• malle88

Majbebisar 2015

Blicka skrev 2016-08-10 22:28:00 följande:

Ang språk - visst har era små pratat ganska många ord ett tag? Tycker mig komma ihåg att vi pratat om det förut.

Ett tag kunde hon många ord, nu verkar det som hon glömt dem. Tittut och Bu har dock kommit istället. Pratat gör hon hela tiden men helt obegripligt :) märks att hon förstår mycket iallafall. :)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-08-10 22:32:13 följande:

Heja lillan som kunde vara lite själv idag :)

Praktiskt i samma grupp o samma ansvarsfröken men hur inskolningen går vet jag inte... Får se. Borde ju inte vara första ggn för fsk att syskon går på samma avdelning.

Vad blev det för höstskor? Funderar hur vi ska göra. Nu har hon ett par Ecco i skinn från bröderna men inga gotetex. Vi har skor från stl 23 att ärva men innan dess ingenting egentligen.

Nu blev det Kavat eftersom vi fick med dem för 150:, knappt använda men jag hade nog köpt nåt liknande annars med. Vad har hon för storlek nu?
  • malle88
    pco skrev 2016-08-11 00:44:44 följande:

Kul Blicka med nya ord :) det går framåt med de små :)

Hoppas det gått bra nu då för er på fsk malle. Skönt att liten kunde vara med pedagogen en stund :)

Visst sov din ute på fsk?

Undrar vad man ska ha i vagnen. Vill alltid vara i godtid o har köpt en åkpåse idag till fsk-vagnen. Men, kommer den vara för liten tro? Vad ska man annars ha? Sovsäck?

Ja du den som det visste, här sover de under infravärme när de är kallt så jag hoppas hon ska klara sig med sin gamla åkpåse, filt + en ulltröja som mamma ska sticka till henne (ev. fleecebyxor). Annars köper jag nog en varm sovsäck, för dem kan man ju ha nytta av senare också :) om den är för liten kan man ju korta den med spännband :)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-08-11 08:38:30 följande:

Hon har stl 20-21 i skor. Olika beroende på modell. Kul att göra fynd på skor, köpte du på tradera?

Nej denna gång blev det en säljgrupp på Facebook. Också ett bra tips och titta :) nej då hinner hon nog inte växa i dem :/
  • malle88
    summa21 skrev 2016-08-11 08:03:59 följande:

Hej alla! Så roligt att läsa om era små. Vår lilla tjej börjar dagis den 1 september. Det känns helt overkligt att lämna henne. Hon är ju så liten. Hon är dessutom liten för sin ålder. Hur stora är era?

Precis som du skriver så är det som att hon har glömt en massa ord. I början av juli räknade vi till 25 ord men nu är det inte så många hon använder. Mycket som hon säger förstår vi inte alls.

Vi har annars lite besvär med att hon är så klättring. Vi kan inte lämna henne några sekunder utan att hon klättrar upp på något. Igår kväll skulle min man bara stänga av mikron i köket och då hann jon upp och föll från fåtöljen. Så läskigt! Så nu har vi sagt att hon inte får lämnas en sekund. Men det är ju jättesvårt när storebror ju också kräver oss. Jag upplever henne som hyperaktiv och oroar mig lite då hennes bror ju har autism.

Lillan är väldigt medel i längd och vikt, ser verkligen ut som alla andra i sin ålder, haha

Lillan klättrar också mycket, för ett tag sedan klättrade hon upp på köksbordet när vi inte såg :O låter jobbigt för er att hålla koll på båda barnen!
    Blicka skrev 2016-08-11 08:39:26 följande:

Då kanske hon tränar motorik istället? Upplever att de inte gör båda sakerna samtidigt dvs lär sig ord o utvecklas fysiskt.

