Inlägg från: Solidaritet |Visa alla inlägg
  • Solidaritet

Ensamkommande kontra fattiga barn

Rixa skrev 2015-08-26 00:06:32 följande:
    Har läst alla dina inlägg. Du lever långt ifrån en verklighet många befinner sig i. Vad du behöver göra är att vikariera ett halvår i en skola i liten kommun med högt antal invandrare för att uppleva en verklighet. 

De fakta du letar rätt på och skriver ner i långa inlägg har ingenting med denna verklighet att göra. Sverige har absolut råd med en invandring men absolut inte på det sätt och med de metoder som nu pågår. Invandringen kostar åt helv... för mycket pengar och det är på bekostnad av våra egna barn plus att vårt svenska välfärdssystem inte finns längre trots att de flesta som dig fortfarande tror det.

Kanske du kan svara på varför just ensamkommande flyktingbarn skulle vara orsaken till att du inte får ut det du vill av välfärdssystemet? 
    Varför påverkar inte skattesänkningar för de rika, att riskkapitalbolag plockar ut skattepengar i vinst, eller att banker gör fantasivinster på vårt sparkapital och vårar lån, din ekonomi? 

• Solidaritet
    Rixa skrev 2015-08-26 00:15:20 följande:
    Du får absolut en jumbomedalj! Hoppas att du inte jobbar som politiker. Jumbomedaljen får du för att du fortfarande inte fattat vad det handlar om.  Du tror att vi har ett fungerande välfärdssamhälle och det tror du förmodligen för att du aldrig varit drabbad på allvar.
    Jag har definitivt ett finger med i det politiska samtalet. Flört

Jag har aldrig påstått att vi har ett fungerande välfärdssamhälle. Tvärtom. Alliansregeringen med stöd av sverigedemokraterna har raserat mycket av det som en gång var ett fungerande välfärdssamhälle. Det bygger vi nu upp igen. 
  • Solidaritet
    Anonym (Utili) skrev 2015-08-26 08:03:04 följande:
    Nej, du har fel.

1. Det är inte barn. 75 % av alla som påstår sig vara under 18 år är i själva verket vuxna.
    2. I princip alla som flyr till Sverige är män, vi hjälper inte de som är mest utsatta, kvinnor och barn, utan vuxna män.
    3. "Barnen" flyr inte ensamma. Det du menar är att deras föräldrar inte är med, vilket beror på att det är vuxna män, varför ska vuxna följa med vuxna män? "Barnen" anländer tillsammans med andra flyktingar via t.ex. båtar. Den enda distinktionen mellan en 40-årig flykting och en 21-årig flykting är att 21-åringen när han anländer till Sverige påstår sig vara under 18 år, medan 40-åringen inte kan göra det, eftersom han är synbart över 18 år.
    4. Man hade hjälpt fler på plats än i Sverige. I Sverige har vi dock valt att skära ned på utlandsbiståndet för att finansiera "flykting"mottagandet.
    5. Det är inte regelrätt krig i vare sig Afghanistan, Somalia eller Eritrea, vilket var de vanligaste länderna som flykting"barn" kom från 2014. Det finns "fickor" med konfliktzoner i dessa länder, men sk "flyktingar" från dessa länder kan undgå väpnade konflikter genom att göra en resa på ett par mil. Den enda anledningen till att de söker sig till Sverige är vårt generösa bidragssystem.
    Nej, 75 % är inte vuxna. 
    Vi har fakta på att 0,5 % är äldre än angiven ålder. 
    44 av 930 ensamkommande flyktingbarn visade sig ha annan ålder än angiven. 

www.godmanakuten.se/index.php/asyl/%C3%A5ldersuppskrivning

Jag tror att vi kan sluta oss till att resten av dina påståenden innehåller ungefär lika mycket sanningshalt som det första. Ingen alls. 

