KEPTAK skrev 2016-02-03 13:14:42 följande:
Det är så kul att börja tänka på vad man ska köpa till bebisen. Vi köpte barnvagn för 1,5 vecka sen. Vi valde en begagnad då vi ska flytta ut på landet (lervägar och maskiner) och inte vill ha en ny vagn som vi känner att vi behöver vara rädda om. Vi gav 2000 för den inklusive regnskydd, åkpåse, liggdel och sittdel. Det är en Emmaljunga city cross, använd till ett barn och ser ut som ny, även däcken.
I helgen fick vi veta att blivande farfar (också första barnbarn) ville köpa en vagn, men det är ju för sent så han får köpa ett babyskydd istället. Och blivande morfar ska köpa bärsele. Skönt att ha andra som vill köpa saker så man slipper alla kostnader. Första barnet behöver ju mycket.
Jag tycker också det går långsamt nu men det är så spännande! På söndag blir det en tripp till Gekås, Ullared för att handla massa bebissaker.
I vecka 26+0 hade jag gått upp 14,1 kg och det känns mycket tycker jag när man läser om andra. Men jag gick ner 25 kg innan jag blev gravid och som många säger är det lätt att gå upp igen efter att man har gått ner och det märker jag. Jag måste äta mer för att få i mig det vi behöver och jag kan inte träna lika mycket. Men det är inget jag mår dåligt av bara det inte går helt överstyr. Jag försöker äta nyttigt, jag vet vad bra mat, och röra på mig så jag gör vad jag kan.
Fruktsocker är som vanligt socker men det blir inte de mängderna när man äter frukt (om man inte dricker den) samtidigt som frukt innehåller massa vitaminer, så det ska du inte tänka på. Men äter du massvis kanske du ska fundera på att byta ut något till grönsaker.
Smart och köpa en begagnad då faktiskt, så man slipper oroa sig för lerfläckar m.m.
Kul med en tripp och köpa babysaker!! Så svårt bara efteråt, jag vill öppna och titta och pilla med alla grejor medan maken säger att det kommer hinna bli dammigt dom ca 12 veckorna som är kvar så jag bör vänta
Men detta måste ju vara bland de härligaste i-lands problemen man kan ha, haha.
Ja, men så länge all vikt verkar gått till magen är det väl mer ok att gå upp 14kg i vikt? Jag känner som du att 14kg är mycket, men när jag tittar i spegeln så är det enbart mage och bröst som blivit större (jag har haft samma storlek i kläder sedan dag 1, det är bara magen som nu behöver få plats i kläderna). Jag tror det är därför barnmorskan inte bett om att väga mig heller eller pratat om vikten med mig? Jag får hoppas det. Mina tre gravid kompisar har alla gått upp mer än vad jag har och då har två av dom varit smala från början så jag hoppas det är ok. Men som du säger när man läser på nätet verkar det ju himla mycket :o
SJLN skrev 2016-02-03 12:31:59 följande:
Vi har köpt ett paket med chassi, sittdel, liggdel, babyskydd och bas för 6800 tror jag det var. Brio smile :) men min mormor envisas med att hon vill betala det så det blir väl gratis i slutändan.
Jag är i vecka 23+4 och har gått upp 4 kilo ungefär. Men jag vägde lite för mycket sedan innan också
Visst är det skönt med mor och far föräldrar som vill hjälpa till
Skönt att gå upp så lite ändå! Stor skillnad mor mig :) Hoppas jag inte måste föda ut en väldigt stor bebis bara.
Mysigt att ni andra har syskonvagnar :) I vilken ålder ska dom va för att det ska räcka med sån där ståbräda på vagnen?
Jag bor också i Söderort Sthlm :) men ingen FB här.