• tomatplanta

barn efter 5 missfall

Hej,

Jag har de senaste åren varit inne och läst här i många trådar om upprepade missfall och jag tänkte att om jag någon gång lyckas behålla en graviditet och får ett barn så ska jag skriva här för att kanske ge någon annan hopp och/eller information som kan vara till nytta.

Har varit gravid fem gånger innan den här graviditeten, har inga barn sedan tidigare. Den första graviditeten slutade i ma (missed abortion) i vecka 8, fostret hade slutat utvecklas i vecka 5-6, därefter tre missfall i ungefär vecka 6 och sedan ett utomkvedshavandeskap.

Längs vägen har jag läst "allt" om upprepade missfall. Efter tre missfall fick jag komma på utredning hos gyn. De tog massa prover och det visade sig att jag hade något högt ths-värde (inom referensintervallet men något högt när man försöker få barn), jag fick Levaxin. Innan det hade ställts in fick jag missfall nummer 4 och sedan utomkvedshavandeskapet (som troligen helt är en slump att man får vad jag förstår).

I alla fall, jag trodde inte att jag någonsin skulle kunna behålla en graviditet och det har varit tre år av lite hopp och mycket förtvivlan och sorg. 

Nu den här sista graviditeten så åt jag Levaxin och fick progesteron-vagitatorer (Lutenus- sådant de som gör ivf får) för att stödja graviditeten i de första 12 veckorna. Det finns inga bevis på att det hjälper en spontan graviditet ,tror jag, men efter fem missfall var läkaren beredd att låta mig testa nästan vad jag ville. 

När jag gjort graviditetstest och det var positivt så började jag direkt med progesteron och fick komma på VUL tidigt för att se om det var något- vid det första kunde man se gulesäcken men inget mer. Vid andra att det var något men i vi såg inget hjärta som slog (stor panik hos mig), vid det tredje VUL: ett hjärta som slog- det var helt otroligt. 

Jag har under graviditeten haft svårt att tro att det verkligen skulle bli ett barn, men det visade sig att trots mina tvivel gick det.

• Svar på tråden barn efter 5 missfall
  • tomatplanta

Tack!! Ja, det är helt fantastiskt!

Åh, vad underbart att se det där tickande hjärtat efter så många negativa erfarenheter. Håller alla tummar!!

Trombyl har jag också funderat på och vi tänkte testa om det inte gått vägen nu. Har läst att det hjälpt många. Jag har också haft lätt att bli gravid. Läste att det kan vara en orsak till att det kan bli många missfall.

Alla välgångsönskningar till dig Sophie!

Hoppas och tror!!

• tomatplanta

Hej!

Hoppas du får testa om du vill. Vad jag förstår så kan progesteron inte skada i alla fall, förstår det här med att vara beredd att testa vad som helst.

Hoppas och tror på positiva resultat för dig!

• tomatplanta

Hej!

Hoppas du får testa om du vill. Vad jag förstår så kan progesteron inte skada i alla fall, förstår det här med att vara beredd att testa vad som helst.

Hoppas och tror på positiva resultat för dig!

• tomatplanta

Hej!

Hoppas och tror på positiva resultat för dig!o

• tomatplanta

Hej!

Hoppas och tror på positiva resultat för dig!o

Svar på tråden barn efter 5 missfall