Varför sprida sådan sjuk propaganda? Behöver du en kram?
  • Solidaritet
    Anonym (Utili) skrev 2015-08-26 08:26:17 följande:
    Nu ljuger han igen. I Sverige utför vi ingen åldersbestämning av flyktingar, vi utför endast "okulär besiktning". Det vill säga ser du att en flykting är i 30-årsåldern, så kan du säga att han inte är under 18 år. Däremot utför vi inte röntgenundersökningar som i Norge, Finland och Danmark, och där har man fått fram siffran 75 %. Så sluta tjafsa med din töntiga "godmanakuten"-källa.

Nedanstående citat är från Svenska Dagbladet: Hur många ensamkommande barn är vuxna? | SvD

"I Sverige gjordes alltså endast 342 åldersjusteringar (utan medicinsk undersökning) av de totalt 3 848 asylsökande i egenskap av minderåriga 2013. I dessa 342 fall måste de sökande så uppenbart ha varit långt över 18 år att en, som det heter, okulär besiktning räckte för att konstatera detta.

I Finland och Norge har det vid åldersbedömningar av påstått minderåriga asylsökande framkommit ? även när bedömningarna gjorts ?generöst? ? att ca 66 procent bedömts vara vuxna, och i Danmark befanns alltså 75 procent av de påstått minderåriga asylsökande som kom till landet under de tre första månaderna 2013 vara över 18 år gamla. Att det skulle vara en så stor diskrepans mellan Sverige och övriga nordiska länder vad gäller asylsökande ensamkommande ?barns? ålder ter sig högst osannolikt."

Nedanstående citat är från Expressen: www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vi-maste-prata-om-de-ensamkommande-barnen/

"? Använd åldersbedömningar. På papperet finns möjligheten att begära en medicinsk åldersbedömning när Migrationsverket misstänker att ett flyktingbarn i själva verket har uppnått vuxen ålder. Men i praktiken vägrar svenska läkare att medverka. Så kan vi inte ha det. Att det speciella mottagandet för ensamkommande barn reserveras för just minderåriga är centralt för alla inblandade parter. Om det sedan i praktiken visar sig vara ett högst marginellt problem eller inte får verkligheten utvisa."

I Sverige gör vi medicinska bedömningar. En läkare gör handleds- eller tandröntgen. 
    Det är dock frivilligt. Individen kan välja att avstå, men det kan också innebära avslag. Det går inte att överklaga Migrationsverkets åldersbedömning. 

Varför envisas du med att sprida lögner och rasistisk propaganda? 
    Vad ger det dig?

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/For-dig-som-ar-barn-och-har-sokt-asyl/Utan-foraldrar/Asylansokan/Aldersbedomning.html
  • Solidaritet
    Utili skrev 2015-08-26 08:47:18 följande:

Märker ni hur Solidaritet ljuger?

I Sverige utför vi röntgenundersökningar säger han. Detta trots att jag har citerat Expressen som konstaterar att vi inte utför sådana undersökningar i Sverige. Detta trots att jag citerar SvD som konstaterar att Sverige endast utför åldersbestämning med okulär besiktning.

Det är inte olagligt att utföra röntgenundersökningar i Sverige, men vi utför dem inte.

Vad är det för en liten skit som ljuger på det här sättet?

Expressen? 
    Ja men då måste jag ju ljuga!

Eller kanske inte. Migrationsverket som faktiskt utför ålderstesterna har nog bättre ordning på det. 

Vad otrevlig du är. Varför så aggressiv?
  • Solidaritet
    Utili skrev 2015-08-26 09:04:23 följande:
    Jag tycker inte om oärliga människor. Expressen och SvD är mycket mer tillförlitliga källor än Godmankliniken.

Man har konstaterat i både Danmark, Finland och Norge att 75 % är över 18 år. Man där alltid tand- och handledsröntgen vid misstanke om att flyktingen ljuger om sin ålder.

Det gör man inte i Sverige vilket källorna Expressen och SvD bekräftar. Även Migrationsverket bekräftar detta, man utförde 2014 83 stycken handleds- och tandröntgenundersökningar, samtidigt tog man emot 7049 sk ensamkommande flyktingbarn.

