• Ego Lovers

Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(

Anonym (qwerty) skrev 2015-09-02 12:26:00 följande:
    Om de äldre barnen har mer sparade pengar än de yngre har de givetvis mindre ekonomiska behov (förutsatt att alla andra villkor för övrigt ser likadana ut). Ser av den anledningen inget fel i att pappan testamenterar mer pengar till de yngre barnen. Tvärtom kan jag se det som mer rättvist.

Lite förenklat, pappan har rätten att testamentera sina pengar hur han vill (nästan). Han kan välja olika principer för fördelningen av sin kvarlåtenskap.

1) Slumpartat. Han drar lott och fördelar pengarna slumpartat.

2) Han kan fördela pengarna lika mellan sina barn.

3) Han kan fördela pengarna efter sina egna känslor. Han ger mest till de barnen han älskar mest (om han nu skulle älska barnen olika mycket).

4) Pappan kan fördela pengarna efter prestation. Whatever han tycker är viktigt.

5) Han kan fördela pengarna efter hans uppskattning av barnens ekonomiska behov. Han kan testamentera mest till de barnen med störst behov av ekonomisk trygghet.

Etc etc etc. Finns en massa olika sätt att tänka på.

Tycker personligen att testamentera efter behov känns som det mest rättvisa. Men det är bara jag det.
    Tyvärr kan han inte testamentera bort bröstarvingarnas laglott. Och så länge han är gift med ts har hans äldre barn rätt till sitt arv omgående vid hans dödsfall medan deras gemensamma barn får vänta tills ts också är död.
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-09-02 15:15:35 följande:
    Får man påpekat för sig att man är orättvis mellan sina barn, då tänker man väl efter lite?
    Pappan har skyldighet att spara till sina små barn, eftersom han gjort det till de stora. Även ts ska spara åt dem, de får fundera ut vad de ska dra in på för att även de små ska få ett rejält konto.

Är exet duktig på fonder, så är det bara att hänga på och köpa samma åt de små. Fram tills de blir myndiga så har han insyn i vart pengarna placeras.
    Fast det är inget som de flesta har påpekat utan de flesta har påpekat att PAPPAN BÖR, vad pappans skyldighet är. Ts har liks stor skyldighet gentemot sina barn som ts man har. Däremot har inte ts mans ex några skyldigheter att säga vilka fonder barnen sparar i om det är hon som har haft ansvar för det. En engagerad förälder hade vid det här laget redan startat ett sparande i fonder till sina barn och därav tolkar jag det som om intresset har legat på ts mans ex och inte på ts man för då hade han redan sparat till de gemensamma barnen också. Eller så har han inte kunnat pga ts höga krav på att leva precis på de tillgångar de har så något sparande inte har blivit av. Problemet är fortfarande ts som inte vill skola om sig till ett mer välbetalt arbete, ta extrajobb eller minska på sin livsstil till förmån för sina egna barn. Hon vill ha det lika bra som hennes man hade det med exfrun. Jag funderar stark på hur ts och hennes man träffades och om han fortfarande var gift då och att ts trodde hon skulle få det livet med honom.
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-09-02 17:31:03 följande:
    Båda måste skriva under när pengarna hanteras och flyttas till nya fonder. Därför så VET mannen vilka fonder de barnen har.

Hade jag varit ts så hade jag tagit minst halva min lön, och satt in på mina barns konto. Sedan hade mannen fått stå för räkningarna mm, så bidrar han indirekt. Jag hade gjort så i lika många år som hans tidigare barn bor vv och har rummen stående. Sedan när dom flyttat så hade vi kunnat dela mitt av.
    Det hade blivit en rätt rejäl summa till mina barn på bara några år.
    Är du ts?
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-09-02 18:26:15 följande:
    Det gör man ju efter x antal år.

Tyvärr för honom så hade han fått stå för i stort sett allt, till förmån för sparandet. Hade han sagt nej till det så hade jag bara varit tacksam att bli av med honom. Jag skulle inte vilja befatta mig med en man som bara prioriterad sina gamla barn.
    Du ser inte för fem öre att det kan vara exet som styrt. Isf skulle ts ha gift sig med sin mans ex än för sin man
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-09-02 18:26:15 följande:
    Det gör man ju efter x antal år.

Tyvärr för honom så hade han fått stå för i stort sett allt, till förmån för sparandet. Hade han sagt nej till det så hade jag bara varit tacksam att bli av med honom. Jag skulle inte vilja befatta mig med en man som bara prioriterad sina gamla barn.
    Du ser inte för fem öre att det kan vara exet som styrt. Isf skulle ts ha gift sig med sin mans ex än för sin man
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-09-02 21:41:25 följande:
    Därför kan ju ts tvinga fram ett sparande genom att helt enkelt bara konstatera för mannen, att nu är det detta som gäller.
    Hon kan inte tvinga någon till nått. Hon kan bara bidra själv. Något hon påvisat gång på gång att hon inte alls kan tänkas göra för hon vill ha sitt fina hus/lgh, hon vill ha sina grejer, sin köpta status på bekostnad av sina egna barns sparande. Hennes man måste ingenting förutom att ta hand och försörja deras gemensamma barn. Han kanske inte alls har satt en enda krona till det sparandet utan det kanske enbart är födelsedags och julklappspengar från mor och farföräldrar och andra släktingar dvs insättning två gånger om året med lite större summor kanske. Han kanske var lika snål i det äktenskapet som nu med pengarna. Medan du lägger ALLT ansvar på pappan fråntar du i samma stund ts ansvar. Ts har en låg inkomst, 18000kr tom har hon skrivit och med de utgifterna hon har så finns det inget utrymme för sparande. Hur ska hon då kunna TVINGA fram ett sparande hade du tänkt om hon inte tänkt använda SIN EGEN plånbok?

Jag tycker ts ska ta sig en funderare på vad som är viktigast i livet. Sin livsstil eller ett sparande? Ts vill ha båda två men i verkligheten fungerar det inte då hon inte har råd med båda två och då får man välja. Det får alla göra som står inför två val i livet. Ett tredje val finns inte då dessa pengarna INTE är ts barns pengar utan deras äldre syskons pengar. Man tar inte andras pengar.

Det handlar om att den som spar han har. Och det hade ts man och hans ex. Ts och hennes man har tyvärr inte det för de KAN INTE spara pga ts dyra leverne. Men om ts kan skära ner på sitt leverne kan hon ju spara de pengarna till sina barn. Frågan är bara VAD hon ska spara på och vad hon kan tänkas offra i sin livstil för att kunna få ett sparande till sina barn.

Och lämnar ts mannen pga detta så säger hon ju adjö till sin livsstil och jag tror ts älskar sin livstil mer än att ha kulor på barnens konto.
  • Ego Lovers
    My Little Man skrev 2015-09-03 11:55:03 följande:
    Visst är tid med pappa viktigt!

Det kan man som vuxen och etablerat förstå.

Men hur lätt tror du det är för 3 tonåringar att förstå? "Era äldre syskon får en miljon var, men shit asså, ni fick ju mer tid med mig när ni var små, så det är inte så noga va? Här får ni 30 000 var! ;)"

Som tonåring och ung vuxen, i en ålder där det är en jättefördel att ha lite ekonomiska medel (till studier, bil, lägenhet mm) måste det kännas otroligt orättvist att titta på att de du kallar syskon, de som har samma pappa som dig själv, får så mycket och du bara en mindre summa (jämförelsevis). Det kan skapa grundlag för avundsjuka och konflikter mellan syskonen och mellan barn och förälder.

Alltså jag vet inte hur jag skulle genomfört något sådant...? Hade gjort ont i hjärtat att göra de 3 yngsta besvikna.

Visst har ts ett ansvar att även hon spara till sina barn, men det är inte hon som satt 5(!!) barn till världen och sendan valt att bara spara till 2 av dem. Och inte bara sparat men sett till att det blivit mycket pengar till de som har tur och får.

Jag tycker självklart det är bra att pappan vill spendera mer tid med barnen nu. MEN när han nu sparat (gjort vinst) så mycket till de två äldste kan han inte bara vända på klacken och skita i helt i sparandet. För det är viktigt det också. Han kanske får försöka få in lite mer pengar så han kan se till att även de yngre kan få iallafall en god del. Och då kan han givetvis inte förutsätta spara till de äldre. De har ju för fan så det räcker och blir över redan. Han har sparat nog till dem nu. Nu är det dags att fokusera på de som knappt något har!
    Det stora misstaget ts man gjorde var att skaffa tre barn med en kvinna som inte kan tänka skola om sig och därmed få en högre lön utan vill snylta på hans tidigare barn.

Som sagt sparandet kan vara födelsedagspresentpengar och julklappspengar. En gåva är en gåva och den kan man inte ta tillbaka. Isf kan ju ts man bosätta sig själv med sina barn och träffa de tre små barnen VH om nu pengar är hela världen så kan han få den värdefulla tid han missade med sina äldre barn.

