• Anonym blöjmamma

Blöjstopp! Ge mej era bästa tips!

Min son är 3,5 år. Han har en utvecklingsförsening som mentalt gör honom 1-1,5 år yngre än vad han är. Han pratar inte men förstår allting. Han har ett småsyskon som är ett och ett till syskon på väg.

Han vägrar sluta med blöja! Han skriker när jag sätter honom på toaletten, sätta honom på pottan så går han bara iväg.

Jag har ett äldre barn som jag knte hade bekymmer med att sluta blöja. Men denna unge är OMÖJLIG! Han bryr sej inte om mutor, få gå med blöta byxor, osv. Jag känner att jag testat allt. Han vill bara inte! Han håller inne bajset om han går naken och håller kisset så länge han kan.

Han känner dock om han har kissat eller bajsat i blöjan, men tycker inte om att bli torkad i rumpan så han brukar även förneka när man frågar om han har bajsat.

Jag behöver ALLA bra tips jag kan få! För jag orkar inte ha tre blöjbarn! Denna unge mannen verkar mest bekväm och han är väldigt tydlig med att han ska INTE sitta på toaletten, barn-toalettring eller potta. Då blir set skrik i Höganäs sky.

Idiot-kommentarer om att jag är en misslyckad förälder undanbedes!

/Blöjmamman

• Svar på tråden Blöjstopp! Ge mej era bästa tips!
  • Annelie 76

Du är ingen misslyckad förälder men du har nog lite för höga förväntningar på din son. Han ligger ju efter i utvecklingen och du förväntar dig att han ska vara som alla andra barn som inte har problem. Finns det ingen hjälp att få via tex habilitering? Avlastning? Pappan hjälper till?

• Anonym blöjmamma

Vi har habilitering. Jag förväntar mej inte att han ska bli blöjfri bara för att jag vill. Men jag vet att han kan, Jah är ute efter knep för att få honom att vilja.

Pappan jobbar ju, annars är det klart att han hjälper till. Men jag känner att jag behöver ta tag i blöjeriet ordentligt snarast.

Ang. Misslyckad förälder så vet jag att jag inte är misslyckad. Men det finns alltid troll i dessa forum som hellre skriver stygga kommentarer än att faktiskt ge råd...

• enplattspåjorden

Jag känner igen mycket av det du skriver.

Min yngsta är 3,5 år, ca 1 år efter i utvecklingen, på de flesta plan. Han pratar inte alls mycket som man förstår.
    Länge blev han arg när man satte honom på toaletten/pottan.

Sen köpte vi husvagn, och jädrans vad intressant den porta pottin var! Han ville gå på toaletten på den hela semestern!
    Det fortsatte hemma efter semestern.

Han bajsar visserligen i kalsongerna, men han kissar, och på eget initiativ, på toaletten.

Det vände från en dag till en annan kan man säga, så jag har väl inga konkreta tips till dig egentligen.

Men jag tycker inte du ska känna dig stressad av att han fortfarande har blöja. Visst, jobbigt med tre blöjbarn.. Men jag tycker inte det är så konstigt att han inte är utan blöja ännu.

• Anonym blöjmamma
    enplattspåjorden skrev 2015-08-27 08:57:40 följande:

Jag känner igen mycket av det du skriver.

Min yngsta är 3,5 år, ca 1 år efter i utvecklingen, på de flesta plan. Han pratar inte alls mycket som man förstår.

Länge blev han arg när man satte honom på toaletten/pottan.

Sen köpte vi husvagn, och jädrans vad intressant den porta pottin var! Han ville gå på toaletten på den hela semestern!

Det fortsatte hemma efter semestern.

Han bajsar visserligen i kalsongerna, men han kissar, och på eget initiativ, på toaletten.

Det vände från en dag till en annan kan man säga, så jag har väl inga konkreta tips till dig egentligen.

Men jag tycker inte du ska känna dig stressad av att han fortfarande har blöja. Visst, jobbigt med tre blöjbarn.. Men jag tycker inte det är så konstigt att han inte är utan blöja ännu.

Du har ju så rätt. Ibland hjälper det att få höra att andra är/varit i samma sits.

En husvagn låter ju inte alls dumt ????

Vi har ju fått kämpa så mycket med alla utvecklingsfaser då inget kommit av sej själv. Men med blöjan är han verkligen envis.

Det var nog mycket att det var ett bajsmaraton här i morse och jag kände bara HUR ska man orka med en till som dessutom kommer bajsa utanför blöjan mestadels av tiden ????

Jag vet inte hur jag ska gå honom att tycka att toaletten är rolig och bra. Lillasyster tar ju efter honom med allting så det är ju två som skriker som galningar så fort man ska torka storebror i rumpan. Och dom triggar varann kan man säga.????
  • JA77

Bara att lägga ner. Vänta till initiativ kommer från barnet. Tids nog kommer det att gå, men det här är det enda barnet kan kämpa om hur du än gör. 

• minerva123

Jag skulle sluta försöka för ett tag. Just nu verkar det bara skapa en massa stress både hos dig och hos honom, speciellt när det finns en deadline du jobbar mot (småsyskonets födelse). Att ha flera blöjbarn är något man måste räkna med när man får barn tätt och det är inte rättvist mot sonen att forcera fram blöjfrihet bara för att det är ett syskon på väg. Sedan är det ju krasst sett enklare att ha blöja än att torka kiss och byta bajsiga kalsonger stup i kvarten - för han verkar ju helt enkelt inte mogen för toaträning ännu (många 2-2.5-åringar är inte det och det är ju hans utvecklingsmässiga ålder). Så pausa dethär för ett tag och gör nya försök när han mognat. Vad gäller bajset, går han med på att skölja av det i duschen istället gör att torka?

• enplattspåjorden
    Anonym blöjmamma skrev 2015-08-27 09:49:35 följande:
    Du har ju så rätt. Ibland hjälper det att få höra att andra är/varit i samma sits.

En husvagn låter ju inte alls dumt ????

Vi har ju fått kämpa så mycket med alla utvecklingsfaser då inget kommit av sej själv. Men med blöjan är han verkligen envis.

Det var nog mycket att det var ett bajsmaraton här i morse och jag kände bara HUR ska man orka med en till som dessutom kommer bajsa utanför blöjan mestadels av tiden ????

Jag vet inte hur jag ska gå honom att tycka att toaletten är rolig och bra. Lillasyster tar ju efter honom med allting så det är ju två som skriker som galningar så fort man ska torka storebror i rumpan. Och dom triggar varann kan man säga.????
    Inte lätt!
    Det finns ju massor av olika pott typer, toalettringar osv.
    Om han själv får välja en ny potta kanske?
    Dom kostar väl en del, men det kanske kan göra honom nyfiken på det med toalett.
    Någon potta som inte är som alla andra, som är kul att sitta på?
    Kanske ha pottan nån annan stanna än badrummet?
    Slopa "tvånget" att sitta på pottan/toan och bara kalsong och toa/potta som ett synligt alternativ, så möjligheten finns när han känner sig redo?
    Säkert saker du tänkt på redan, men det är det jag kommer på..
Svar på tråden Blöjstopp! Ge mej era bästa tips!