Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

BF maj 2016

Perand21 skrev 2015-09-13 15:44:08 följande:

Jag har ätit Apotekets folsyra i snart två månader. Väntar också mitt första barn, allt känns väldigt spännande men vågar inte riktigt tro på det än... Funderar på när man ska ringa MVC, är i vecka 5 bara. När tycker ni man ska ringa?

Jag ringde dit direkt. Var på inskrivning i torsdags, var då i v. 5+6, och gjorde ultraljud i fredags. Ring nu om du vill, eller vänta om du vill, allt är ju frivilligt! Väntar man första barnet brukar man få komma på ett hälsosamtal ganska tidigt, innan inskrivning, då man får information om sånt som kan va bra att veta när man är gravid (lite kost och alkohol och sånt typ). Jag väntar dock andra barnet men bad om att få komma tidigt då jag ville se stället och hälsa på barnmorskorna osv (då jag inte alls är nöjd med min förra mvc så ville va mer säker denna gång)
  • Sajocawa

Vet knappt om jag hunnit berätta att jag var på ultraljud i fredags? Gjorde alltså vanligt ultraljud, inte vul som jag först trodde vi skulle göra. (Vi bokade dagen innan när jag var på inskrivning så blev lite hastigt).
    Var då i 6+0. Fick se min lilla "bebis" som var 2,8 mm "lång", vi kunde däremot inte se att hjärtat hade börjat slå då det är lite tidigt men allt såg bra ut i alla fall, ja man kan ju inte se så mycket så tidigt men allt var liksom i helt rätt fas, fick ny tid till ultraljud om några veckor!

• Sajocawa
    Snorkfraken91 skrev 2015-09-14 08:14:07 följande:

Åh tjejer, jag blir så orolig. Tog ett test idag igen så vips var det svagare än gårdagens. Är rädd att det är ett MF på gång... Annars mår jag illa och har ömma bröst, det har inte försvunnit. Men har hört att det kan bli så ifall det är ett missfall... Vad säger ni?

Någon som har erfarenhet av det här? Är jätteledsen och orolig.

Men du, nu ska jag lugna dig lite.
    Anledningen till att man ska kissa på morgonen är för att hormonnivån är som mest koncentrerad då, men tänk om du tog testet liiiite tidigare idag än igår, eller det gick färre timmar från att du senast kissade, eller att du drack olika de olika dagarna, allt det kan göra att hormonnivån är olika koncentrerad i kisset... Du ska nog inte jämföra dagar direkt efter varandra på det sättet. Du behöver nog inte oroa dig förrän om det är så att du testar igen nästa vecka och att den DÅ är svagare för då betyder det nog att hormonnivåerna inte stiger som de ska, då kan du kontakta din barnmorska så hon får ta prover..
  • Sajocawa
    Novembersmile skrev 2015-09-19 09:00:52 följande:

Här verkar det som att det lyckliga slutar.. :'( börjat blöda och har mensvärk :( v. 5+6 idag . Blöder inte så mycket men tillräckligt för att jag tror det är missfall :'( känns förjävligt !

Åh nej! Så ska det inte bli ju! Men du, många blöder under graviditeten utan att det är farligt... Har du känt någon smärta? Be om att få komma in och kolla! <3
  • Sajocawa
    Granskog skrev 2015-09-21 08:04:09 följande:

Hej! Jag måste hoppa in i tråden nu fast jag inte är säker på att jag är gravid. Hade ÄL nångång mellan 8-10.9 och efter det har jag haft klara grav.symptom. Jag väntar och väntar på att jag ska få ta test! Har haft långsam matsmältning, förstoppning, dov mensvärk nästan varje dag och nu senaste dagarna har jag även börjat känna av i korsryggen. Dessutom har min hy i ansiktet blivit otroligt fet och jobbig och jag får lätt kräkreflexer av saker ja inte reagerat på förut?? När fick ni de första symptomen? Och när tog ni test?? Räknade ut att OM jag är gravid (vilket jag vill tro efter hur jag mår) så kommer det bebis någon av sista dagarna i maj 2016 (eventuellt början av juni)

Spännande... Jag vet inte om jag fick direkt synptom, snarare sånt som skulle kunna tolkas som graviditet (när man letar under varje sten efter tecken) men sånt som egentligen också kan tyda på en icke-graviditet. Jag testade på äl+9 så tycker du borde kunna ta ett test. När har du BIM?
  • Sajocawa
    grebdinl skrev 2015-09-22 12:07:33 följande:

Jag har läst och hoppat fram och tillbaka i er tråd och bestämde mig för att göra ett inlägg. Jag plussade imorse och är nog fortfarande lite chockad! Det är inget som vi planerat och massor av tankar snurrar i skallen. Det är första barnet och något vi pratat om att vänta med då vi har en långresa bokad i april. Hur göra med den? Hur berätta för gubben? Så många tankar som cirkulerar! Senaste mensens första dag var 13 augusti och har försökt räkna ut och kommit fram till att jag kan vara i vecka 6, stämmer det? Jag tog ett test då jag insåg att mensen uteblivit + att bröstvårtorna är otroligt ömma. Jag fick ett plus med en gång, jag kan fortfarande inte riktigt ta in det!

