Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Ensamkommande kontra fattiga barn

Sen när är semester utomlands en mänsklig rättighet?!

Herrgud.. ovanligt att ni vill ställa grupper mot varandra. Jisses...

• Anonym (Anna)
    Gert skrev 2015-08-24 19:32:23 följande:

Ja, det kan man undra. Jag undrar också varför flyktingar från till exempel Somalia åker på semester till sitt hemland.

Du undrar? Men du tycker semester är en mänsklig rättighet?? Konstigt att inte EU har med det i barnkonventionen va?

Ja har dom råd att hälsa på i sina hemländer så varsågod! Inte betalar svenska staten en sådan resa iaf.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (SA) skrev 2015-08-24 19:44:07 följande:

Just Somalia vet jag inte, men Syrien och Irak - Nah, inte direkt. 

Du kan få ihop det genom att t.ex sälja din bil, sälja ditt rum (dvs möblerna) och liknande. Många lånar även av andra släktingar/vänner.

Och man är knappast rik för att man hade en bil, möbler och mobil i hemlandet. 

Sånt är även vanligt i andra delar av världen vettu. 

Håller med, och det är inte så mycket i Somalia eller Etiopien heller..
  • Anonym (Anna)
    Gert skrev 2015-08-24 20:24:16 följande:

Du vet väl att "svenska" IS-krigare åker hem till Sverige för att vila upp sig och få svensk sjukvård och sen åker de tillbaka till sin mördarsemester i Syrien. Säger du varsågod till dem också?

Du svarar inte på mina frågor och byter helt plötsligt ämne. Hur ska man diskutera med dig tro? Nu diskuterade vi ej IS! Typiskt sd-retorik när ni ej kan diskutera era uttalanden mer än att slänga ur er en massa tyckanden. Ser dig överallt på familjeliv aldrig kan du föra en diskussion och hålla dig till ämnet!
  • Anonym (Anna)
    hej10 skrev 2015-08-24 22:17:33 följande:

När har flyktingar åkt på semester till sitt hemland?

Du vet att man inte bara är flykting för att man flyr från krig va? ( och att krigsdrabbade länder oftast blir fredliga igen ) Sen har vi Politiska flyktingar t.ex. Jag vet flera som åkt på semester hem när de ansett det tryggt, några med skyddat namn. Men så långt orkar väl du inte tänka tydligen...
  • Anonym (Anna)
    hej10 skrev 2015-08-24 23:30:12 följande:

Vi pratar framför allt om ensamkommande flyktingbarn i den här tråden(?) 15 åringar tillexempel som söker sig till Sverige för ett bättr liv(?) för att det är krig, förtrycka eller något annat i sitt hemland som gör att de lämnar sin familj bakom sig. Åker de tillbaka till sitt hemland? Det har jag aldrig hört om.

Umgås du med någon som inte är född i Sverige då undrar jag? Känns som du lever i en bubbla...
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn