• Gert

Ensamkommande kontra fattiga barn

Anonym (Vänster) skrev 2015-08-24 19:24:30 följande:

Alltså, för det första förstår jag inte behovet att alltid sätta två utsatta grupper mot varandra. Varför är det kostnaden för ensamkommande flyktingbarn som gör att mamman inte kan åka på semester? Varför är det inte alla skatteplanerande riskkapitalbolag som tar svenska skattepengar och sätter dem i skatteparadis?

Sen, trots att jag är vänster så vill jag ändå hävda individens egna ansvar. Har man rätt att åka på semester om man jobbar deltid och har många barn att försörja? Är det staten som ska betala den resan? Vad har föräldrarna för ansvar?

Dessutom, det ensamkommande flyktingbarnen har ingenting. Det svenska barnets fattigdom är ju väldigt relativt om man jämför med ett barn som inte ens har sina föräldrar med sig.

Varför sätter vänstermänniskor ALLTID utsatta grupper mot riskkapitalbolag?

De ensamkommande barnen har visst någonting. Eller tror du att de har tagit sig genom Europa gratis? Det var en somalisk ungdom i Agenda som hade kommit till Sverige och han sa att det är normalt att betala människosmugglare 30.000 kr.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Anonym (Anna) skrev 2015-08-24 19:29:17 följande:

Sen när är semester utomlands en mänsklig rättighet?!

Herrgud.. ovanligt att ni vill ställa grupper mot varandra. Jisses...

Ja, det kan man undra. Jag undrar också varför flyktingar från till exempel Somalia åker på semester till sitt hemland.
    Give ´em Hell!
  • Gert
    Anonym (SA) skrev 2015-08-24 19:34:48 följande:
    På vilket sätt är det konstigt att ha 30.000 kr? Det är ju nästan ingenting, väldigt lätt att få ihop det om man säljer det mesta man har snabbt för att kunna lämna landet.

Du får det att låta som om man badar i pengar för att man har 30.000 kr..
    30.000 kr räknas väl som ingenting i Sverige men i Somalia gör det nog det.
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Ensamkommande kontra fattiga barn