Jag förstår inte fortfarande 2015 varför en man förväntas spara till sina barn men inte en kvinna.
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-09-03 10:27:36 följande:
    Har hon ut 18000 så kan hon sätta in 3000 till varje barn varje månad.
    Har dom inte råd till det, så kan dom flytta till mindre och så får hans barn komma vh istället och sova på soffan. Eftersom han tjänar så dåligt så blir det plus i kassan om dom flyttar till mindre och han betalar underhåll till mamman istället.
    Han kommer inte till att behöva betala speciellt mycket med tanke på att han har 5 barn och dålig lön.

Har man inte som ambition att göra lika för sina barn, då ska man inte skaffa fler heller. Då får man välja en som redan har egna barn, eller leva ensam.
    Snälla säg att du skämtar med mig nu?

Så du menar att de barnen han haft lite tid med när de är små ska få ännu mindre tid nu när han väl är hemma mer för att han ska kunna spara till sina yngre barn. Det där är helt sjukt och visst du har aldrig stått i hög kurs men nu nådde du botten. Grattis!

Hans första barn ska tryckas undan för att en golddigger vill ha och ha och ha och ha.

Han tjänar 25,000kr och hon 18,000kr så visst de borde kunna spara till de gemensamma barnen om de vill men fortfarande vill inte ts eller du heller verkar det som ändra på er livsstil för förmån för era egna barn. Det är er livsstil som gör att era barn inte får något sparande medan ni projicerar det på andra. TA ANSVAR FÖR ERT EGET! Men det verkar inte en del bonusmammor kunna göra utan sneglar föraktfullt på sin mans förra liv och vill förstöra det utan en tanke på barnen.

Hade ts varit en ärlig person hade hon sagt att tyvärr är jag fattig mina små tre barn medan era syskons mamma är rik. Ni fick nitlotten som fick mig som mor. Därför har JAG inte kunnat spara till er.
  • Ego Lovers
    My Little Man skrev 2015-09-03 11:55:03 följande:
    Visst är tid med pappa viktigt!

Det kan man som vuxen och etablerat förstå.

Men hur lätt tror du det är för 3 tonåringar att förstå? "Era äldre syskon får en miljon var, men shit asså, ni fick ju mer tid med mig när ni var små, så det är inte så noga va? Här får ni 30 000 var! ;)"

Som tonåring och ung vuxen, i en ålder där det är en jättefördel att ha lite ekonomiska medel (till studier, bil, lägenhet mm) måste det kännas otroligt orättvist att titta på att de du kallar syskon, de som har samma pappa som dig själv, får så mycket och du bara en mindre summa (jämförelsevis). Det kan skapa grundlag för avundsjuka och konflikter mellan syskonen och mellan barn och förälder.

Alltså jag vet inte hur jag skulle genomfört något sådant...? Hade gjort ont i hjärtat att göra de 3 yngsta besvikna.

Visst har ts ett ansvar att även hon spara till sina barn, men det är inte hon som satt 5(!!) barn till världen och sendan valt att bara spara till 2 av dem. Och inte bara sparat men sett till att det blivit mycket pengar till de som har tur och får.

Jag tycker självklart det är bra att pappan vill spendera mer tid med barnen nu. MEN när han nu sparat (gjort vinst) så mycket till de två äldste kan han inte bara vända på klacken och skita i helt i sparandet. För det är viktigt det också. Han kanske får försöka få in lite mer pengar så han kan se till att även de yngre kan få iallafall en god del. Och då kan han givetvis inte förutsätta spara till de äldre. De har ju för fan så det räcker och blir över redan. Han har sparat nog till dem nu. Nu är det dags att fokusera på de som knappt något har!
    Man får förklara. Era pappa och syskons mamma tyckte sparande var viktigt när de levde ihop. Jag och er pappa tyckte det var viktigt att ha en viss standard i hemmet så vi hade inte råd att spara till er men ni fick ett fint hem och grejer ändå samt en pappa som var hemma mycket med er. Det hade inte era storasyskon utan då var pappa på jobbet jämt. Så det är pga mig eftersom jag inte vill utbilda mig och skaffa ett bättre betalt jobb som ni inte har några sparkonton.
  • Ego Lovers
    My Little Man skrev 2015-09-03 12:24:14 följande:
    "Jag förstår inte fortfarande 2015 varför en man förväntas spara till sina barn men inte en kvinna."

