Mångkultur
Du raddar upp en rad allvarliga samhällsproblem och verkar tro att den största orsaken till dem och den gemensamma nämnaren på något sätt skulle vara en vurm för "mångkultur".
Det tror inte jag.
När det handlar om just militant islamism och islamistisk radikalisering tror jag helt enkelt det är så cyniskt att det främst handlar om att det knappast är ursprungssvenskar på maktpositioner eller i resursstarka områden som drabbas av konsekvenserna av detta. De fundamentalistiska islamisterna ger sig främst på personer från samma delar av världen som lämnat islam, som är ateister eller agnostiker, som har andra religioner eller som inte är "riktiga" muslimer i fundamentalisternas ögon. De skiter nog ganska mycket i om Mickan i Saltsjöbaden badar i bikini eller om Patrik i Bromma hänger upp en adventsstjärnor i fönstret.De som drabbas är främst de som bor eller vistas i samma område som fundamentalisterna i fråga.
När det handlar om hedersrelaterat våld och förtryck och samhällets oförmåga att ge offren för detta tillräcklig hjälp tror jag det handlar mycket om att problemen inte passar in i socialtjänstens förklaringsmodeller och familjeperspektiv. Ofta finns ett ensidigt familjeperspektiv istället för ett barnperspektiv hos socialtjänsten som går ut på att relationen mellan barn och föräldrar till varje pris måste förbättras. Att föräldrar bokstavligen kan vara livsfarliga för sina barn passar inte in i det perspektivet. Det är samma mekanismer som gör att pappor som dödat barnens mamma får ha vårdnaden om barnen och att barn mot sin vilja tvingas till umgänge med föräldrar som dömts för misshandel av dem eller sexuella övergrepp på dem.
Socialen är också värdelös överlag på att hjälpa barn som far illa på grund av vuxna utanför den närmaste kärnfamiljen . Så är ju ofta fallet när det gäller hedersförtryck. Pappan som mördades i Grycksbo för att han respekterade sina döttrars mänskliga rättigheter är ett exempel. Det märks också tydligt nu när Knutbyförsamlingen splittrats och barn som nu är vuxna börjar berätta om hur det var att växa upp i Knutby hur dåliga socialen är på det här området. Visst utredde socialen många föräldrar i Knutby, men det var långt ifrån alltid barnens egna föräldrar som utgjorde ett hot mot dem.
Visst kan en överdriven respekt för "andra kulturer" säkert spela in många gånger men jag tror inte att det är den största eller enda orsaken till det svenska samhällets problem att hantera militant islamism eller hedersvåld- och förtryck.