• Brumma

pippilotter på en pojke

Anonym (anonym) skrev 2015-08-26 13:51:45 följande:

pippilotter är ju samma som typ pippilångstrum,p har med kallas också piplotter har jag för mig.

Pippi låmgstrump har flätor, inte tofsar... ;)
  • Brumma
    Anonym (Why?) skrev 2015-08-28 09:16:36 följande:

Varför överhuvudtaget sätta pippilotter eller tofsar i håret på en pojke. Han kan ju bli mobbad av de andra ungarna. Känns bara onödigt om man vill sitt barn väl

Det där är ungefär lika intelligent som att lära tjejer att inte ha korta kjolar för att det finns risk för att de blir våldtagna istället för att lära killar/pojkar/män att man inte våldtar..

Men jag förstår vad du menar. Trots det - om ett barn verkligen vill ha långt hår och tofsar så borde det inte spela ngn roll vilket kön barnet har.
  • Brumma
    Anonym (Why?) skrev 2015-08-28 11:53:59 följande:

Jag tycker inte att det är fel att lära sin dotter att inte klä sig i korta kjolar. Det sänder ut fel signaler. Jag tycker själv att det är fint med långt hår på pojkar men tofsar, haha, där går gränsen. O du som skrev att man ska lära barnen att inte mobba, helt rätt, men du klarar inte att fostra alla andras barn. Man kan bara lära sina egna att inte mobba.

Ja du kan bara lära dina egna barn. Men att samtidigt lära dem att inte få klä sig eller att de inte får ha vilken frisyr de vill för att de måste passa in i mängden är ju att samtidigt säga att det är ok att mobba - för andra..
  • Brumma
    Anonym (Why?) skrev 2015-08-28 12:55:17 följande:

Tur att de inte är vanligt med såna pojkar. De flesta vill nog se ut som den grabb han är.

Eller så vill de se ut som DE SJÄLVA.. Kanske finns det massor av pojkar som vill ha tofsar men inte vågar på grund av människor som du?
  • Brumma
    Anonym (Why?) skrev 2015-08-28 14:59:51 följande:

Hahahahahaha :)) i dina drömmar finns dom. Pojkar vill vara pojkar.

Jorå. Visst..

Har arbetat på förskola i många år så har sett motsatsen till ditt påstående..

Tyck vad du vill. Sådär föråldrade åsikter brukar vara omöjliga att se utanför..
  • Brumma
    Anonym (Why?) skrev 2015-08-28 15:32:20 följande:

Vet du va! Du tycker som du vill. Jag tycker som jag vill. Det är det fina i kråksången

Absolut.

Det mindre fina i kråksången är att ditt tankesätt kan gå ut över barnens självkänsla, men det är väl mindre viktigt antar jag..
  • Brumma
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-29 09:43:31 följande:

Bara vända på det vill ni vuxna se ut som motsatt kön altså det finns ju risk med mobbing och ja varför utmana ödet liksom bara för acceptansen .

Många kvinnor som går med kort hår och byxor tex.

Och många män idag med långt hår.

Har inte sett ngn man med sk "pippilotter" men det ser man inte vuxna kvinnor med heller. Om de inte är med i vissa filmer där kvinnan skall se ut som om hon är omyndig... (pippilotter är ju tofsar som sitter högt uppe på sidorna av huvudet - vanligare om ngn vuxen har tofsar ät att de är längre ner..)

Däremot har många män idag en sk knut eller "truls" högt upp på huvudet. Ungefär som vi kvinnor i åratal haft. DET är både snyggt och manligt :D

Varför man utmanar "ödet" är väl för att de allra flesta mår betydligt bättre i grunden om de får se ut som de vill än om de "rättar sig i ledet" och undertryckt sitt eget jag..

Vi är tre syskon. Och vi har helt olika "stil". Och vi har alla haft stilar i perioder som definitivt inte rättar in sig i ledet.. Vår grund är dock densamma - känslan att alla människor är lika mkt värda och att ddt som räknas inte ligger i hur man ser ut utan vad man gör och hur man beter sig som människa.

Min mamma är en mkt stolt kvinna över att hon lyckats stötta oss i att utveckla våra olika sidor istället för att försöka få oss att se ut som alla andra bara för att bli accepterade..
  • Brumma
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-30 12:47:21 följande:

Män med långt hår kan va hårdrockare de har oftast långt hår men man ser att det är en kille .

