• malle88

Majbebisar 2015

Blicka skrev 2016-04-19 17:45:07 följande:

Nu behöver jag höra vad ni tror. Lillan har ju haft feber i tre dygn. Rejält snorig. Idag feberfri men sämre matlust o vid 13.30 kräks hon två ggr inom en halvtimme. Bajset är som vanligt o hon åt bra till middag o har fått behålla det. Törs jag mig ut imorgon eftermiddag vid 15 där det finns annat folk om hon inte kräks mer? Tror ju på att kräket har med febern o snoret att göra men kan ju inte veta. Ingen annan i familjen mår dåligt. Magsjuka brukar inte drabba oss när det går.

Låter som hon kräks av allt snor. Om de ni ska träffa är ok med att hon är så snorig så skulle jag gå :)
  • malle88
    Blicka skrev 2016-04-17 18:51:09 följande:

Fortsatt febrigt idag hos lillan :( runt 39 hela dagen. Stackars liten. Hoppas det vänder imorgon! Annars ligger föä-bebisträffen risigt till på tisdag :(

Har börjat fundera kring våra matrutiner. Lillan vill allt mer äta det vi äter o just nu äter hon middag kl 16, vi vid 17.30-18 (hon äter gröt då). Funderar på att snurra på målen dvs att hon får gröt kl 16 o middag sen med oss. Vad tror ni?

Låter väl som en bra idé att vända på, hon tycker kanske det är roligare att äta med er

"Vi" äter:

06.30 smörgås med leverpastej och en banan

9.00 mellanmål

12.00 1 burk mat

15.00 mellanmål

17.09 1 1/2 dl av vår mat (oftast)

19.00 1 port. gröt

Mellanmål är ofta yoghurt, smörgås eller frukt. Tyvärr gillar inte lillan ägg, annars är ju det perfekt som mellanmål
  • malle88
    Blicka skrev 2016-04-19 20:36:45 följande:

Svårt att fråga alla då det är på skolan... Men inget mera kräks nu o hon åt kvällsgröt som vanligt. Får hålla henne från att peta på saker o se om vi kan vara ute så mkt som möjligt på de aktiviteterna. Sen var det även mammaträning imorgon men då ligger hon i vagnen så då känns risken liten att föra över smitta. Usch men det är svårt :( är helt novis på magsjukor så vet inte hur de yttrar sig...

Men då tycker jag ni kan gå. Trodde nu skulle träffa barn i hennes ålder och leka med. På skolan kan man ju be folk inte ta i henne så mycket.
  • malle88
    summa21 skrev 2016-04-20 07:14:45 följande:

Blicka, tycker också det låter som att hon kräks av slemmet och ofta gör de ju det när de börjar bli bättre. Det är nog ingen fara.

Ingen av våra har ätit babygröt men däremot kan det funka när vi gör egen. Då mixar vi havregrynen och kokar med tex hallon eller med fryst mango och kokos. Även vi föräldrar tycker det är rätt gott ?

Det där grötreceptet ska jag testa, tack! Har jordgubbar och det borde funka. Egentligen äter hon mest sånt hon kan äta själv men nu håller hon på att få en tand och skriker bara när hon försöker bita så gröt vore kanske nåt :)
  • malle88
    Serah skrev 2016-04-19 08:05:16 följande:

Hej på er!

Här är det upp och ner med känslorna. Tror det börjar bli lite bättre, trots ett bakslag i helgen som var.

Kul att läsa om alla era små's framsteg! Det händer så mycket nu så man hinner ju knappt med känner jag!

Ni som är sjuka får krya på er!

Pco: jag känner liknande med frukost. Har gjort mannagrynsgröt till frukost men det verkar min lille ha tröttnat på. Havregurt är ingen favorit och har idétorka när det gäller vad mer man kan ge >.<

Lillen här har lärt sig massor! Säger titta, titta där, ä dä? Har kommit nån enstaka gång också :) så vinkas det för fullt. Skaffade en billig gåvagn som han fick testa och då gick han massor. Men att hålla i händerna och gå är totalstopp. Han ska själv. Och envis är han.

Snart är det ju våra småttingars månad!! Tänk att det snart gått ett år sen vi fick dom!

Roligt att se dig igen :) Välkommen tillbaka :) roligt att han rör sig och pratar!
  • malle88

Kommer ni ha tårta på barnens födelsedag? Jag tänkte först göra fruktsallad för lillan tycker så mycket om det men det blev ett ramaskri från svärisarna när jag sa det igår. Det är redan ett väldigt tjat om att hon inte får bullar, sockerkaka och kakor varje gång vi är där (och vi är där minst två gånger i veckan). Jag vill inte förstöra hennes kalas med en massa tjat (fast jag vet att hon inte kommer komma ihåg det). Nu känns inte kalaset lika kul längre :/

• malle88

Skönt att det löste sig Blicka! Vilka härliga fröknar!

Tack för alla åsikter, jag verkar inte vara helt ute cyklar :) jag är inte så sötsaker egentligen, tycker bara inte det behöver introduceras innan hon upptäcker det själv. Men en liten tårta skulle vi kunna ha så skippar vi bullar och kakor istället.

Tjej78 vi fick också påskägg med godis (det var såååå orättvist om kusinerna fick annars), men jag hade med eget till henne med majskrokar och bytte. Det knorrades över hur synd det var om henne men hon blev glad.

• malle88

Skönt att det löste sig Blicka! Vilka härliga fröknar!

Tack för alla åsikter, jag verkar inte vara helt ute cyklar :) jag är inte så sötsaker egentligen, tycker bara inte det behöver introduceras innan hon upptäcker det själv. Men en liten tårta skulle vi kunna ha så skippar vi bullar och kakor istället.

Tjej78 vi fick också påskägg med godis (det var såååå orättvist om kusinerna fick annars), men jag hade med eget till henne med majskrokar och bytte. Det knorrades över hur synd det var om henne men hon blev glad.

• malle88
    Blicka skrev 2016-04-21 10:17:21 följande:

Tyvärr har mellan nu fått dålig mage så verkar inte bättre än att det är ngt smittsamt som lillan har/har haft :( äldstas kalas på lördag ligger risigt till... Eller kanske kan sambon o äldsta om de är friska köra kalas ute i ngn park? Kan man tänka så eller finns det risk för smitta ändå? Novis på magbaciller!

Utekalas vore toppen!! Kanske skattjakt eller nån turnering och grilla korv :) trist att ni inte kan få vara friska :(
  • malle88
    summa21 skrev 2016-04-21 11:31:34 följande:

Att de vill ge era små godis känns så himla konstigt och särskilt att fortsätta tjata om det. De läser väl in sina egna känslor på något sätt; de hade blivit besvikna om de inte hade fått sitt kaffebröd. Men de små blir ju inte besvikna.

Dock har vår lilla redan smakat godis. Storebror hade ett par nonstop och gav henne en innan vi hann hejda honom. Vi gick säga att hon inte får äta sånt men att det var snällt av honom att dela med sig ????

Tyvärr inga tips till dig blicka. Vi har hitomls Heller aldrig haft magsjuka.

Ja det jobbiga är tjatet, varenda gång! Hur troligt är det att man ändrar sig på två dar? Nåväl, det är egentligen helt fel metod på mig, ju mer tjat desto mer envis blir jag ;)

Nä man måste ju berömma att han var snäll, hon glömde det nog fort :)
Svar på tråden Majbebisar 2015