmark berättar om Kalla faktas avsnitt om oskuldskontroller som utförs på flickor på svenska vårdcentraler, mot flickornas vilja.



  • Tom Araya
    Brinkemo Mellan klan och stat: somalier i Sv - en kurd, en svensk och en bildningsresa diskuterar


    Detta är vår bildningsresa. För oss är bildning att skaffa sig verktyg att förstå samtiden och det mänskliga. Att leta efter perspektiv på tillvaron i historien, kulturen, vetenskapen, litteraturen och filosofin. Azadi är kurdisk socialarbetare i Sydsverige. G är svensk svensklärare i Mälardalen.




  • Tom Araya
    Mångkultur splittrar samhället ? vi behöver mer gemenskap

    DebattLandets alla förespråkare av mångkultur borde svara på varför alla etniska, kulturella och religiösa skiljelinjer som står som spön i backen skulle leda till tolerans. Varför skulle avstånd och brist på förståelse skapa entusiasm, solidaritet eller sympati? Är det inte snarare så att detta uppstår ur en känsla av gemenskap, förståelse och likhet? skriver sociolog Göran Adamson.


    Mångkultur splittrar samhället ? vi behöver mer gemenskap | Göteborgs-Posten
Svar på tråden Mångkultur