• Anonym (PCO och barnlös)

Hjälp mig bli gravid

Hej, 

Jag blev för några år sedan diagnosticerad med PCO, men har genom användning av naturlig progesteronkräm och lågkolhydratskost gått från kaosartat kropp till regelbunden mens, färre akneutbrott och positiva ägglossningstester nästan varje månad (testade även innan vi ville bli gravida för att få mer koll på min kropp och se resultaten av behandlingen med progesteronkrämen). Jag har inte ätit p-piller på snart ett år eftersom jag inte vill stoppa i mig sådant längre, och min gynekolog var negativ till att jag tog den här vägen (slutade med p-piller och började med progesteronkräm).

Min sambo och jag vill nu väldigt gärna ha barn och jag skulle vilja ha era bästa tips på hur man optimerar chanserna till att bli gravid och behålla barnet med tanke på att min kropp inte har varit helt stabil, och troligen ännu inte är det heller.

Jag tänker alltså på saker som att äta rosenrot, folsyra, vilken dag efter positivt ägglossningstest är man som mest fertil, ja alla tips tas emot. Vad har hjälpt er?

Kan väl säga att jag ligger på nivån där jag tror på alternativa och "naturliga" lösningar, som naturliga preparat, men tips som att jag ska stå på huvudet, knyta händerna bakom nacken och räkna till tio undanbedes ;)

Hoppas ni kan och vill hjälpa mig.

• Svar på tråden Hjälp mig bli gravid
  • Anonym (Hmmm...)

Efter att ha provat "allt" som finns i 9 år kan jag lugnt säga att nog inget funkar om man verkligen har svårt att bli gravid. Folsyra hjälper ingalunda,det är till för att minska risken för fosterskador. Munkpeppar är det enda jag verkligen kan rekommendera. Det gav mig tydligare äl i alla fall. Gravid blir du äl-dagen, men sexa även före positivt äl-test så sperman är färskt och spermierna finns där före ägget. Ge det några månader till och sök sen hjälp. Ingen mening slösa tid om det inte går.

Anonym (Hmmm...) skrev 2015-08-24 13:54:28 följande:

Efter att ha provat "allt" som finns i 9 år kan jag lugnt säga att nog inget funkar om man verkligen har svårt att bli gravid. Folsyra hjälper ingalunda,det är till för att minska risken för fosterskador. Munkpeppar är det enda jag verkligen kan rekommendera. Det gav mig tydligare äl i alla fall. Gravid blir du äl-dagen, men sexa även före positivt äl-test så sperman är färskt och spermierna finns där före ägget. Ge det några månader till och sök sen hjälp. Ingen mening slösa tid om det inte går.

Munkpeppar ja, det har jag hört om men glömt namnet på. Tack för det! Vad åt du för någon? Tänker märke och så. Ska man äta det de två veckorna innan ÄL eller hela tiden?

Ja när jag fick diagnosen sa gynekologen att jag kunde återkomma för att få hjälp efter sex månader istället för ett år som annars gäller. Men fram till dess vill jag verkligen göra allt för att maximera chanserna (inget riskabelt så klart). 

• Anonym (Hmmm...)

Den hette väl bara  Vitex agnuscastus -köpt på nätet. 1000 mg per dag fram tills äl. Alltid värt testa några gånger.

• SarahJ

Jag har inte pco men har många ma i bagaget. Då jag blev gravid med dottern så åt jag bidrottninggelé från mensens första dag till äl.

Nu är jag gravid i v 6 och åt igen bidrottninggelé. Får dock se om det går vägen. Äter även gulkroppshormon som jag fått utskrivet. Det ska jag äta till v 9.

Lycka till!

Anonym (Hmmm...) skrev 2015-08-24 16:21:10 följande:

Den hette väl bara  Vitex agnuscastus -köpt på nätet. 1000 mg per dag fram tills äl. Alltid värt testa några gånger.

SarahJ skrev 2015-08-24 16:27:09 följande:

Jag har inte pco men har många ma i bagaget. Då jag blev gravid med dottern så åt jag bidrottninggelé från mensens första dag till äl.

Nu är jag gravid i v 6 och åt igen bidrottninggelé. Får dock se om det går vägen. Äter även gulkroppshormon som jag fått utskrivet. Det ska jag äta till v 9.

Lycka till!

Tack så mycket för era svar. Både munkpeppar och bidrottninggelé är något jag hört talas om, men sedan inte reflekterat mer över. Ska definitivt titta närmare på det och se hur de fungerar tillsammans med progesteronkrämen.

Jag uppskattar verkligen er hjälp!

• SarahJ
    Marre22 skrev 2015-08-24 17:50:10 följande:

Vilket gulkroppshormon äter du?

Är det mig som frågan är riktad till så äter jag Lugesteron 100 mg på morgonen och 200 mg på kvällen. =)

Hej igen, 

Tänkte bara komma med en liten uppdatering om vad jag nu gör eftersom det kanske är intressant för någon annan hittar hit.

Jag gick till en lokal hälsokost som ägs av en man med väldigt lång erfarenhet inom det alternativa. Jag sa som det var, att jag har PCO och använder progesteron, och undrade om det finns något jag kan göra för att öka mina chanser att bli gravid. Han förelog E-vitamin, zink och något som heter Mangan Plus.

Vitamin E ska påverka både lusten och förmågan att bli gravid.

Zinkbrist kan orsaka kromosomförändringar hos båda könen, vilket leder till minskad fertilitet och ökad risk för missfall. Det är nödvändigt för att kroppen på ett effektivt sätt ska kunna utnyttja de reproduktiva hormonerna östrogen och progesteron.

Jag kommer inte riktigt ihåg varför Mangan Plus var bra för graviditet, men däremot var det bland annat bra för blodsockret. Jag ger det en chans helt enkelt.

Han sa att han gett den här rekommendationen till andra före mig, och flera av dem hade återkommit och sagt att de blivit gravida. En snabb googling från min sida gör mig också förhoppningsfull, då både vitamin E och zink verkar rekommenderas både här och där. Så nu kör vi =)

Svar på tråden Hjälp mig bli gravid