Det måste ju vara så, springa och klättra är ju det bästa som finns. + att hon ju härmar jättemycket hela tiden! Det gör väl era med? :)
  • malle88

Usch idag gick det verkligen katastrofdåligt :'( lillan skrek sig igenom hela inskolningen. Nu ville de fundera över helgen på hur vi ska göra på måndag, ev vill de att jag bara lämnar henne för det verkar inte som de funkar att jag är med, hon vägrar ens titta på nån annan. Stackars lillan. Fast att de funderar på att specialanpassa hennes inskolning känns ju iallafall bra, och ökade mitt förtroende ytterligare :)

• malle88
    summa21 skrev 2016-08-12 11:07:38 följande:

Vad jobbigt malle men superbra att de tar det på allvar och vill anpassa efter hennes behov!

Blicka skrev 2016-08-12 18:21:54 följande:

Tufft för er båda! Bra att de tar det på allvar o funderar runt det. Det kommer vända!!!

Tack! Det verkar som det går bättre idag, de ville att jag skulle stanna i deras personalrum och jag har inte hört henne skrika en enda gång :) hoppas att hon bara var väldigt trött i fredags!
    summa21 skrev 2016-08-11 22:37:58 följande:

Jag måste säga att det ändå är skönt att höra att era inte heller är så stora. Sen hoppas jag ju självklart att er lilla växer som hon ska, pco . Vår tjej ligger framförallt under på längden.

Vår tjej vill verkligen inte vara stilla och det är nog en anledning till att det har varit jobbigt med maten. Hennes storebror hade också svårt att vara stilla och komma till ro så sjäkvklart tänker jag på likheterna. Men lillasyster som är mer motorisk måste vi ha ännu mer koll på.

Tror du det blir bra med åttadagarsinskolning, blicka? Jag vet inte riktigt hur det blir, vi ska få info på måndag. Jag är väldigt tveksam till tredagars skolning så jag hoppas att de inte föreslår det.

Hur blir det med er inskolning? Tre dagar låter väl kort :/
  • malle88
    Blicka skrev 2016-08-15 21:39:15 följande:

Malle skönt att det går bättre!

Imorgon är det dags för första tillfället för lillan. Märklig känsla men är inte orolig eller känner att det är fel, det blir nog bra. Mellan kör igång imorgon också men äldsta först på onsdag.

Hur mår ni andra?

Hoppas det går bra idag!
    summa21 skrev 2016-08-15 23:27:46 följande:

Vad skönt att det gick bättre!

Vi var och hälsade på idag. De sa inget om ett visst antal dagar utan betonade individuella behov så det kändes bra. Däremot är det nästan ett utedagis vilket vi egentligen inte har önskat. Efter att ha frågat en massa om möjligheten att få vara inne sa pedagogen "men jag måste fråga, har ni sökt det här!?" Så vi fick förklara att vi inte hade det och är lite ovana vid konceptet.men vem vet, det kanske passar vår tjej jättebra. Jag hoppas det i alla fall.

Vår son har precis haft magsjuka och nu är mannen i badrummet och mår inte bra. Måtte vår lilla klara sig.

Lycka till imorgon, blycka!

Hoppas det passar, det är ju en rörlig tjej ni har så hon kanske gör av med sin energi där :)

Usch har magsjukan redan kommit, hoppas ni andra kommer undan!
  • malle88
    pco skrev 2016-08-15 23:35:39 följande:

Åh va tråkigt om känner så. Men som du säger, det kanske passar lillan ändå :) hoppas det.

Snart är det vår tur. Om lite mindre än 2v börjar hon fsk. Är lite nervös då alla avd. Är 1-5 och lillan är den enda som är född 15 :( hur ska detta gå? Tänk om hon sitter i ett hörn och sen går hon inte helt än heller så hon kanske inte hinner med de andra o sen vill man ju att hon ska ha någon jämnårig som man kan följas med upp till skolan sen. Suck! Är jätte nöjd att vi fick plats där, hade inte velat ha någon annanstans men när vi fick veta detta så känns det inte så bra i mammahjärtat längre :/

Vad tråkigt :( men du ska se att det går bra, de kommer snart fler. Många väntar tills 1,5 innan de skolar in, det kanske finns några födda sent 16 hon kan leka med. Du får se när du skolar in, och även hon inte går så brukar de krypa riktigt fort ;)