Med det i åtanke är ditt påstående att 0,5 % av alla ensamkommande flyktingbarn är äldre än 18 år skrattretande. Hur kan man ens vara så dum som du är? Du menar ju att i Danmark, Norge och Finland, ja där är 75 % äldre än 18 år, men i Sverige är flykting"barnen" magiskt ärliga, där är endast 0,5 % äldre än 18 år. Jag skrattar åt ditt idiotiska argument.
    Min källa är Migrationsverket. Glad
  • Solidaritet
    Anonym (?) skrev 2015-08-26 09:38:35 följande:
    Vet inte hur du räknar, men 44 av 930 är 5%, inte 0,5%.
    Det har visst blivit ett fel där.

5% istället för 75% då. Glad
  • Solidaritet
    Utili skrev 2015-08-26 09:18:35 följande:
    Jag ser att länkarna inte fungerar.

Foto på sk ensamkommande i Sverige, de här vill alltså solidarisk lägga tiotals miljarder kr på varje år ensamkommande_8.jpg

Foto på riktiga barn i Afghanistan, solidarisk tycker att Sverige ska sänka utlandsbiståndet som annars går till flickor som dessa, och istället satsa pengarna på sk ensamkommande flykting"barn" i Sverige. AP04100409751_940w.jpg
    Väldigt vad du jobbar med att förvrida fakta och andras åsikter. 

Jag ska försöka förklara de för dig.
    Vi kan inte styra över vilka barn som kommer till Sverige. 
    Situationen i landet barnen flyr ifrån styr vilka barn som kan ta sig hit. 

Bistånd är bra, vilket vi också ger. Men vi kan inte "hjälpa på plats" när skotten viner och bomberna faller.Vi kan inte hjälpa barn i krigszoner genom att skicka dem teddybjörnar och fleecefiltar. Då dör de.

Säger du att en del barns liv är mer värda än andra barns liv? 
  • Solidaritet
    Anonym (slut) skrev 2015-08-26 10:19:47 följande:

Då kan sjuklövern sluta skapa situationer där grupper ställs mot varandra.

Vi har redan värdens högsta skatter och dessa SKA räcka till våra behov och att hjälpa andra.
    Då så många som möjligt på plats om man ska tänka ur den humanitära aspekten.

Vi kan inte försämra våra egna villkor för då är vi inte i stånd att hjälpa nån.

Trams.
    Vi har alla möjligheter i världen att hjälpa dem som flyr från krig och förföljelse. 

Vi har inte världens högsta skatter. Det finns länder som har ett högre skattetryck. 
    www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/

"Hjälp på plats" för människor som befinner sig i en krigszon är en dödsdom. 

Men jag ser ditt resonemang, du vill inte försämra dina villkor ens en smula för att någon annan ska få överleva. Noterat. 

Eftersom du skriver det här anonymt är du antingen en användare i tråden som vill ha flera röster, eller en användare på FL som inte vill sammankopplas med ovanstående åsikter. 
  • Solidaritet
    AnnaMaria2552 skrev 2015-08-26 10:29:46 följande:
    ...men ett litet land vid polcirkeln, en gång rikt men nu ganska utarmat, kan inte heller rädda hela världen! Vi måste bort från det synsättet. Vi måste först och främst ta hand om våra egna så att alla som redan bor här får sina behov tillgodosedda (även t.ex. gamla människor, barn som inte klarar det sociala i skolan utan en elevassisten, begåvningshandikappade som inte klarar att sköta sitt hem utan en boendestödjare, unga flickor som skär sig och pratar om självmord...). Blir det sedan något över, så kan vi använda det till att hjälpa andra.

