• Serah

Majbebisar 2015

Hur känns era små på nätterna? Vår lilla kille känns så kall. Då har han ändå pyjamas och vårt tjocka täcke på sig. Han känns kall på nacke och mage.

Just inatt har han sovit väldigt oroligt. Vilket resulterat i en gnällig bebis idag. Bara nöjd i famnen.

• Serah
    Blicka skrev 2016-02-01 14:41:55 följande:

Vår lilla sover i pyjamas. Täcke ibland men hon snurrar så! Ligger inte kvar. Ibland är hon lite sval om fötter men hon verkar inte sova oroligt för det.

Jobbigt med gnällig bebis.

Men betyder det att han fryser om han är kall på nacke och mage? Det är det som oroar mig mest :/

Vi har en Volvo V40 just nu. Får se vad det blir för bil sen. Vi har inte funderat på det riktigt än. Blir väl efter rul om allt ser bra ut. Kub om några veckor men vågar knappt tänka eller tro nåt just nu. Rädd att det lilla livet inte mår bea eftersom jag blödit till och från.
  • Serah
    Blicka skrev 2016-02-01 16:31:26 följande:

Nacken brukar ju vara bra att känna på men samtidigt låter det ju som att han borde vara varm om ni har täcke på!

Bil är ett projekt... Vi behöver ju egentligen inte byta men då erbjudandet dök upp måste vi iaf undersöka saken.

Håller tummar det är bra med lilla livet i magen! Har du haft mer blödningar? Hur mår du i övrigt?

Tycker det jag med... Kanske skulle testa med strumpor också.

Verkligen! Vi är inte ett dugg bilkunniga så jag fasar lite för den dagen vi behöver kika efter ny bil. Förstår att det känns frestande när ni fått ett erbjudande. Vad har ni för bil nu?

Inga mer blödningar. Vilket är skönt. Men jag känner inte så mycket. Det enda jag känner är trötthet och kissnödig. Och att min mage är mer svullen. Jag intalar mig att det är bra så länge jag märker av dom tecknen :)
  • Serah
    malle88 skrev 2016-02-01 18:00:05 följande:

Hon har pyjamas med fötter och täcke. Tycker det verkar varmare med fötter men jag inbillar mig nog bara ;) hon ligger alltid helt stilla så hon tar aldrig av sig täcket. Har ni provat sovpåse?

Vår ligger också stilla. Han är bara en propeller när han har svårt att sova.

Nä sovpåse har vi inte testat. Han sover mellan mig och maken så det borde ju värma honom tillräckligt. Och med sovpåse blir det nog för varmt.

Nr 2 sov alltid med blöja, han var för varm och svettades alldeles för lätt. Det här kändes lite svårare :p men pyjamas med fötter eller strumpor ska jag nog testa.
  • Serah

Halloj! Hinner knappt skriva här om dagarna. Hinner kika in en stund för att läsa men så kommer nåt i vägen och så blir det inget skriva. Tänkte att jag skulle försöka skriva vårt dagsschema :)

6.30 mannagrynsgröt med fruktpuré, ibland en halv smörgås.

Ca 9.00-9.30/10.00 sover (kan variera allt från 30 min- 2 timmar

11.30 lunch. Halv/två tredjedelar burkmat eller hemlagad mat i samma mängd

12.30- 14.00 (senast, kan vara som vid morgonturen) sover.

14/14.30 mellis, kan vara frukt, fruktpuré eller smoothie, beror på vad vi har hemma

16/16.30 middag, burkmat eller hemlagat.