Finns en hel del män med långt hår som inte är hårdrockare. ..

Finns även en del som går i kjol.. tex bland byggarbetare har det blivit mkt populärt.

Och ja, man ser oftast att det är killar men det beror ju på att killar som genomgått puberteten har (ofta) ett "grövre" utseende än kvinnor.

Barn har inte genomgått puberteten än och är lika släta oavsett om det är killar eller tjejer.

Men det är alltså ok att ha feminina attribut (långt hår, kjol osv ) om man i övrigt ser ut som normen säger att just det könet bör se ut? Och barn får då inte samma möjligheter att uttrycka sig med kläder och frisyrer som vuxna då de inte har fått skägg, bröst osv som tydligt visar vart de hör?

Vaf exakt är det som är då jobbigt med att könsrollerna vad gäller utseende börjar suddas ut? Är det pga att barnen inte mår bra eller är det för att DU inte anser det är ok?

Du vet - barnens mående är BETYDLIGT viktigare än dina obehagskänslor i detta...
  • Brumma
    Anonym (Ok) skrev 2015-09-01 12:40:15 följande:

Det är DITT ansvar att lära dina barn att män och kvinnor är olika. Vad är det som är fel med det? Att ha något längre hår är en sak men att som pojke gå omkring i rosa klänningar ute och vägra ha annat är inte okej. Varför har du inte lärt din pojke, han vet ju inte stackarn. Du vill alltså att din son ska vara transvestit? I vår familj så sätter vi inte på pojkarna rosa klänningar och då vill dom heller inte ha det. Dom blir vad man lär dom att bli, hur kan man inte förstå en sådan enkel sak?

Är det okej för vuxna män att gå omkring med klänning nej det kan du glömma. SLUTA FEMINISERA pojkar och män.

Män är fantastiska just för att det är och ser ut som män. Och kvinnor som kvinnor.

Och här trodde jag att det var ens ansvar som förälder att främst se till att barnen mådde bra och blev trygga, lyckliga individer som tror på sig själva, lär sig att alla är lika mkt värda oavsett utseende, hudfärg, frisyr, klädda osv.

TÄNK så fel jag hade!
  • Brumma
    Anonym (Ok) skrev 2015-09-01 13:07:42 följande:

Och det går bara om pojkarna får ha rosa rosetter, klänning och klackskor menar du?

Nej, det räcker med svammel.

Nej det menar jag inte.

Du läste nog lite som du ville där...
  • Brumma
    Anonym (Ok) skrev 2015-09-01 13:11:56 följande:

Tycker ni att det är lika bra trevligt om era män börjar gå i klänning, rosa blommor i håret och klackskor, känner ni då er lika kanske tom mer tända.?

Nej, vi kvinnor älskar män för att dem är män.

Nu föll jag ju för min man så som han var när vi träffades.

Om ngn har lust att gå i klänning (ja, jag har känt män som gått i klänning och kjol) så varför ska de inte få göra det? Så när de träffar ngn som blir kär i dem vet personen från start vilken slags man de blir kära i..

Och HUR kan det vara viktigt för dig att bestämma hur ngn annan skall klä sig? Hur påverkar det dig?
  • Brumma
    Anonym (Why?) skrev 2015-09-01 14:48:10 följande:

Det behövdes inte. De visste vilka kön de var av. Mina pojkar hade defenitivt inte tagit på sig en rosa klänning. Det handlar inte ett dugg om att tjejer ska veta hut och allt va det va ni fabulerade om. Barnen ska inte behöva vara förvirrade könslösa individer. Orkar inte debattera mer i den här löjliga tråden. Ni får ha ert genusskitsnack med nån som bryr sig.

Men det är alltså ok att dina barn mobbar andra barn för att de väljer annat? För det var ju vas personen frågade. ..
  • Brumma
    Anonym (Why?) skrev 2015-09-01 15:08:51 följande:

Vaddå ok? Mina barn har aldrig mobbat nån. Jag vet inte var ni har fått det ifrån!! Orkar inte med er längre.

Om du läser inlägget som ledde fram till frågan om du inte har det ansvar 34 så kanske du förstår vad jag menar?
Svar på tråden pippilotter på en pojke