Rara Klara skrev 2015-09-07 11:41:57 följande:
Träning å sånt!
Hej allesammans! Innan jag var gravid tränade jag på gym varannan dag och cykla till jobbet ( 10 km enkel väg) och så sprang jag inbland...5 km. Men efter att jag plussade har jag inte riktigt vågat förrän igår. Jag har alltså i flera veckor gjort egentligen ingenting, i rädsla att det något ska bli tok. Men så igår var jag på gymmet, och promenerade därefter men mig man. En riktigt härlig långpromenad i regnet. Och idag vågade jag cykla till jobbet. Och vet ni, det känns mycket bättre. Jag känner mig starkare, piggare och känner en bättre kontroll på min kropp. Är så glad att jag våga igen. Jag cyklar dock sittandes, för det ska visst inte va så bra att stå upp och cykla.
Är glad för det lilla- och det har för så mycket positivt med sig! Hur tränar ni?
Trevlig måndag
Hej!
Innan jag fick reda på att jag är gravid tränade jag styrketräning på gym 5 gånger i veckan och cardio ca 2 + promenader med hunden 2 gånger om dagen. När jag sen fick känningar blev jag inte rädd, men jag hade lite ont så jag ville inte träna därför. Nu tränar jag styrka hemma 3 gånger i veckan + går/cyklar med hunden (jakten börjar ju snart), men jag hade hellre varit på gymmet. Tyvärr luktar det starkt av gummi där (det är ett hemmagym som mina svågrar har byggt med gummimatta på golvet) och det vill jag inte utsätta det som är i magen för. Är själv doftöverkänslig. Jag saknar gymmet jättemycket, speciellt marklyften som är svåra att göra hemma men ska försöka göra lite sånt utomhus istället.
Att röra på sig/träna under en graviditet är väl bland det bästa man kan göra.
Fast med måtta och anpassa sig förstås.