Inlägg från: ljuslykta |Visa alla inlägg
  • ljuslykta

Mångkultur

Tom Araya

Jag har läst dina tankar och inlägget som sådant är intressant.

En sak du har skrivit är : ''Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha...'' - kan du förtydliga vad det här betyder? Vi skall endast ha svensk kultur? Vilka är ''vi'' och vad är ''svensk kultur''?

Sen blev jag lite besviken eftersom din TS handlar om mångkultur och du då har valt att lägga in en länk till Mona Walter och hennes erfarenheter. i ett inlägg du skriver efter din TS. Hur menar du att detta hör samman med ditt ämne ''mångkultur''? Jag menar personliga val av tro eller icke-tro, hur kopplar du samman det med mångkultur och din TS?

• ljuslykta
    Kung Markatta skrev 2016-06-11 14:42:14 följande:

Här finns en bra genomgång av svensk kultur:

sv.wikipedia.org/wiki/Kultur_i_Sverige

En del av det som står där handlar om mat, musik, konst o.s.v. och det som TS inte efterfrågade. Men tack i alla fall. Kultur är intressant, frågan är när det började och vem som i slutändan menar sig ha det rätta svaret. Jag är lite extra nyfiken på vilka ''vi'' är som TS hänvisar till och sen har TS även kommit med en del inlägg som berör muslimer och Islam och jag undrar också hur detta specifikt verkar spela en roll i tankemönstret i TS. Det känns lite som det började bra men sen spårade det ur. Men jag kan ha fel, det återstår att se. 
  • ljuslykta
    Tom Araya skrev 2016-06-12 00:34:19 följande:
    Med "vi" menar jag Sveriges befolkning.

Det finns flera goda skäl till att jag tagit upp just Islam i denna tråd.

-Islam är inte bara en religion utan även en kultur och politik och som sådan avviker den påtagligt från vår kultur.

-Islam är idag ganska dominerande av de kulturer som kommit med invandring och som kraftigt avviker från vår kultur.

Men visst kan vi även diskutera katolicism, judendom m.fl.
    Jättebra att du har ett vi-tänk där.

Du glömmer en sak tycker jag, muslimer ingår även i detta vi-tänk som du har och vi är precis som andra påbjudna att följa de lagar och regler som är fastslagna. Därför blir det aningen besynnerligt när du nu börjar plocka fram Islam som avvikande från ''vår kultur'' - kom ihåg att du anser att ''vi = Sveriges befolkning'' och finns det även muslimer som ingår i Sveriges befolkning så är givetvis även en del av svensk kultur även om den inte utövas av den del av Sveriges befolkning som inte är muslimer. Så är du medveten om vad du så storstilat inkluderar i ''vi = Sveriges befolkning''? 

Vad är islamisk kultur enligt dig?

Nej, tycker inte vi ska diskutera andra religioner eftersom de inte heller hör till hur du startade denna tråd. 
Svar på tråden Mångkultur