Lillan går inte heller den förskola som hennes framtida skolkamrater gör men mycket kan ändras till dess försöker jag tänka :) (F.ö. bodde vi granne med en kille jämnårig med min bror, och de avskydde varandra från början så det finns inga garantier :) )
  • malle88
    Blicka skrev 2016-08-17 22:25:14 följande:

Verkligen känning av vardag idag... Skolstart för äldsta o fsk för de andra. Inskolningen går fortsatt bra, får se hur vår dag tre blir. Idag utforskade hon på säkert avstånd o busade med fröken. Vi gick hem strax efter lunch eftersom hon blev så trött. Sov i 2 1/2 timme! När vi sen hämtade mellan på fsk senare så sken hon upp som en sol o skulle leka mera.

Vad roligt att det går så bra gör henne! Heja lillan :)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-08-18 11:59:43 följande:

Gick fint idag med, utforskande o fröknarna får leka o närma sig! Toppen.

Hur går det för er andra där inskolningen kommit igång?

Det går bättre, hon gråter fortfarande mycket när jag lämnar men har roligt när jag väl gått. Det går tydligen mycket bättre om de lämnar henne ifred och inte försöker leka (varför funkar det aldrig hemma? ;) ) Idag ska hon vara där tills efter middagsvilan, hoppas det går för hon har sovit jättedåligt inatt :/
  • malle88
    summa21 skrev 2016-08-18 08:55:14 följande:

Tack för er peppar ???? och härligt att höra att det går bra för er lilla på inskolningen blicka! Sen förstår jag att det ändå känns vemodigt.

Pco: jag tänker att det också kan vara positivt att hon är den minsta. Jag tror hon kommer få mycket positiv uppmärksamhet just för att hon är minst. Så har det varit när det kommit en liten på min sons avdelning och så var det även på den tiden jag gick på dagis.

Vi har varit rejält magsjuka allihopa. Det har varit fruktansvärt eftersom maken jag och lillan blev sjuka ungefär samtidigt. Men nu har vi börjat återhämta oss

Blä för magsjuka :( Hoppas ni slipper få återfall!

Lillan har början till en förkylning, jag hoppas kunna läka ut den under helgen för jag vill inte stoppa inskolningen när det väl funkar!
  • malle88
    Blicka skrev 2016-08-28 15:41:56 följande:

Imorgon börjar jag jobba igen. Nu ska rutiner sätta sig o tre barn iväg till sitt på morgnarna. Kommer säkert vara helt slut när nästa fredag... Men men nu är vi här o det kommer snart flyta som om jag inte gjort annat.

Hur har ni andra det?

Hur gick det för dig i veckan? Tycker det är tillräckligt med ett barn ;)

Det går väl sådär för oss fortfarande. Vi har haft en vecka med nattuppvak ungefär varje timme. Både jag och maken är riktiga vrak men inatt sov hon 20-06 med ett uppvak så idag är vi utvilade allihop. Dessutom börjar hon gråta när vi kör in på förskolas parkering men det går över när vi gått (ser in genom fönstret, har dessutom "råkat" köra förbi ett par gånger ;) vi kämpar väl på iallafall

Första dagen igår väl summa21? Hur går det pco?
  • malle88
    Blicka skrev 2016-09-05 19:18:24 följande:

Idag fick lillan ett leksakssvärd petat i ögat. Det började blöda o skrämde mig rejält. Hon lugnade sig fort o vi blev ordinerade ögonsalva i två-tre dagar för att hjälpa läkningen. Läskigt! Är nu hemma o vabbar med ena brorsan, en vecka på jobb o sen vabb. Börjar ju bra eller inte...

Usch stackars lillan :( Hoppas det gick bra med ögat.

Det är väl så med barn. De blir sjuka ;) Hoppas du slipper vara hemma så länge iaf. Vi lyckades häva förkylningen på helgen och sedan dess har lillan varit frisk. Väntar dock på vattkoppor, för det går ju nu :/

Lillan har plötsligt börjat lägga puzzel :O jättefort gick det så hon måste ha lärt sig på fsk
  • malle88
    summa21 skrev 2016-09-07 07:35:10 följande:

Hej! Vad tråkigt att höra att hon skadade ögat blicka! Hoppas hon mår bättre! Funkar det annars bra för henne på förskolan?

