Inlägg från: Yellow Cross |Visa alla inlägg
  • Yellow Cross

Hatbrotten ökar

Notera att det är antalet anmälningar som ökat,och inte antalet fällande domar.

I och med att antalet lättkränkta tredjevärlden-invandrare i Sverige ökat mycket kraftigt under samma period så vore det betydligt mer intressant och se ifall hatbrotten ökat rent proptionellt sett.

• Yellow Cross

Återigen,det är viktigt att skilja mellan en anmälning och en fällande dom,inte minst då något som en lättkränkt individ upplever som hatbrott inte nödvändigtvis är samma sak som att faktiskt blivit utsatt för hatbrott.
    T.ex så har denna rasifierade medmänniska verkligen dragit sitt strå till kränkhetsstacken och anmält inte mindre än 37(!) gånger,dock utan att ha lyckats få någon fäld(eller ens åtalad):
    unvis.it/www.etc.se/utrikes/han-har-anmalt-37-hatbrott-men-ingen-blir-atalad

• Yellow Cross
    KillBill skrev 2015-08-26 20:47:32 följande:
    Du är en tölp som försöket förminskar det hatbrott som denne person blivit utsatt för genom att insinuera att personen inte skulle vara utsatt för ett hatbrott.

Hur skulle du själv agera om någon kastade in stenar genom ditt fönster eller anlade bränder utanför din dörr eller skrev rasistiska meddelanden till dina barn?
    Personen i fråga påstår sig ha blivit utsatt för en mängd hatbrott och anmält de påstodda brotten inte mindre än 37 gånger,frågan är dock om han verkligen blivit utsatt för brott med tanke på att ingen av hans anmälningar överhuvudtaget ens lett till åtal.
  • Yellow Cross
    KillBill skrev 2015-08-27 07:32:37 följande:
    Det är vanligt att hatbrott inte leder till åtal. Detta beror bl.a på att gärningsmannen ofta förblir okänd. En annan vanlig orsak är att om brotten är begångna av ungdomar under 15 år så skrivs målet av direkt och går aldrig till åtal. När SVT granskade 188 anmälningar av hatbrott så var det bara 21 fall som resulterade i åtal (ca 11%).

www.svt.se/nyheter/inrikes/fa-misstanka-hatbrott-leder-till-dom

Enbart det faktum att den person som du refererar till har gjort 37 hatbrottsanmälningar varav ingen har gått till åtal kan därför inte påverka denne persons trovärdighet och därför tycker jag att det är svagt av dig att ifrågasätta personens trovärdighet.
    Det hör väl till sakens natur att man ifrågasätter trovärdigheten hos någon som anmäler till höger och vänster men ändå inte lyckas få en (1) person åtalad.

Att så få anmälningar leder till åtal bevisar ju bara min ursprungliga tes om att det i majoriteten av fallen inte rör sig om brott utan bara om lättkränkta (påstodda) brotssoffer.
  • Yellow Cross
    KillBill skrev 2015-08-27 09:20:35 följande:
    Nej det hör inte till sakens natur att ifrågasätta någons trovärdighet på det sätt som du gör. Om du hade läst på lite så hade du funnit att just hatbrott tillhör en brottskategori som är svår att utreda.
    De är till svåra att utreda eftersom det påstodda offret till hög grad självt avgör ifall det blivit utsatt för hatbrott.
    Om en rasifierad främling apar sig på bussen om man vänligt men bestämt påminner denne om att han/hon befinner sig i Sverige och inte kannibal-Kongo och bör uppföra sig därefter så är inte det hatbrott,även om den den rasifierade främlingen i fråga kanske känner sig kränkt/utsatt/diskriminerad.
  • Yellow Cross
    KillBill skrev 2015-08-27 16:01:11 följande:
    Bara en fullblodsrasist utrycker sig som dig.
    Tack,jag gör mitt bästa.
    templar skrev 2015-08-27 16:15:26 följande:

Den tragiska sanningen är att så länge det lönar sig i Sverige att bli kränkt, så kommer "folk" bli kränkta.

Dags att lägga ner hela DO eller i alla fall inkludera svensken i det, snacka om att statistiken skulle gå genom taket.

Kränkhets- och diskrimineringsindustrin är big-bussiness för vissa folkgrupper,t.ex för "romer" som vill hyra bilar på bensinmackar.

tinyurl.com/oew525v

tinyurl.com/o34babz

tinyurl.com/oy34pg8

tinyurl.com/nkp8krm

tinyurl.com/o7c8p23
    ("Romer" krävde staten på en miljard kronor i skadestånd!)

