Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Mångkultur

Vad som anses vara ?normala? värderingar varierar. Den svenska forskningsrapporten Ung i Sverige: En mångkulturell generation växer upp, visar att det finns betydande värderingsskillnader även mellan andra generationens invandrare och etniska svenskar, samt mellan olika invandrargrupper. Framför allt när det gäller religion, sexualitet och jämställdhet. 

Det är en myt att ungdomar med annat ursprung, tänker eller tycker ungefär som etniskt svenska ungdomar i dessa frågor. En del gör det naturligtvis, och etniskt svenska ungdomar tycker självklart inte lika, men det finns stora generella skillnader. Det verkar spela större roll varifrån ungdomarnas föräldrar kommer och hur religiösa de är, än om de har växt upp i Sverige eller inte. Däremot inte vilken religion de tillhör (ortodoxa kristna står ofta lika långt värdeingsmässigt från sekulariserade västerlänningar, som muslimer gör.)

Sjävklart måste inte alla tycka lika, men det måste finnas en gemensam värdegrund. Det finns inte idag.

• fornminne

Yrken behöver inte stängas för att man inte skakar hand, så länge man behandlar alla lika i formella sammanhang. Man kan inte ta det ena könet i hand men inte det andra. Och gäller det smittorisk bör man ju varken kindpussas eller ta i hand. 

Om handskakning som norm försvinner, bör det vara av praktiska och hygieniska skäl, inte för att blidka andra kulturer. 

Men ett mångkulturellt samhälle har vi ju vare sig vi vill det eller inte. Det går inte att vrida klockan tillbaka.

• fornminne
    Tom Araya skrev 2024-12-20 17:18:19 följande:

Ett par artiklar i nättidningen Kvartal (de hör inte ihop, men tycks inte gå att sära på).

Den femte nyansen av brunt - Kvartal

Den första artikeln handlar om Jonas Inde, känd komiker och manusförfattare, bl.a. i Killinggänget och hur hans liv har förändrats och ser ut idag, bl.a. p.g.a. en del kontroversiella uttalanden på Twitter.

Den andra artikeln är den jag i huvudsak vill dela med er i detta inlägg.
    Den är skriven av Mustafa Panshiri 2018. 
    Panshiri har sitt ursprung i Afghanistan och har som vuxen bl.a. arbetat som polis och med integration. Få människor i Sverige har gjort så mycket i integrationsfrågan och för att få svenskar att förstå kulturkrockarna och varför integrationsproblem uppstår.

Några utdrag ur artikeln:

Vem drömmer om mångkultur?

På en konferens för Region Halland ställde jag frågan som jag alltid ställer till publiken under mina föreläsningar:

?Vill du leva i ett mångkulturellt samhälle? Och om svaret på frågan är ja, vad är det då specifikt med det mångkulturella samhället som du tycker om? Alltså, vad är det med afghansk kultur, somalisk kultur, eritreansk kultur etcetera som du tror kommer att berika vårt svenska samhälle? Och jag vill inte höra något om maträtter och folkdans.?

De som sitter i publiken under de här föreläsningarna är gode män, socialsekreterare, personal på HVB-boenden och lärare på skolan som direkt eller indirekt kommer i kontakt med ensamkommande och nyanlända. Men på konferensen i Halland var det chefer, mellanchefer och strateger på kommun- och regionnivå. Jag var nyfiken på vad de skulle svara på min fråga.

Oftast när jag ställer den blir det knäpptyst och när någon väl räcker upp handen brukar svaret bli att utlänningar ?berikar svenskar? med alla sina olikheter.

Jag brukar då leka djävulens advokat och fråga om svenskarna inte kan åka utomlands och uppleva dessa olikheter? Varför måste människor komma till Sverige och bosätta sig här, bara för att vi ska bli ?berikade?? Är inte det ett litet postkolonialt ? och ganska själviskt ? tänk?

