• Tjej78

Majbebisar 2015

Blicka skrev 2016-01-16 15:38:53 följande:

Tjej78 - hur mår lillan idag?

Fortfarande hög feber, mellan 39,3-39,6. Har fått alvedon hela dagen men den vill inte ge med sig. Ska iväg nu och köpa mer alvedon och köper då Ipren också så får vi se vad som händer. Är det normalt att så här små har så hög feber utan att den går ner? Tänker på den här 3 dagars feber, brukar den vara så här hög?
  • Tjej78
    Blicka skrev 2016-01-16 19:34:33 följande:
    Jobbigt för er :( är hon väldigt påverkad? Hoppas att kombinationen alvedon o Ipren hjälper o att febern släpper snart.

Ang tredagarsfebern, minns inte hur hög mellan hade men febern försvann iaf efter tre dagar o han fick ett utslag på kroppen.
    Ja, jobbigt men hennes allmäntillstånd är förvånansvärt bra med tanke på den höga febern, hon är bra så sjukt gnällig...... Tycker annars att hon äter, dricker, leker och sover som vanligt förutom nätterna då som är lite oroligare än vad de brukar vara.
    Vill inte blanda alvedon och Ipren men tänkte ge Ipren imorgon gör att se om det ger bättre eller sämre effekt. Dessutom om man ska gå på det dom står på förpackningarna får man ju bara ge alvedon i 2 dagar och det har vi gjort nu. Byter jag då till Ipren kan jag ge det i 3 dagar men har febern inte gått ner till måndag får jag ringa BVC.
  • Tjej78
    Blicka skrev 2016-01-16 19:34:33 följande:
    Jobbigt för er :( är hon väldigt påverkad? Hoppas att kombinationen alvedon o Ipren hjälper o att febern släpper snart.

Ang tredagarsfebern, minns inte hur hög mellan hade men febern försvann iaf efter tre dagar o han fick ett utslag på kroppen.
    Kom utslagen i samband med febern eller efter?
  • Tjej78
    Blicka skrev 2016-01-17 12:53:37 följande:
    Aldrig varit med i bok-klubb, vi svämmar över av böcker ändå. ;) Brukar köpa på bokrea o ha ett litet lager. Biblioteket är också kanon så det blir lite omväxling. Goboken gör mycket reklam men har ingen uppfattning om bra eller dåligt.
    Jag har goboken men gillar inte den, tackar nej till alla månadserbjudande. Vi lånar mycket på biblioteket och tycker det är bra, den stora gillar att få välja själv vad hon vill ta med hem :)
  • Tjej78

Fick bli en tur till akuten idag så lillans feber gick upp till 40,5 fastän hon hade Ipren i kroppen. Vi var mest oroliga för att det var en ny njurbäcksinfektion och de kunde tyvärr vaken bekräfta eller dementera vår oro utan en odling på hennes urin :( Vi fick penicillin med oss hem till idag och imorgon och på tisdag får vi besked på odlingen, då får vi se om vi ska ha mer penicillin eller inte. De tyckte det var lika bra att påbörja en penicillinkur om det skulle visa sig vara en njurbäcksinfektion och inte hela världen att ta penicillin i två dagar om det inte är det. Tycker feber går ner bättre med Ipren men läkarna sa att om man haft problem med njurarna ska man helst inte ta Ipren då den kan påverka njurarna så nu är vi tillbaka på alvedon. Förbereder mig för ännu en jobbig natt......

• Tjej78
    Blicka skrev 2016-01-19 14:07:56 följande:

Tjej78 - hur går det för lillan med febern? Är det bättre?

Febern gick ner igår och idag har hon varit feberfri. Läkare ringde precis och tyvärr är det fullt med bakterier i hennes urin så det blir fortsatt penicillin till lördag och 10 dagar efter det ett nytt urinprov med odling för att kontrollera att inga bakterier är kvar. Jobbigt men skönt att de tar det på allvar och följer upp.
  • Tjej78
    Blicka skrev 2016-01-19 17:09:54 följande:
    Vad skönt att höra att febern försvunnit o att ni hittat orsaken. Har hon haft bakterier förut i urinen? Stackars liten iaf... Penicillinet verkar iaf ge effekt då febern är borta! Håller tummar på snabbt tillfrisknande!
    Ja, när hon var 3 månader fick hon sin första njurbäckeninflammation. Då var vi inlagda i 4 dagar och hon fick penicillinet intravenöst. Har man haft det en gång kan man lätt få det igen och tydligen ännu lättare när man sitter på kalla golv och leker.....
  • Tjej78
    Blicka skrev 2016-01-19 18:59:32 följande:

Kokade egen gröt till lillan ikväll efter recept från BVC-dietist. Lillan gillade den så nu kan vi variera lite mellan köpegröt o hemgjord gröt. Om ngn vill ha recept säg till!

Jag vill gärna ha receptet!
  • Tjej78
    Blicka skrev 2016-01-19 20:08:35 följande:

Här kommer receptet:

Järnrikegröt 1 barnportion
    2 tsk kross från tunnpaltbröd
    1/2 dl havregryn ev mixade
    1 dl vatten

Koka, späd ev med mer vatten så att gröten inte blir för tjock. Servera med fruktmos/puré/mosad banan.

Enligt receptet innehåller gröten lika mkt järn som köpegröt. Jag hittade ett tunnbröd som heter järnrike från mjällom på affären. Gröten smakade helt ok tyckte även jag men såg väl inte superaptitlig ut... Men inte det som räknas!

Tack!
  • Tjej78

En fråga, hur länge orkar era vara vakna? Min lilla orkar max 3 men visar trötthet redan efter 2 timmar och då kvittar det om det är full aktivitet eller vi bara slappar här hemma. Sen hur många resp hur länge vilar dom på dagen? När lägger dom sig för natten och hur länge har dom varit vakna då sen den sista vilan? Blev visst mer än en fråga... :)

Svar på tråden Majbebisar 2015