• malle88

Majbebisar 2015

Imorgon är det dop och mitt största problem är att lillan inte har skött magen på fem dagar. Iförsig inte ovanligt för henne men jag vet ju hur de blöjorna blir, och jag vill inte ha en i dopkläderna :/ inte mycket jag kan göra men håller tummarna för att hon sköter magen inatt! *håller hårt*

Nu ska jag söva henne, hoppa in i duschen och sen lägga mig.

• malle88

Svårt att välja en bild, hehe. Men denna är fin

Ska till bvc på måndag men skulle gissa att hon precis spräckt 6 kilo, vägde 5,9 för två veckor sedan.

• malle88
    pco skrev 2015-09-12 21:53:08 följande:

Ska vi slänga in en bild på våra godingar som är nu/blir snart 4 månader :) ?

Jag kan börja

Sicken sötnos :)

Fem fingrar kommer sjungas solo och tryggare kan ingen vara som psalm. Det blir nog bra. Och så fpr hon smaka på tårtan efter ;)
  • malle88
    pco skrev 2015-09-13 20:05:59 följande:

Hur va dopet nu då? :) vad tyckte hon om tårtan? :) jätte fina låtar :)

Det gick jättebra :) hon somnade typ 2 min innan vi började (jag skojar inte) och vaknade precis innan de hälldes vatten på henne. Hur nöjd som helst, tjoade och log mot alla. Vi sjöng tryggare kan ingen vara och nån mer om måne och sol som jag inte minns numret på (inte den vanliga).

Hon tyckte inte om tårta utan spottade ut det på gudfaderns kavaj. Men skrockfull som jag är, tänker jag att nu kommer hon aldrig behöva svälta.

Efter dopet hölls hon av olika vänner/släkt och sen däckade hon helt. Hon som aldrig sover djupt på dagen annars. Väl hemma åt vi pizza, öppnade presenter och sedan somnade vi alla tre typ halv nio, haha
  • malle88
    Blicka skrev 2015-09-13 21:50:22 följande:

Vi klurar psalmer nu till dopet om en vecka. Psalm 901 (lilla liv) gillar vi men sen då... Ev 215 (barnpsalmboken). Har lyckats klura ut vad vi haft på de äldre syskonens dop o vill inte ha samma. Där har vi haft måne o sol + tryggare kan ingen vara, gud som haver + jag tänder ett ljus+ vinterpsalm. Så nu får vi bestämma oss till onsdag, då ska vi träffa prästen.

Det gungar så fint (606)? Du vet väl om att du värdefull är ju ingen doppsalm men ganska fin :) "käre gud jag har det gott" är en norsk barnbön (som Carola sjungit) som är fin och enkel.

Haha gud vad psalmer jag kan då. Är verkligen inte särskilt religiös :P
  • malle88
    pco skrev 2015-09-13 20:19:02 följande:

Åh funderar oxå på babymassage. Men jag undrar är det mest för om de har ont i magen elr är för mest avslappning? :)

Vi har gått babymassage, det är ju en typ av taktil massage. Det är för avslappning och för att få göra något ihop med bebisen enligt hon som hade det. De visade även för ont i magen. Jag tyckte det var ok men lillan var mer intresserad av att stirra på de andra, det har inte blivit att vi gjort det hemma.

På tisdag har vi babyrytmik, tror det passar denna damen bättre :)
  • malle88
    Tjej78 skrev 2015-09-13 10:33:00 följande:

62 cm lång och 6440 gram, detta var på senaste kontrollen för 2 veckor sedan.

Sötnos :) bebisar är så söta men rätt mycket mer jobb än vi trodde ;)

Jag är så glad att hon växer, det blir roligare för var dag :) har lite svårt att njuta av nuet för jag längtar alltid till nästa steg men påminns varje gång jag ser nån yngre eller nån gravid (vilket jag inte saknar alls)
  • malle88

64 cm och 6010 g var hon idag. Längdmässigt ser det bra ut men hennes viktkurva typ planat ut. Mer ersättning eller mat, vilket vi vill, behöver hon. Ska koka lite pure av morötterna jag odlade i somras, får vi se vad hon tycker

• malle88

Pco: Lite ska det väl plana, de gör ju av med mer energi när de börjar röra sig. BVC sa att en gång kan de plana men inte två gånger i rad. Nu hon har sjukit två växtkurvor. På två veckor har hon knappt ökat 40 g. BVCdamen var inte så orolig eftersom hon växer bra på längden och inte skriker av hunger eller så, men vill gärna att hon äter mer. Däremot trodde hon kanske sover dåligt för att hon inte blir helt mätt, och får liksom fylla på hela tiden under natten.

Hon helammas och får 200 ml ersättning/dag, av det äter hon 130-150 ml. Nu tänkte jag börja med lite katrinplommonpure, morotspuré och gröt med mål att hon äter gröt på kvällen (kanske blir mättare då). Ersättningen tänker jag prova att ge henne på natten och se om hon somnar djupare.

Köper du eller gör du egen mat? vad mycket du provat redan

• malle88
    pco skrev 2015-09-15 07:30:53 följande:

Tjejer, hjääääälp!

Min lilla goding har börjat sova på sidan, halvt typ, hon lägger sig själv så. Problemet är att efter en stund kommer hon bedanförkudden och ligger diagonalt i sin säng o då blir hon jätte ledsen så jag har typ vart upp mellan 29-30gånger i natt o lyft upp henne o så sover hon vidare till nästa gång. Hjälp, vad ska jag gööööra? Vi både är svintrötta efter natten och det är 3 natten i rad nu.

Tror du kan ta bort kudden, ska väl ändå göras när de börjar vända sig :)
Svar på tråden Majbebisar 2015