• Johan70

pippilotter på en pojke

Vad är pippilotter? Är det något liknande papiljotter?

• Johan70
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-26 13:09:16 följande:
    Två hästsvansar en på höger och en på vänster sida
    Tack.
  • Johan70
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-26 13:51:45 följande:
    pippilotter är ju samma som typ pippilångstrum,p har med kallas också piplotter har jag för mig.
    Förmodligen är det väl därifrån ordet kommer då. Men varför inte bara använda ord som folk förstår och alltså säga tofsar i stället för att använda ett slanguttryck som låter som småbarnsspråk?
  • Johan70
    Anonym (o) skrev 2015-08-26 15:13:27 följande:

Nej, hon har ju flätor. Däremot heter hon själv Pippilotta. För övrigt har jag även sett benämningen råttsvansar på frisyren du beskriver, vad nu en lång, slank råttsvans har för likhet med en liten spretig hårtofs. Då tycker jag att pippilotter är ett bättre ord!
    Var skulle det annars komma ifrån då? Jag hade aldrig hört ordet pippilotter innan jag läste den här tråden och kan inte komma på något annat tänkbart ursprung.
  • Johan70
    Brumma skrev 2015-08-27 13:55:02 följande:
    Pippi låmgstrump har flätor, inte tofsar... ;)
    Ja. Antagligen beror det på ett missförstånd, en förvrängning, i förhållande till ursprunget.
  • Johan70
    Dixie skrev 2015-08-28 11:55:08 följande:
    så bara för att du inte har hört ordet tidigare så bör ingen använda ordet..... finns ju många ord som endast används i visa delar av Sverige eller ord som kommer in från andra språk -  tänk vad tråkigt vårt språk hade varit om det aldrig utvecklades......
    Nej, det är inte det jag säger, men om man inleder en allmän diskussion på Familjeliv så bör man nog i görligaste mån undvika att använda lokala slanguttryck utan att förklara dem för läsaren.
  • Johan70
    Dixie skrev 2015-08-28 11:59:03 följande:
    ...
    ... - om pojken vill ha pippilottor ( Johan70 här menar jag två hästsvansar, en på varje sida!) ...
    Tack för förklaringen. Numera vet jag ju vad som menas med det, men som du ser i tråden så är ju jag inte den enda som frågar.
Svar på tråden pippilotter på en pojke