Rixa skrev 2015-08-26 11:55:06 följande:
Jag har inte längre något intresse i skolvärlden så det är inte jag som inte får ut det jag vill av välfärdssystemet utan först och främst svenska barn som släpar efter i undervisning.
Jag hävdar fortfarande att du saknar verklighetsförankring. Många små orter har alltför stor andel invandrare som inte integreras i samhället. Invandrarbarn pratar inte svenska men sätts in i klasser efter ålder. De kräver massor av resurser som inte finns extra. Svenska barn får ge efter av de befintliga resurserna. Min kommun med 9 000 inv har halkat ner bland de 10 sämsta högstadieskolorna nu. Vi ligger med i toppen på procentuellt antal elever som inte klarat inträdeskrav till gymnasiet.
För egen del ska jag flytta hem till Sverige (bor utomlands) pga jobb och det finns inte en enda lgh att få tag på. Sex stora hyreshus är uthyrda till migrationsverket för asylsökande. Alla hyresvärdar hyr ut till dem pga att de får tredubbelt betalt + ersättning för skador.
Kriminalitet och våld har ökat. Jargong mot unga tjejer är bedrövlig från invandrarkillar. Det blir bråk när svenskar ungdomar reagerar och säger ifrån. Flera vettiga skötsamma ungdomar har anmälningar på sig och rättssamhället vägrar se bakomliggande orsak. De är inte intresserade av att få reda på att bråk startade ett halvår tidigare pga tjejer trakasserats. Ständiga villa/bil inbrott och stölder gör att folk flyr och säljer sina villor vilket gjort att huspriser stadigt går nedåt.
Kompisar som bor på asylboende har väntat över 5 år på besked. De är förbannade på droghandeln som förekommer. Själva tar de helt avstånd mot droger men har fått erbjudande att sälja. De har inte pengar att leva för, bor otroligt trångt, får inte jobba och har snart inget annat val än att ge sig in i försäljning av droger.
Finns mycket, mycket mer att säga i ämnet. Jag är inte emot invandring men kan som så många andra konstatera att det svenska systemet inte fungerar. Tyvärr är det alltför många politiker som inte fattar ett dugg utan svänger sig med statistik och vägrar lyssna.
Denna artikel hade kunnat varit skriven om min kommun.
www.hd.se/lokalt/orkelljunga/2015/08/26/oro-och-fortvivlan-over-asylsituationen/ Våld och kriminalitet har inte ökat. Om du fortsätter att "hävda" det kanske du kan presentera fakta?
Ja, vi har bostadsbrist.
Ja, vi lever i ett patriarkalt samhälle och många kvinnor upplever sig sexistiskt behandlade.
Intressant hur du försöker måla ut flyktingar som knarkförsäljare. Det går naturligtvis inte att kontrollera om du överhuvudtaget känner några flyktingar.
Det är också intressant att du trots att du inte bor i Sverige anser dig ha mer verklighetsförankring i landet än vad jag har som bor här. Och du vet heller inte var i landet jag bor.