• Frallan

Blödning vecka 8...tunga lyft

Hej!

Jag är gravid med mitt första barn och är fortfarande i tidig graviditet. Känner mig som en riktig nybörjare. Just nu vecka 8 (7+2). Jag har haft mindre blödningar några gånger under graviditeten hittills och jag försöker att inte stressa upp mig över det då jag förstår att det är ganska vanligt. Jag har inte haft min inskrivning än, den är om två veckor, så jag har ingen naturlig kontakt inom vården dit jag kan vända mig med frågor än.

Nu är det så att jag i grund och botten har ett kontorsjobb, men i perioder under året bygger vi mässor och de nästkommande veckorna är en sån period. Detta innebär jobb från 8 till 23, mycket stress och väldigt mycket tunga lyft, arbete på stegar osv. Normalt är jag ingen räddhågsen person utan tar gärna i och sliter om det behövs, men nu när jag äntligen är gravid blir jag rädd. Är mest orolig för blödningarna och de tunga lyften/långa dagarna. Jag vet att det inte finns något som talar för att tunga lyft är farligt under en normal graviditet, men hur är det efter blödningar? Jag hittar inga bra svar på detta på nätet. Bör jag ta det försiktigt? Har inte berättat på jobbet än. Är Rh negativ om det har någon betydelse.

• Svar på tråden Blödning vecka 8...tunga lyft
  • SSL

Jag kan säga dig att jag känner till flera som har fått missfall pga tunga lyft. Och även när det kommer till stress så känner jag till personer som har fött månader tidigare just pga mycket stress i arbete och träning. 

Hoppas att det går bra för er. 

• Lisa_1986

Träna (dvs tunga lyft bl.a.) är ingen risk att göra så länge du haft en "normal" graviditet. Och vad jag läst innebär det inga blödningar 2a och 3e trimetern. Du är fortfarande i första och det är då vanligt med små blödningar. Det går inte att framkalla missfall som inte redan är på gång. Typiskt för samhället att skuldbelägga kvinnor utifrån beteendeval. Om det var så enkelt att framkalla missfall skulle inte så många kvinnor världen över riskera att dö pga olagliga aborter på kliniker.

Känn efter hur du mår och lyssna på kroppen. Ring MVC (spelar ingen roll att du inte har någon BM än) och rådfråga.

• enplattspåjorden

Jag har blött till och från hela graviditeten. Såhär ungefär har de låtit från sjukvården

Första trimestern -(blödningar) lev på som vanligt, ok med tunga lyft osv
    Andra trimestern - (blödningar) kan fortfarande leva som vanligt
    Tredje trimestern - (blödning och mycket förvärkar) inlagd för observation två dygn sedan sjukskriven, vara i stillhet och ej lyfta tungt, för att ej sätta igång förvärkar.

Det är kanske olika beroende på vad blödningarna beror på. Jag har en lågt sittande moderkaka, de sågs redan på rul. Den skulle flyttas upp allt eftersom livmodern växte, Men det har den inte gjort än i vecka 30. Men bebis mår finfint ändå.

• natalia89
    SSL skrev 2015-08-23 09:53:23 följande:

Jag kan säga dig att jag känner till flera som har fått missfall pga tunga lyft. Och även när det kommer till stress så känner jag till personer som har fött månader tidigare just pga mycket stress i arbete och träning. 

Hoppas att det går bra för er. 

Man får inte missfall av tunga lyft, missfallet är isåfall redan påväg att ske. Hur har det gått för del som fött månader tidigare? Vilken vecka var dem i? Mest nyfiken eftersom många säger att bebisar går att rädda efter v 22 :)
  • Frallan

Tack för era svar!

Ja det är väl säkert så att man stressar upp sig i onödan. Det är väl sån man blir när det finns något att förlora.

Det känns såklart lite fånigt att man blir sån här. Jag upplever ju att man är tröttare än vanligt, "skakigare" än vanligt i benen och så, så man orkar väl kanske inte riktigt köra på som vanligt på grund av det. Men jag känner mig lite stressad när det är tidsbrist, alla är stressade och man vill backa undan lite på grund av detta. Har upplevt att det hugger till rejält i magen emellanåt vid tunga lyft, men det beror väl snarare på att muskler och ligament är lite uppretade kanske.

Får försöka ta mig i kragen och inte bli rädd!

• Jennie1

Jag skulle sjukskriva mig från jobbet de veckorna som ni gör tunga lyft. Alternativt berätta för din chef hur ditt läge ser ut så att du slipper lyfta så tungt. Kanske finns lättare saker att bära på?

Jag har själv haft två missfall och min sista graviditet, som tack och liv slutade i en liten flicka som ligger här bredvid, hade jag också en blödning i v 10 och då var jag till gyn där dom sjukskrev mig i 14 dagar och sa att jag skulle ta det lugnt...

Som sagt finns mkt rön och råd, även i sjukvården om vad som är rätt och fel. Men lyssna på din kropp, din magkänsla kan nog ofta guida dig rätt..

Lycka till!

• SSL
    Frallan skrev 2015-08-23 10:46:00 följande:

Tack för era svar!

Ja det är väl säkert så att man stressar upp sig i onödan. Det är väl sån man blir när det finns något att förlora.

Det känns såklart lite fånigt att man blir sån här. Jag upplever ju att man är tröttare än vanligt, "skakigare" än vanligt i benen och så, så man orkar väl kanske inte riktigt köra på som vanligt på grund av det. Men jag känner mig lite stressad när det är tidsbrist, alla är stressade och man vill backa undan lite på grund av detta. Har upplevt att det hugger till rejält i magen emellanåt vid tunga lyft, men det beror väl snarare på att muskler och ligament är lite uppretade kanske.

