• Molly77

Irriterad på NÄL gyn

Jag behöver skriva av mig lite. Jag har försökt att bli gravid i lite mer än 2 år, jag är 38 och klockan tickar! Så jag ringde NÄLs gynmottagning för att boka tid och se om jag kunde göra tester eller nåt. Jag och min man har bott tillsammans i flera år fast vi sedan ett år bara ses 3 dagar i veckan då han jobbar i England och jag i Sverige. Nu är ju detta ett superkänsligt ämne som det är. Först var allt ok när jag ringde upp, tills jag sa att min man är irländsk, skriven i England och altså inte har något personnummer och att han är här varje vecka i 3 dagar. Plötsligt ändrade den annars vänliga kvinnan på tonen. För det första så kan de inte boka tid eftersom han måste vara skriven här, annars går det inte. Ok, inskränkta regler, men ok. Men sen fortsatte hon och här blev det totalt onödigt: Plötsligt började hon drälla om att han faktiskt måste vara här, om han alltid är borta då är det väl inte konstigt att jag inte blir gravid. Om han typ är i Somalien!!!!??? i 9 månader!!!??? då ska jag inte undra varför inget händer. Och så skrattade hon. Jag svarade att han faktiskt bara har pendlat i ett år utav 2 och då till England inte Somalien och är här varje vecka, inte var 9de månad. Var det verkligen nödvändigt????? Sen la hon till att mycket måste falla på plats för att man ska få boka tid: Man får inte ha fyllt 39, man får inte bära på för mycket vikt, mannen måste vara på samma plats hela året i minst ett år, ha svenskt personummer. Ursäkta, är det inte just när man närmar sig 40 som man vill veta om allt fortfarande funkar som det ska??? Kvinnor blir gravida när de är 40, 42 ja även 45, så NÄL kan dra åt h... Nu har jag varit på graviditetskollen.se och beställt spermatest, en fertilitetsmonitor och lite olika tillskott. Nu jäklar ska det produceras bäbisar! ;)

• Svar på tråden Irriterad på NÄL gyn
  • Molly77
    Regnbågsfärg skrev 2015-08-18 22:16:02 följande:
    Åk till Danmark. Där är det service och fint bemötande.
    I Sverige är det ... Vård...
    Ja, jag har faktiskt hört det, ska nog kolla upp det som möjlighet. Och härifrån har jag hört så många "skräckhistorier" om hur folk blir behandlade. Vänner som är mentalt utmattade för att de måste bråka med vårdpersonalen, veta hur man måste handskas med dem, för att få respekt och därmed rätt hjälp. Det är tråkigt helt enkelt. Och att bli fnissad åt och påstå att det är mitt eget fel när jag ringer angående något så känsligt, är fel på så mänga sätt och vis att jag inte har ord för det. Nu väntar jag på ett mega paket från graviditetskollen, där ingår sperma test, fertilitetsmonitor och en massa kosttillskott, det blir ingen som helst alkohol (hej då glas vin på helgen) och moodboards med allt som jag vill ha i barnrummet. Det är bara att hålla sig positiv och göra vad man kan.
Svar på tråden Irriterad på NÄL gyn