Inlägg från: Planritning |Visa alla inlägg
  • Planritning

BF maj 2016

Hallåhallå!! Jag hoppar gärna in här och pratar av mig och lyssnar på er andra nu när vi inte berättat för någon annan och allt är så nytt! Detta är första gången jag lyckats blivit gravid (men det skedde naturligt ändå) och det tog en lååång tid tills att det hände! Vi firade nyligen 10år tillsammans så detta var den mest underbara gåva man kunde få!! Jag har tempat och enligt ÄL är jag beräknad till 2 maj :)
    Ska läsa igenom tråden ikväll. Grattis kramar till er!!

• Planritning
    Tallbarr12 skrev 2015-08-25 16:30:41 följande:
    Grattis! Jag och min man firar 10 år tillsammans imorrn smile1.gif
    Vad roligt!!!! Grattis till det med då :D det skiljer inte länge mellan våra "due dates" heller :D men det är ju fortfarande så tidigt på maj än så länge så vi är ju alla väldigt nära :)

Jag fick "Gravid 2-3" igår när jag testade. Igår var det ÄL+14 för mig. Så nu är jag alltså i vecka 5, är överlycklig!! Vi har bokat inskrivning med, hos Mama Mia :) var går ni andra?
    Vad kul att se hur ni berättade för era män :) Maken min har alltid velat att vi gör resan ihop så på morgonen på ÄL+11 så sa jag bara att jag gör ett test nu och han sa ok. Han verkade dock inte tro det var något då jag var tvungen att springa ner till honom för att visa testet! Vi har gjort flera test därefter :)
  • Planritning

Föresten Tallbarr vi hade också försökt väldigt länge innan något hände :) (hade till och med typ gett upp) så jag kan ju förstå din glädje extra mycket ;)

• Planritning

Det gör jag med Tallbarr12 :)
    Grattis Cissi!!

Vill också berätta för alla! Men maken vill att vi väntar till ultraljudet, vilket jag också ville från början. Men nu vill man bara skrika ut det :D men jag ska hålla mig.

• Planritning

Jag hänger också kvar här :)
    Vilka veckor är ni i nu? Jag är 4v+3 :) Tycker dock det är rörigt att man kan få två olika beräknade bf på olika sidor... Kan inte vänta till inskrivning :D

• Planritning

Det är verkligen inte lätt det här med veckor och datum Flört. Åh jag är också trött! Brukar alltid va öm i brösten mellan ÄL och mens men nu går det upp och ner ibland känsligt ibland inte.

Föresten Sajocawa, jag tror Cissi2801 måste mena sedan ÄL?

• Planritning
    Brinkly skrev 2015-08-27 22:14:57 följande:
    Hej Cissi, har du gjort ett graviditetstest? V 3 låter tidigt. Man räknar från senaste mensens första dag.

Om du vet att du är gravid är molande värk normalt och det kan även brun flytning vara. Bara att vänta och hoppas det försvinner. Om inte gå till mvc om du oroar dig.

Lycka till!
    Hej Cissi :) du har lagt upp ett Clearblue digital som sa att du va 1-2 veckor. Alltså var du då i själva verket 3-4 veckor eftersom man räknar från mensens sista dag (detta står även i paketet). Det är nog därför det blivit missförstånd :)
  • Planritning
    Meliaz skrev 2015-09-01 07:58:41 följande:

Hej! Jag hoppar in här =) Plussade förra veckan och är nu (enligt uträkning här på familjeliv) i v. 6 och bf är 2 maj. Väntar nu 3:e lilla plutten =)

Välkommen :)
  • Planritning
    Tallbarr12 skrev 2015-09-02 17:29:47 följande:
    Det är troligtvis bara ligamenten som stramar lite! Mina hugger till rejält vid snabba rörelser.
    Håller med. Precis samma här.
  • Planritning

Jag har inte haft så mkt symptom (lite mer kissnödig och lite tröttare bara) men inatt började jag få yrsel och hade det även idag. Har ni några tips mot det? Äta långsamma kolhydrater kanske (ifall det är blodsockret)? Ska resa med jobbet nästa vecka och vill inte gå runt där och vara yr...

• Planritning

Vad kul med alla KUB som gått bra. Vårt gick också bra. Men blev flyttade från 1maj till 28 april så jag kan ju inte tillhöra denna grupp mer egentligen :D 

• Planritning
    Alice i Underlandet skrev 2015-11-05 20:18:03 följande:
    Den lilla rackarn vill nog gärna bli en maj-bebis o stannar kvar ett par dagar extra.
    Det hoppas vi :D 
    Nästa RUL för oss allaSkrattande
  • Planritning

Hej tjejer.
    Hur går det med graviditeterna?

Jag tempade förut och enligt tempen så haar jag BF 2maj. På vårt tidiga ultraljud i vecka 7 fick vi ett datum på 1maj och det var ju ingen större skillnad så inget jag tänkte på. Men på KUBen fick jag ett datum på 28april, vilket är 4dagar tidigare än vad ÄL visar. I början tänkte jag bara; bra bevis på att bebisen växer så det knakar :) men nu undrar jag vilket datum som stämmer och hur det kommer sig att bebis verkar ha vuxit snabbare än vanligt? Kan det vara farligt eller bara bra(inget att oroa sig för)? Vi har RUL om ca 1 vecka då får jag se om BF ändras igen och om bebisen mår bra (vilket det känns som och bebisen sparkar lite då och då <3).

