Ego Lovers skrev 2015-08-31 23:06:03 följande:
Pappan?
Ska pappan straffas för att hans två äldsta barn hade en högavlönad exfru och sedan skaffade sig en lågavlönad pengakåt fru?
Det är väl hans nya fru dvs Stinas mammas fel som inte har utbildat sig själv innan hon fick barn så hon hade ett fett konto men nej hon förväntar sig att andra ska göda henne och hennes tre ungar.
Jag känner inte dig och vet inte hur du är som styvmor, eller hur du ser på den rollen, så jag utgår ifrån vad många på detta forum anser:
1. En bonusförälder får inte göra skillnad på egna barn och bonusar -de är ju för helvete barnets syskon!! (Grundregeln)
2. Man FÅR INTE åka på semester med sin fru/man och enbart deras gemensamma barn. Skit samma om de andra barnen har en annan mamma/pappa och får allt de pekar på där -de kan känna sig åsidosatta och behandlat annorlunda. De kan tro att mamma/pappa inte bryr sig lika mycket om dem.
3. Man FÅR INTE lägga mer pengar på de gemensamma barnens presenter, även fast de får för tusenvis av kronor hos den andra föräldern.
4. Man ska hämta och lämna på dagis och skola, och man ska ha sina bonusar hemma med sig om man själv är hemma vid tex föräldraledighet. De måste ju få bonda med sitt nya syskon -det är oviktigt att den nybakade mamman vill ha egentid med sitt första barn och/eller är väldigt trött.
5. Man ska torka rumpor, låta bonusbarn sova i sin säng (den är ju fan deras pappas säng!!), hålla kalas, krama och pussa och trösta.
6. Man ska älska sina bonusar/styvbarn. Minst vara jättejättejätteglad i dem och glädjas över alla deras framgångar.
7. Man ska acceptera, aldrig kräva.
Ja, det var bara något av allt vad förväntas av en god bonusförälder. Lite överdriven, men skrämmande nog inte väldigt.
Men att bonusarna, som du vabbat, tröstat, hämtat, lämnat och engagerat dig i, de som på ALLA SÄTT OCH VIS är dina barns syskon, får 10-20 gångar mer i ekonomisk hjälp av sin pappa, DET är ok??
Shit pomfritt!! You guys scare me!!
Man ska alltså ta hand om, och älska, bonusbarnen. Och se till att ens egna barn inte får någonting mer än sina syskon. Sedan ska man vara uppriktig glad när dessa barn får 1 miljon var när de blur myndiga, medan ens egna barn bara får 50 000? Ni skojar!!
Vore det ok om det var de gemensamma barnen som fick mer?
Men alltså, om jag har två barn med samma pappa och det är, låt oss säga, 8 år mellan dessa barn. Fram till den förstfödda var 6-7 år jobbade både jag och min man mycket och sparade massa pengar till lille Pia. Men när Lasse kommer känner jag att jag i te orkar like mycket och att jag vill vara hemma längre, även fast det innebär att vi får mycket mindre i inkomst. Vi har nu inte råd att spara något särskilt till barnen.
Pia har, när Lasse föds, 80 000kr på sparkontot.
När Lasse börjar skolan och jag vill börja jobba mer igen, råkar jag ut för en olycka eller pådrar mig en skada som gör att jag blir sjukskriven i flera år. Vi får inte sparat mycket till barnen.
Är det nu rättvist att Pia får sina 80 000 plus en 15-20 000 vi skrapat ihop under resten av uppväxten? Och att Lasse då enbart får en 15-20 000? Bara för att Pia flyttat hemifrån har vi i te fått så mycket mer pengar att spendera och spara.
Detta är alltså helt ok? Vi kan vara avskriva Lasses avundsjuka och säga att "sorry, livet är orättvist. Skaffa dig ett jobb."?
Kanske är det inte bara så lätt för ts att "skaffa sig en utbildning" och sedan dra in fett med cash? Hon kanske måste läsa på komvux ett år? Kanske kommer hon inte in på de utbildningar hon söker sig till på en gång? Utbildningen tar så 3-5 år. Sedan ska hon hitta sig ett jobb och slutligen jobba ett tag innan hennes lön blir något att skryta om. Tänk till innan ni skriver.
Ts' man har dessa pengar.
Vidare har han nu 5, inte 2, barn.
Han kan välja att ge lika till sina barn.
När skillnaden i vad de kommer få är så enormt stora, är det det enda vettiga att göra om man vill vara en schysst förälder.