18.30/19 välling

Somnar vid 19/19.30

Sen vaknar han två tre ggr på nätterna också. Det kan vara lite olika beroende på hur han varit på dagen verkar det som. Han ammas som mest två ggr. Många ggr hjälper det att stoppa i nappen :p

Just nu har han dessutom förstoppning och sin tredje tand på gång. Ingen rolig kombination alls :( ska ringa BVC igen ang förstoppningen. Ringde förra veckan men blev hänvisad att åka till akuten. Vilket vi gjorde. Där fick han laxerande och de tyckte att han inte behövde mer. Men tydligen gör han det :(

Vi ger honom en burk katrinplommonpuré utpytsat under en dag, rapsolja i välling och päron till mellis, låter han dricka mycket vatten också. Ska köpa mer grönsaker som han kan få också. Läste att broccoli och morot var bra?

Han har ont ibland när han bajsar. Natten som var så vaknade han två ggr, och bara gallskrek. Om det berodde på tanden eller magen vet jag inte. alvedon hjälpte iaf. Men idag var vi alla väldigt trötta. Får se hur denna natt blir.

Sänkte spjälsängen idag också. Sa till maken redan igår att det inte är läge att vänja honom att sova där nu med alla problem han har just nu. Men likförbaskat testar han efter att lillen somnat i vår säng! Slutade i panikskrik från lillen. Han låg och skrek så han skakade i sängen :( så blir maken sur på mig?! Blir lite trött på hans beteende jag!

Visst ska vi vänja lillen att sova i sin säng. Men en bit i taget. Jag vill inte stressa. Inte han heller säger han.... Men tydligen menade han inte det. Blir lite less då.

• Serah
    Pyssilullan skrev 2016-02-05 14:03:33 följande:

Ett sånt tips är jättebra! Sånt jag inte tänkt på!!

Ska prova låta han sova tidigare - tiden går ju så fort!!! Man förstår inte att de inte är Pytte bebisar längre som inte kan sova hur sent som helst!

Och välkommen! :)
  • Serah
    Blicka skrev 2016-02-07 22:32:28 följande:

Serah - vad jobbigt med förstoppning hos lillen :( hoppas det löser sig. Ang att vänja att sova i egen säng tror jag det är bra om du o maken bestämmer när så ska ske så o att ni är samspelta. Lillen lär ju märka om ngn är osäker inför det. Jobbigt med irritation :( vi hamnar där då o då också o egentligen tror jag vi tycker samma bara det att vi uttrycker/visar det olika.

Visst är det så. Vi har ju tyvärr varit lite smågruffiga idag med tanke på sömnbristen. Absolut ingen ursäkt egentligen men det gör tyvärr att man ibland gör tokiga saker. Vi har iaf pratat så det känns bra :)
  • Serah
    Blicka skrev 2016-02-07 22:33:10 följande:

Serah - har ni testat messmör för magen? Aprikoser?

Är det mjölk i messmör? För isf går det ju inte :/ eller... Jag vet inte hur känslig han är mot mjölk än... Och det är inget jag vill experimentera med nu heller.

Aprikoser kan vi testa iaf :) funkar det med färska eller kan man köpa torkade att mixa med vatten?
  • Serah
    Blicka skrev 2016-02-07 22:56:06 följande:

Klart messmör inte går - glömde! Tål ju inte mjölk själv så borde ju ha tänkt efter lite... Men aprikoser ska du testa. Jag brukar lägga torkade i blöt ett par timmar, sedan koka o mixa.

Vad skönt att ni pratat!

Lätt att glömma :)

Tack för tipset om aprikoser! Får se om jag kan köpa imorgon. Tänkte att de kanske smakar lite bättre än katrinplommon :p
  • Serah
    Grön elefant skrev 2016-02-07 22:50:04 följande:

Hej! Har också en majbebis. Vi har också problem med förstoppning och varit tvugna att ge klyx tre gånger hemma. Kör med lactulose varje dag nu. Lösande mat har inte haft någon tillräcklig effekt.

Har läst att morot är stoppande.

Usch då. Stackars liten. Vi köpte hem både klyx och lactulos så nu får vi se hur det går. Det kanske ändå har vänt lite utan för idag såg det inte lika hårt ut. Vi känner lite samma med lösande mat, eller så tar det ett tag innan det verkar...
Svar på tråden Majbebisar 2015