• Planritning
    SJLN skrev 2015-11-19 16:15:33 följande:
    Jag tror inte att det är något att oroa sig över jag frågade en läkare på Gyn angående embryots storlek i tidig graviditet och han sa att alla är exakt lika stora så länge de bara får sin näring från gulesäcken, men när moderkakan börjar ta över så blir det naturliga storleksdkillnader på fostren. KUB görs väl runt vecka 12-13? Och då har moderkakan tagit över helt, tror jag.
    Tack snälla. Vad känslorna går upp och ner hela tiden! Jag har alltid lyckats ha is i magen fram till typ en vecka innan ultraljuden då blir jag lite galen känns det som, haha. Har 10 dagar kvar, hur ska jag orka med att vara galen...?
  • Planritning

Hej gravidkompisar!

Länge sedan jag skrev här nu :) Ser att ni pratar vagnar m.m. superroligt! Vi köpte (fick pengar av bebis farmor) en bugaboo Cameleon 3, jag hade köpt ett limited edition tyg till innan själv :) Får man fråga hur mycket ni lagt ner på era vagnar? Här har man haft sådan tur så bebis mormor (det är hennes första barnbarn som hon längtat efter) köpt bilstol och skötväska och häromdagen ville farmor med och shoppa babygrejor som hon ville betala för(!). Så vi har ganska mycket redo redan som står och väntar i bebisens rum.

Jag tycker tiden går för långsamt nu! Det är fortfarande nästan 3 månader kvar för mig. Vad gör ni för att få tiden att gå fortare?

Får man fråga hur mycket ni gått upp i vikt? Jag har redan gått upp ca 14kg i v28 allt som allt :( Jag var dock smal innan men barnmorskan sa i början att jag inte borde gå upp mer än ca 16 kg sammanlagt och det verkar jag ju inte kunna hålla. Jag har ätit mycket frukt, gör ni det med? Tänker om fruktsocker är lika farligt som vanligt socker?

• Planritning
    KEPTAK skrev 2016-02-03 13:14:42 följande:
    Det är så kul att börja tänka på vad man ska köpa till bebisen. Vi köpte barnvagn för 1,5 vecka sen. Vi valde en begagnad då vi ska flytta ut på landet (lervägar och maskiner) och inte vill ha en ny vagn som vi känner att vi behöver vara rädda om. Vi gav 2000 för den inklusive regnskydd, åkpåse, liggdel och sittdel. Det är en Emmaljunga city cross, använd till ett barn och ser ut som ny, även däcken.

I helgen fick vi veta att blivande farfar (också första barnbarn) ville köpa en vagn, men det är ju för sent så han får köpa ett babyskydd istället. Och blivande morfar ska köpa bärsele. Skönt att ha andra som vill köpa saker så man slipper alla kostnader. Första barnet behöver ju mycket.

Jag tycker också det går långsamt nu men det är så spännande! På söndag blir det en tripp till Gekås, Ullared för att handla massa bebissaker.

I vecka 26+0 hade jag gått upp 14,1 kg och det känns mycket tycker jag när man läser om andra. Men jag gick ner 25 kg innan jag blev gravid och som många säger är det lätt att gå upp igen efter att man har gått ner och det märker jag. Jag måste äta mer för att få i mig det vi behöver och jag kan inte träna lika mycket. Men det är inget jag mår dåligt av bara det inte går helt överstyr. Jag försöker äta nyttigt, jag vet vad bra mat, och röra på mig så jag gör vad jag kan.

Fruktsocker är som vanligt socker men det blir inte de mängderna när man äter frukt (om man inte dricker den) samtidigt som frukt innehåller massa vitaminer, så det ska du inte tänka på. Men äter du massvis kanske du ska fundera på att byta ut något till grönsaker.
    Smart och köpa en begagnad då faktiskt, så man slipper oroa sig för lerfläckar m.m.

Kul med en tripp och köpa babysaker!! Så svårt bara efteråt, jag vill öppna och titta och pilla med alla grejor medan maken säger att det kommer hinna bli dammigt dom ca 12 veckorna som är kvar så jag bör vänta Skrattande Men detta måste ju vara bland de härligaste i-lands problemen man kan ha, haha.

Ja, men så länge all vikt verkar gått till magen är det väl mer ok att gå upp 14kg i vikt? Jag känner som du att 14kg är mycket, men när jag tittar i spegeln så är det enbart mage och bröst som blivit större (jag har haft samma storlek i kläder sedan dag 1, det är bara magen som nu behöver få plats i kläderna). Jag tror det är därför barnmorskan inte bett om att väga mig heller eller pratat om vikten med mig? Jag får hoppas det. Mina tre gravid kompisar har alla gått upp mer än vad jag har och då har två av dom varit smala från början så jag hoppas det är ok. Men som du säger när man läser på nätet verkar det ju himla mycket :o
    SJLN skrev 2016-02-03 12:31:59 följande:
    Vi har köpt ett paket med chassi, sittdel, liggdel, babyskydd och bas för 6800 tror jag det var. Brio smile :) men min mormor envisas med att hon vill betala det så det blir väl gratis i slutändan.

Jag är i vecka 23+4 och har gått upp 4 kilo ungefär. Men jag vägde lite för mycket sedan innan också

Visst är det skönt med mor och far föräldrar som vill hjälpa till Skrattande 

Skönt att gå upp så lite ändå! Stor skillnad mor mig :) Hoppas jag inte måste föda ut en väldigt stor bebis bara.

{#emotions_dlg.flower}
    Mysigt att ni andra har syskonvagnar :) I vilken ålder ska dom va för att det ska räcka med sån där ståbräda på vagnen?

Jag bor också i Söderort Sthlm :) men ingen FB här.
Svar på tråden BF maj 2016