Och angående barn så vet du lika väl som jag att ytterst få av dem som kommer hit som "ensamkommande barn" är barn på riktigt. Däremot finns det ju riktiga barn i världen som vi skulle kunna hjälpa flera hundra av för samma belopp som ETT enda "barn" som kommer hit kostar. Mat, rent vatten, vätskeersättning, bakteriedödande medel, vaccinationer, läkarvård, barnmorskor, tak över huvudet, undervisning om barnavård och hygien till mammorna... och på längre sikt skolgång och yrkesutbildning.
    Utarmat?!

Va?

Jag är ledsen, men där slutar jag att läsa. 
  • Solidaritet
    Utili skrev 2015-08-26 10:35:11 följande:
    Med hjälp på plats menar man inte att man ska hjälpa personer där kriget finns, utan i närområdet. Menar du att flyktingar i t.ex. Jordanien kommer att dö för att de inte får PUT i Sverige?
    Länderna i närområdet tar emot absolut flest flyktingar. 

Du som står för åsikten att vi inte kan hjälpa alla borde väl förstå att de inte kan ta emot alla?
  • Solidaritet
    Utili skrev 2015-08-26 10:42:01 följande:
    Jag vågar i så fall påstå att om länderna i närområdet enligt dig tar emot merparten av alla flyktingar, så kan de också ta mot de "fåtal" som söker sig till Europa JA. Eller säger du egentligen att ja om t.ex. Jordanien tar emot 1 000 000 flyktingar, så kan de inte ta mot ytterligare ett par hundratusen? Jag skrattar åt din bristande logiska förmåga.

Europa kan finansiera flyktingmottagandet i närområdet om det är pengar allt handlar om. Det hade varit hundrafaldigat billigare än att ge dem PUT i Sverige, nu är det ju dock inte frågan om några stora krigszoner som ensamkommande flykting"barn" kommer ifrån. 2014 var de tre vanligaste länderna Somalia, Eritrea och Afghanistan, och där finns det endast fickor med konfliktzoner, inte regelrätt krig i hela landet.
    Om vi tar emot 100 000 borde vi enligt din logik inte ha några problem med att ta emot fler. 

Det vore väldigt trevligt om du kunde backa upp åtminstone en bråkdel av allt du häver ur dig med någon sorts fakta, och gärna fakta, inte artiklar i sensationspressen. 
  • Solidaritet
    Anonym (slut) skrev 2015-08-26 10:54:11 följande:

Hade, när Sverige var ett rikt välbärgat och stabilt land.

Okey då, vi har då "nästan" världens högsta skatter och får inget valuta för pengar idag.

Hjälp på plats då i närområden, för du säger mig väl inte att det är krig i hela världen bortsett från Tyskland och Sverige?
    Dom tar sig genom 15-20 länder för att ta sig hit, du kan inte mena att det är krig i alla länder dom passerar därmed så söker dom sig till svenska förmåner och bidrag, ingen annan förklaring passar in.

Vi har försämrat för oss till den graden att vi snart har inget kvar, inte ens ett land där invånare i många områden i Sverige nu påstår rakt av att det är deras detta är inte Sverige längre och inte ens polis har nån makt på plats.

Jag skriver anonymt av den enkla anledning att jag väljer nick efter ämne.
    Nu är "slut" som mest passande då eran av "humanitär stormakt" är över, slut, finito, over and out.

Nog är du slut alltid. 
  • Solidaritet
    AnnaMaria2552 skrev 2015-08-26 11:00:28 följande:
    Exakt. Jag önskar också att Solidaritet m.fl. kunde förklara varför de tar sig igenom 15-20 krigsfria länder för att ta sig just till Sverige. Om det nu är kriget de flyr ifrån och inte bidragssamhället de flyr TILL.

Flyktingsmugglarna håller mycket väl reda på villkoren för flyktingar i alla de olika länder som de erbjuder lejd till. Det är därför Danmark annonserar i Turkiet och på andra ställen i Mellanöstern, med budskap som "Om du kommer till Danmark ska du arbeta". Då slipper de att många flyktingar söker asyl där - de flesta väljer Sverige i stället för att slippa arbeta och få det bekvämt.
    Om du har fakta som visar på varför flyktingar kommer till Sverige är det absolut av intresse. 

