Mångkultur
Det är märkligt att man skulle behöva argumentera för att inte vilja ha mångkultur, det ska man inte behöva göra, det vilar på en negation. De som vill ha det ska argumentera för det och de kan gärna finansiera mera ur egen ficka och bosätta sig i mångkulturella områden.
Kultur är tänkesätt, det är förhållningssätt och värderingar och språk. Allt detta avspeglar sig varje dag i gärningar och inställningar. Jag tror att de flesta känner sig tryggare bland andra de delar kultur med. Åtminstone skulle jag känna mig väldigt obekväm i sällskap med fem afghanska män, med fem finländska män hade jag inte gjort det. Det hade för egen del varit svårt att ta till sig somalisk kultur och leva på deras vis, så de kanske tycker att vår kultur är märklig och främmande.
Med detta inte sagt att jag inte vill hjälpa andra, med detta inte sagt att jag är emot invandring som sådan eller invandrare. Det är bara att sätta sig in i motsvarande situation så skulle man vilja ha hjälp. Däremot är jag emot bortrelativisering av kultur, att ett land inte skulle ha någon kultur för att allt kommer utifrån och så vidare. Jag är också emot att majoritetsbefolkningen ska behöva anpassa sig till de andra. Vill de exempelvis ha separata badtider eller dylika påfund för de väl ordna det själva. Exempel finns.
svenska.yle.fi/a/7-1026637