Men du, han sparar inte till "sina barn". Skriv om skriv rätt: han sparar till 2/5 av sina barn och bestämmer för de som inget får att när de blir tonåringar ska de inte bry sig om pengar!

Vilken tonåring/ungdom behöver inte pengar? Bara svar på det ok?

Dessutom sparar ts! Jag läser det som (kan vara fel dock) att det är ts som sparat undan 5000 till var av sina barn. Om det är så, VART ÄR PENGARNA PAPPAN SPARAT ÅT DEM? Hur kan ni säga att ts inte sparar?

Sen vet vi i get om ts, så att säga att hon "vägrar utbilda sig/få ett bra betalt jobb" är orättvist! Det kan vara så många goda anledningar som vi inte vet om.
    Hur vet du om han fortfarande sätter in pengar till sina äldre barn? Och om ts sparar 5000kr varje månad vad är problemet. Då får hon väl traska ner till banken och be om rådgivning om hur hon bäst ska kunna få pengarna att växa tills barnens 18 års dag.

Det verkar som om det inte varit hennes man som varit drivande i detta med fonder utan exfrun. Att då lägga ansvaret på en ointresserad person är ju korkat. 5000kr/månad är mycket pengar om fem år och på rätt fondkonton alt aktiefonder så kan de snabbt växa till det dubbla dvs nästan 700,000kr . Men som sagt, det verkar som om det är en ointresserad man som förväntas ha ett intresse i att spara i fonder och aktiefonder när det verkar ha varit nån annan som haft intresset och ts borde gå till sin bank och be om rådgivning hur hon ska få de 5000kr hon sparar i månaden att växa för att tjata på sin man så kommer inget att hända. Och har de gemensam ekonomi så är det gemensamt sparande till barnen på 5000kr/månad
  • Ego Lovers
    My Little Man skrev 2015-09-03 12:31:47 följande:
    Snabb kommentar till din sista mening här:

Så då ska pappan få det att framstå som att det är deras högavlönade mamma alla pengarna är ifrån? Om barnen säger typ "jaha! det är mamma som har skaffat oss dessa pengar?" så ska han säga ja?

Sen om det är så att pappan tar ansvaret för sparandet, då tycker jag det är lite...konstigt...att han inte sparar i fonder till dem med. Särskilt om det är så som ni spekulerar i, att pappan de facto inte sparat så mycket till de äldre, men att pengarna har växt. Då vore han ju både dum och elak som inte ger de yngre barnens pengar möjlighet att växa.
    Du måste väl inse att hade pappan haft ett intresse att spara i fonder hade han redan gjort det till ALLA sina barn. Nu tror jag att det var kvinnan i hans förra liv som såg till barnens bästa som det oftast är i de första familjer att kvinnan tar ansvaret över barnen inkl sparande. Ts kan också göra det genom att boka tid hos sin bank.
  • Ego Lovers
    My Little Man skrev 2015-09-03 12:53:31 följande:
    Jo det kan verka som att ni har rätt i att det var hans exfru som var drivande. Så ja vi får hoppas att han har insett att HAN måste ta ansvaret för det nu, och faktiskt har ett sparande i fonder till de yngsta med, eller att ts nu kan få honom att öppna ögonen och göra det nu, så han får en chans att känna ut skillnaderna lite. :)

Men jag vet inte om jag missuppfattat, men ts sparar inte 5000kr/mnd till sina barn. Det är väl allt hon klarat sätta av till var av barnen totalt?

Visst, gemensam ekonomi ger i teorin gemensamt sparande. Men om pappan inte tar något ansvar för det, och inte sätter av något av det som kommer in på hans konto, i te frågar om hur sparandet går eller något, så är det väl egentligen mammans sparande...

Väl vi får enas om att vi är oense.

Jag tycker först och främst det är pappans ansvar att rycka upp sig. Det är han som har flest barn. Hoppas de kan få sig en reell prat om alla 5 barnens sparande och hur de ska göra framöver.
    Det är väl barnens sparande och inte föräldrarnas men en av föräldrarna har sett till att pengarna har blivit bra förvaltade. Det verkar ju som att ts får ta tag i detta själv med sparandet till sina barn men hon verkar inte ha det drivet precis som sin man och då kan man inte heller kräva att nån annan ska fixa det. Jag har gett ett konkret förslag på vad ts kan göra och det är att knata ner till banken och starta ett sparande i fonder eller aktiefonder. Hon får helt enkelt ta ett snack med sin personliga bankman och har hon ingen är det på tiden hon skaffar en.

Man kan omöjligt förvänta sig att andra ska fixa och dona för en om man inte har pengar att betala personerna med. Då får man göra det själv. Ett driv ts verkar sakna
  • Ego Lovers
    My Little Man skrev 2015-09-03 13:19:22 följande:

Åh det var ett så bra inlägg som en person skrev nu, 13:07, i en annan tråd om pengar/arv och bonusbarn, som var så bra.

Kan inte citera den, men den handlade om att syskons relation är väldigt viktigt att värna om, det är syskonen som i framtiden förhoppningsvis är där för varandra. Och att man borde eftersträva att göra likt för att undvika konflikter mellan syskon! Och att inget kan skapa så mycket konflikter som pengar. Och så är det tyvärr.

Något att tänka på!

Pappan borde genast ta sitt ansvar och göra allt han kan, med ts' hjälp, att kunna ge alla sina barn iallafall nästan lika mycket. Så mycket som bara möjligt. En dag är både han, mamman och ts borta och då är det bra om syskonen inte har konflikter och för mycket avundsjuka sig emellan!

Tack du som skrev inlägget i andra debatten! :) Tycker det var mycket användbart här med!

Bästa sättet för att undvika sånt här är att inte sätta barn till världen med en andra, tredje eller fjärde fru utan enbart med sin första.
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-09-03 21:29:36 följande:
    I denna tråden försvaras det att en pappa gör ekonomisk skillnad på sina barn. Det sägs att tid är mer värd än pengar, men även där blir det orättvist eftersom även de tidigare barnen får ta del utav hans tid nu.
    I den andra tråden så är åsikten att ts som inte har några band till barnen, det är hennes partners barn. Att hon även ska ge dem en del av hennes arv, bla för att det inte ska bli orättvist, för de är ju en familj och andra liknande bullshit argument.

Fy fn för föräldrar som gör skillnad på sina barn, men sen förväntar sig att utomstående ska behandla deras barn lika med sina egna, gärna lite bättre.
    Hur tänker du kvinna? Är avundsjukan SÅ stor att hjärnan får en blackout så fort särkullsbarnen kommer på tal?

Du påstår att även de stora får mer tid med sin pappa nu när de små är just små. Men när de stora flyttat hemifrån har de små blivit större och deras pappa kan åter lägga mer tid på sitt arbete och helt plötsligt spara åt sina yngsta barn.

De stora barnen hade en frånvarande sparande far när de var små och en närvarande pappa när de var stora

De små barnen hade en närvarande pappa när de var små och en frånvarande sparande pappa när de blir större.

Det blir ju omöjligt att göra samma sak för alla barnen när de var i samma ålder eftersom de inte är femlingar eller alla barnen under en fyra års period. Då har var sin sak sin tid.

Dvs det de stora barnen fick när de var små, det kommer de små få när de blir större och det som de små fick när de var små fick de stora när de var stora. Så det finns hopp!

Hopp om att när ts barn blir större så finns det ett större utrymme till sparande för då har de stora flyttat och ts och hennes man kanske har nya jobb samt större ekonomi.

Hoppas du förstår hur jag menar. Annars finns det inte mycket hopp.....
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-09-06 15:23:51 följande:
    Ska man göra som du skriver här, så är det inte bara de smås pengar som ska delas.
    Då delar man de storas när de fyller 18, och sen de smås när de fyller 18.
    Jämnare än så kan det inte bli.

Men åter till verkligheten. Placeringarna går ju som de går, och inga pengar ska delas mellan halvsyskonen, oavsett vilka som i slutänden fått mest.

Det funkar liksom inte att dela de smås pengar om de får mer, för i så fall ska ju de stora bli betalningsskyldiga till de små om de fått mer, kanske flera år tidigare.

Det viktigaste enligt mig är att man FÖRSÖKER få det så jämnt man kan. Det kommer knappast att bli jämnt på öret inom kullen heller.
    Oj! Så först i början tyckte du att man skulle dela de storas men om de små får mer ska det absolut inte delas för det går inte.

Självklart det går men ditt ego att dela de gemensamma barnens pengar går emot för det är ju de gemensamma och inte styvbarnbarn.

Har nog aldrig stött på en sådan människa som njuter av att skriva sitt hat ang sin mans barn. Hoppas han får veta om ditt hat mot hans barn .
Svar på tråden Bonusarna har mer sparat än våra gemensamma :(