Om det endast är dina egna förvirrade fantasier är de inte alls av intresse. 

Jag kan inte reda ut dina villfarelser eller tvångstankar. 
  • Solidaritet
    Anonym (slut) skrev 2015-08-26 11:26:05 följande

Vi måste tyvärr välja ut vem som ska få komma in i landet och bidra till samhället och vem som ska skickas bort för att dom skulle bara vara samhället till lass.

Av allt trams du skrivit är du äntligen ärligt med var du står. 

• Solidaritet
    Rixa skrev 2015-08-26 11:55:06 följande:
    Jag har inte längre något intresse i skolvärlden så det är inte jag som inte får ut det jag vill av välfärdssystemet utan först och främst svenska barn som släpar efter i undervisning. 

Jag hävdar fortfarande att du saknar verklighetsförankring. Många små orter har alltför stor andel invandrare som inte integreras i samhället. Invandrarbarn pratar inte svenska men sätts in i klasser efter ålder. De kräver massor av resurser som inte finns extra. Svenska barn får ge efter av de befintliga resurserna. Min kommun med 9 000 inv har halkat ner bland de 10 sämsta högstadieskolorna nu. Vi ligger med i toppen på procentuellt antal elever som inte klarat inträdeskrav till gymnasiet.

För egen del ska jag flytta hem till Sverige (bor utomlands) pga jobb och det finns inte en enda lgh att få tag på. Sex stora hyreshus är uthyrda till migrationsverket för asylsökande. Alla hyresvärdar hyr ut till dem pga att de får tredubbelt betalt + ersättning för skador.

Kriminalitet och våld har ökat. Jargong mot unga tjejer är bedrövlig från invandrarkillar. Det blir bråk när svenskar ungdomar reagerar och säger ifrån. Flera vettiga skötsamma ungdomar har anmälningar på sig och rättssamhället vägrar se bakomliggande orsak. De är inte intresserade av att få reda på att bråk startade ett halvår tidigare pga tjejer trakasserats. Ständiga villa/bil inbrott och stölder gör att folk flyr och säljer sina villor vilket gjort att huspriser stadigt går nedåt. 

Kompisar som bor på asylboende har väntat över 5 år på besked. De är förbannade på droghandeln som förekommer. Själva tar de helt avstånd mot droger men har fått erbjudande att sälja. De har inte pengar att leva för, bor otroligt trångt, får inte jobba och har snart inget annat val än att ge sig in i försäljning av droger. 

Finns mycket, mycket mer att säga i ämnet. Jag är inte emot invandring men kan som så många andra konstatera att det svenska systemet inte fungerar. Tyvärr är det alltför många politiker som inte fattar ett dugg utan svänger sig med statistik och vägrar lyssna.

Denna artikel hade kunnat varit skriven om min kommun. 

www.hd.se/lokalt/orkelljunga/2015/08/26/oro-och-fortvivlan-over-asylsituationen/  
    Våld och kriminalitet har inte ökat. Om du fortsätter att "hävda" det kanske du kan presentera fakta?

Ja, vi har bostadsbrist.

Ja, vi lever i ett patriarkalt samhälle och många kvinnor upplever sig sexistiskt behandlade. 

Intressant hur du försöker måla ut flyktingar som knarkförsäljare. Det går naturligtvis inte att kontrollera om du överhuvudtaget känner några flyktingar. 

Det är också intressant att du trots att du inte bor i Sverige anser dig ha mer verklighetsförankring i landet än vad jag har som bor här. Och du vet heller inte var i landet jag bor. Glad
  • Solidaritet
    Rixa skrev 2015-08-26 12:27:44 följande:
    Fel. NPM systemet infördes under 80-talet och alla regeringar har varit inblandade. Du borde läsa och fördjupa dig i de metoder och kostnadsmodeller som används. Klassiskt att politiker skyller på varandra istället för att fokusera på problemlösningar. Smutskastning och påståenden utan se sitt eget partis skuld i utveckling som pågått. En så länge har ni inte byggt upp någonting igen. Lätt att påstå men upp till bevis är något annat. 

