Tom Araya skrev 2023-08-19 22:55:38 följande:
Det beror på vad man menar med "kultur" och "mångkultur".
Vill man hävda att det räcker med att det bor människor från olika kulturer i landet för att kalla landet mångkulturellt så blir ju nästan alla länder mångkulturella och då blir det svårt att definiera motsatsen. Vad är det då för kulturer som blandat blir en mångkultur om man inte kan definiera olika kulturer som just olika?
Själv tycker jag den definitionen inte är relevant.
Det jag tycker är intressant är vilken kultur som finns hos majoritetsbefolkningen, samhället som institution, i lagstiftningen och i den politiska makten.
Det är på det planet jag menar att vi ska ha en monokultur och ingen inblandning från kulturer från andra delar av världen enbart av det skälet att vi har invandrade därifrån som har svårt att anpassa sig till vår kultur.
Xenia skrev 2023-08-19 16:28:11 följande:
Brott är inte kultur. Dvs våldtäkt, barnäktenskap, tvång, homofobi etc. Det är det som är problemet. Det svenska samhället har varit yrvaket "vaddå, vill de inte bli svenskar, vill de inte bli som vi?".
Brott kan absolut vara kultur. Handlingar du räknar upp som exempel (finns flera) kan i andra länder anses vara okej eller i alla fall inte förbjudna i lag och det blir då en kulturkrock när människor därifrån kommer hit där vi lagstiftat mot dessa.
Jag förstår inte hur vi ska kunna ha en "monokultur" när det finns så många olika i landet. Inte ens "gamla" svenskar har en och samma kultur.
Det som räknas som brott i Sverige ska givetvis beivras och straffas, även om det inte räknas som brott i invandrarnas hemländer.
I skolorna ska man predika (gärna hjärntvätta) barn till jämställdhet och demokrati och fördöma olika moral för könen, könsstympning, tvångsäktenskap och hederskultur. Där har svenska samhället möjlighet att påverka. Men det gäller att inte lärarna är för respektfulla gentemot föräldrarnas kultur då.
Friskolorna gör att föräldrarna ses som "kunder" och de kan hota att ta barnen ur skolan (som då förlorar pengar) och sätta dem i t ex muslimska friskolor. Detta med kommunaliseringen och privatiseringen anser jag vara ett stort misstag.