Inlägg från: Milissis |Visa alla inlägg
  • Milissis

Mångkultur

Men det som saknas i inlägget är ju VAD som då är den svenska kulturen. Jag vill inte vara sån utan fattar meningen i inlägget ,
    men nånstans måste man ju definiera en sak som har en så central punkt i ett resonemang

• Milissis
    Tom Araya skrev 2018-08-31 22:32:38 följande:
    Man får jämföra lagstiftning, folks inställning i allmänhet och debatten runt jämlikhet, sex/sexualitet, sexuella övergrepp och våldtäkt.

Detta är vad Magda Gad önskade mer fokus på med sitt inlägg i debatten.

Sverige är ett av världens mest jämlika länder.
    I vissa andra länder kämpar kvinnor för rättigheter som kvinnor fick här för 100 år sedan.

I Somaliland (utbrytartstat från Somalia) röstades i år ett förslag igenom till att kunna bli lag, där våldtäkt, gruppvåldtäkt, sexuellt ofredande, trafficking och barnäktenskap blir olagligt.

Invandrade kvinnor vittnar om stora kulturskillnader i synen på kvinnan och sexualitet.
    ja så då menar du att den svenska kulturen är nån slags resultat av ett framskridet jämlikhetsarbete och dess medföljande lagar? Förlåt mig men för mig låter det som ett samhällskontrakt inte en kulturyttring.
  • Milissis
    Tom Araya skrev 2018-09-01 04:53:37 följande:
    Samhällskontraktet är en del av vår kultur, dessa två faktorer kan inte vara vad de är utan varandra.

Jämlikhetsarbetet och jämlikhet är en del av vår kultur, men det finns annat också. Hur vi beter oss, hur vi bor, hur vi tar hand om våra barn, hur vi klär oss, hur vi umgås, allmänrådande värderingar och tankesätt, hur vi format vårt samhälle under sekel och decennier exempelvis.
    Ok så är det unikt för Sverige. OCH uppfyller vi verkligen den stora hatten du sätter på nationens huvud?
Svar på tråden Mångkultur