Rekommenderar dig att läsa Maciej Zarembas artikelserie "Den olönsamma patienten". Allt han skriver om kan jag skriva under på är sanning för de som varit/är utsatta. Samt läsa på om NPM systemet som berört samtliga offentliga inrättningar som skola, polis, sjukvård mm. 
    Smutskastning och påståenden är det du som ägnar dig åt. Har du glömt det?
  • Solidaritet
    Rixa skrev 2015-08-26 13:46:20 följande:
    Varför inte som politiker försöka ta till dig upplevelser/synpunkter, bli intresserad o söka information istället för att ifrågasätta?

Färsk statistik/fakta ska myndigheter och kommuner tillhandahålla. Alltså borde det vara lätt för dig att hitta. Tyvärr gör de inte sitt jobb och presenterar något vilket gör att synpunkter grundas på självupplevda erfarenheter och även rykten. Jag målar inte ut flyktingar som knarkförsäljare. Jag berättade för dig kompisars situation och upplevelser. Själv har jag aldrig bott på asylboende men jag har haft söner som köpt droger där för att prova. Återigen... Varför ifrågasätta ist för att lyssna?

Jag bor utomlands pga rehabilitering som jag själv bekostat och inte fått i Sverige där läkare enades om att jag var tvungen att leva med 26% handikapp. Är nu efter 3 år frisk. Att jag bott här för rehabilitering innebär inte att jag inte varit i Sverige i min hemkommun och har brutit med barn och bekanta under tiden. Däremot växer jag inte in i utvecklingen utan ser stora skillnader varje gång jag kommer hem efter 6 månader.  

Jag är inte hemlig av mig och står för vad jag tycker så jag kan berätta att jag bor i Vingåker. Var bor du?

Här är den senaste tillgängliga statistiken från Vingåker. Skrevs en artikel i lokaltidningen för lite sen som visade på ännu större ökning. Men tidning är tidning och fakta är fakta.  www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Statistik/Sodermanland/Brottsstatistik/Anmalda_brott_i_Vingaker_1996-2008_100%20000.pdf
    Ett anonymt internetforum är inte rätt plats att ta till sig upplevelser eller synpunkter. 

Om du vill att politiker ska lyssna på dina åsikter är det bättre att göra det via mejl. Inte anonymt. 

Jag skulle också råda dig att vara saklig och försöka att inte skylla alla dina olyckor på invandrare eller flyktingar, eller knarklangare. Såvida det inte är SD du vänder dig till. 

Var jag bor delar jag inte med mig av. 

Lycka till. 
  • Solidaritet
    Mandel skrev 2015-08-26 14:23:23 följande:
    Fast varför ska de "svenska" barnen drabbas av mammans brist på ansvarstagande i preventivmedelsfrågan när flyktingbarnen uppenbarligen inte behöver drabbas av deras föräldrars uppenbara brist på ansvar eftersom de valt att skaffa barn i en oroshärd? Eller att flyktingbarnens föräldrar inte klarat av att ta hand om sina barn - preventivmedel?
    Var är skillnaden? Det är ju barn som drabbas i båda fallen, eller?
    Hur ser möjligheterna till preventivmedel ut i Syrien? Har du koll på det?
  • Solidaritet
    Mandel skrev 2015-08-26 14:39:07 följande:
    Nej, har du?
    Om det inte finns drösvis av preventivmedel så är man fråntagen ansvaret för de barn man producerar?
    Om det inte finns tillgång till preventivmedel, eller är tillåtet att använda dem, blir det ganska omöjligt att kontrollera reproduktionen. Jämfört med en familj i Sverige där vi själva har förmånen att bestämma hur många barn vi ska ha. 
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn