Vår bittra erfarenhet utav friskolan vittra
Vi valde att sätta vårt barn i Vittra då vårt intryck av den kommunala skolan i området var dåligt. Nu ångrar vi oss. Jag känner igen mycket av de problemen som tas upp ovan med dålig ordning och lärarbyten. På två lärartjänster har det på cirka ett år bytts lärare 4 gånger av olika anledningar.
Jag vill dock ta upp ytterligare en aspekt som inte nämnts ovan - mångkulturella problem. Jag antar att de flesta kommunala skolor har upptagning enligt närhetsprincipen. Det innebär att om man bor i ett område i princip fritt från sociala och mångkulturella problem så slipper dessa problem i den kommunala skolan, iallafall så länge det inte finns platser lediga. Där vi bor har Vittra inte lyckats fylla platserna då de flesta föräldrar väljer den kommunala skolan.
Vi har nu upptäckt att Vittra där vi bor börjar ?rekrytera? elever från Stockholms problemförorter. Detta är möjligt då det finns platser lediga och dessa måste ju fyllas för att maximera vinsten. Detta har lett till problem vi tidigare inte sett. Att barn slår varandra verkar vara mer regel än undantag. Personalen gör verkligen sitt bästa men med det klientel som nu kommit räcker inte det. Det har kommit barn vars föräldrar överhuvudtaget inte verkar kapabla att uppfostra sina barn. I princip kan man säga att miljonprogrammet möter miljonvillorna och det är uppenbart att skolan börjar ?klyvas? baserat på socioekonomisk och utbildningsbakgrund hos föräldrarna.
Om denna utveckling fortsätter kan jag inte se annat än att de få föräldrar som hittills av olika skäl hade satt sina barn i Vittra nu kommer att välja den kommunala skolan. Resultatet blir då en nedåtgående spiral när barnen från akademikerhemmen lämnar och nya elever från god socioekonomisk bakgrund inte börjar. Till slut kommer skolan att bli riktigt dålig eller stängas när kvalitet i leverunderlaget faller.
Sen rikta en varning till de föräldrar som funderar på Vittra. Det är inte alltid enkelt att byta till den kommunala skolan om den är full. Gissningsvis inträffar detta i områden med gynnsam socioekonomisk status. Det resulterar i inlåsningseffekter där ett barn ej kan lämna Vittra. Visst löser sig det säkert tillslut men det är något man bör ta med i beräkningen vid val av skola. Kanske det är bättre att prova den kommunala skolan först och om det inte fungerar testa Vittra än tvärtom.
Hursomhelst så ångrar vi valet av Vittra och då främst pga de problem som uppstått genom elever från problemförorter.