Låter tufft malle! Hur har det gått nu i veckan? Är så hemskt att se när de blir så ledsna.

Vi håller på med inskolningen nu men jag är rädd för att det blir tufft. Min man fick prova att lämna en stund igår men de fick ringa tillbaka honom eftersom de inte kunde trösta henne. Idag ska de försöka igen.

Blicka skrev 2016-09-08 07:55:26 följande:

Ögat ser fint ut tack o lov! Fsk går fint men avsked är jobbigt framförallt med mellan som blir så ledsen.

Malle - kul med pussel! Händer mkt i utvecklingen nu. Ja hur går det med lämningarna?

Summa21 - hoppas det gått bättre att lämna nu. Jobbigt om ni ska behöva oroa er.

Det börjar gå bättre. Igår lämnade maken henne och hon gick in självmant. Idag är vi lediga så får se hur det går imorgon när jag lämnar :) hur går det för er summa21? Hoppas det går bättre.

Hur går det med lillans öga Blicka? Otäckt med ett svärd, var det på fsk?

Puzzel är kul :) hon verkar vara i en ganska lugn period just nu. Rita, pussla, stapla ringar osv. Hur är era?
  • malle88
    Blicka skrev 2016-10-03 19:19:12 följande:

Magsjukan is in the house... usch! Fick hämta mellan på fsk o sen somnade lillan på armen 18.15, verkar inte helt kry hon heller :(

Nej usch vad tråkigt :( Hoppas inte hon smittar ner hela familjen :(
  • malle88

Jo lillan har humör, kan kasta sig på golvet och skrika av frustration men det går ofta över fort :) annars är vi inne i en riktigt härlig period just nu.

Vi har märkt en jätteförändring i lillan sedan hon började på fsk. Hon kommunicerar mycket bättre, svarar ja och nej. Förstår mycket och pratar mycket (mest oförståeligt förstås ;) ) ) blivit mer kavat och betydligt envisare.

Var på utvecklingssamtal i fredags och de bekräftade samma sak och var imponerade över hennes snabba utveckling. En ordningsam liten pysseltjej är det ;)

Även vi har bytt till tripp-trapp-stol och jag håller på att bli galen på hennes klättrande på stolar och bord. Hoppas verkligen det blir ointressant snart!

Trots att lillan har gått två månader på fsk har hon aldrig blivit mer än snorig trots att det gått både magsjuka, vattkoppor och höstblåsor. Ganska imponerad av hennes immunförsvar (som definitivt inte kommer från maken ;) )

Hur går det för er andra? :) hur gick det med mellan och fsk Blicka?

• malle88

Hur sover era nu? Lillan sover ca 1 timme på dagen och sedan 19-05 med 2-4 uppvak. Tycker det låter ganska lite.

• malle88
    Blicka skrev 2016-10-06 15:32:38 följande:

Klart lillan åkte dit också. Kräktes imorse o sen ett par ggr fram till kl 13. Tummar att mellan inte får tillbaka det igen o att vi andra klarar oss!

Nej vad trist. Hoppas hon mår bättre och ni slipper, så ni får en bra helg
  • malle88

Smyger in och önskar er en försenad jul och ett gott nytt 2017. Hoppas allt är bra med er och de "små". Vi har haft en miljon bollar i luften i höst och tyvärr har FL blivit lidande men allt är bra med oss.

Lillan trivs på dagis nu, vinkar hejdå när vi lämnar och blir glad när vi kommer. Hon har blivit så stor! Hon har börjat prata massvis, tror vi är uppe i över 30 ord! Hon har äntligen börjat leka själv och kan sitta länge med böcker, bondgårdsdjur eller duplo.

2017 kommer bli ett spännande år!

Svar på tråden Majbebisar 2015