?Nej, det är bra att människor kommer hit,? blir svaret, ?Då lär vi oss ju saker av varandra!?

De som under föreläsningarna brukar säga att de inte vill leva i ett mångkulturellt samhälle är människor av utländsk härkomst.

Varför?

Jo, dessa människor kommer från ?mångkulturella länder? och i Sverige bor de i ?mångkulturella? (läs segregerade, socioekonomiskt utsatta) områden. De som med näbbar och klor försvarar det mångkulturella samhället är oftast etniska svenskar.

Dessa människor bor i icke mångkulturella områden, tillsammans med andra etniska svenskar. Men man har en föreställning om mångkultur som något givande och exotiskt. Det är som en kärleksrelation på avstånd, en platonisk relation där man aldrig har träffats och helst inte vill göra det heller. Men man vill gärna behålla den positiva bilden av sin tilltänkta partner.

Man vill att det ska vara fint och romantiskt.

De flesta svenskar vill egentligen inte leva i ett mångkulturellt samhälle, med allt vad det innebär. Om de ville det, skulle de inte bosätta sig i områden med främst andra svenskar.

De flesta svenskar vill bara ha mångkultur på avstånd, eller i små doser. Inte vara omgivna av det.
  • fornminne
    Xenia skrev 2024-12-20 22:20:55 följande:
    Dåligt arggument, kallas halmgubbe. Läser du aldrig innantill vad jag skrivit?

Jag har redan skrivit att "mångkultur" inte innebär att man får bryta mot landets lagar.
    Lagar är inte huggna i sten. De vilar i grund och botten på kultur och värderingar.

Därför är det motsägelsefullt att säga att mångkultur är ok, till och med önskvärt, så länge alla följer lagen. Lagar kan ändras, och de som har värderingar som går stick i stäv med rådande lagstiftning i det samhälle de lever, kommer ändå inte att följa lagen. Det är b la därför vi har fått framväxande parallellsamhällen (eller i alla fall början till parallellsamhällen) i Sverige.

Ingen har påstått att all invandring eller all mångkultur är dålig. Migration och kulturutbyten har alltid förekommit och bidragit positivt till många samhällens utveckling. Sveriges ekonomi och välfärd har delvis byggts upp av invandrare, inte minst under efterkrigstiden.

Men sedan gick det snett. Ett land med 8-9 miljoner invånare kan inte på bara ett par decennier ta emot hundratusentals människor från andra kulturer, med helt andra värderingar, som ofta har svårt att komma in på arbetsmarknaden pga låg utbildning och förändrad arbetsmarknad, och tro att det ska fungera.

Sverige har vida överskridit sin integrationskapacitet. Resultatet ser vi nu.

Vi hade inte behövt vara i den här situationen. Det handlar inte om att stänga gränserna. Vi hade kunnat fortsätta ta emot både arbetskraftsinvandrare och flyktingar, men i långsiktigt hållbar mängd.
  • fornminne
    Xenia skrev 2024-12-20 19:55:28 följande:

Men vad menar du? Att alla som kommit ska skaka av sig sin kultur, sina värderingar, sin religion m m och försöka bli så svenska som möjligt?

Vad säger du om judarna då som under århundraden hållit fast vid sin religion o kultur?

Rår de själva för att de blivitförföljda?

Judarna har aldrig varit en stor minoritet i Sverige. De flesta är helt integrerade, många är assimilerade.

Eller menar du att det är vanligt att judiska barn förtrycks av sina familjer i Sverige? Eller att svenska judar springer omkring på stan och ställer till jäkelskap? Båda förekommer säkert, men knappast mer än bland andra svenskar.

Man måste inte "bli svensk". Om ens kultur och värderingar går att förena med det samhälle man lever i, behöver man inte skaka av sig något.

Om ens kultur och värderingar däremot inte går ihop med det samhälle man lever i - som ofta är fallet idag - blir det i stället problem, eftersom ingen skakar av sig sådant frivilligt. Det vet både du och jag. Det är b la därför vi har de samhällsproblem vi har idag.