Får försöka ta mig i kragen och inte bli rädd!

Ta dig i kragen??? Nej du ska kanske ta och lyssna på din kropp. Jag vet som sagt flera. .. Och utav dom som fött sina barn tidigt så har dom fått råd från vården att inte jobba utan att ta det lugnt. Det har helt enkelt blivit för mycket. Det var senast förra året som en väninna till mig fick det rådet. Vattnet gick i v 35 men förlossningen kom aldrig igång utan det blev igångsättning efter 2 dygn. Hon lyssnade inte på sin kropp utan jobbade på med stress och ibland tunga lyft.
  • Frallan

Tack för ditt svar! Jag skall nog ringa till mvc på måndag och höra vad dom säger och sen ta ett beslut. Problemet är väl främst att jag är en resurs som man räknar med och det frestar på hårt på kollegorna med en resurs mindre. Min chef är lite oförstående när det gäller uppoffringar för jobbet. Men det är som du skriver... Vi har fått kämpa en hel del för den här graviditeten och då vill man inte riskera någonting.

Det jag funderar på är att det är så olika vilka råd som ges. Har läst som jag skrev ovan att det är helt ofarligt att lyfta tungt och att man inte kan framkalla ett missfall. Men har också läst att vissa får rådet att inte lyfta vid blödningar, då det finns en försvagning i livmodern som kan brista och blöda igen. Sen läser man på andra ställen att man inte ska lyfta mer än 15 kg, då det kan öka risken för missfall, och vi marklyfter lätt lådor som väger 30-40 kg och dessutom i obekväma arbetsställningarna och långa dagar när man redan är trött.

Sen undrar jag lite vad som gör att man råds att inte lyfta tungt efter 3 missfall om det inte är någon risk förknippad med tunga lyft.

Jag är 33 år och känner att för varje försök som misslyckas eller inte tar sig så blir man äldre och att börja om igen vill man ju inte med allt man investerat känslomässigt. Det är väl därför man blir en sån hönsmamma :)

Jag är rh negativ och har förstått att blödningar kan vara ett problem när det gäller detta, men oftast senare i graviditeten och risken är mkt liten.

Det kommer säkert gå bra trots tunga lyft, stress och oro... Man är så löjlig ibland!

p

Jennie1 skrev 2015-08-23 11:00:15 följande:

Jag skulle sjukskriva mig från jobbet de veckorna som ni gör tunga lyft. Alternativt berätta för din chef hur ditt läge ser ut så att du slipper lyfta så tungt. Kanske finns lättare saker att bära på?

Jag har själv haft två missfall och min sista graviditet, som tack och liv slutade i en liten flicka som ligger här bredvid, hade jag också en blödning i v 10 och då var jag till gyn där dom sjukskrev mig i 14 dagar och sa att jag skulle ta det lugnt...

Som sagt finns mkt rön och råd, även i sjukvården om vad som är rätt och fel. Men lyssna på din kropp, din magkänsla kan nog ofta guida dig rätt..

Lycka till!

• teessii

Jag fick också blödningar vid typ samma tid som du.. det hände på jobbet och jag har ett ganska tungt jobb! Fick komma in på VUL, trodde att jag fått missfall. Men allt var OK och går in i v.19 på tisdag :)

Om du är orolig, be om ett VUL! Det var verkligen en lättnad för mig och min pojkvän att få veta att allt var OK med bebis. FÖR JÄVLIGT att gå omkring ovetandes.

• Kokosglass

Hej, har haft flera blödningar under graviditeten (är i vecka 18+2 idag) och rådet jag fick var att ta det lugnt och inte lyfta eller träna. Fick göra tidigt VUL för att se att allt såg bra ut och sen har de kallat mig för återbesök.

Jag har också ett krävande jobb som kräver tunga lyft och obekväma arbetsställningar, pga. detta berättade jag redan i vecka 9 för min chef att jag var gravid. Tycker inte alls att du ska känna dig löjlig!

Hoppas det går bra för dig!

• Frallan

Tack för ditt stöd! Jag ska verkligen försöka ta det lugnt under de kommande veckorna. Om två veckor har jag inskrivning och ska höra mig för om blödningarna. Det är ju verkligen inte värt att något går galet över jobbet, samtidigt som man känner sig lite löjlig som oroar sig.

Skönt att allt gått bra för er så långt och hoppas det blir en fortsatt härlig graviditet!

Kokosglass skrev 2015-08-25 16:16:01 följande:

Hej, har haft flera blödningar under graviditeten (är i vecka 18+2 idag) och rådet jag fick var att ta det lugnt och inte lyfta eller träna. Fick göra tidigt VUL för att se att allt såg bra ut och sen har de kallat mig för återbesök.

Jag har också ett krävande jobb som kräver tunga lyft och obekväma arbetsställningar, pga. detta berättade jag redan i vecka 9 för min chef att jag var gravid. Tycker inte alls att du ska känna dig löjlig!

Hoppas det går bra för dig!

• Frallan

Tack för ditt stöd! Jag har faktiskt tagit mig i kragen och ringt och bett om att få ett VUL på inskrivningen om två veckor och det fick jag, så snart får jag väl svar på mina frågor.

teessii skrev 2015-08-23 17:37:10 följande:

Jag fick också blödningar vid typ samma tid som du.. det hände på jobbet och jag har ett ganska tungt jobb! Fick komma in på VUL, trodde att jag fått missfall. Men allt var OK och går in i v.19 på tisdag :)

Om du är orolig, be om ett VUL! Det var verkligen en lättnad för mig och min pojkvän att få veta att allt var OK med bebis. FÖR JÄVLIGT att gå omkring ovetandes.

Svar på tråden Blödning vecka 8...tunga lyft