Ka-ching!

todo nada skrev 2015-08-27 16:25:30 följande:
    Din mun skulle jag vilja borsta med tvål. Fy fan vilka nedvärderande benämningar du har att uttrycka dig med... Antagligen är det sådant som du önskar att du vågade säga till medmänniskor i verkligheten, men är för feg, och spyr därför ur dig nedvärderande saker där du kan vara anonym och slippa offra några tänder. Vilken människa som helst i världen som hade blivit tilltalad i de ordalagen du använder hade inte tyckt att det kändes okej.

Ser du dig själv som rasist?
    1. På vilket sätt utrycker jag mig nedvärderande?
    2. Vilka "medmänniskor" är det du åsyftar?
    3.Jag är ganska frispråkig IRL,dock så gäller det att vara försiktig med hur man uttrycker sig så att man inte gör sig skyldig till åsiktsbrott,som denna 16-åring fick erfara:
    tinyurl.com/qem6kpw
    4.Vad menar du med "slippa offra några tänder"?
    5. Jag ser mig själv som etnopluralist,även om vissa menar att jag lever upp till kriterierna för att vara rasist.
  • Yellow Cross
    Nerfherder skrev 2015-08-29 10:22:12 följande:
    Högervurmare brukar glömma bort Hjon Hron. Mördades på ett väldigt fegt sätt...
    unvis.it/www.expressen.se/gt/john-hron-torterades-till-dods-av-nynazister/

"Walter Holm tycker inte att John Hron-mordet skiljer sig så mycket från andra grova våldsbrott med unga inblandade. Men fallet hade en del ingredienser som gjorde det mycket omskrivet, särskilt rörde det kopplingarna som de inblandade hade till nazismen och rasismen.

? Det var inget rasistdåd. Det var ett våldsdåd gjort av rasister, ja visst. Men det var inget rasistdåd. Det är ganska typiskt för arga unga våldsbenägna män som inte tänkt igenom följderna för sitt handlande, säger han och tycker att han efter den händelsen kunnat se motsvarande drag hos personer som i dag söker sig till andra våldsbejakande sammanslutningar. Fotbollshuliganer, islamister i IS eller olika kriminella gäng."

-------------------------------------------

"Åklagaren ville se skärpta straff med motiveringen att det fanns rasistiska eller liknande hatmotiv. Men domstolen fann inga belägg för sådana motiv"

Förövarna var med stor sannolikhet inte onda utan endast socioekonomiskt utsatta individer,troligen inte helt olika de socioeknomiskt utsatta individer som numera berikar Sverige med bilbränder,förortsupplopp,gruppvåldtäkter och granatanfall.

• Yellow Cross
    Nerfherder skrev 2015-08-29 12:50:36 följande:
    Lite grand det jag försökte säga. Dessutom så sa jag nada om rasister i mitt inlägg.

Du menar att du inte försökte insinuera att Hron-incidenten var ett högerextremistiskt motiverat mord?
    Om inte,varför skrev du då "Högervurmare brukar glömma bort Hjon Hron."?

I vilket fall som helst så kan vi konstatera att brottet inte var politiskt eller rasistiskt motiverat.

• Yellow Cross
    Nerfherder skrev 2015-08-29 13:13:23 följande:
    Med tanke på att du kallar folk som röstar på vänstern för "vänstermuppar" då kanske mitt ordval klarnar.

Dessutom så skrev jag inget om rasister eller motiv i mitt ursprungsinlägg.

Kan du förklara varför du lägger ut fejkade länkar till expressen?
    Fast genom att använda termen "Högervurmare" i detta sammanhang så insinuerar du ju att brottet var politiskt relaterat eller motiverat,fastän det bevisligen inte var det.
    Du får gärrna kritisera nyliberaler,kosmopoliter och andra högerorienterade individer men gör det i rätt sammanhang,annars kan få intrycket av att brottet i fråga var poltisikt motiverad.