Att resa så sent är ingen bra idé, många flygbolag har en gräns på 32-34 veckor (och det gäller ju såklart hemresan). Vilket flygbolag åker ni med? Oavsett vad så hade jag själv inte valt att åka efter vecka 30 ens. För det första börjar det bli väldigt tungt då, många blir väldigt trötta igen, sen den värmen dessutom. Jag var höggravid förra sommaren, den rekordvarmaste sommaren på flera år, och jag säger bara ALDRIG IGEN. Det var så vidrigt att gå runt höggravid i den värmen. Sen vet man aldrig vad som kan hända efter vecka 30. Från vecka 37 är det heller inte ovanligt att föda (det är bara fram till vecka 37 som det räknas som för tidigt född). Jag var i Thailand runt vecka 20 förra graviditeten och det var faktiskt okej, trots att jag blev otroligt känslig mot solen och så var det precis när jag inte längre kunde ligga bekvämt på mage så det var sådär kul att ligga och sola, och så blev det väldigt många onödiga taxiresor för att jag snabbt blev trött. Men som sagt, det var ändå helt okej att åka den tidpunkten i graviditeten. Den här graviditeten kommer vi vara bortresta mellan v 15-20 och det känns alldeles lagom. Kan ni försöka lägga resan tidigare?
  • Sajocawa
    Anonym (trea?!?!) skrev 2015-09-22 19:00:58 följande:

Hej! Jag har blivit oplanerat gravid. Jag plussade den 2 september, den 6 tog jag ett digitalt test som visade 1-2 och några dagar senare ett som visade 2-3. Jag har ingen aning om när jag hade mens senast, i somras nån gång. Det var första mensen sedan vårt andra barn som föddes oktober förra året. Vi har bara använt oss av avbrutet samlag som skydd (?!), och ja, nu vet jag att det inte är en säker metod, fast den fungerat alla år tidigare. Är lite chockad fortfarande men har fått tid till barnmorskan nästa vecka så jag kan lämna urinprov. Jag skulle tro att bf borde bli i mitten på maj. Än så länge har jag inte känt några symptom och därför känns det inte som på riktigt än. Vi är liksom är lite smygförtjusta jag och mannen men vi pratar inte högt om det än. Det är så tidigt också så det är ju inte helt säkert. Känner mig kluven. Grattis till alla er andra som är gravida!

Grattis! Den 24 augusti fick jag 1-2 veckor på testet , och 31 augusti fick jag 2-3 veckor på testet. Jag har bf 7 maj (och vet exakt när jag hade ägglossning då jag kört med temp-metoden) så kan tänka mig att du har bf 1,5 vecka senare eller nåt :)
  • Sajocawa
    Cherryay skrev 2015-09-22 20:17:50 följande:
    Snabb fråga, inte alls viktigt iofs men ändå, hur kan du vara i v 4+6 om bf är 26 maj? Jag har bf 25 maj och är i v 4+5, bara därför jag undrar...
    Natural Cycles räknar annorlunda än andra uträkningar.. Enligt vem/vad är du i v 4+5? Går du in på någon annan hemsida kan du säkert också få upp att du är både i 4+4 och 4+6. Kanske blir missvisande när det är olika överallt så man inte vet vilken man ska lita på, men jag anser att NC borde va säkrast att lita på då den vet exakt när ägglossning skedde. Jag blev också gravid med NC :)
  • Sajocawa
    missmissis skrev 2015-09-23 06:26:26 följande:

Ursäkta, men NC? Vad är det? :)

Natural Cycles
  • Sajocawa
    Hajarna skrev 2015-09-22 22:34:03 följande:

Hej på er :) är också gravid och har BF i maj Om allt går som de ska :) har ni berättat för många?

Vi berättade för familj i vecka 6 redan. Sen har jag berättat för några vänner också. känner inget behov av att ringa upp alla jag känner för att berätta, men håller det inte hemligt för de jag träffar :) slutar det illa så gör det och då kommer mina vänner bars förstå varför jag blir ledsen en stund, hellre det än att man ska dölja att man nånsin var gravid. :)
Svar på tråden BF maj 2016