De invandrare som ändrar sig, eller vars värderingar inte är oförenliga med ett västerländskt samhälle, får inte samma problem. I decennier har dessa liberala invandrare varnat för mer konservativa landsmän samt utbredningen av islamism och klanstrukturer.
  • fornminne
    Xenia skrev 2024-12-21 11:56:36 följande:
    Man behöver varken gilla eller ogilla 'mångkultur', bara inse att världen är mångkulturell. Man behöver bara flytta till Danmark.

Judarna var avvikande under medeltidens Europa, de var inte kristna. Och det blev de förföljda för. Pogromerna förekom ända in på 1800-talet i Ryssland. Trots att de inte störde någon. Problemet var inte mångkulturen utan den bristande acceptansen för olikhet.
    Så barbariska sedvänjor som hedersförtryck och könsstympning är ok så länge de inte "stör" någon?

Kom inte dragande med lagstiftning igen. Läs mina tidigare inlägg. Lagar är inte huggna i sten och existerar inte i ett vakuum. Och de med helt andra värderingar, som inte kan eller vill ändra sig, kommer ändå inte att följa lagen.

Judar förföljdes inte för att de orsakade problem, utan för att de var judar. Kristna beskyllde judarna för Jesus död och många som hade lånat pengar av judar såg ett enkelt sätt att slippa betala tillbaka sina lån.

Sen har jag aldrig förespråkat förföljelser eller bristande tolerans, bara att toleransen har sina gränser.

Men du har rätt i att dagens Sverige är mångkulturellt vare sig man gillar det eller inte. Världen har alltid varit mångkulturell. Det är något annat.

Sverige har aldrig varit helt homogent (vilket inte heller är nödvändigt eller önskvärt), men var betydligt mer homogent för bara några decennier sen.
  • fornminne
    Anonym (FFFFFF) skrev 2025-03-04 02:58:44 följande:

Tycker det är bisarrt att ens diskutera om mångkultur ska tillåtas. Vad kommer härnäst? Åsiktsregistrering?

Är själv svensk som har bott i flera länder. Ingen som tvingat mig att ge avkall på högtider eller traditioner såsom jul, påsk, valborg och midsommar. Pratar svenska med svenskar, även i det offentliga rummet. Tar del av diverse svenska grupper som arrangerar (svensk)kulturella händelser. Mitt barn har tagit del av svenska skolan på helgerna.

Det är knappast mat, musik eller olika högtider som är problemet, utan eventuella värderingskonflikter.

Men det spelar ingen roll om ett mångkulturellt samhälle är bra eller dåligt. Sverige har aldrig varit helt homogent, men är betydligt mer mångkulturellt än för ett halvsekel sedan, vare sig man gillar det eller inte. Det går inte att vrida klockan tillbaka. Vad som återstår är att göra det bästa av det samhälle vi har idag. 
  • fornminne
    Anonym (FFFFFF) skrev 2025-03-04 03:56:19 följande:
    Det är exakt såna saker som diskuteras när man vill slopa Sveriges mångkulturella samhälle. Förväntan borde vara att människor ska följa svenska lagar och regler när de befinner sig i Sverige. Vilket är något helt annat.

Sverige börjar ju närma sig fascism om man ska plocka bort mångkulturen. Har bott i ett land som inte var särskilt demokratiskt, även där så var vi med våran kultur accepterade.

Lagar och regler är inte huggna i sten. De är direkt eller indirekt ett resultat av gemensamma värderingar. Och de som inte delar dessa värderingar kommer ändå inte att följa gemensamma lagar och normer. Därav hedersförtryck, klankriminalitet mm. 

Sen finns det självklart även andra orsaker till normbrytabde beteende, som inte har med kultur eller värderingar att göra. T ex ekonomisk utsatthet och psykisk ohälsa.

Svar på tråden Mångkultur