Unvisit länken är inte "fejkad",utan ett sätt att länka till Expressen utan att ge dem sidvisningar och annonsintäkter.
    Om du dock insisterar på att stödja Mattssons tabloidblaska så är det bara och radera unvisit.it/  innan Expressen-länken, i.e :

unvis.it/www.expressen.se/gt/john-hron-torterades-till-dods-av-nynazister/
    blir
    www.expressen.se/gt/john-hron-torterades-till-dods-av-nynazister/

• Yellow Cross
    Nerfherder skrev 2015-08-29 14:12:34 följande:
    Det faktum att de som mördade Hjon Hron var klädda i bomberjackor, samt var skinheads och att Hjon Hron var en känd antinazist spelar ingen roll i det här sammanhanget alltså.
    Läs mitt ursprungliga inlägg angående incidenten,framför allt det sista stycket som jag citerade ur Expressen där åklagaren i domstol försökte bevisa en tes som liknade din men misslyckades.
  • Yellow Cross
    KillBill skrev 2015-08-29 15:21:46 följande:

De som mördade John Hron var nazister och under misshandeln av John så försökte dom tvinga honom att säga att han älskade nazister. När han vägrade så sparkade de ihjäl honom. Jag ser detta som ett nazistiskt dåd mot en oliktänkande.

Fast vad du personligen ser det som är väl ganska irrelevant när det i domstol bevisats att Hron-incidenten inte var politisk motiverad eller ett hatbrott.
  • Yellow Cross
    Nerfherder skrev 2015-08-29 14:42:36 följande:
    EN polis tycker detta. Visserligen en som utredde fallet, men det spelar ingen roll i sammanhanget. Varför? Jag tog upp det som en vinkling om att högerfolk gärna glömmer bort detta mord. Sen är det ännu värre att ta upp det som den polisen "tycker" för att få det att verka som om det INTE var politiskt motiverat.

"Däremot skrev hovrätten att attackerna mot John var "utstuderat grymma och förnedrande" och att 18-åringen visat "sådan hänsynslöshet att brottsligheten måste ha ett utomordentligt högt straffvärde"."

Sen försöker du få det till att de var invandrare som mördade John, du är duktig du.
    1.Vad en enskild polis tycker är egentligen irrelevant,då domstolen kom fram till att mordet inte var ett hatbrott eller politiskt motiverat.

2. Det är märkligt att du försöker få det att framstå som om just högerorienterade individer skulle vilja soppa incidenten under mattan,då mordet som tidigare konstaterat inte var politiskt motiverat.

3.Hurvida mordet var brutalt eller inte är irellevant då tråden handlar om hatbrott och inte synnerligen brutala brott.

4. Jag försökte inte alls få det att se ut som om invandrare mördade honom (jag använde mig överhuvudtaget inte av termen "invandrare" eller dylikt),utan konstaterade enbart att förövarna med stor sannolikhet var socioekonomsikt utsatta individer,likt de socioeknomiskt utsatta individer som numera gör Sverige till ett mer spännande land genom att t.ex utföra granatanfall på allmänna utrymmen eller begå gruppvåldtäkter.
    Att du kopplar ihopp nämnda fenomen med invandrare trots att jag överhuvudtaget inte nämnt eller insinuerat att invandrare utfört dem tyder väl på att du undermedvetet är främlingsfientlig (skäms på dig!).
    KillBill skrev 2015-08-29 15:49:08 följande:
    Jag tror att många håller med mig om att det är ett politiskt våldsdåd när nazister sparkar ihjäl någon som har vägrat att uttrycka sin kärlek för nazism. 
    Argumentum ad populum;Om något bevisats vara sant så är det sant oavsett vad majroiteten tycker.
    KillBill skrev 2015-08-29 15:55:36 följande:
    Domstolen har inte bevisat något. Att domstolen inte funnit belägg för politiska motiv är inget bevis utan är ett uttryck för att Åklagarens anklagelse om politiska motiv inte har kunnat bevisas. 
    I rättsstaten så är det "oskyldig till motsatsen bevisats" som gäller.
    Nerfherder skrev 2015-08-29 16:16:58 följande:
    Med ditt sätt att se på saken finns det ju heller inga vänstermotiverade dåd, eller hur?
    Visst finns dem,skillnaden är att man i de fallen bevisat och fått dem fällda för det,medan man in detta fall försökte fälla dem för det men misslyckas pga av bristande bevis.

• Yellow Cross
    Nerfherder skrev 2015-09-01 20:27:35 följande:
    Det såklart.

Var det en skön avstängning?
    Det är enklare att inte låtsas om inlägget än att komma med diverse meningslösa icke-svar,annars blir det på tok för uppenbart att argumenten tryter.
Svar på tråden Hatbrotten ökar